Aihe: Pleksin muotoileminen
1 2
Fuckbarbie
24.01.2009 12:55:53 (muokattu 24.01.2009 12:56:29)
Läpinäkyvät straton pleksit (sss) maksavat mansikoita, joten päätinpä tehdä itse. Ostin teollisuus etolasta pleksiä ja sitten piirsin siihen orkkispleksistä ääriviivat molemmille puolille. Sitten aloin tuliterällä kuviosahalla sahaamaan kunnes kohtasin jännittävän ilmiön. Pleksiä on hiton vaikea työstää, ja se halkeaa helposti jos sahan suuntaa kääntää sahattaessa. Myöskin viilaaminen & hiominen on järjettömän hidasta.

Mitään ideoita miten saisin pleksistä leikattua haluamani mallisen ihan kotikonstein?

Kiitos.

MUOK: Ja tosiaan jos jollakulla tuollainen pleksi ylimääräisenä pyörii niin ilmoittakoot pikaviestillä.
Little Savage
24.01.2009 13:52:02
Oletko kokeillut jyrsiä muotoa ?
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ.
Fuckbarbie
24.01.2009 14:09:17
Enpä omista jyrsintä..?
harza74
24.01.2009 14:20:35
laita pleksin molemmille puolille ohutta vaneria, ja puristimilla kiinni. Ei pitäisi enää pleksin lohjeta. En ole kokeillu mutta näin olen kuullu?
Fuckbarbie
24.01.2009 22:44:51
laita pleksin molemmille puolille ohutta vaneria, ja puristimilla kiinni. Ei pitäisi enää pleksin lohjeta. En ole kokeillu mutta näin olen kuullu?

Se johtaa silti sahaamiseen mikä ei tosiaan ole helppoa tämän yksilön kanssa. Eli ilmeisesti täytyy jostain jyrsintä lähteä metsästämään. Kiitos. argh.
Mike M. Hiirenloukku
28.01.2009 21:37:52
Kokeile lehtisahaa ja suht jykevää terää.
Rautakaupassa tommonen maksaa alta kahdenkympin.

Käsisaha-mallinen kuviosaha on sitten jykevämpi versio.

-darkus

Kyllä. Lehtisahalla onnistuu kun vaan jaksaa nytkyttää.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
darkus
28.01.2009 21:52:43
Kyllä. Lehtisahalla onnistuu kun vaan jaksaa nytkyttää.

Ja jaksaa vaihtaa teriä :D

-darkus
Be the devils own, Lucifer`s my name!
mikkojen
28.01.2009 22:09:13
Minä olen käyttänyt tee-se-itse-pleksien teossa clas ohlssonin halpis-dremeliä ja hyvin on onnistunut. Mitä nyt välillä leikkauslaikat ovat räjähdelleet ympäri autotallia, mutta muuten vaaratonta touhua. Pitäs varmaan hoitaa leikkelyhommat prätkäkypärä päässä ihan oman turvallisuuden kannalta..
carpe diem - memento mori
samipa
28.01.2009 22:54:41
Taisin joskus mainita, että kannattaa käyttää jotain liukastetta sahaillessa pleksiä, kun se tuppaa muuten vetämään pahasti jumiin. Nestemäisestä käsisaippuasta itsellä kokemusta, jotta kyllä lähti luistamaan !! Parasta olisi kuulemma auton tuulilasinpesuneste, josta tosin ei kokemusta. Sen viskositeetti on parasta a-luokkaa !

-Sami
samipa
28.01.2009 22:55:36 (muokattu 28.01.2009 22:55:53)
Ja jaksaa vaihtaa teriä :D

-darkus

Ei tarvinnut vaihtaa ainuttakaan, kun vetelin nelimillistä pleksiä lehtisahalla, kera käsisaippuan.

-Sami
Fuckbarbie
29.01.2009 02:01:14
Päädyin brutaalimpaan ratkaisuun ja sahattuani pleksin raakileen irti muotoilin kolvilla sen sulattamalla reunoja ja sitten leikkaamalla pihdeillä 'vaahdot' pois.
charvette
04.02.2010 14:10:12
Nostetaan tätä: Eli mitä metodeja löytyy pleksin muotoiluun?
Vousku
04.02.2010 14:30:59

Osuipa joskus silmään tuollaisia: http://gitarrdelar.se/product_info. … p?cPath=64_185&products_id=1230
Ja niitä monenmoisena:
http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=64_185

Liekö käteviä, ei kokemusta, mutta eipä ainakaan kalliita. Jos tarttisin, tilaisin.
Tä?
Kumiankka
04.02.2010 16:49:47
Pleksillä tarkoitettanee akryyliä tai joskus polykarbonaattia, jälkimmäinen on vaikea työstää eikä ensimmäinenkään ole helppo. Itse kokeilin kerran tyhmyyttäni polykarbonaattia jyrsiä puuterällä käsiyläjyrsimellä. Hyvää tuuria oli ettei käynyt mitään tapaturmaa, palaset lähti ja lujaa...

Oliskohan helpo,paa jos löytyisi vaikka kirkasta polystyreenilevyä, PVC:tä tietysti löytyy mutta onko myrkyllistä tiedä häntä, ainakin on pehmeämpää
Juniper
04.02.2010 17:27:19
Kumiankka: Pleksillä tarkoitettanee akryyliä tai joskus polykarbonaattia, jälkimmäinen on vaikea työstää eikä ensimmäinenkään ole helppo. Itse kokeilin kerran tyhmyyttäni polykarbonaattia jyrsiä puuterällä käsiyläjyrsimellä. Hyvää tuuria oli ettei käynyt mitään tapaturmaa, palaset lähti ja lujaa...

Oliskohan helpo,paa jos löytyisi vaikka kirkasta polystyreenilevyä, PVC:tä tietysti löytyy mutta onko myrkyllistä tiedä häntä, ainakin on pehmeämpää

Polykarbonaattiahan on tosi helppo työstää.
Se ei lohkea samaan tapaan kuin akryyli.
Jyrsin on parhaita tapoja pleksien työstöön. Terävä terä, sabluuna, sopiva syöttö ja kierrokset maltillisena niin tulosta syntyy.
zzy
04.02.2010 17:52:32
Kumiankka: helpo,paa jos löytyisi vaikka kirkasta polystyreenilevyä, PVC:tä tietysti löytyy mutta onko myrkyllistä tiedä häntä, ainakin on pehmeämpää

PVC on myrkyllistä, mutta ei se lehtisahalla tms. sahatessa pääse käryämään. Tohon muotoiluun mäki suosittelen jyrsintä, joku dremel menee ihan hyvin ainakin akryylin kanssa. Polycarbonaatti taas on siitä kiva, että se ei lohkea.
Ptlepha
04.02.2010 19:26:47
Koulussa olen jotain muovia leikannut sähköviilalla, tiedä sitten missä hintaluokassa ovat, mutta leikkaavat kyllä aika kätsysti kaikkea vanerista metalliin..

Tuollaista siis tarkoitan: http://kauppa.savenmaa.fi/Published … ge&pageID=9&itemcode=vii450
Tonski: No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
heavy
05.02.2010 13:28:07
Kuvio sahalla karkee muoto ja nauhahiomakoneella tarkaan muotoon, näin onnistu viimeksi. Vannesahalla varmastikkin helpompi.
www.myspace.com/nitroxpressmusic
aptele
08.02.2010 13:22:41
Tein telen pleksiin mikkireiän dremelin laikalla.Jyrsinterällä ei oikein onnistunut.viimeistelin hienolla hiomapaperilla.Kuviosahaa ja .vaneritukia varmaan kokeilen ensikerralla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)