KaRa 29.01.2009 23:26:28 | |
---|
Useaan otteeseen kysellyt kaikenlaista tuolta aloittelija threadista enkä kertaakaan ole vastausta saanut, joten kiinnitetään huomio sitten tällä tavalla :) Elippäs äänitys vermeitä olen hankkimassa. Pitkään olen suunnitellut ja tutkinut keskusteluita ym. äänittämiseen liittyvää asiaa. Tähän asti olen äänitellyt kaikenlaista hämärää tavaraa kylmän rauhallisesti suoraan kitarasta tietokoneen random äänikorttiin, bassoraidat kitaralla ja rummut Hobby Hallin 15 vuotta sitten ostetulla halppis synkalla.. kyllä toimii! Toivoisin tässä aiheessa siis suosituksia omaan budjettiini sopivista vermeistä ja muutenkin vähän auttavaa kättä :/ Toki olen kolunnut nettiä ja etsinyt infoa, mutta näin ainakin tiedän varmasti että kaikki sopii mukavasti yhteen jne. Budjetti vois olla siinä about tonnin paikkeilla, Täytyy kattoo.. Musiikkigenreä on vaikea kuvailla, mutta sanotaan että ei niin säröistä.. jotain suht kevyttä fuzzia korkeintaan. Ainakin kitaraa (sähkö/akustinen), bassoa, synaa, bongoja olisi tarkoitus äänitellä, ei laulua. Minulta löytyy 2kpl Fostexin MC10 mikkejä ja toivon pärjääväni niillä mikillisesti jotenkin ainakin alkuun, eli mikit pois ostoslistasta. Noniin.. Siis aluksi ajattelin pitkään hankkivani jonkun digitallentimen missä olis periaatteessa kaikki yhdessä tyyliin Tascam 2488MKII, mutta laajennettavuus on niin ja näin, joten paras varmaan hankkia ihan omat palikat hoitamaan omat hommansa vaikka tykkäisinkin vältellä tietokonetta mahdollisimman pitkälle. Tarvin siis apua niiden hankintaan. Myös varmaankin tietokoneen joudun ostamaan ihan tätä touhua varten (näyttö löytyy) Minkälaista systeemiä suosittelisitte? Monitoreiksi minulla olisi mielessä kaksi vaihtoehtoa, Behringer B2030A TRUTH tai KRK Rokit RP5. Muista kamoista en sitten osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta mitä minä tässä nyt mietin on, että tarvitsen nyt ainakin sen koneen, jonkinlaisen äänikortin, mikserin? ja toki piuhat ja telineet jne.. Aika ison pallon heitin, mutta toivottavasti tästä saadaan jotain aikaiseksi. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. |
humppahanuristi 30.01.2009 10:11:53 | |
---|
En nyt oikein osaa itse vastata varsinaiseen asiaan mutta... Itse on tullut nauhoiteltua minidiskillä livetaltiointia suoraan pöydästä ja sitten audacityllä yrittänyt jotain tehdä sille (tyyliin omankuvauksen musiikkinäyte). No nämä tuotokset on tietysti jääneet omaan hyllyyn vain muistoksi. Tässä kevään aikana tullaan käymään ihan oikeassa studiossa tekemässä jonkunsortin omakustanne. Kuitenkin kaikesta huolimatta jonkunlaista kiinnostusta on tähän äänitys-muokkaussysteemin ja minidiskin kärsittyä huomattavia vahinkoja lava-halogeenin päälle pudottuaan tein tällä viikolla investoinnin: ostin phonic helix board 12 firewiren. Nyt saa tehtyä siis 8-raitaista (tai periaatteessa 10) nauhoitusta suoraan koneelle. Sitten vanhoista tiedostoista löysin reaper 0.999 version, joka kaiketi on se omaan käyttöön ilmainen versio. Sitä yritän nyt sitten sisäistää ja opiskella, varmaan menee aikaa. Mutta näillä tarkoitus alkuun ja katsotaan sitten riittääkö kiinnostus jossain vaiheessa isompaan. Kunhan tässä päästään vauhtiin, niin varmaan alkaa jonkunlaisia kysymyksiä tulla mitä ihmeellisimpiin perusasioihin liittyen... Humpasta rautalankaan... |
varakeef 30.01.2009 10:31:13 | |
---|
Useaan otteeseen kysellyt kaikenlaista... Musiikkityylillä ei ole väliä. Sen sijaan pitäisi tietää: - kuinka monta äänitettävää kohdetta tulisi yhtäaikaa pystyä äänittämään. - millaisia nämä äänilähteet olisivat Kaikki muu on neuvoteltavissa ja noille alisteista selvitettävää. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
KaRa 30.01.2009 10:41:49 (muokattu 30.01.2009 10:43:34) | |
---|
Yksin äänittelen periaatteessa, mutta satunnaisesti olisi tarvetta äänittää myös useampaa raitaa samaan aikaan. Sanotaan että 4 vähintään. Kitaraa, bassoo, bongoja, syntikkaa ja mitä ikinä keksinkään, mutta EI laulua... ainakaan ihan lähitulevaisuudessa. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. |
KaRa 31.01.2009 20:35:30 (muokattu 31.01.2009 20:36:03) | |
---|
Eli onko nyt niin, että tarvitsen vain mikit, etuasteen, mikserin, äänikortin, tietokoneen ja monitorit? Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. |
Eli onko nyt niin, että tarvitsen vain mikit, etuasteen, mikserin, äänikortin, tietokoneen ja monitorit? Juu ja ei. Jos hankit semmosen äänikortin, siis audio interfacen, missä on etuasteet itsessään niin voit jättää erilliset etuasteet ja mikserin pois. Semmosia on esim. http://www.thomann.de/fi/presonus_firepod.htmhttp://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm Noista tuo jälkimmäinen toimii myös tavallisena mikserinä. Edit: ja siis mikserissähän yleensä on mikkietuset, eli jos ostat mikserin niin et tarvi erillisiä etuasteita. Ja toisinpäin :D Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
KaRa 31.01.2009 21:23:46 (muokattu 31.01.2009 21:24:43) | |
---|
Ahaa okei kiitti. Mieli halajaa tuohon mikseriin jossa on etuaste. Onko tuo linkittämäsi Alesis suosittelemasi vai oliko se vain esimerkki? Tuo 4 XLR inputtia on tosiaan minimi, 8 mielellään. Entäs minkälaista ratkaisua suosittelette musiikkitietokoneeksi? Apple? Mua ainakin ketuttaa aina PC:n kaatuminen ym :/ Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. |
hape 31.01.2009 21:32:03 | |
---|
Mieli halajaa tuohon mikseriin jossa on etuaste. Onko tuo linkittämäsi Alesis suosittelemasi vai oliko se vain esimerkki? Tuo 4 XLR inputtia on tosiaan minimi, 8 mielellään. Mulla ei noista Alesiksen firewire-miksuttimista ole kokemusta, mutta on niitä täällä joku kehunut että hyvin toimii. Kokeile haulla. Ja tuostahan on isompikin versio, jossa on 8 etusta: http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_firewire.htm Entäs minkälaista ratkaisua suosittelette musiikkitietokoneeksi? Apple? Mua ainakin ketuttaa aina PC:n kaatuminen ym :/ Kumpikin toimii. Ei ne pc:t nykyään kaatuile sen kummemmin ku macitkään. Se oli vähän eri homma sillon Windows 98:n aikaan :D Vistasta en kyllä tiedä, paitsi että se on aika hanurista :D Ennemmin XP musakäyttöön. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
KaRa 31.01.2009 21:42:47 | |
---|
Onko muisti ja prossu ainoo mitä pitäs ottaa huomioon musakonetta hankkiessa? Äänikortiksi jokin ulkoinen. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. |
hape 31.01.2009 21:51:58 | |
---|
Onko muisti ja prossu ainoo mitä pitäs ottaa huomioon musakonetta hankkiessa? Äänikortiksi jokin ulkoinen. Jos äänikortti on firewire-väyläinen, kuten tuo edellä mainittu Alesis, kannattaa varmistua että koneen firewire-piiri on Texas Instrumentsin valmistama. Jos ei, niin kyllähän sen firewire-kortin voi ostaa erikseenkin, ei ne montaa latia maksa. Mutta TI:n piirit on varmatoimisia, muilla piireillä, erityisesti VIA:n valmistamilla, on ollut ongelmia audiokäytössä. Itselläni on ollut VIA:n piirillä varustettu firewire-kortti audiokäytössä ongelmitta, eli ei se mikään pakko ole olla TI, mutta varmempi valinta kyllä. Toinen juttu, jota kannattaa tutkailla, on koneen hiljaisuus, vai pitäisikö sanoa äänekkyys. Ei oo kiva äänittää, jos vieressä pauhaa kovin äänekäs mylly. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
Ukko 01.02.2009 14:45:11 (muokattu 01.02.2009 14:46:25) | |
---|
Entäs minkälaista ratkaisua suosittelette musiikkitietokoneeksi? Apple? Mua ainakin ketuttaa aina PC:n kaatuminen ym :/ Mikähän aiheuttaa sen kaatumisen ? Mun PC ei harrasta samaa. Olisko emolevyn vaihtaminen ajankohtaista. Virtalähdekään ei ole yhdentekevä. COVS jäsen nro 6 |
KaRa 01.02.2009 15:12:09 (muokattu 01.02.2009 16:57:13) | |
---|
Mikähän aiheuttaa sen kaatumisen ? Mun PC ei harrasta samaa. Olisko emolevyn vaihtaminen ajankohtaista. Virtalähdekään ei ole yhdentekevä. Niin no hankin muutenkin aivan toisen koneen pelkästään musa hommiin sitten. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. |
rock777 07.02.2009 23:10:19 | |
---|
omasta takaa löytyy pc ja mac. molemmilla oon tehnyt, mutta kyllä osx on vakaampi. Applen koneet tosin on aika kalliita. Minimac koneita löytyy käytettynä n.4-500e. www.hopeinenomena.net palsta auttaa. Jos päädyt mäkkiin, mukana tulee garageband nauhoittelu ohjelma, jolla pääsee alkuun. |