TAH53 28.01.2009 11:28:44 | |
---|
Mitenkähän yksinkertaisella äänikortilla selviäisin kotistudiossa? Tarkoitus on tehdä äänityksiä instrumentti ja laulustemma kerrallaan. MIDI-mahdollisuus pitäisi olla varalta, vaikka en sitä nykyisin käytä. Esivahvistinta tai phantomvirtaa ei tarvita, koska käytössä on erikseen pikkumikseri kahdelle mikille ja linjatuloille. Äänitys- ja editointisoftaa on myös jo olemassa. Elämä on ihmisen parasta aikaa. - M. Nykänen |
Torniojaws 29.01.2009 14:35:53 | |
---|
Erillisen MIDI-portin tarvitset ainoastaan jos soitat erillisellä MIDI-keyboardilla. Jos käytät MIDIä vain VST-instrumenttien ohjaamiseen, et tarvitse erillistä MIDI-porttia äänikortissa. |
Objectif Lune 29.01.2009 15:08:51 | |
---|
Erillisen MIDI-portin tarvitset ainoastaan jos soitat erillisellä MIDI-keyboardilla. Jos käytät MIDIä vain VST-instrumenttien ohjaamiseen, et tarvitse erillistä MIDI-porttia äänikortissa. Mutta kyllä se midikeyboard on pidemmän päälle kotistudiossa aika must. Tai no riippuu tietenkin mitä tekee. Tietenkin uusimmissa midikeyboardeissa on usein mahdollisuus käyttää sitä usb-väylän kautta. Mä itse kuitenkin tykkään jostain syystä siitä perinteisestä midi-väylästä. Toisaalta kun on kaksi midi-ohjainta niin toista käytän usb-väylän kautta. Jos budjetti on n. 100e niin sitten vaihtoehtoja alkaa löytyä jo ihan kivasti. Itse ostin Tascamin Fireonen (n. 125e), se käy myös daw-ohjaimena, mikä on iso plussa. Sen hintaluokan äänikorteista löytyy kyllä valtavasti juttua täällä. Yleensä niissä on 2x mic/linein, 2x mic/lineout, midi-in, midi-out, ja monesti mahdollisuus vaihtaa toinen linein guitariniksi ja phantom powerin (mit se nyt onkaan suomeksi?) käyttöön mahdollisuus. |
PappaSF 29.01.2009 20:16:27 (muokattu 29.01.2009 20:18:07) | |
---|
Mitenkähän yksinkertaisella äänikortilla selviäisin kotistudiossa? Tarkoitus on tehdä äänityksiä instrumentti ja laulustemma kerrallaan. MIDI-mahdollisuus pitäisi olla varalta, vaikka en sitä nykyisin käytä. Esivahvistinta tai phantomvirtaa ei tarvita, koska käytössä on erikseen pikkumikseri kahdelle mikille ja linjatuloille. Äänitys- ja editointisoftaa on myös jo olemassa. Itellä on ihan halpa ja perus äänikortti eli Audigy 4 (nyt varmaan jo moni meinasi pökertyä, että ei hemmetti tuolla mitään tee) :-D , tuolla olen ite pärjännyt ihan hyvin, toki varmasti löytyy paljon parempia ja nimenomaan musiikintekon tarkoitettuja äänikortteja. Varmaan tuo paljolti riippuu omista tarpeista, ite kun olen tällänen harrastelija kotona niin en ole tarvinnu toistaiseksi mitään parempaa. Alla ääninäytettä tuolla äänikortilla toteutetuista jutuista (tosin äänen muokkaan jo valmiiksi kitaravermeistä mahdollisimman paljon enkä muokkaa sitten musiikkiohjelmilla paljoakaan, korkeintaan leikkaan, feidaan ja jotain pientä) http://koti.mbnet.fi/tapkuu/%e4%e4nipotpurri.mp3 Edit: Äänikortissa ei välttämättä tarvi Midi-liitäntää kun nykysin miltei aina se kyseinen liitäntätapa tietokoneen päässä on USB. |
JPQ 29.01.2009 22:10:58 | |
---|
Emu 0404 PCI minun ehdotus vaikket softaa tarvinnutkaan. |
Risk 29.01.2009 22:50:57 | |
---|
Alla ääninäytettä tuolla äänikortilla toteutetuista jutuista (tosin äänen muokkaan jo valmiiksi kitaravermeistä mahdollisimman paljon enkä muokkaa sitten musiikkiohjelmilla paljoakaan, korkeintaan leikkaan, feidaan ja jotain pientä) http://koti.mbnet.fi/tapkuu/%e4%e4nipotpurri.mp3 Heheh, siellä oli Dream Theateriakin. ...And that, my liege, is how we know the Earth to be banana shaped. |
PappaSF 30.01.2009 00:19:51 | |
---|
Heheh, siellä oli Dream Theateriakin. Jep! Tykkään soitella erillaisten taustojen joukkoon omia räpellyksiäni. Toivottavasti en "raiskannu" tuota Dream Theaterin musiikkia liian pahasti :-) Tuossa potpurrissa oli noita sooloskabataustojakin, joihin olen leikkimieliseen skabaan ottanut osaa. Omiakin taustoja toki on mutta ne on vielä liian pahasti keskeneräisiä. Sorry että tää mun kirjoitus meni offtopickin, tarkoitus oli laittaa vaan ääninäytettä jossa koneen äänikorttina on tuo Audigy 4. Kaippa tuon joskus voisi vaihtaa "oikeaan" kunnon äänikorttiin, joka on vartavasten musiikin tekoon. |
TAH53 30.01.2009 13:16:06 | |
---|
OK. Kiitos tähän asti. Sitten vielä yksi mieltäni askarruttava asia: Onkohan noissa kaikissa äänikorteissa ASIO-ominaisuus, vaikka sitä ei erikseen mainita. Vai toteutetaanko lyhyet latenssit joissakin äänikorteissa jollakin muulla systeemillä. Kai ne kuitenkin toteutetaan? Vai onko pelko haksahtaa johonkin kotistudioon sopimattomaan äänikorttiin, ellei tätä varmista? Elämä on ihmisen parasta aikaa. - M. Nykänen |
Kalmo 30.01.2009 13:34:41 | |
---|
Uskon kaikkien erikseen myytävien äänikorttien tukevan ASIOta. Sitten on vielä ilmainen ASIO4ALL-versio, joka toimii useimmissa sellaisissakin (esim. integroidut) joissa ASIO ei toimi. PIenet latenssit onnistuvat yleensä kyllä muillakin ajureilla, ainakin WMD:llä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Jos budjetti on n. 100e niin sitten vaihtoehtoja alkaa löytyä jo ihan kivasti. Itse ostin Tascamin Fireonen Juu, itsellä myös sama FireOne ja hyvin on pelittäny. Kaikki tarvittava löytyy ja hinta senkun laskee... Tuo kontrolleri!juttu! on tosi hyvä. Etuasteista en tiedä kun en ole vielä päässyt testaamaan, mutta ainakin instumentti sisäänntulo toimii niinkun pitää. edullinen ja monipuoliset ominaisuudet. Jos on kokemusta tuon etuasteista ni kertokaapa jotaki? |