Aihe: Putkicomboa hakusessa.
1
pseDe
01.02.2009 23:00:39
Elikkä tarkoituksena ostaa tulevaisuudessa (muutaman kuukauden päästä) putkicombo. Kysyn kuitenkin ajoissa mielipiteitä ja etsin sopivaa vahvistinta jotta ei tule sitten hetken mielijohteesta ostettua jotain mihin ei sitten ole tyytyväinen.
Tarttis lähtee tarpeeks ääntä että pystyy rumpalin ja basistin kanssa soittamaan.
Keikkakäyttöön ei vielä ainakaan toistaiseksi ole tarvetta.

Jos pitäis nimetä bändejä jonkatyyppistä soundia ois haussa, niin Led Zeppelin II tyyppistä soundia, ja siitä metallicaan.
Ymmärrän että vahvistimet jolla kyseiset bändit soittavat ovat erihenkiset, mutta tarkoituksena ei kuitenkaan ole saada aikaseksi täysin samanlaista soundia, vaan lähinnä jotain kompromissia haen.

Olen katsellut Englin thunder ja screamer 50w comboja.
Sillä ei nyt niin ole väliä, että pystyykö kotioloissa soittamaan herättämättä kuolleita, sillä naapureita joista murehtia ei ole 50m säteellä.

Olisi kyseessä ensimmäinen putkivehkeeni joten ois kiva jos ette ihan mua ristiinnaulitsis, vaan auttasitte enemmänkin oikeeseen suuntaan ja antasitte neuvoja.
Numb
01.02.2009 23:08:37

Jos pitäis nimetä bändejä jonkatyyppistä soundia ois haussa, niin Led Zeppelin II tyyppistä soundia, ja siitä metallicaan.
Ymmärrän että vahvistimet jolla kyseiset bändit soittavat ovat erihenkiset, mutta tarkoituksena ei kuitenkaan ole saada aikaseksi täysin samanlaista soundia, vaan lähinnä jotain kompromissia haen.

Budjetin tunteminen helpottaisi... Katsasta Orange Rockerverb 50, miksei jopa Rocker 30. 30 ainakin tosin tarvitsee boosterin metallimättöön. Eikä ole kompromissisoundi :)
A waist is a terrible thing to mind.
pseDe
01.02.2009 23:09:48 (muokattu 01.02.2009 23:17:39)
Joo siis ois kiva jos alle tuhanteen euroon lähtis. Tonni alkaa olee jo se maksimi.

EDIT: kyllä siinä parisataa joustaa voi jos aivan pakko
HeavyMachinery
02.02.2009 01:07:46

Joo siis ois kiva jos alle tuhanteen euroon lähtis. Tonni alkaa olee jo se maksimi.

EDIT: kyllä siinä parisataa joustaa voi jos aivan pakko

Tonnilla saa vaikka mitä.

Thunderia älä osta. Screamer toimii paremmin. Thunder on tosi metalli kone , screamer taipuu paremmin rokkiin.

Orange ois kanssa mutta metalliin siitä ei niin ole.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
JuSu
02.02.2009 09:49:22
Tuossa hintaluokassa pari tsekkaamisen arvoista, vaikkakin keskenään varsin erisoundista vehjettä:

-Marshall JVM2 50 W -combo
-Koch Studiotone

Molemmista on saatavilla myös nuppiversio, ja mikäli lompakko kestää, suosittelen mieluummin nuppia ja kaappia, vaikka sitten vain 1x12" -komeroa. Tää tosin on vaan henkilökohtainen preferenssi, mun mielestä nuppi + kaappi on vaan kätevämpi systeemi.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Icy-Sun
02.02.2009 15:29:54
Orange ois kanssa mutta metalliin siitä ei niin ole.

Orangehan olisi juuri mahtava. Rockerverb, Rocker 30? Metallicaan asti piti taipua, niin eihän siinä mitään älytöntä tappamista tarvikaan
Jucciz
02.02.2009 15:52:16
mun mielestä nuppi + kaappi on vaan kätevämpi systeemi.

Heh. Joidenkin mielestä taas yhden vempeleen roudaaminen on kätevämpää kuin kahden. ;)

Makuasioita.
pseDe
02.02.2009 16:53:32
Millanen toi bogner alchemist combo on?
Kokemuksia kenelläkään?

Joo mietin eka itsekkin et ostais nupin ja kaapin mut päädyin siihen tuloksee et combo kätevämpi kantaa mukana.
HeavyMachinery
02.02.2009 17:04:15

Tätä en kyllä oikeain hokannut. Kyl thunderi on mun mielestä aika pitkälle riisuttu screamer. Hyvä perusvahvari, joka kyl taipuu moneen.

Molemmat on aivan eri koneet. Thunder on perus soundiltaa paljon kylmempi kuin screamer. Thunder on niitä koneita jossa gainia on jo liikaa....
PJS
02.02.2009 17:05:35

Heh. Joidenkin mielestä taas yhden vempeleen roudaaminen on kätevämpää kuin kahden. ;)

Makuasioita.

Riippuu silti tapauksesta. Monasti vaikka 2x12 combon roudaaminen voi olla loppupeleissä työläämpää kuin nupin ja 2x12 kaapin roudaaminen erikseen. Ihan vaan siksi että combo saattaa painaa merkittävästi enemmän ku mitä nuppi ja kaappi painaa erikseen.

1x12 on silti roudauksen kannalta optimi.

Ite ku oon vaan pohtinu joko oman 73' sa212 hiwatin restauroimista originaaliin 2x12 combo -muotoon tai sitten sitä et jättäisin sen nupiksi mut tekisin puuosat kunnolla uudestaan. Arvo varmaan paranis jos restauroisin comboksi, mutta roudausystävällisyys heikkenee ku se painaa pelkästään nuppina aika julmetusti ja sitten vielä 2x12 kajarit ja puuosat päälle ni alkaa paino liikkumaan jo hälyyttävissä rajoissa. 2x12 kaappi kuitenkin liikkuu melko mukavasti yksin ja pelkkä nuppi samaten.
Peace!
Exhausted
02.02.2009 17:13:41

Molemmat on aivan eri koneet. Thunder on perus soundiltaa paljon kylmempi kuin screamer. Thunder on niitä koneita jossa gainia on jo liikaa....

Olisko sulle sattunut jotenkin poikkeava tai modattu yksilö? Ei noissa tosiaan pitäisi olla mitään kovin ratkaisevaa eroa.
JuSu
02.02.2009 17:41:19 (muokattu 02.02.2009 17:42:44)

Makuasioita.

Makuasioita nimenomaan. Tää on näitä Mnetin ikuisuusvääntöjä.

_Mun mielestä_ comboformaatin etu tulee esille, jos laite on helposti yhdellä kädellä kannettavissa. Esim. Screamer -combo on jo melko inhottava kantaa, tiedän kokemuksesta.

Jos kamppeen roudaamiseen tarvii molemmat kädet, niin kannan mieluummin 1x12" kaappia ja nuppia, kuin isoa comboa. Itseasiassa nykyinen 2x12" -komeronikin on hyvin yhdellä kädellä kannettavissa.

Mutta eipä se ihan noinkaan yksinkertaista ole. Mahdolliset caset tuovat lisää painoa, toisaalta monissa painavissa vermeissä on fillarit alla jne jne. Jokainen kokee asiat erilailla, ja kaipa se pitää kantapään kautta keksiä, mikä on itselle miellyttävin systeemi.

Ja sitten on vielä tietty se soundipuolikin. =)

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
HeavyMachinery
02.02.2009 18:27:23

Olisko sulle sattunut jotenkin poikkeava tai modattu yksilö? Ei noissa tosiaan pitäisi olla mitään kovin ratkaisevaa eroa.

Onhan niissä ihan eri kytkiskin. Moni on selvästi hukassa noiden kanssa. Tarvii jossain vaiheessa laittaa klipit kun jaksan kaivaa tuolta arkistoista. Samalla kaapilla nauhoitettuja pitäis olla kun alku levy tehtiin minun screamerillä ja tuplaukset kaverin thunderilla.
adretlan
02.02.2009 19:23:42
Ääneni annan myös Orange Rocker 30. Olen tyytyväinen omistaja. Led Zeppelin taipuu tuolla kyllä hyvin, jos ei taivu niin sitten on sormissa vikaa. Boosterin kanssa toimii Metallicat.

Itse ruokin tuota ihan perus Boss SD-1 ja hyvin toimii! Pitäisi tosin vaihtaa johonkin samanhenkiseen, mutta vähemmän häiriöitä tuottavaan boosteriin. (soitan pääasiassa yksikelaisilla mikeillä. Kakkoskitarassa on Humbuckerit, ja sillä ei ongelmaa ole nimeksikään.)
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Jucciz
02.02.2009 19:48:13
Jos kamppeen roudaamiseen tarvii molemmat kädet, niin kannan mieluummin 1x12" kaappia ja nuppia, kuin isoa comboa. Itseasiassa nykyinen 2x12" -komeronikin on hyvin yhdellä kädellä kannettavissa.

Mutta eipä se ihan noinkaan yksinkertaista ole. Mahdolliset caset tuovat lisää painoa, toisaalta monissa painavissa vermeissä on fillarit alla jne jne. Jokainen kokee asiat erilailla, ja kaipa se pitää kantapään kautta keksiä, mikä on itselle miellyttävin systeemi.

Joo totta.

Keikkailukäytössä on huomannut, että yksi all-around-tyyppinen combo hoitaa hienosti asiansa, mutta kun sille kuitenkin ehdottomasti tulee olla pyörällinen kova case, niin eipä se sitten enää ihan yhdessä kädessä kulje - pitkiä matkoja ainakaan. Toisaalta, jos kuskaisin nuppia ja kaappia, olisi molemmilla ehdottomasti myös omat kovat caset, jolloin roudattavuus alkaisi taas kärsiä ... eli mun kannalta roudauskätevyys olisi aika lailla samaa luokkaa nykyisellä vahvistimellani (Budda+case) tai erillisellä nupilla ja pikkukaapilla - molempien siirtelyyn tarvitsee joka tapauksessa kaksi kättä.

Ja kun se humppabussin takaosa nyt tyhjennetään keikkapaikalle PA-kalustoineen kaikkineen, se on ihan sama, viekö mun kitarakamojen roudaus kaksi vai kolme reissua kun sitä kamaa on kuitenkin niin paljon muutakin. Pukupussitkin, hemmetti. ;)

Ja kulkeehan mulla styrkkarin ja kahden kitaran lisäksi keikalla aina yksi säläcase, jossa on kaikki mahdollinen roju piuhoista, ständeistä, varaputkista ja -kielistä, työkaluista yms. tarvikkeista jopa varavahvistimeen (Line6 POD 2.0) sekä nykyinen hervottoman kokoinen pedaalicase (Pedaltrain Pro HC), eli "kitara käteen ja styrkkari toiseen ja pari piuhaa repussa" -tyyppisestä kompaktiudesta ollaan erittäin kaukana. Vaan kun tahtoo edes itseään ja omia korviaan miellyttääkseen kuskata mukanaan kaikenlaista... sitten kun minä oon vanha, kaikki hyvät soundit saa ihan oikeasti pienestä taskussa kulkevasta mallintavasta vempeleestä, toivottavasti.
Jarris
03.02.2009 15:39:52
Itse olen jo vähän vanhempi ukko, enkä tiedä millaisia särösoundeja nykyään pitäisi olla. Mutta voin tästä antaa pari linkkiä ääninäytteisiin. Kitara on 180 euroa maksanut vanha Jackson. Vahvarina Peavey 112 Valve King, ja efektinä Gorgin vanha AX1000, joka maksoi käytettynä muutaman kympin. Viidensadan vehkeillä saa tällaista soundia aikaiseksi:

http://www.supload.com/listen?s=vR3ErS
http://www.supload.com/listen?s=EAmLPd

Äänittelin nuo ihan vaan tietokoneella äkkiä neljälle raidalle. Vahvistimen edessä oli Shuren 58, eikä ole edes mikseriä välissä, vaan se on ihan se soundi mikä Peaveystä lähtee.
Jos joku noita kuuntelee niin kertokaa onko toi hyvä vai huono soundi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)