![]() 29.01.2009 00:46:29 | |
---|---|
Tiedä sitten... legendat on aina legendoja, hyvässä ja pahassa :) No, ainakin kuvia löytyy, joissa ko. herra on sitte sen sieltä soitinkaupan ikkunasta hakenut pois, valkoisilla SG-mallisilla soittelevat Mary Fordin kanssa.. Elikkästen, kyllä minä tuohon "avioerojuttuun" ennemmin uskon, ja onhan se useammassakin kirjassa tuotu julki.. Totta on myös, ettei Les ollut kovin tyytyväinen tuohon SG-malliin. "A guy could kill himself with those sharp horns!" hän sanoi. Mutta juu, tokihan tuo ikivetreä kitarataituri ansaitsee edelleen rojaltit Les Paul-malleista. Mahtoikohan saada Orvillen Les Pauleista myös? Varmasti, saman talon tuotteitahan ne. Ja onhan niissä (kalliimmissa Orvilleissa ainakin) nimmari lavassa. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 29.01.2009 07:28:09 (muokattu 29.01.2009 07:28:25) | |
Epäilen kyllä todella vahvasti näitä lukuja, useita G:n Custom Shopin lesuja olen mitannut eikä kovinkaan lähelle noita lukuja päästä. Jytyin kaula minkä olen mitannut oli 1th 23, 5 ja 12th 26,18 ja se oli jo _todella _ jyty. Yleensäkkin mitat ilmoitetaan ainakin desimaalin tarkkuudella ja mittaus ilman kieliä puusta. Milli on soitinrakennuksessa jo valtava mitta. Viiden millin muutos ekalta nauhalta kahennelletoista tuntuu myös todella kummalliselta, normaalisti muutos on 2-3mm. Itse en tuollaiseen Tokaihin ole törmännyt. Tuollaisen kaulan erottaisi kyllä välittömästi. Referenssinä, Fender tyyppisen soittimen kaula-aihiokin on paksuudeltaan vain 26mm, eli tuon paksumpaa ei voi sellaisessa olla. (Jos Leon spekseillä vedetään.) E: Myös silloin kun lessuja tehdään scarf-jointilla käytetään 20mm aihioita, tuohon 6mm otelautaa lisäksi. Eli paksuimmillaan noinkin tulee 26millin pesiksiä. Osittainen lainaus vei postaukseni idean. Siellä sanottiin nimenomaan että "epätieteelliset" mittaukseni ovat vertailukelpoisia vain omien mittauksieni kanssa. Ne on tarkoitettu antamaan suuntia miten omistamieni Tokai-keppien kaulat suhtautuvat muihin omistamieni kitaroiden kauloihin. Matti | |
![]() 29.01.2009 09:01:43 (muokattu 29.01.2009 09:36:12) | |
Epäilen kyllä todella vahvasti näitä lukuja, useita G:n Custom Shopin lesuja olen mitannut eikä kovinkaan lähelle noita lukuja päästä. Jytyin kaula minkä olen mitannut oli 1th 23, 5 ja 12th 26,18 ja se oli jo _todella _ jyty. Yleensäkkin mitat ilmoitetaan ainakin desimaalin tarkkuudella ja mittaus ilman kieliä puusta. Milli on soitinrakennuksessa jo valtava mitta. Viiden millin muutos ekalta nauhalta kahennelletoista tuntuu myös todella kummalliselta, normaalisti muutos on 2-3mm. Itse en tuollaiseen Tokaihin ole törmännyt. Tuollaisen kaulan erottaisi kyllä välittömästi. Referenssinä, Fender tyyppisen soittimen kaula-aihiokin on paksuudeltaan vain 26mm, eli tuon paksumpaa ei voi sellaisessa olla. (Jos Leon spekseillä vedetään.) E: Myös silloin kun lessuja tehdään scarf-jointilla käytetään 20mm aihioita, tuohon 6mm otelautaa lisäksi. Eli paksuimmillaan noinkin tulee 26millin pesiksiä. '04 R6 0.906" 1.22" ts 23mm/31mm. 25 millinen Tokain kaula tuntuu tässä valossa todellakin melko uskomattomalta. Täällä pari kuvaa aiheesta, tai pikemminkin sen vierestä - sori: http://www.mylespaul.com/forums/his … neck-size-comparisons-r6-r8-r9.html No joo, jospa nyt vaan malttaisi odotella, että se oma ritsa saapuu pelauspaikalle, niin sittenhän nämä näkee :) | |
![]() 29.01.2009 09:06:33 (muokattu 29.01.2009 09:07:14) | |
Osittainen lainaus vei postaukseni idean. Siellä sanottiin nimenomaan että "epätieteelliset" mittaukseni ovat vertailukelpoisia vain omien mittauksieni kanssa. Ne on tarkoitettu antamaan suuntia miten omistamieni Tokai-keppien kaulat suhtautuvat muihin omistamieni kitaroiden kauloihin. Matti Oolraits, allekirjoittaneen poikamainen innostus otti vallan ja jäi oleellinen huomaamatta. Osaatko arvioida minkälaisissa marginaaleissa liikutaan? Työntömitallako tuuppasit? | |
![]() 29.01.2009 09:17:31 | |
Oolraits, allekirjoittaneen poikamainen innostus otti vallan ja jäi oleellinen huomaamatta. Osaatko arvioida minkälaisissa marginaaleissa liikutaan? Työntömitallako tuuppasit? Capolla kielten päältä ja viivottimella ; - ) Ohessa kaksi kaverusta kaulakkain. Toinen Gibbo Std 2006 50's kaulalla ja Jaappanilainen Tokai. Kumpi on kumpi ? http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/17580 Matti | |
![]() 29.01.2009 09:24:38 | |
Näistä uusista ei ole paljoa kokemusta, mutta tuossa omassa kaula on ehkä Gibsonin 50 ja 60 mallien välistä. Hiukan sirompi kun 50, mutta profiililtaan kuitenki pyöreähkö. Mutta uusista puheen ollen. Minua jotenkin tökkii noiden uusien viilukannet, joten varmaan kallistuisin LS-75 malliin, jos uusi Tokai olisi kiikarissa. Tosin ehkä vielä ennemmin kyttäisin torilta vanhan, 80-luvun puolenvälin Love Rockin, joita siellä aina silloin tällöin pyörii ja tsekkaisin myös ne Gibsonit. Uuden Studion saa alta tonnilla laukkuineen päivineen. | |
![]() 29.01.2009 09:25:32 | |
Capolla kielten päältä ja viivottimella ; - ) Ohessa kaksi kaverusta kaulakkain. Toinen Gibbo Std 2006 50's kaulalla ja Jaappanilainen Tokai. Kumpi on kumpi ? http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/17580 Matti Veikkaampa että vasen on Tokai. Mistä niin päättelin? No tuosta satulasta kun näyttäisi enemmän valkeammalta kuin oikean puoleinen ja muovisemmalta. Noh tietysti voin arvata pieleenkin:) Kukaan ei huomannut kämmiäni... | |
![]() 29.01.2009 09:25:41 (muokattu 29.01.2009 09:31:54) | |
Capolla kielten päältä ja viivottimella ; - ) Ohessa kaksi kaverusta kaulakkain. Toinen Gibbo Std 2006 50's kaulalla ja Jaappanilainen Tokai. Kumpi on kumpi ? http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/17580 Matti Oikeanpuoleinen on Tokai. Edit: Siis kaula lähtee paksunemaan samalla tavalla jo 12. nauhalta kaulan kantaa kohti, kuin omassani. Paksuudesta en osaa sanoa kuvan perusteella mitään. | |
![]() 29.01.2009 09:30:25 (muokattu 29.01.2009 09:31:04) | |
Veikkaampa että vasen on Tokai. Mistä niin päättelin? No tuosta satulasta kun näyttäisi enemmän valkeammalta kuin oikean puoleinen ja muovisemmalta. Noh tietysti voin arvata pieleenkin:) Otetaas uusi yritys. Oikean puoleinen Tokai Kaulan reunaa koristava valkea "nauha" ei mene otelaudan nauhojen päälle nauhojen päissä. Menikös nyt edes sinnepäin:) Kerkesit ennen kun yritin uudestaan:) Kukaan ei huomannut kämmiäni... | |
![]() 29.01.2009 09:39:06 | |
Oikeenpuoleisessa näyttäisi olevan Gibsonin satula. En kylläkään pääse tarkastamaan kun Pauli on treeniksellä... I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
![]() 29.01.2009 09:41:03 | |
Saanen esittää oman mielipiteen Tokaista. Itselläni on ollut Tokai LC85S/bbe öljyviimeistellyllä kaulalla ja omaan räpylään se tuntui aivan mahtavalta sellainen jytky. Olen myös päässyt kokeilemaan muutamia Gibson merkkisiä kitaroitakin(STD,Studio,Custom,Custom plus) Ja jotenkin tuo Tokai vei potin johtuen varmaankin tuosta kaulasta(öljy) mutta mikit ei kyllä mun korvaan niin hyvin pelittäneet kuin esim. G:n, tuhnut niinkuin joku jo aiemmin mainitsi. Kyllä tuo Tokai on hyvä keppi niissä on mielestäni kyllä hinta/laatu suhde kohdillaan. Harmittaa vieläkin kun tuli myytyä pois. Ps.Saa muuten tarjota lc85s/bbe:tä tännepäin..... Kukaan ei huomannut kämmiäni... | |
![]() 29.01.2009 13:01:35 | |
Piti ottaa mauseri kouraan ja tehdä "viralliset" mittaukset: Gibbo 20,0/24.7 mm Tokai 22.7/24,7mm Matti | |
![]() 29.01.2009 14:21:52 (muokattu 29.01.2009 14:31:16) | |
mutta mikit ei kyllä mun korvaan niin hyvin pelittäneet kuin esim. G:n, tuhnut niinkuin joku jo aiemmin mainitsi. Samaan soppaan myös potikat. Niissä on jotain tunkkaista verrattuna Gibsoniin. Oikeastaan kaikkein suurin ero löytyy kun laittaa volumet 5:n ja tone 8:n paikkeille ja antaa mennä hyvällä vahvarilla pikku säröillä. Tokain sointi on tuossa tilanteessa todella tunkkainen ja ponneton sekä väritön. Gibsonin sointi taas kohtalaisen selkeä ja nätisti korkein terä vaimennettuna. Ja tämä ei päde tuolle vanhempiin Tokai malleihin. Mutta tuossa siis suurinpiirtein ne suurimmat soinnilliset erot joita olen havainnut vahvistettuna soitettaessa. Esim Seymorin JB/Jazz yhdistelmä korjaa tilannetta huomattavasti, mutta CTS potikoilla siitä tulee lähes täydellinen :D Vai ettekö ole huomannut tuota mikkien/potikoiden yhteispeliä? Edit: Laitetaan pientä "kevennystä", eli tässä kuvaa miten kahekskit luvun Tokaissa (LS60) on kannen kaunis loimu toteutettu, katsottuna kaulamikin kolosta.http://img238.imageshack.us/img238/1104/dscf00044et.jpg Hieno bookmatch / sahaus. Ja tässä näkymää mikin persiistä, sama kitara: http://img238.imageshack.us/img238/9638/dscf00028qy.jpg It certainly can, can you? | |
![]() 29.01.2009 14:31:23 | |
Samaan soppaan myös potikat. Niissä on jotain tunkkaista verrattuna Gibsoniin. Gibsonilla taitaa olla tosiaan paremmat potikat. Kirkkaus säilyy vaikka volyymiä pudottaa ja potikka reagoi koko matkalta tasaisesti. Toisaalta Gibson säästää ainakin halvempien malliensa (LP Studio ym.) mikkiswitcheissä, ne ovat sitä perus itämaista halpiskamaa, ikävä kyllä. Melkein pitäisi omiin kitaroihin - siis muihin kuin Giboihin - vaihtaa laadukkaammat potikat, mutta en ole vaan jaksanut nähdä vielä vaivaa... Varsin tärkeitä osia kun ovat nuokin, vaikka ne usein jengiltä mikinvaihtorumbassa unohtuvatkin. Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta | |
![]() 29.01.2009 14:45:08 | |
Tokain "satasista" lähtien SWG:n jakki ja CTS:n potikat. Tuntuu tosiaan ihmeelliseltä, että tuollaisissa kannattaa valmistajana säästää. Jos kuluttaja voi ostaa ko. osat parilla kympillä, niin Tokain kokoiselle firmalle ja sen tuotantomäärille kustannus olisi tuosta murto-osa. Lisäkustannuksella saisi sitten ainakin hieman uskottavuutta, vaikka suurinta osaa asiakkaista ei varmasti jaksa kiinnostaa mitä potikan pohjassa lukee. Toisaalta, jos halvimpaan sarjaan laitetaan samat kalut kuin kalliimpaan, niin saattaa saavutettu etu kääntyä oman nilka pureskeluksi. | |
![]() 29.01.2009 14:48:11 (muokattu 29.01.2009 14:48:35) | |
Tuntuu tosiaan ihmeelliseltä, että tuollaisissa kannattaa valmistajana säästää. Jos kuluttaja voi ostaa ko. osat parilla kympillä, niin Tokain kokoiselle firmalle ja sen tuotantomäärille kustannus olisi tuosta murto-osa. Säästö se on pienikin säästö.. Pitkässä juoksussa noilla on saletisti aika isokin merkitys katteen suhteen. Toinen syy noiden halvempien potikoiden käyttöön on varmasti tämä: ....suurinta osaa asiakkaista ei varmasti jaksa kiinnostaa mitä potikan pohjassa lukee. Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta | |
![]() 29.01.2009 14:51:48 | |
Lisäkustannuksella saisi sitten ainakin hieman uskottavuutta, vaikka suurinta osaa asiakkaista ei varmasti jaksa kiinnostaa mitä potikan pohjassa lukee. Liekö kyseessä juuri se osa kitaristeista, joilla on aina volume ja tone 10:llä? Ei huomaa eroa, jos ei käytä. Ja silloinhan niillä ei ole mitään merkitystä! It certainly can, can you? | |
![]() 29.01.2009 14:59:09 | |
Säästö se on pienikin säästö.. Pitkässä juoksussa noilla on saletisti aika isokin merkitys katteen suhteen. Totta kai, mutta kuluttajahan tämän maksaisi, eli tuskin se Tokain kysyntää vähentäisi. Tai mistäs sitä tietää, varmasti ko. firman ukkelit on tätäkin asiaa sake-päissään pähkäilleet. Itse en silti kovin kauaa harkitsisi maksaisinko esimerkiksi 5 euroa lisää siitä, että ei tarvitsisi omin tärisevin käsin suorittaa kolvisulkeisia. | |
![]() 29.01.2009 16:16:55 | |
Totta kai, mutta kuluttajahan tämän maksaisi, eli tuskin se Tokain kysyntää vähentäisi. Tai mistäs sitä tietää, varmasti ko. firman ukkelit on tätäkin asiaa sake-päissään pähkäilleet. Itse en silti kovin kauaa harkitsisi maksaisinko esimerkiksi 5 euroa lisää siitä, että ei tarvitsisi omin tärisevin käsin suorittaa kolvisulkeisia. Tuo tuotantohinnan pieni kasvu siirtyy kuluttajahintaan kertautuen kaupan eri portaissa. Esim 20 dollarin hintaero tuotantokustannuksissa nostaa helposti loppuasiakkaalta kitarasta pyydettävää hintaa 50-200 dollaria riippuen välikäsien määrästä. Jokainen haluaa sen siivunsa ... Tämä on siis aivan mutua ; -) Matti | |
![]() 29.01.2009 17:04:07 | |
Tuo tuotantohinnan pieni kasvu siirtyy kuluttajahintaan kertautuen kaupan eri portaissa. Esim 20 dollarin hintaero tuotantokustannuksissa nostaa helposti loppuasiakkaalta kitarasta pyydettävää hintaa 50-200 dollaria riippuen välikäsien määrästä. Jokainen haluaa sen siivunsa ... Tämä on siis aivan mutua ; -) Matti Tietenkin. Siksi: "Jos kuluttaja voi ostaa ko. osat parilla kympillä, niin Tokain kokoiselle firmalle ja sen tuotantomäärille kustannus olisi tuosta murto-osa." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)