Aihe: Pearl Demon Drive
1 2 3 4 511 12 13 14 15
Kailis
23.01.2009 01:41:42 (muokattu 23.01.2009 01:42:42)

Väärä topique
HeavyMachinery
23.01.2009 18:14:30

Ihan ok tuntuma noissa pedaaleissa on ja säätöjä tietenkin joka lähtöön. Suoraveto vaatisi omalla kohdallani pidempää totuttelua.
En kyllä maksaisi noista hintalapun hintaa.

Missäs näitä olet päässyt jo testaamaan ?
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Bobana
23.01.2009 20:18:40

Samaa ihmettelin...
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
markkuliini
23.01.2009 20:34:52

Taitaa olla ameriikan maalla taivaan sininen taivas.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
ÄM
27.01.2009 08:21:05

No onhan joo mainokset ja nimet. Mutta totahan se on; toiset lankeaa mainoksen uhriksi ja toiset karttaa, etovan mainonnan takia.

Mulle on ihan sama, oli muutenkin uuden pedaalin hankinta mielessä ja suoravetoa olin harkinnut, niin taidampa ottaa tuon, ihan kokeeksi.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
isoaarne
27.01.2009 22:34:27
ihan kokeeksi.

Varoituksen sana, vaikka noissa varmasti säätöjä löytyy, enemmän kuin tarpeeksi, niin suoraveto ei silti sovi kaikille. Ketju on ketju, hihna on hihna, ja palkki on palkki.
Style Before Technique
Kailis
28.01.2009 01:13:32 (muokattu 28.01.2009 01:26:50)

Varoituksen sana, vaikka noissa varmasti säätöjä löytyy, enemmän kuin tarpeeksi, niin suoraveto ei silti sovi kaikille. Ketju on ketju, hihna on hihna, ja palkki on palkki.

Hauki on kala.
Mä olen tuota välitystapaa miettinyt pääni puhki, ja jotain siinä on mitä en hiffaa. Kun polkaisen pedaalia, astimen liike välittyy ketjun, hihnan tai palkin (?) välityksellä akseliin ja sitä kautta nuijaan. Kun nostan jalkaani, jousi palauttaa astimen vetämällä ketjusta/hihnasta/palkista ylös. Jos jousi olisi B.O.A:n tapaan itse boardissa, ymmärtäisin miksi on ensiarvoisen tärkeää käyttää suoravetoa; koska koko systeemi ei toimisi muuten. Nyt multa on mennyt hieman ohi tämä leiriytyminen suoraveto/hihna/ketju. Varsinkin aina kun puhutaan hihnan ja ketjun mielettömistä tatsieroista olen aika pihalla. Siis tuleeko se ero siitä että noissa hihna/ketjuvetoisissa board pomppii hieman ylöspäin välillä. Ei, en ymmärrä...
Kailis
28.01.2009 01:58:16

Ketju vs. hihna on varmaan eniten se että ne jotka suosii ketjua käyttää kireitä jousia ne jotka hihnaa löysiä jousia jos on löysät jouset niin ketjut ei palaudu niin ripeään (isompi massa) ja siten ne tuntuu tahmeilta.Suora vedon kanssa joutuu laitta myös jouset tiukempaan. Ainakin oma kokemus sanoo näin....

Ei kelpaa. Muutenhan äijät olis punnitsemassa boardien painoja joissa on varmasti enemmän eroja. Välityksien eroista ei montaa grammaa tule.
HeavyMachinery
28.01.2009 02:35:13

Ei kelpaa. Muutenhan äijät olis punnitsemassa boardien painoja joissa on varmasti enemmän eroja. Välityksien eroista ei montaa grammaa tule.

Kyllä esim ironcobran ketju ja hihnan paino ero on iso. Ja sitten se että ketju ei ole niin taipusa sellaisiin progressiivisiin cameihin kuin hihnan.

Footboardin paino ero vaikuttaa itse tätä testailin ottamalla elluista pois ne liukuesteet ja huomasin eron. IC:täkin otin Toestopperit pois :D (en kylää painon takia)
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
markkuliini
28.01.2009 02:41:07

En tiedä itsekään mistä tuntumaero johtuu. Mutta itse, ennen Dw 9000 ihastumistani, soitin Yamahan suoravedolla viitisen vuotta. Sitä ostaessani testasin rinnakkain saman sarjan ketjumallia, ja kylä niissä oli ihan selkeä ero tuntumassa. Tuntui että suoraveto on herkempi jalan pienille liikkeille. Jakaa mielipiteet aika jyrkästi se ominaisuus, luulen ma.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Vallu-Veke
28.01.2009 08:17:13
Suoravedon luulisi olevan sellaisessa soitossa kovasana, jossa jalka nostetaan hieman irti polkimesta joka ikisellä polkaisulla. Voisi olettaa, että nuijan ns. turhat värinät olisi aavistuksen verran pienemmät kuin hihnalla ja ketjulla.
Mun tavassa soittaa hihna on aina ikään kuin pienessä esikiristyksessä myös palautusvaiheessa, kun jalka on aina polkimella. Eli se estää sen värinän.
Ehkä sellaiset Speedy-tyyppiset kaverit tarttee heeltoe-systeemeihinsä niitä suoravetoja? Niissä jutuissa se tuntuma voisi olla parempi.
Voihan se olla tietenkin muutenkin parempi. Nuo suoravedot näyttää olevan kauttaaltaan laadukkaan näköisiä muutenkin.
Mutta siinähän ei teoriassa voi olla muuta eroa, kuin se. että nuija ja jalkalevy liikkuu aina tasan tarkkaan samaan tahtiin, kun se on kiinteällä tangolla pakotettu. Hihna ja ketju päästää nuijan värisemään, jos jalkalevyllä ei ole palautusvaiheessa painoa. Eli riippuu polkutyylistä ehkä se välitangon tarve?
No enpä tiedä, kun itsellä on se hihnaveto.
hollmi-5
28.01.2009 11:46:02
Suoravedon luulisi olevan sellaisessa soitossa kovasana, jossa jalka nostetaan hieman irti polkimesta joka ikisellä polkaisulla.

Jalkaa ei nosteta irti pedaalista. Jos nostetaan, on se tekniikkavirhe.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
28.01.2009 12:04:27
Jalkaa ei nosteta irti pedaalista. Jos nostetaan, on se tekniikkavirhe.

Joo en tiedä. Sitten en itse ymmärrä, miksi se pitää olla kiinteä se väliyhdistys.
Ehkä joku kustannus/valmistus-juttu enemmän?

Mulla on heeltoe video, missä joku suurmestari kikkailee ja spennailee.
Jalka aina irti, kun kantapää vaihtuu päkiään, jne.... Tekee sen homman pompun kanssa tavallaan.
No en tunne itse sitä tekniikkaa muuten.
Sitten olen kuullut huhuja möllertekniikasta jalalla. No en ole sitä koskaan edes nähnytkään. Luulisi siinä jalkojen hyppivän irti polkimista, jos siinä viitataan käsillä tehtävään vastaavan nimiseen tekniikkaan. Jotenkin hankala kuvitella, miten nilkka nakataan rennosti, ranteen tapaan, jos se on koko ajan polkimella,...
Epämuusikko
29.01.2009 14:05:43
Joo en tiedä. Sitten en itse ymmärrä, miksi se pitää olla kiinteä se väliyhdistys.
Ehkä joku kustannus/valmistus-juttu enemmän?

Mulla on heeltoe video, missä joku suurmestari kikkailee ja spennailee.
Jalka aina irti, kun kantapää vaihtuu päkiään, jne.... Tekee sen homman pompun kanssa tavallaan.

Se lienee eri asia. Eikä siinäkään kauan päkiä irti pedaalista hillu.
R.I.P Oksanen
Vallu-Veke
29.01.2009 21:02:40
Se lienee eri asia. Eikä siinäkään kauan päkiä irti pedaalista hillu.

Siis mikä on eriasia?

Periaatteessa juttuni oli noihin em. juttuihin, joissa ihmeteltiin, missä sitä suoravetoa voisi mahdollisesti tarvita. Tai siitä olisi ylipäätään jotain hyötyä.
Tarkoitin siis että enpä keksi muuta kuin tuollaiset heeltoe-systeemit, joissa siitä voisi olla edes teoriassa hyötyä verrattuna esim. hihnaan.
Varsinkin kun se heeltoe tehdään pikku pompulla ja jalka irtoaa polkimelta.
No tottakai lyhyen aikaa, mutta kuitenkin. Sellainen poljenta voi aiheuttaa hihnamalliin värinöitä, kun se hihna löystyy välillä. Eli siinä ei ole vetoa päällä koko ajan. No ei siinä välitangossakaan, mutta ne on yhtä puuta kuitenkin koko paketti ja mikään ei liiku, jos ei toinen liiku.
Normaalipoljennassa jalka ei hihnavetoisesta esim. irtoa ollenkaan ja hihna on aina kireellä. Sen voisi ajatella jopa hieman vaientavan värinöitä sen hihnan, kun se joustaa hieman. Absorboi värinöitä?

Eli mun teorian mukaan suoraveto voisi olla tukutuku hommiin parempi ja mieluummin pitkällä levyllä ja hihnavetoinen on normaalisoitossa parempi.

Kehittelen tässä teorioita, kun tuntuu, että se jää nimenomaan teoriatasolle se ero.
Keksikääpä joku parempi teoria.
Kailis
29.01.2009 22:29:58

Mulla itsellähän siis on suoraveto, enkä pidä sitä ainakaan huonompana systeeminä. Ihmettelen vaan sitä hurmoksellista puolesta/vastaan meininkiä. Mielestäni paljon tärkeämpi ominaisuus on säädettävyys tai sitten niin että sopii jalkaan perusrakenteeltaan. Yksi tärkeimmistä on kampisuhde, eli millä suhteella pedaalin painuma välittyy nuijaan.
hollmi-5
29.01.2009 22:42:18 (muokattu 29.01.2009 22:50:54)
Mulla itsellähän siis on suoraveto, enkä pidä sitä ainakaan huonompana systeeminä. Ihmettelen vaan sitä hurmoksellista puolesta/vastaan meininkiä. Mielestäni paljon tärkeämpi ominaisuus on säädettävyys tai sitten niin että sopii jalkaan perusrakenteeltaan. Yksi tärkeimmistä on kampisuhde, eli millä suhteella pedaalin painuma välittyy nuijaan.

En hehkuta minkään puolesta näissä pedaalien "vetotavoissa". Tuossa kalkuloin (omia spedujani) nopeasti:

Kolmessa on suoraveto
Kahdessa on ketju
Yhdessä on hihna

Tuosta Kailiksen mainitsemasta kampisuhteesta on paljonkin kokemusta, kun Premierin EDP-sarjan speduissa sekin on portaattomasti säädettävissä ja Pearlin Eliminatorissa on ne "vaihtopalat".

Paljon parjattu Premier EDP 300 on minulla eniten käytetty ja sen säätöjen ja toimivuuden parissa on tuhraantunut tuntikausia. Kaksi noita on edelleen ja oli se tupliskin joskus. Nyt niitä ei ole enää tehty aikoihin ja uskon näiden olevan joskus artikkelin "Liian aikaisin lanseerattu", "Keskeneräisenä myyntiin laskettu" tai "Turhaan moitittu" -kirjoituksen aiheena, kun pedaali tulee vintageikään.

Molemmat ovat jo vuosia palvelleet moitteetta, vaikka alku oli takkuamista. http://www.drumall.com/shop/pic/har … are/bass_pedal/premier_edp300_4.jpg
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
29.01.2009 22:50:36 (muokattu 29.01.2009 22:54:22)

Premier EPD myös täällä. Muuten hyvä pedaali, mutta mulla on kaksi eri valuosaa hajonnut. Toinen se osa jolla nuija kiristetään ja toinen just se "palkki". Soitin Laineelta saa onneksi varaosia. Mutta selviä suunnitteluvirheitä idealtaan hyvässä pedaalissa. Olet kai Holestorm päivittänyt teräsjousen?
Ruutikallo
30.01.2009 11:30:03
Paljon parjattu Premier EDP 300 on minulla eniten käytetty

Samaa olen itsekkin kayttänyt jo vuosia. Löytyy 3kpl, joten varaosiakin tarvittaessa saan.
Tosin moisia ei ole tarvittu. Mulla on toimineet kuin ihmisen mieli ja sopii kuin nakutettu mulle.

Säätöjähän tossa on kuin hornetin kajuutassa, mutta eipä nitä tarvitse säädellä kun kerran löytää optimin.

Vanteeseen kinnitettävä klämppisysteemi on todella asiallinen kayttää.
Senkun pudottaa bassarin paikoilleen ja poljento alkakoot =)
Alkup. nuijat olen vaihtanut Pearlin quadmikälieneliasento nuijaan, josta lähes poikkeuksetta käytän pehmeämpää huopaosaa.

Napsu/lätinä ei oo mun juttu, mutta joskus studiokäytössä kovapuoli, että saa atakkia.

Sen enempää hypettämättä EDP:tä, käytössä myös ketju-ja hihnavetoisia.

-H-
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)