Aihe: Japanin Tokait
1 2 3 4 5
jusu68
28.01.2009 10:36:30
Uusi Les Paul kitara olisi taas hakusessa. Joko Gibsonin studio tai Tokain lessu kopio.

Mitä eroja noissa tokain malleissa on? Niitähän on montaa mallia, LS-75, LS-85, LS-90, LS-135 ja LS-230. Nuo pari viimeistä on hinnaltaa jo huomattavan kalliita. Onko esimerkiksi LS-75 jotenkin huonompi kuin LS-90? Paremmat puut tai jotain. Ulkonäöllä ei ole minulle niin suurta merkitystä, että siitä haluaisin maksaa enemmän.

Vai on raadin mielestä Gibsonin studio ja Tokain mallit edes vertailukelpoisia?
StJerky
28.01.2009 10:38:10
Jahas, popcornit paahtumaan...
tracyjacks
28.01.2009 10:44:18 (muokattu 28.01.2009 10:50:59)
Helpottaa jo huomattavasti, jos katsot sieltä Musamaailman sivuilta ihan niitä pelkkiä speksejä, että mitkä osat niissä on, ja mitä puuta on missäkin käytetty.

Edit:

Itselläni on Tokain LC85 Les Paul Custom-kopio, ja itse tykkään enemmän tästä, mitä Gibsonin Les Paul Studiosta, jonka omistin myös. Ovat nämä nyt sinäänsä vertailukelpoisia, mutta tuo Studio on kuitenkin niin pelkistetty malli, että onhan se ihan eri kitara juuri jonkun Customin kanssa. Studiossa ei ole mitään bodybindejä, eikä muita ns. hienouksia.

Mikit on melkeinpä ainoa, mistä henkilökohtaisesti annan miinuksen Tokaille. Ei ne huonot ne mikit ole, mutta omaan korvaan niistä puuttuu dynamiikkaa, kaulamikki kuulostaa aika tuhnuiselta. Kaikkein vaikein näitä on mun mielestä saada hyvään tasapainoon, niin että kun tallamikissä on munakas soundi sekä säröllä, että puhtailla, mutta kun vaihtaa kaulamikkiin, niin alkaa kuulostaa jo vähän liian bassovoittoiselta, joka kylläkin tarkoittaa tässä kohdassa tuota tuhnuisuutta.

Omassa onkin nyt mikit vaihdettuna Gibsonin avokelaisiin, joten kitara on melkeinpä huippuluokkaa nyt. Ainakin vielä.
"Toi on joteski nii kulahtanu" "But I have trusted in thy mercy; my heart shall rejoice in thy salvation." Psa 13:5
Pluto
28.01.2009 10:46:30
Tästä aiheesta on niin monta mielipidettä, että parasta on kun käyt testaamassa ja muodostat omasi.
Dillon, you son of a bitch!
jii.haanpaa
28.01.2009 10:51:05 (muokattu 28.01.2009 10:53:56)
Älkääs nyt tehkö tästä taas väkisin väännettyä G vs T-ketjua. Jusulla oli paljon muutakin mielen päällä. Itseänikin kiinnostaisi nuo eri Tokai-mallien väliset erot.

Numerohan kuvaa mallin silloista hintatasoa. Ts. jotta salapoliisityöhön tulisi haastetta, pitäisi tietää myös minkä vuotisista mallinumeroista puhutaan. Tokai registrystä tosin löytää pirusti infoa, jos jaksaa penkoa. Mutta periaatteessa siis 75/80/85 jne voivat olla täysin identtisiä kitaroita, jos ne ovat kaikki peräisin suurinpiirtein peräkkäisiltä ajanjaksoilta. Toisaalta joku 80-luvulta peräisin oleva 80:n vastanneekin sitten jo nykyisiä "satasia" jne.
tracyjacks
28.01.2009 10:53:21
LS-75 - LS-90 ulkonäköä lisää (tai vain uudempi vuosikerta). LS-135 parempaa elektroniikkaa ja ehkä rautaa. LS-230 parempaa puuta, rautaa, sähhköä ja mikkejä.

Matti

Yksinkertaisesti sanottuna juuri näin. Jos tarkempaa tietoa haluaa, niin melkeinpä pitää sitten mennä itse kokeilemaan kunnolla kitaroita ja verrata ensin vaikka sitä halvimpaa LS-75:sta ja sitten sitä LS-230:stä, jonka jälkeen etsii itselleen sen sopivimman.
"Toi on joteski nii kulahtanu" "But I have trusted in thy mercy; my heart shall rejoice in thy salvation." Psa 13:5
jusu68
28.01.2009 12:16:34
LS-75 - LS-90 ulkonäköä lisää (tai vain uudempi vuosikerta). LS-135 parempaa elektroniikkaa ja ehkä rautaa. LS-230 parempaa puuta, rautaa, sähköä ja mikkejä. Noita kun tarkkailet sieltä kaupan spekseistä niin avautuu.

Matti

Kävin musamaailman speksit läpi ennen tätä ensimmäistä viestiä ja tokai registry on myös kahlattu läpi. On minullekin aivan selvää, että LS-135 ja LS-230 on kertaluokkaa tai pariakin parempia. Hintakin "pompsahtaa" noiden kohdalla. Lähinnä olikin kyse noista LS-75 - LS-90 välisistä eroista. Spekseistä eroa ei näytä olevan kuin värityksessä (uudet kitarat) ja mikeissä, LS-75 mikit PAF-vintage MK3x2 ja LS-85/LS-90 mikit PAF-vintage MK2x2.

Olen myös testaillut paikallisessa musaliikkeessä kyseisiä kitaroita ja siksi lähinnä mielipiteitä ja tietoa hain, kun en löytänyt eroja kuin lähinnä mikeistä. Mikit on helppo päivittää.

Eli esimerkiksi LS-75 + paremmat mikit = ihan hyvä kitara.

En haluakkaa mitään vertailua G vas. T.

Kiitän mielipiteistä.
Sik
28.01.2009 12:23:50
Vuosi sitten Musamaailma kampanjoi Tokain Lespoja SD:n mikeillä varustettuna normaaliin hintaan. Hain silloin itselleni LS-75:n SD:n Jazz+JB-mikeillä. Muut kitarat on saaneet olla melko rauhassa sen hankinnan jälkeen. Ja itse aiheeseenhan mulla ei mitään sanottavaa ollutkaan.
"Järvinen omien sanojensa mukaan matkalla Tampereelle joi tavanomaisen yhden viinapullon sijasta kaksi, eikä ollut perille päästyään varsinaisesti soittokunnossa."
T-Stag
28.01.2009 12:36:50
Spekseistä eroa ei näytä olevan kuin värityksessä (uudet kitarat) ja mikeissä, LS-75 mikit PAF-vintage MK3x2 ja LS-85/LS-90 mikit PAF-vintage MK2x2.

Aivan oikein. Lisäksi LS-85:ssa on loimukansi ja 90:ssä Quilted maple -kansi. Nähtävästi ne ja juuri nuo läpinäkyvät maalaukset tuovat hieman hintaa lisää. Niissä kalleimmissa malleissa käytetään sitten kalliimpaa ja ohuempaa lakkakerrosta ja parempia puita. Tietääkseni siinä kalleimmassa mallissa on Hondurasin mahonkirunko, AAA-loimuvaahterakansi ja Seymour Duncan -mikit.

Eli esimerkiksi LS-75 + paremmat mikit = ihan hyvä kitara.

Mulla on itselläni LS-85 Violin Finish, LC-85 Wine Red ja LS-120 (vm. 1985!). Kahdessa ekassa on tehty mikkiremppa ja toimivat kuin unelma. 120-malli pelittää loistavasti alkuperäisillä DiMarzio PAF-mikeillään.

Näitä pelejä ei voi muuta kuin suositella lämpimästi.
Grugi
28.01.2009 12:49:39 (muokattu 28.01.2009 12:52:31)
Mulla on Tokain LS-85F/HS Duncanin Pearly Gates mikeillä, loistava kitara ja hyvä soittaa ja soundaa todella hyvältä ainakin omaan korvaan. Tää on ihan mutua mutta uskon että toi on jopa parempi kun Gibbonssin tsudio. :)
SDMF
Sumutus
28.01.2009 12:59:16
Itselläni on ls-125F, jota ei vissiin enää tehdä/suomeen tuoda? Ei ainakaan musamaailman sivuilla näy. Todella tyytyväinen olen ollut.

Erona ls-90 malliin on specksien mukaan rautaosien lisäksi tuo kaulaliitos. Ls-90:ssä "set neck" ja ls-125f:ssä "set neck deep joint",eli kaulaliitos syvemmällä. Mitä vaikutusta tuolla sitten käytännössä on, sitä en tiedä.

Noista tokain mikeistä olen tracyjacksin kanssa samaa mieltä.

http://www.bmusic.com.au/category1030_1.htm tuolla taitas olla kohtuullisesti specksejä noista eri malleista.
MarkoA
28.01.2009 13:31:41
Mitä eroja noissa tokain malleissa on? Niitähän on montaa mallia, LS-75, LS-85, LS-90, LS-135 ja LS-230.

Se mallinumero on sidoksissa Japanin hintaan ko. mallille, kuten tuolla edellä kerrottiin. Eli esimerkkinä 10 vuotta vanha LS70 voi olla tänäpäivänä LS85 jne.

Paras informaatiolähde lienee:
http://www.tokairegistry.com/

Onko esimerkiksi LS-75 jotenkin huonompi kuin LS-90? Paremmat puut tai jotain. Ulkonäöllä ei ole minulle niin suurta merkitystä, että siitä haluaisin maksaa enemmän.

En usko että ois parempia puita soinnillisesti. Mutta ulkonäköön on aina panostettu enemmän, mitä korkeampi on mallinumero. Samaten mikit vaihtuu ylöspäin mennessä. Mutta kun lähtökohtaisesti aikoo mikit vaihtaa niin silläkään ei ole merkitystä.

Vai on raadin mielestä Gibsonin studio ja Tokain mallit edes vertailukelpoisia?

On.

EI muuta kuin liikkeeseen testaamaan. Jättää ne mallinumerot "huomioimatta" ja ostaa sen joka tuntuu omalta. Itse olen ollut huomaavinani eri vuosimallien välillä selviä painoeroja. Yleisesti ottaen tuntuvat olevan painavampia kuin "aito asia".

Ja toki kannattaa huomioida, että jos kitaraan sisältyy "Tokai 57 PAF" mikit niin ei kannata mennä vaihtamaan ihan suinpäin. Ne on todella laadukkaat mikit ja hyvin lähelle alkuperäistä soinniltaan.

Ja jos löydät jostain vanhemman, esim 80-luvun mallin vaikka vähän pienemmällä numerolla, niin ostat sitten sen. Ne on erittäin Hyviä.
Mielipiteitä liukuhihnalta jo yli 30-vuotta. Kysy mitä haluat ja vastaan mitä haluan!
McNulty
28.01.2009 13:43:45
Itselläni on ls-125F, jota ei vissiin enää tehdä/suomeen tuoda? Ei ainakaan musamaailman sivuilla näy. Todella tyytyväinen olen ollut.

Musamaailma tuo kyllä, mutta on enempi tilauskamaa kuin hyllykamaa. Varsin asiallinen Love Rock-sarjanen onpi tuo.

Erona ls-90 malliin on specksien mukaan rautaosien lisäksi tuo kaulaliitos. Ls-90:ssä "set neck" ja ls-125f:ssä "set neck deep joint",eli kaulaliitos syvemmällä. Mitä vaikutusta tuolla sitten käytännössä on, sitä en tiedä.

Deep neck joint tarkoittaa sitä, että kaulaliitos tulee kaulamikin alle. Sen vaikutukset ovat osittain psykoakustisia, mutta onpi sen havaittu parantavan soittimen sointia/sustainia sekä tekee kaulaliitoksesta jämäkämmän. Esim. kaula ei kumpuile siitä 15. nauhan kohdalta, kuten joissain Les Pauleissa tai LP-tyylisissä/kopioissa on tavattu vuosien saatossa.

Itse kyllä suosin pidempää kaulaliitosta, ainakin sen verran että tulee kaulapuu kaulamikin alle. Siinä ei menetä mitään, korkeintaan saa jotain hyötyä :)

Noista tokain mikeistä olen tracyjacksin kanssa samaa mieltä.

http://www.bmusic.com.au/category1030_1.htm tuolla taitas olla kohtuullisesti specksejä noista eri malleista.

Tokai ei valmista mikkejä, sikäli siis harhaa tuo "Tokain mikit". Gotoh onpi taustalla nuissa PAF-kopioissa ja niitähän on eri malleja eri hintaluokan Toksuissa. Korea-Tokait ovat yleensä varustettu Gotoh MK4-mikeillä. LS-70/75 onpi sitten MK3 ja nuo kalliimmat värkit ovat ladattu MK2-versioilla. Niistä toki MK2 on käyrän yläpäässä ja MK4 siellä edullisessa päässä. Nuissa LS320 yms. malleissa tahtovat käyttää Seymour Duncanin mikkejä. Ja tokihan Musamaailmasta saa Tokain SD:n tai EMG:n mikeillä valmiiksi ladattuna, eli ei tarvitse itse alkaa vaihteleen.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
jii.haanpaa
28.01.2009 13:43:59 (muokattu 29.01.2009 09:53:25)
Mulla on itselläni LS-85 Violin Finish, LC-85 Wine Red ja LS-120 (vm. 1985!). Kahdessa ekassa on tehty mikkiremppa ja toimivat kuin unelma. 120-malli pelittää loistavasti alkuperäisillä DiMarzio PAF-mikeillään.

Onko saman hintaluokan LS- ja LC-versioilla eroja soittotatsissa? Annoin tuossa jokunen päivä sitten takaumille vallan ja tilasin, testaamatta totta kai, viininpunaisen kokomahonkisen LC95:n. Horjahdus johtunee lähinnä siitä, että ensimmäinen "oikea" kitarani oli juuri tuollainen, mutta 80/90-lukujen vaihteesta. Mallinumerosta ei ole mitään haisua, mutta sellaiseen oli kesätyörahnat väkisin törsättävä. Vieläkin harmittaa tuon laitteen myynti.

Ja takaisin rasiaan, tässäpä hieman katalöögiä: http://www.tokaiguitars.com.au/catalogue.htm
McNulty
28.01.2009 13:48:30
Onko saman hintaluokan LS- ja LC-versioilla eroja soittotatsissa?

On. Ihan jo se, että LC-mallit ovat Les Paul Customin pohjalta kopioitu, jolloin niissä on reunalista myös kitaran perspuolella. Istuessa sen ainakin huomaa reidessä ja kyljessä (etenkin jos on pienempi kaljamaha). Kauloissa ei sen sijaan ole suurta eroa profiilin tai radiuksen suhteen. Väittäisin identtisiksi, niin hyvin kuin nyt identtisiä voivat koneistuksien ja viimeistelyjen jälkeen olla.

LC-sarjaiset ovat usein olleet myös painavempia mitä LS-sarjaset. Vaikka minusta kyllä lähes jokainen Tokain Love Rockeri on suht painava. Verrokkina tietysti omat kaksi G-pajan LePakkoa ja eräs kotimainen käsityötuote.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Ziggy Bubba
28.01.2009 13:51:05 (muokattu 28.01.2009 13:51:40)

Eikös nuo LS:t on matkittu Gibsonin LP Standardeista (vaahterakansi), kun taas LC:t LP Customeista (mahonkikansi). Omien kokemusten mukaan nuo LC:t on ollu keskimäärin painavampia kuin LS:t, mutta yksilöeroja varmasti löytyy.

E: 'Crusher ehti ensin...
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
jusu68
28.01.2009 13:52:02
Se mallinumero on sidoksissa Japanin hintaan ko. mallille, kuten tuolla edellä kerrottiin. Eli esimerkkinä 10 vuotta vanha LS70 voi olla tänäpäivänä LS85 jne.

Paras informaatiolähde lienee:
http://www.tokairegistry.com/

En usko että ois parempia puita soinnillisesti. Mutta ulkonäköön on aina panostettu enemmän, mitä korkeampi on mallinumero. Samaten mikit vaihtuu ylöspäin mennessä. Mutta kun lähtökohtaisesti aikoo mikit vaihtaa niin silläkään ei ole merkitystä.

On.

EI muuta kuin liikkeeseen testaamaan. Jättää ne mallinumerot "huomioimatta" ja ostaa sen joka tuntuu omalta. Itse olen ollut huomaavinani eri vuosimallien välillä selviä painoeroja. Yleisesti ottaen tuntuvat olevan painavampia kuin "aito asia".

Ja toki kannattaa huomioida, että jos kitaraan sisältyy "Tokai 57 PAF" mikit niin ei kannata mennä vaihtamaan ihan suinpäin. Ne on todella laadukkaat mikit ja hyvin lähelle alkuperäistä soinniltaan.

Ja jos löydät jostain vanhemman, esim 80-luvun mallin vaikka vähän pienemmällä numerolla, niin ostat sitten sen. Ne on erittäin Hyviä.

Tuollainen tuli vastaan ja varasin sen http://www.soitin-huttunen.com/uploads/tols75k.JPG
Tuo voi olla omistuksessani tänä iltana, jos soi hyvin ja muuten miellyttää.
Sumutus
28.01.2009 14:28:45
Deep neck joint tarkoittaa sitä, että kaulaliitos tulee kaulamikin alle. Sen vaikutukset ovat osittain psykoakustisia, mutta onpi sen havaittu parantavan soittimen sointia/sustainia sekä tekee kaulaliitoksesta jämäkämmän. Esim. kaula ei kumpuile siitä 15. nauhan kohdalta, kuten joissain Les Pauleissa tai LP-tyylisissä/kopioissa on tavattu vuosien saatossa.

Itse kyllä suosin pidempää kaulaliitosta, ainakin sen verran että tulee kaulapuu kaulamikin alle. Siinä ei menetä mitään, korkeintaan saa jotain hyötyä :)

Kiitoksia hyvä tietää.

Noista kaulaprofiileista voisi jauhaa. Käsitykseni mukaan esim. noissa LS-90 ja LS-125F malleissa on 59' kaulaprofiili, mutta tässä joku aika sitten kun kokeilin tuttavan uutta Gibsonin Les Paul Standardia, jossa tuttavan mukaan on 59' kaula, huomasin että kaula oli hyvinkin erilainen omaan Tokaihini verrattuna, mm. ohuempi.

Montakos erilaista 59'profiilia sitä on Gibsonilla, vai miten nuo menee?
jii.haanpaa
28.01.2009 14:46:11 (muokattu 28.01.2009 14:53:10)
Kiitoksia hyvä tietää.

Noista kaulaprofiileista voisi jauhaa. Käsitykseni mukaan esim. noissa LS-90 ja LS-125F malleissa on 59' kaulaprofiili, mutta tässä joku aika sitten kun kokeilin tuttavan uutta Gibsonin Les Paul Standardia, jossa tuttavan mukaan on 59' kaula, huomasin että kaula oli hyvinkin erilainen omaan Tokaihini verrattuna, mm. ohuempi.

Montakos erilaista 59'profiilia sitä on Gibsonilla, vai miten nuo menee?

Seuraa puhdasta hihaspekulaatiota: onpa tullut vastaan useammin kuin kerran tekstiä, jossa väitettiin, että itse asiassa Gibsonin omat reissue kitarat eivät ole kovin uskollisia esikuvilleen (custom shopin värkeistä en tiedä). Varsinkin tämä kaulaprofiilin nykyaikaistaminen(?) on ymmärtääkseni yksi näistä asioista. Koskaan en ole päässyt 50 vuotta vanhaa 59-kaulaa hypistelemään, joten omakohtaisen kokemuksen määrä on puhtaasti olematon. Toinen on puulajien käyttö. Ymmärtääkseni esimerkiksi 5x-60-luvuilla tehdyissä customeissa oli mahonkikansi, mutta reissukustomeissa ei. Liukaskielinen markkinamies myykin tokain custom-klooneja "aidompina" reissukitaroina, mikä nyt on toki hieman kyseenalainen näkemys ainakin omasta mielestäni siitäkin huolimatta, että wr:stä mahonkikansi löytyy.

Kauppias, jolta minä 95:n ostin, väitti myös kitarassa olevan "Vintage'59 rounded type of shape"-tyyppinen kaula, mikä nyt ei suoranaisesti väitä, että kyseessä olisi 59 gibsonista apinoitu kaulaprofiili.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)