Aihe: Uutta vahvistinta.
1 2 3 4
Tande
29.01.2009 22:29:46
Sähkökitaran soittoa on takana kohta 2,5 vuotta, ja keppinä löytyy Ibanez Iceman IC400. Vahvistimena toimii silti edelleen roland microcube. Nyt olisi tarkoituksena hankkia putkivahvistin, joka toimisi niin kotona, kuin myös mahdollisesti myös bändisoitossa. Budjetiksi olen ajatellut noin 300-500e, toki myös hieman kalliinpiakin saa ehdottaa jos haluaa. Vahvistimen tulisi taipua Rokkiin ja "vanhan liiton" Heavyyn tyyliin: Black Sabbath, AC/DC, Deep Purple, KISS jne.. Koska asun rivitalossa, en välttämättä halua hankkia mitään 100 Watin monsteria. 50W voisi olla sopiva yläraja. Kiitos jo etukäteen neuvoista!
sepisti
29.01.2009 22:49:28
Sähkökitaran soittoa on takana kohta 2,5 vuotta, ja keppinä löytyy Ibanez Iceman IC400. Vahvistimena toimii silti edelleen roland microcube. Nyt olisi tarkoituksena hankkia putkivahvistin, joka toimisi niin kotona, kuin myös mahdollisesti myös bändisoitossa. Budjetiksi olen ajatellut noin 300-500e, toki myös hieman kalliinpiakin saa ehdottaa jos haluaa. Vahvistimen tulisi taipua Rokkiin ja "vanhan liiton" Heavyyn tyyliin: Black Sabbath, AC/DC, Deep Purple, KISS jne.. Koska asun rivitalossa, en välttämättä halua hankkia mitään 100 Watin monsteria. 50W voisi olla sopiva yläraja. Kiitos jo etukäteen neuvoista!

Nyt on pakko heittää plussa. Hyvä avaus, josta näkee, että olet lukenut M.netin säännöt ja sisäistänyt ne hienosti. Myös vahvistimiin liittyvät FAQ:t on luettu huolella, mikä on hyvä juttu.

Tuohon hintaan etsisin käytettyä Hughes & Kettnerin Edition tube komboa. Siinä on ainoastaan 20W, mutta se riittää bändin kanssa mainiosti.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
karsa
29.01.2009 22:53:23 (muokattu 29.01.2009 22:54:50)
Taitaa valitettavasti niin että saat soitella kotona jatkossakin microcubella. Se nyt vaan on niin että !pääsääntöisesti! putkivehjettä ei pysty soittamaan volyymilla joka ei naapuria häiritsisi, ainakaan jos säröä tavoitellaan vehkeestä itsestään. Hyvältä hiljaa saundaavia poikkeuksia löytyy kylläkin. Itseltänikin löytyvä Tiny Terror on yksi aika ässä valinta jos hommaa vielä viereen jonkun hyvän säröttimen. Esim, Laneyltä löytyy myös hyviä kohtuuhintaisia comboja. Käyppäs paikallisessa vähän pyörähtämässä, se usein avaa uusia ajatuksia.

Edit:tossa yllähän toi mnet totuus tuli.Kova vehes.
KUNU
30.01.2009 20:42:32

Pakko kompata edellistä vastaajaa.

Itse ostin tuossa pari kuukautta sitten Mesa Boogien F-30 combon, 30 wattinen.
Saundi aivan taivaallinen kun kävin treenikämpällä kokeilemassa, loisti jokaisella osaaluella.
MUTTA! Kotioloissa, en saanut siitä järkevällä voluumilla lähes mitään irti. Särö oli todella munatonta pullaa, kliinit olivat ihan hyvät mutta ei parhaat mahdolliset.
Keinokuorma tai volume-pedaalilla voi kokeilla, että saako irti parempaa saundia. Mutta soittelen tästä lähtien kotona vain Micro Cubella.
Lähes 3 tonnin keppi ja satasen vahvstin:) Ja soi paremmin kotisoitossa kuin Mesalla soitettaessa.
Jucciz
30.01.2009 20:53:19
Keinokuorma tai volume-pedaalilla voi kokeilla, että saako irti parempaa saundia.

Miten volumepedaali liittyy soundin parantamiseen kotivoimakkuuksilla?
Tomtom
30.01.2009 20:53:53
Olette vain osittain väärässä. Hyviä putkareita kotivolyymeille löytyy kyllä, mutta budjettia pitää kasvattaa. Hyvä master-volumen toteutus lienee avainosassa.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
KUNU
30.01.2009 20:56:53 (muokattu 30.01.2009 20:57:12)
Miten volumepedaali liittyy soundin parantamiseen kotivoimakkuuksilla?

Säädin vahvistimeen asetukset millä soitin treenikämpällä ja sitten volumepedaalilla kikkailin volumitason sopivaksi.
Jucciz
30.01.2009 20:58:07
Olette vain osittain väärässä. Hyviä putkareita kotivolyymeille löytyy kyllä, mutta budjettia pitää kasvattaa. Hyvä master-volumen toteutus lienee avainosassa.

Mulla olisi tähän ehdotus, mutta kohta tulee HeavyMachinery ja aloittaa vittuilun, joten enpä kerro, mitä mielessäni on. Hyvä mastervolume löytyisi ja soundit juurikin rokkiosastolle sekä vanhempaan heviin (jossain määrin uudempaankIn) erittäin kohdallaan.
Jucciz
30.01.2009 20:58:44 (muokattu 30.01.2009 20:59:03)
Säädin vahvistimeen asetukset millä soitin treenikämpällä ja sitten volumepedaalilla kikkailin volumitason sopivaksi.

Ja soundi pysyi yhtä hyvänä, ainoastaan hiljaisempana? Missä kohtaa signaaliketjua pedaali on?
Ziggy Bubba
30.01.2009 21:00:52

Mulla olisi tähän ehdotus, mutta kohta tulee HeavyMachinery ja aloittaa vittuilun, joten enpä kerro, mitä mielessäni on. Hyvä mastervolume löytyisi ja soundit juurikin rokkiosastolle sekä vanhempaan heviin (jossain määrin uudempaankIn) erittäin kohdallaan.

Alkaakos ehkä pehmeällä B:llä? :) Tuota meinaamaani vaffaria olen uneksinut pitkään, saas kattoa kun rahaa taas joskus saan haltuun...

Kochin Studiotone toimii myös varsin mainiosti pikkuvolyymeillä, mutta hintaa on aika reilusti yli tuon budjetin. Säätövaraa on myös todella paljon, sekä liitäntöjä vähintäänkin moneen käyttöön.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
KUNU
30.01.2009 21:02:36
Ja soundi pysyi yhtä hyvänä, ainoastaan hiljaisempana? Missä kohtaa signaaliketjua pedaali on?

Saundi ei ollu yhtä hyvä kuin treenikämpällä, mutta hieman parempi kuin ilman tuota kikkailua.
Ihan perus Kitara-pedaali-vahvistin ketju.
Ziggy Bubba
30.01.2009 21:11:56 (muokattu 30.01.2009 21:12:33)

Juu, ei mitään... lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia.
HeavyMachinery
31.01.2009 00:53:29

Kerro nyt meitä jännittää jo !!

Ei saa pitää jännityksessä !!!

Aloittejalle suosittelisin Laneyn tuotantoon tutustumista. Siellä on britti henkisiä kompoja / nuppeja tuossa hinta luokassa. Varsinkin jos satut bongaa käytetyn.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Nacher
31.01.2009 02:03:14
Noin teoriassa volume pedaalin loopissa ei pitäisi vaikuttaa _yhtään mitään_ siihen, miltä vahvistin kotioloissa kuulostaa. Ei vahvistimen päätteen aukeaminen riipu siitä, missä asennossa master volume vipu on, vaan siitä, paljonko tehoa (ääntä) se pääte tuottaa ulos. Volumepedalilla jälkimmäiseen ei pysty vaikuttamaan.

Mutta aika offtopic tuo. On olemassa putkivahvareita jotka soivat hyvin kotona, ja on olemassa putkivahvareita, jotka eivät soi hyvin kotona. Hyvin soivat maksavat usein vähän enemmän. Aloittajalle loistovahvari olisi Orange Rockverb 50w combo, mutta se maksaa yli 1000e.
Ziggy Bubba
31.01.2009 02:10:01 (muokattu 31.01.2009 02:44:57)

Mutta aika offtopic tuo. On olemassa putkivahvareita jotka soivat hyvin kotona, ja on olemassa putkivahvareita, jotka eivät soi hyvin kotona. Hyvin soivat maksavat usein vähän enemmän. Aloittajalle loistovahvari olisi Orange Rockverb 50w combo, mutta se maksaa yli 1000e.

Tästä haluaisin kuulla lisää. Itellä on tällä hetkellä Koch Studiotone himastudiossa, mutta nälkä paremmalle purkille on aina olemassa... Kertokaas siis Rockerverbiä testanneet miten tuo toimii verrattuna avattu volyymi / himastudio? Ymmärtääkseni kyseessä on soundien puolesta todella monipuolinen peli, siitähän tämä kiinnostus irtoaa... Tärkeimmät jutut itelle on hyvät puhtaat ja pikku rosot, hyvä hi-gain -mättö olisi todella iso plussa :)

Muut "parannus" vaihtoehdot on omassa mielessä olleet lähinnä Budda Superdrive ja Mesan pienemmät Expressit. Kertokaas myös noista kommenttia jos löytyy.

E: kertokaa ihmeessä myös muista hyvällä master volumella varustetuista peleistä... Buddan pienimmästä Superdrivestä saa aina antaa kans tarkempaa infoa :)

E: Thunderverb vaikuttaa myös kovin kiintoisalta, tuo kun lupailee tuuppaavansa hyvää soundia myös basson kanssa...
Pluto
31.01.2009 10:43:45
Tää on vain yksi ehdotus: Tech 21 Trademark 60. Kyseessä on trankkupeli, mutta hyvä sellainen. Kovin moni ei noita hauku, vaikka putkia ei sisältä löydykään.
Dillon, you son of a bitch!
Izer
31.01.2009 13:00:44
Muut "parannus" vaihtoehdot on omassa mielessä olleet lähinnä Budda Superdrive ja Mesan pienemmät Expressit. Kertokaas myös noista kommenttia jos löytyy.

Minä voin tuosta Expressistä muutaman sanasen kertoa, kun olen reilut vuoden päivät omistanut 25:5-mallisen nupin ja siihen 2x12-kaapin. Kaverina on Weberin MiniMass, koska volume on muuten hiljaisimmallaankin suht luja (kerrostalossa kuitenkin asun). Tuon kanssa siis onnistuu ihan hissuttelukin.

Vehkeessähän on 2 kanavaa ja näille 2 erilaista sävysäätöä. Pakko kehua puhdasta kanavaa, jolla olen soitellut straton kanssa SRV ja Lynyrd Skynyrd -tyylisiä juttuja viime aikoina ja toimii minusta loistavasti. Kytkimellähän vahvistin tippuu 5 wattiin, jolla saa vähän lisää klängiä vielä tuollaiseen soundipolitiikkaan. Toimii. Crunch-säädöllä soundiin saa joko pientä rosoa tai sellaista AC/DC-soundimaailmaa särön määrästä riippuen, todella dynaaminen säätö.

Toisesta kanavasta löytyy pehmeä blues-osio, jolle en ole löytänyt kovin paljon vielä käyttöä, toimii ehkä paremmin straton kanssa. Jäänyt aika vähälle huomiolle. Yleensä soittelen siis Burn-asennossa, joka tarjoaa säröä enemmän. Aika hyvät sellaiset wylde-soundit saa oikeanmallisella kitaralla, kun säröä avaa enemmän. Pudottamalla pääsee sitten taas sinne AC/DC:n puolelle.

Lisänähän tuossa on myös contour-kytkin, joka vääntää eq:ta sellaiseksi v-malliseksi. Periaatteessa turha, mutta olen johonkin Lordin soitteluun sitä käyttänyt, varsin hyvin toiminut.

Kaiken kaikkiaan siis loistopeli, todella hyvät soundit vaikka soittaakin hiljaa. Onhan se melko kallis, mutta olen sen arvoisena pitänyt.
Ridin' with the wind!
Nacher
31.01.2009 13:07:42 (muokattu 31.01.2009 13:09:19)
Tästä haluaisin kuulla lisää. Itellä on tällä hetkellä Koch Studiotone himastudiossa, mutta nälkä paremmalle purkille on aina olemassa... Kertokaas siis Rockerverbiä testanneet miten tuo toimii verrattuna avattu volyymi / himastudio? Ymmärtääkseni kyseessä on soundien puolesta todella monipuolinen peli, siitähän tämä kiinnostus irtoaa... Tärkeimmät jutut itelle on hyvät puhtaat ja pikku rosot, hyvä hi-gain -mättö olisi todella iso plussa :)

E: kertokaa ihmeessä myös muista hyvällä master volumella varustetuista peleistä... Buddan pienimmästä Superdrivestä saa aina antaa kans tarkempaa infoa :)

E: Thunderverb vaikuttaa myös kovin kiintoisalta, tuo kun lupailee tuuppaavansa hyvää soundia myös basson kanssa...

Olen itse tuollaista Rockverb 50W nuppia tilaamassa kakkosnupiksi itselle tuon ENGL SE kylkeen. Kerran olen moista peliä testannut, joten kokemukset ovat vähän rajallisia, mutta kuitenkin. Tuo cleanihan jakaa kovasti mielipiteitä. Joidenkin mielestä ihan eloton ja synteettinen/tumma, toisten mielestä taas todella pehmeä ja hyvä. Siitä ei kai ota selvää muuten kuin itse kokeilemalla. Hiljaisella tuo peli kyllä toimi oikein loistavasti särön määrästä riippumatta. Ehdottomasti hyvin himastudio-olosuhteisiin sopiva vahvari, joka on yksi pääsyistä miksi tuollaista olen hommaamassa. Gainiahan tuossa laitteessa on mihin metalliin vain, mutta soundin tyyppi ei toki ole se tiukin tai modernein. Sellainen oldschool-heavysoundi. Hieman arveluttaa kun tuosta 50w versiosta on hieman purnattu, että ei pysy kovimmassa bändimelussa välttämättä kovin hyvin kasassa vaan puuroutuu. Tuostakin tullut ristiriitaista palautetta. Toisaalta 100w versiossa taas on kuulemma kolkompi cleani (johtunee eri pääteputkien tyypistä tuossa 100w versiossa), mutta pysyy paljon paremmin kasassa kovassa hevimenossa ja on myös jykevämmän kuuloinen luukuttaessa. Itse ostaisin tuon 100w version jos ensisijainen käyttökohde olisi hi-gain vääntö kahden kitaran bändissä, mutta 50w versio vie nyt voiton kun enimmäkseen tuolla nauhoittelee kotona tai jamittelee jossain.

Studiotonea joskus kokeilin myös, mutta itseäni se combo ei ainakaan hiljaisella sytyttänyt yhtään. Kyllä Rockverbin nappaisin sen ohi minä päivänä vain, ja nyt rockverbejä saa Englannista aivan rikollisen halvallakin.
Ziggy Bubba
31.01.2009 14:48:09 (muokattu 31.01.2009 14:48:27)

Kyllä tässä Rockerverb-kuume nousee kun laitteen soundeja kuuntelee... Ei taida olla ikävä kyllä pk-seudun liikkeissä tuota testattavana. Ehkä tuon uskaltaisi tilata testimättäkin - sen verran vakuuttavaa soundia tuo tuntuu puskevan. Just tuommosta monipuolista värkkiä oon hakenutkin, hyvät cleanit, kevytrutut ja tarvittaessa hevin mäiskekin. OD-pedaalilla saa varmaan aika paljon vielä lisää potkua masiinaan.

Nuo hyvät soundit melko pienillä volumeilla on tosiaan itelle varsin tärkeät, vaikka pystynkin kämpässäni jonkin verran metelöimään, talon seinät kun ei onneksi ole ihan pahvia, eikä naapureita ole kuin ylhäällä ja yhellä seinällä. Tarvittaessa oon valmis soittelemaan myös keinokuormalla jos tarve vaatii...

Alkuun ajattelin lykätä tuon nupin kylmästi Studiotone combon 1x12 elementtiin kiinni, myöhemmin veikkaisin tuon Kochin lähtevän kiertoon ja tilalle tulevan joku Orangen kanssa hyvin pelittävä 2x12 skobe. Saas nyt kattoa jos mieli vielä muuttuu - GAS on kyllä karmea :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)