Aihe: Takasleeppi paradoksi.
1 2 3 4 5 6 7 8
Tankero
27.01.2009 22:43:17
Jep. Joskus on sattunut, että solistilla on kääntynyt komppi, eikä se ole sitä itse tajunnut, tai ei ole osannut kääntää takaisin. Lopputuloksen kannalta on silloin ollut parempi kääntää perässä, ja mahdollisimman pian.

Näin juuri.
Humppajyrä
paice60
27.01.2009 22:58:53
Jep. Joskus on sattunut, että solistilla on kääntynyt komppi, eikä se ole sitä itse tajunnut, tai ei ole osannut kääntää takaisin. Lopputuloksen kannalta on silloin ollut parempi kääntää perässä, ja mahdollisimman pian.

Oli muuten hyvin sanottu. Nostan hattua vaikka ei sellaista olekaan.Onnistuu muuten myös sähkörummuilla.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
rintapek
27.01.2009 23:02:00

Nimenomaan se "liideri" ei halua mitään hihnaa
voi voi, kyl se tahtoo...

vaan ainoastaan varmuuden siitä, että rumpali ja basisti tekevät oman hommansa

Juu, tahtoo se tuonkin.

Siis:
Vaikka liideri lähtis koiraa kusettamaan kesken biisin, niin biitti jatkuu............

Totta munassa, mikä asiassa oli epäselvyys?
One kind of music only - the good kind
baron
27.01.2009 23:27:20 (muokattu 27.01.2009 23:29:40)

Oli muuten hyvin sanottu. Nostan hattua vaikka ei sellaista olekaan.Onnistuu muuten myös sähkörummuilla.

Joillekin rumpaleille on ylivoimaista jos 4/4 osa piisissä on välillä 2/4 tahti, komppi kääntyy.

Kyllähän hyvä rumpali kuuntelee solistia mutta vähemmän hyvien pitäisi keskittyä duuniinsa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
27.01.2009 23:34:18

Joskus helpottaa kun asettuu soittokavereiden asemaan, mistä ne voi tietää soitatko sä synkooppeja vai muuten vaan päin vittua? ..heh :)

Monk harrastaa "rhythmic displacement'tejä". Tarkoittaa esim sitä että sama fraasi toistuu seuraavassa tahdissa puoli iskua myöhemmin. Luulisi että jos rumpali vain tekisi duuniaan, ei mitään ongelmia, mutta kun se luulee, että mä soitan väärin ja lähtee seuraamaan sitä "displacementtiä", niin kohta kukaan ei tiedä missä ollaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
27.01.2009 23:35:33
Joillekin rumpaleille on ylivoimaista jos 4/4 osa piisissä on välillä 2/4 tahti, komppi kääntyy..

Oletko kertonut, että sellainen 2/4 tahti tulee biisissä ja missä kohtaa?
baron
27.01.2009 23:46:12 (muokattu 27.01.2009 23:56:00)

Oletko kertonut, että sellainen 2/4 tahti tulee biisissä ja missä kohtaa?

Hyvä pointti: Kiipparisti neuvoo rumpalia! Kenties vielä kitaristi ja basistikin pitäisi ottaa kiipparistin alkeiskoulutukseen?

Jätettiiin aikoinaan "Kun Chigago kuoli" piisi treenikämpälle sen takia.

Edit: No tän illan treeneissä viimeeksi opetettin rytmiryhmälle Oh Pretty Womanin 6/4 tahteja.
KoskPaavo
27.01.2009 23:50:36
Mä en taas meinannut oppia sitä " It`s a sin"- biisiä kun siinä oli se 2/4 - tahti ja kitaristi " sovitti" sen 4/4: ksi. En tiedä miksi.
" Studiosus perpetuus"
paice60
27.01.2009 23:52:37
Joillekin rumpaleille on ylivoimaista jos 4/4 osa piisissä on välillä 2/4 tahti, komppi kääntyy.

Kyllähän hyvä rumpali kuuntelee solistia mutta vähemmän hyvien pitäisi keskittyä duuniinsa.

Oliko toi niinku mulle tarkoitettu vai?
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Fuzzy Boner
27.01.2009 23:53:25
IMHO Satumaassa just pitää jättää osa alukkeista vasta ykkösen jälkeen.

AA - vähän jälkeen
TUOL - vähän ennen
JOS - vähän jälkeen
KIN ON MAA - iskuille

Esim tolla viisiin fraaseissa tavut ja näin ollen myös teksti-ilmaisu pysyvät luonnollisina.

Mä vedän satumaan kolmeen!
EP
27.01.2009 23:56:16 (muokattu 28.01.2009 03:02:17)
Hyvä pointti: Kiipparisti neuvoo rumpalia! Kenties vielä kitaristi ja basistikin pitäisi ottaa kiipparistin alkeiskoulutukseen?
..

-------------------------------------------
baron
27.01.2009 23:56:45

Ei todella!
rintapek
28.01.2009 00:22:36

Ei, vaan mulle. Mut ko mä en ottanu nokkiini, niin älä sinäkään.
One kind of music only - the good kind
isojussi
28.01.2009 02:41:58
Mä vedän satumaan kolmeen!

Toimii toi niinkin.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Jupi57
28.01.2009 10:06:38
... Luulisi että jos rumpali vain tekisi duuniaan, ei mitään ongelmia,
Ai, sinäkin "nojaat" rumpaliin, vai mitä tarkoitat; Toimisi rytmikoneena/metronomina?
Pitäisi ykkösen...

mutta kun se luulee, että mä soitan väärin ja lähtee seuraamaan sitä "displacementtiä", niin kohta kukaan ei tiedä missä ollaan.
Lähes sata varma olen, että jos siirrän 16-osan verran (helppo mieltää 4/4 tahtilajissa) joka tahdilla bassorummun "melodialinjaa", niin suurin osa muusikoista tippuu kyydistä jo "ennen kertsiä".
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
baron
28.01.2009 10:14:05

Ai, sinäkin "nojaat" rumpaliin, vai mitä tarkoitat; Toimisi rytmikoneena/metronomina?
Pitäisi ykkösen...

Jos melodia ei osu iskullisille tahdinosille niin kuka sen pitää?
isojussi
28.01.2009 10:22:03
Pitäisi ykkösen...

Lähes sata varma olen, että jos siirrän 16-osan verran (helppo mieltää 4/4 tahtilajissa) joka tahdilla bassorummun "melodialinjaa", niin suurin osa muusikoista tippuu kyydistä jo "ennen kertsiä".

Nyt kyllä kiinnostaa, mikä tän mestarin mielestä on rumpalin perustehtävä bändissä.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
KoskPaavo
28.01.2009 10:34:19
Hoitaa kuljetukset ja kantaa kaikki painava tietysti.

Ainakin ne omat pöntöt ja se rautatavaraa täys oleva ruumisarkku.
" Studiosus perpetuus"
Jupi57
28.01.2009 10:41:09
Jos melodia ei osu iskullisille tahdinosille niin kuka sen pitää?
Jokainen itseään kunnioittava muusikko (ymmärsin kyllä kysymyksesi!)

Nyt kyllä kiinnostaa, mikä tän mestarin mielestä on rumpalin perustehtävä bändissä.
...tekisi duuniaan
Jos perustehtävä = duuni riittää siihen ohjelmoitava rytmikone.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)