![]() 19.02.2004 13:02:29 (muokattu 19.02.2004 13:04:36) | |
---|---|
Enpä kylläkään tiedä tuleeko poikien rahat ohjelmatoimistolta vaiko M. Vilkkumaalta... Eihän ne rahat voi tietenkään tulla ohjelmatoimistolta, kun se ohjelmatoimisto yrittää nimenomaan tienata sillä, että se myy sitä Vilkkumaata. Ainoo tulo, mikä tulee, on sen bändin tuottama tulo ja sitä sitten jaetaan. Tälle kaverille, joka muistutti Vilkkumaan tuloista, niin niinhän tässä on jo moneen kertaan sanottu, että biisintekijä voi tienata oikeinkin hyvin. Maijalla on kolme erittäin suosittua levyä takana, omat biisit ja silleen. Kysy mieluummin, kuinka paljon bändin nimeltä "Maija Vilkkumaa" basisti (pistä tähän kohtaan kuka tahansa minkä tahansa bändin rivisoittaja) tienaa ja luulisin, että voit saman tien kysyä, kuinka monessa bändissä hän soittaa. Jos nyt sitten puhutaan rocksoittajan KOKONAISTULOISTA, pitää luonnollisesti muistaa Gramex. Mutta biisintekijän tulot tulevat aika isosti Teostosta. Tekijänoikeusjärjestelmä takaa sen, että biisejä voi tässäkin maassa tehdä. Mutta siis mä korostan, että ei bändissä soittaminen ole mitenkään mahdotonta, mutta jos ei tee biisejä, niin kivitaloja sillä hommalla ei rakenneta. Lähinnä mä vain yritin selvittää sitä rakennetta, miten orkesteri toimii. Tietysti tuossakin laskelmassa on kohtia, mitä voi ruuvata. Voi tehdä diilin toimiston kanssa vähemmästä palvelusta ja pienemmästä prosentista. Voi tehdä diilin hotelliketjun kanssa, jos joku siihen suostuu, ja saada muutaman euron per yö alennusta. Voi nostaa lippujen hintaa kahdella eurolla, jos levy on myynyt riittävästi ja keikoista on hyvä maine, mikä taas tarkoittaa sitä, että tekniikasta ei voi tinkiä. Mutta voi tinkiä tekniikasta vaikka ottamalla siihen viimeiseen roudarin pestiin "työharjoittelijan", joka lähtee innoissaan messiin. Tosin sitten koulun jälkeen, kun kaverin pitäisi työllistyä, hän huomaakin, että just sillä paikalla on työharjoittelija, mutta mitäpä siitä. Noissakin on vain se ongelma, että niitten tekeminen vaatii sopimista ja jos justiinsa ollaan laskettu ohjelmatoimiston prossaa, on ne neuvottelut jonkun muun käytävä. Eli että kyllä mahdollisuuksia on, niinkuin Popeda, Neljä Ruusua, Apulanta ja Maija Vilkkumaa osoittavat. Voi tehdä niinkin, että myy kultaa, mutta biisintekijää lukuunottamatta tekee hommaa harrastusluontoisesti periodeissa, niinkuin vaikka Sir Elwood. Tai niin, että kun levy tulee, käy keikoilla viidessätoista maassa putkeen, niinkuin Pistepirkot. ps. Lisään tämän: free lance -verokortti. Sillä tulot voi tasata, mutta sitä verojen yhteismäärää ei voi muuttaa, se on vakio, paitsi miljonääreillä, joilla niilläkin se on vakio, mutta pieni sellainen. | |
![]() 19.02.2004 23:08:24 | |
No mä jatkan itseni kanssa keskustelemista, kun aihe on kai niin masentava, ettei muita kommentteja näy. Tossa mun esimerkissä ei kumminkaan ollut tarkoitus masentaa. Miksei kukaan, joka tietää, kerro esimerkiksi siitä, kuinka on mahdollista hoitaa homma undergroundpohjalta? Koska onhan se, kai. Tekee omakustannetta huolella, myy julistetta ja paitaa huolella, järkkää keikkaa huolella ja laajentaa markkinaa ulkomaille. Eihän se ulkomaille soittamaan pääseminen ole mikään ongelma, ongelma on se, mitä hyötyä siitä on. Muuten, lukiko kukaan Rytmistä Marko Haaviston haastattelua, missä tämä sanoi mainion Poutahaukat -orkkansa tekevän kohta ulkomailla enemmän keikkaa kuin Suomessa? Siis, Suomen keikat ovat vähentyneet, ulkomaiden lisääntyneet. Ulkomailla keikkailustahan saa tuloa, kun myy paitaa, levyjä, kasetteja ja muuta oheistuotetta. Toimii kyllä, mutta vaatii työtä. | |
![]() 20.02.2004 00:39:49 | |
Rupeanpa keräämään sieniä ja marjoja kun kesä koittaa. Niiden myynti pitäisi olla verottamatonta tuloa. Free Your Mind And Your Bass Will Follow | |
![]() 20.02.2004 01:19:36 | |
Jumankauta pojat. teistä on minulle enemmän kuin hyötyä. Tässä oon taistellu enemmän ja vähemmän ton liksa ajattelun puolesta, ja miettiny, että piru, kun ei jaksa harjotella, mutta tossa eilen tulostin tämän jutustelun, ja luin sen taas aamulla, ennenkun rupesin treenaamaan, ja piruvie. treenasin 5h, ja muutenkin. thanks to you. Ja niin. Onko humppahommissa fonistille kysyntää? PORKKANA! | |
![]() 20.02.2004 06:46:05 | |
Ja niin. Onko humppahommissa fonistille kysyntää? Totta kai. Extrana isoissa kokoonpanoissa tietysti, mut pienemmissä ois suotavaa taitaa joku toinenkin instrumentti - esim. koskettimet tai skitta. Tasan ei käy jalkapohjat™ | |
![]() 20.02.2004 12:11:46 | |
Mikään muu ala ei minua kiinnosta kuin musiikki, ja nimenomaan soittaminen. En usko pääseväni mihinkään muusikon ammatilinjalle pop/jazz-konsalle enkä ole varma haluaisinko edes. Kuis musiikilla voisi tienata? Voisi heittää vaikka jotain pikkukeikkoja jossain tilaisuuksissa. Paljonko niistä yleensä saa rahaa? En tiedä tajusiko kukaan mitä tarkoitin. Eli nyt ku tänne on kaikki pistäny omat laskelmansa ja versionsa niin siitä on helppo päätellä että vaikka bändin liksa olis mitä tahansa niin soittajalle jää kuitenkin lopuksi käteen se vähä yli satku ja nuotit pitää osata. PELIMIES SOITTAA VAIKKA OVIKELLOLLA RITARIÄSSÄN TUNNARIN NIIN ETTÄ SE SWENGAA. | |
![]() 20.02.2004 12:18:44 | |
Mä aattelin ruveta tekemään soolokeikkoja. Yhden biisin voin soittaa kahdella eurolla. Viisi biisiä 10 euroa. 10 biisiä 15 euroa. Tienaishan siinä ihan mukavasti. | |
![]() 20.02.2004 12:20:18 | |
Rupeanpa keräämään sieniä ja marjoja kun kesä koittaa. Niiden myynti pitäisi olla verottamatonta tuloa. En mä musisoimisesta mitään veroa aio maksaa. En tod. | |
![]() 20.02.2004 12:20:21 | |
Mä aattelin ruveta tekemään soolokeikkoja. Yhden biisin voin soittaa kahdella eurolla. Viisi biisiä 10 euroa. 10 biisiä 15 euroa. Tienaishan siinä ihan mukavasti. Niin, jos joku vaan maksaisi. Kesällä tienaa katusoittamisella, kun liftailee kaupungista toiseen festareitten perässä. Tosin lain mukaan pitää olla esiintymislupa, sen saa varmaan pollareilta. Ja sitten pitää tietty olla hyvä. hemmo in our hearts, 4-ever. | |
![]() 20.02.2004 12:20:57 (muokattu 20.02.2004 12:21:22) | |
Onko humppahommissa fonistille kysyntää? EI. Humbbaorkesteri: laulaja, kitaristi, basisti, rumpali, kosketinsoittaja. | |
![]() 20.02.2004 12:23:32 | |
Niin, jos joku vaan maksaisi. Kyllä ne känniset hää-ja polttarijärjestäjät maksaa. Kesällä tienaa katusoittamisella, kun liftailee kaupungista toiseen festareitten perässä. Ei siinä oikein tienaa. Sen takia en ko. vaihtoehtoa ole edes harkinnut. Tosin lain mukaan pitää olla esiintymislupa, sen saa varmaan pollareilta. Hoho. | |
![]() 20.02.2004 12:49:34 | |
Oon mä vähän tienannu, kesällä katusoittajana kaverin kanssa...mut eipä siitä ammattia saa:). Mut ihan kivaa puuhaa kesäsin. | |
![]() 20.02.2004 12:49:49 | |
EI. Humbbaorkesteri: laulaja, kitaristi, basisti, rumpali, kosketinsoittaja. Väärin. Ihanteellinen humppaorkka: laulaja, kitaristi/fonit ym. puhaltimet/haitaristi/perkussiot/ym. soittimet-multipaavo, basisti, rumpali, kiipparit Humppaa tai soita | |
![]() 20.02.2004 12:50:27 | |
Beat-pohjaisissa systeemeissä saattaa törmätä komppikitaristiin - esim. A.Aalto tms. Aika pitkälti kvartetit pyörii tanssikeikoilla kuitenkin tällä "kannut, skitta, beisi, synat" -symbioosilla. Isoilla keikoilla extrat erikseen - yleensä puhaltajat/perkussiot. Nuottien hanskaamisen lisäksi ois myöskin erittäin suotavaa osata laulaa - vaikkei nyt äänenväriltään mikään lahja oliskaan - mutta kyvystä laulaa stemmoja tulee soittajia bändeihin valittaessa iso plussa. Jotain tuon suuntaista hainkin, kautta rantain tähän. ;-) Niissä parissa tanssiorkesterissa jokta tiedän on kokoonpano -rumpali -kosketinsoittaja -laulava basisti. Ja kitaristia eivät kuulemma edes harkinneet. "putoaa tulot liikaa". Kitara taitaa vähän joka lajissa olla työllistymisen kannalta vaikea soitin, niin rokissa kuin humpassakin. Kun hyviäkin on maailmalla vaikka kuinka paljon, miksi palkata huono? Kaikki on hyvää.
-hemmo | |
![]() 20.02.2004 12:53:48 | |
Väärin. Ihanteellinen humppaorkka: laulaja, kitaristi/fonit ym. puhaltimet/haitaristi/perkussiot/ym. soittimet-multipaavo, basisti, rumpali, kiipparit No ei tuo ole enää humppaorkka. Mun käsitys kyllä alunperin humppaorkasta oli tämä: soolokitaristi, komppikitaristi, basisti ja rumpali. Ja joku niistä laulaa. Tai toinen vaihtoehto: hanuri, kontrabasso, pyykkilauta | |
![]() 20.02.2004 13:37:38 | |
Mun käsitys kyllä alunperin humppaorkasta oli tämä: soolokitaristi, komppikitaristi, basisti ja rumpali. Ja joku niistä laulaa. Tai toinen vaihtoehto: hanuri, kontrabasso, pyykkilauta Hyviä vaihtoehtoja noikin. Mutta niin olivat ne muutkin. Eikä mikään niistä ole absoluuttisesti oikea, kukin tavallaan - kunhan homma toimii. Sen verran Arvalle, että, on se tietysti vähän noinkin - mutta jottei nyt ihan kaikki kitaristit paiskaisi soitintaan kiveen, niin keikkailussa korostuu soittotaidon ja nuottienluvun lisäksi yleinen turnauskestävyys. Sama pätee kyllä täysin rock-kehissäkin. Sosiaalinen persoona - joka hanskaa homman mukiinmenevästi, olematta silti välttämättä mikään virtuoosi - jonka perse kestää bussissa istumista, niitä iänikuisia hotellihuoneita ja kolkkoja takahuoneita työllistynee kyllä. Päätyöksi asti ei välttämättä, oto-hommina varmasti. Olipa sitten kokoonpano ja musatyyli mikä hyvänsä, niin anyway vaatii työtä saavuttaa paikkansa musabisneksessä. Ei kaikista kumminkaan Idols-voittajaakaan tule;) Tasan ei käy jalkapohjat™ | |
![]() 04.03.2004 20:37:18 | |
Tälle kaverille, joka muistutti Vilkkumaan tuloista, niin niinhän tässä on jo moneen kertaan sanottu, että biisintekijä voi tienata oikeinkin hyvin. Maijalla on kolme erittäin suosittua levyä takana, omat biisit ja silleen. Pientä päiväunelmointia: osaisiko joku tehdä sellaisen taulukon, tai edes heittää jotain arviota siitä, paljonko Kylie Minoguen tms uusimman hitin kirjoittanut tyyppi tienaa sillä yhdellä biisillä, olettaen että tekijöitä on yksi? | |
![]() 28.03.2004 20:24:59 | |
No kyllä tuo 6000:kin tuntuu aika isolta, tän maan mittasuhteissa...tai sitten mun muistot on vaan jo niin kaukana... Suhteellisen luotettavasta lähteestä kuulin, että Mamba oli tehnyt erään keikan 6000 euroon. Listahinta sillä hetkellä oli kuulemma 12000, mutta ohikulkumatkalla tekivät puoleen hintaan. Kyseinen ravintola sai tuskin omansa pois, mutta Mamban mainosarvo tavalliseen ihmiseen kohdistettuna on merkittävä, ilmeisesti;?D Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. | |
![]() 04.04.2004 23:41:37 | |
No mua se ei haittaa kun en oo perheellinen enkä koskaan aio sellaseksi ruvetakaan. Enkä oo rahan perään. Noin minäkin sanoin 7 vuotta sitten kunnes kännipäissäni unohdin kortsun ja perillinen tuli, en sano enää! | |
![]() 22.04.2004 13:00:47 | |
Eiköhän se kannata mennä tekniikan puoleen miksaamaan tai muuta jos haluaa elää muusiikista. Tosin sehän ei ole soittamista ja vaatii kunnon koulutuksen. Mutta suhteita tulee varmasti eikä tarvitse aina kuunella hummppa. Työkin on kohtuu varmaa jos osaa hommansa. Sillä Valo- ja äänimiehiähän tarvitsee monessa paikassa, tyyliin Ylä-asteiden diskoista teatteripuoleen. Voin luvata että on monipuolista hommaa. Mutta pittää kyllä todeta että nämä suomen pienet piirit vievät kyllä leipäsi pysyvästi jos mokaat liikaa. Pääsipähän lähelle rakstamaansa asiaa. Snow covers my frozen corps/ Ice creates my final coffin/ Wind Screams my Funeral sermon/ Darling here I come/My own Reaper | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)