Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköviulu - Laitteisto apua
1 2
Brusilus
28.01.2009 16:49:21 (muokattu 28.01.2009 19:05:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä sähköviulu oon ajatellut ostaa. Onkelmana on mitä laitteistoa tarvittsen jos haluun vaihtaa soundia ynnä muuta:
 
-kaapeleita?
-mahdollisia MIDI hössötyksiä?
-kajareita?
-semmosia nappuloita lattialla?
-saako joistain koulutusta tämmöiseen fiksailuun?
-tarviiko jonkun erikosen sähköviulun?
 
Jos tiedät paikan mistä niitä saa niin laitappa linkkiä. Olen niin sanottu "n00b" niin please, jos laitat jotain vaikeita termejä niin voisitko selittää mitö ne tarkoittaa.
 
Kiitos etukäteen!
 
Brusilus
 
kivi
29.01.2009 00:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä sähköviulu oon ajatellut ostaa. Onkelmana on mitä laitteistoa tarvittsen jos haluun vaihtaa soundia ynnä muuta:
 
-kaapeleita?
-mahdollisia MIDI hössötyksiä?
-kajareita?
-semmosia nappuloita lattialla?
-saako joistain koulutusta tämmöiseen fiksailuun?
-tarviiko jonkun erikosen sähköviulun?
 
Jos tiedät paikan mistä niitä saa niin laitappa linkkiä. Olen niin sanottu "n00b" niin please, jos laitat jotain vaikeita termejä niin voisitko selittää mitö ne tarkoittaa.
 
Kiitos etukäteen!
 
Brusilus

 
Sähköviulu on viulu jossa on kaikukopan asemesta mikrofoni. Siitä et itsessään saa midiä etkä mitään erityisiä soundeja, vaan kannattaa tutustua sähkökitaran efektimaailmaan jos efektejä haluaa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Murgo
29.01.2009 14:48:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä sähköviulu oon ajatellut ostaa. Onkelmana on mitä laitteistoa tarvittsen jos haluun vaihtaa soundia ynnä muuta:
 
-kaapeleita?

 
Normaali kitarapiuha.
 
-mahdollisia MIDI hössötyksiä?
 
Vain jos on joku MIDI-ohjattava efektilaite tms.
 
-kajareita?
 
Vahvistin+kaiutin, kitaracombo toimii.
 
-semmosia nappuloita lattialla?
 
Efektejä, kitarapedaalit toimivat sähköiseltä kannalta katsottuna, soundillisesti riippuu sitten mitä haet. Ainakin chorus ja kaiku toimivat hyvin viululle, säröt kokemukseni mukaan ovat hankalampia. Kannattanee vaikka lainata jostain eri purkkeja jos ei itsellä ole.
 
-saako joistain koulutusta tämmöiseen fiksailuun?
 
Tuskin, netistä kyllä löytyy aiheesta asiaa, hakusanaksi vaikka electric violin tai e-violin.
 
-tarviiko jonkun erikosen sähköviulun?
 
Öö, siis mitä meinaat? Tavalliseenkin viuluun voi kyllä laittaa mikin, mutta sähköviulu on erillinen soitin kuten sähkökitara ja akustinenkin ovat eri soittimia.
 
Jos tiedät paikan mistä niitä saa niin laitappa linkkiä. Olen niin sanottu "n00b" niin please, jos laitat jotain vaikeita termejä niin voisitko selittää mitö ne tarkoittaa.
 
Kiitos etukäteen!
 
Brusilus

 
Sähköviuluja saa ainakin Thomannilta, on näkynyt usein myös Huuto-netissä ja saattaapa löytyä ihan soitinkaupoistakin. Google varmaan auttaa taas.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Brusilus
29.01.2009 18:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Murgo avustasi!
 
Teijo K.
30.01.2009 15:45:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Aika usein sähköviuluissa se mikki on pietso, eli tarvitset yllä kerrottujen asioiden lisäksi esivahvistimen joka kelpuuttaa pietson. Viuluille löytyy ihan niille tarkoitettujakin hyviä.
Murgo
30.01.2009 17:00:53 (muokattu 30.01.2009 17:02:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Aika usein sähköviuluissa se mikki on pietso, eli tarvitset yllä kerrottujen asioiden lisäksi esivahvistimen joka kelpuuttaa pietson. Viuluille löytyy ihan niille tarkoitettujakin hyviä.

 
Periaatteessa näin, käytännössä ainakin putkivahvistimella ja Harley Benton-sähköviulun piezolla pelaa, ainakin jos piuha ei ole kauhean pitkä. Myös jonkun bufferoidulla sisäänmenolla varustetun pedaalin laittaminen väliin auttaa, jos ei halua muokata ääntä niin vaikka boosteri tai EQ. Soundi tietysti riippuu siitä mitä halutaan, luonnollisen akustisen viulun äänen saaminen ei välttämättä ole helppoa. Mutta tosiaan, sähköviulu on eri soitin, jos haluaa mahdollisimman aitoa akustisen viulun soundia pitää käyttää sellaista.
 
Itse olen käytänyt Ibanezin chorus-flangeria nopehkoksi säädetyllä miedolla choruksella joka antaa ehkä hiukan akustista viulua muistuttavan äänen.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
eikka-92
09.02.2009 23:16:11 (muokattu 09.02.2009 23:18:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Empä viitti uutta topiccia tehä jotens..
Sähköviulua olen ostamassa , kahdeksan vuotta olen soitellut joten saisi olla vähä laadukkaampaa. Fenderin FV-1:stä olen katsellut rahanpuutteessa mutta vahvistimista sähköviuluille en tiedä mitään joten minkälainen vahvistin minun kannattaisi osta? Hintahaarukka tuolla 150-250..
 
Sävis
10.02.2009 09:50:28 (muokattu 10.02.2009 09:51:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tietopankki näissä sähköviuluasioissa on englanninkielinen Fiddle Forum: http://www.fiddleforum.com/
 
Sähköviuluja löytyy monenlaisia, kuten muitakin soittimia. Thomannilta löytynee halvimmat, mutta jos haluaa laittaa rahaa palamaan, niin kehuttuja soittimia valmistaa mm. Wood Violins http://www.woodviolins.com/ ja Jordan Electric Violins http://www.jordanmusic.com/ . Itse tilasin sähköviuluni Tsekeistä Tomas Reiterilta http://www.electricviolins.eu/ .
 
Kannattaa miettiä paljonko haluaa laittaa rahaa itse viuluun ja lukea tuota Fiddle Forumia. Sieltä kannattaa myös kysyä noista vahvistinasioista, jotka tuntuvat oleva hieman hankalia näin harvinaiselle soittimelle.
 
eikka-92
05.03.2009 11:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia avusta.. Tänään lähti Amerikasta tulemaa Woodviolin Stingray SV-4, ilman vahvistinta ja wah-pedaalia postikuluineen yhteensä 660 dollaria ja siihen tietty verot.. Pitää vielä vahvistin metsästää kun viulu on tullut..:)
 
Sävis
05.03.2009 13:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikka-92: Kiitoksia avusta.. Tänään lähti Amerikasta tulemaa Woodviolin Stingray SV-4, ilman vahvistinta ja wah-pedaalia postikuluineen yhteensä 660 dollaria ja siihen tietty verot.. Pitää vielä vahvistin metsästää kun viulu on tullut..:)
 
Mahtavaa! Laitahan sitten kuvia ainakin näytille! Ite oon kanssa just tota Stingrayta kuolannut, mutta kun ei ole rahaa, niin ei ole.
 
eikka-92
05.03.2009 16:01:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo täytyypä laitella ku saapuu..:) Harkitsin tuossa jo jonku Yamahan ostoa ku ensimmäisissä kahessa liikkessä josta kysyin tuota Stingraytä se oli loppu. Vasta kolmannessa oli hyllyssä tuota mustaa ja sen just halusinki. Halvemmaks tuli ku tilata kelvolline yamaha..
 
badcompany
10.03.2009 14:36:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikös se viulun soundi lähde soittajasta!!.
 
badcompany
10.03.2009 14:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Periaatteessa näin, käytännössä ainakin putkivahvistimella ja Harley Benton-sähköviulun piezolla pelaa, ainakin jos piuha ei ole kauhean pitkä. Myös jonkun bufferoidulla sisäänmenolla varustetun pedaalin laittaminen väliin auttaa, jos ei halua muokata ääntä niin vaikka boosteri tai EQ. Soundi tietysti riippuu siitä mitä halutaan, luonnollisen akustisen viulun äänen saaminen ei välttämättä ole helppoa. Mutta tosiaan, sähköviulu on eri soitin, jos haluaa mahdollisimman aitoa akustisen viulun soundia pitää käyttää sellaista.
 
Itse olen käytänyt Ibanezin chorus-flangeria nopehkoksi säädetyllä miedolla choruksella joka antaa ehkä hiukan akustista viulua muistuttavan äänen.

 
onko noista thomanin halvoista sähköviuluista kokemusta?.
 
Murgo
10.03.2009 16:53:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

badcompany: onko noista thomanin halvoista sähköviuluista kokemusta?.
 
Pari-kolme vuotta sellaisen olen omistanut kun aikoinaan puolittain huvikseni tilasin pintaviallisena tarjouksesta. Ainakin se toimii ja pysyy varsin hyvin vireessä senjälkeen kun laitoin viritystappeihin tappipastaa, äänenlaadusta en osaa sanoa kun ei vertailukohtia ole. Kielien vaihtaminen parempiin ainakin paransi sekä ääntä että soitettavuutta huomattavasti, tosin kunnon kielet maksavat n. kolmanneksen viulun ostohinnasta :)
 
Enimmäksen tullut soitettua joko ilman vahvistinta (sopivan hiljainen kotikäyttöön, ei naapurit häiriinny) tai sitten pienitehoisella harjoitteluvahvistimella tai putkiradiolla, joten kiertoherkkyydestä yms. ei kovin paljon kokemusta. Jonkun kerran olen kuitenkin treenikämpällä vähän kovempaakin soittanut eikä ainakaan silloin ulvonut.
 
Tällä hetkellä se on minulla "alttoviuluksi" viritettynä, eli ylä-e kieli pois, muita yksi pykälä oikealle ja alimmaksi alttoviulun C-kieli.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Custom_Eikka
24.03.2009 21:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos mahdollista soittaa viululla kitaran(tässä tapauksessa basson, taikka kitaran jolta on poikennut 2 ylintä kieltä, no ei vaiskaan...) vireessä hyödyntäen näin kitaran asteikoita ja muita juttuja?
 
oksatboys
04.04.2009 22:43:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Custom_Eikka: Onkos mahdollista soittaa viululla kitaran(tässä tapauksessa basson, taikka kitaran jolta on poikennut 2 ylintä kieltä, no ei vaiskaan...) vireessä hyödyntäen näin kitaran asteikoita ja muita juttuja?
 
Kyllähän se on. Kokoaa vaan sopivan kielisetin.
 
ringmodulator piristää kummasti!
marttatyyri
12.10.2009 01:33:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myydäänkö Helsingin missään musakaupoissa sähköviuluja ? Onko näköhavaintoja :d ? Ollaan menossa helsinkiin ylihuomenna mutta en löydä netistä millään semmosia kauppoja joissa varmasti niitä olisi..
 
Kiitos etukäteen !
 
Musahullu98
15.11.2012 18:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedättekö onko mistään saatavilla sähköviulun efektejä muualta kuin verkkokaupoista? Onko thomannilla sellaisia ja jos on niin kannattaako sieltä ostaa?
 
Murgo
15.11.2012 18:53:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musahullu98: Tiedättekö onko mistään saatavilla sähköviulun efektejä muualta kuin verkkokaupoista? Onko thomannilla sellaisia ja jos on niin kannattaako sieltä ostaa?
 
Kitaraefektit toimivat pääsääntöisesti sähköviulussakin. Ainakin chorus kuulostaa oikein mukavalta.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Musahullu98
19.11.2012 07:36:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Kitaraefektit toimivat pääsääntöisesti sähköviulussakin. Ainakin chorus kuulostaa oikein mukavalta.
 
Kiitos Murgo! Tuo tieto auttoi paljon. Täytyy testata. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «