Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitorointi
1 2 3 4 5 6 7
nomadz
27.01.2009 15:01:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis, olen tässä pitkään miettinyt valettujen korvatulppien hommaamista. Tuttavapiirissäni ei kuitenkaan ole ketään keneltä voisi kysellä kokemuksia, joten ajattelin kysäistä täältä.
 
Seuraa siis muutama kysymys:
 
- Olen harkinnut 25 dB:n vaimennusta. Minulla on kuitenkin suhteellisen herkät korvat joten olen miettinyt tuon riittävyyttä, varsinkin kun treeniksellä melutaso on korkea. Onko se vaan testattava. Normi EAR:it (keltaiset) vaimentavat kyllä tarpeeksi.

Monitoroinnista:
- Miten yhteensopivia nuo tulpat ovat monitorien kanssa. Onko niille omat kuulokkeensa (Finfonicilla ainakin on) ja thats it, vai käykö niihin esim. Koss:n tai Shuren napit. Tippuuko vaimennus näitä käytettäessä?
- Millainen äänenlaatu noissa monitorointiratkaisuissa on ja millä laitteistoilla?
 
- Miten vertautuu Finfonic vs. Elacin. Onko näillä jotain perustavanlaatuista eroa vai lieneekö eroa lainkaan?
 
- Mitkä ovat idean huonot puolet?
 
- Missä hintaluokassa nuo pyörii, oisko kiinnostusta kimppatilaukseen?
 
Tarkoitus olisi siis saada kuulla mielipiteitä ja faktaa asiasta, kyselen sitten lisää keskustelun edetessä. ;)
 
P.S. Tiedän kyllä, että näitä korvamonitorointiratkaisuja on muitakin, mutta pidetään jutut nyt tällä valetut tulpat + äänilähde tasolla.
 
Jeltz
27.01.2009 15:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhempiakin keskusteluja aiheesta löytyy, lienee ainakin yleisellä ja bänditoiminta-palstalla.
 
25dB on varmasti riittävä vaimennus tarpeeseesi. Itse tilasin uusiin tulppiini 15dB:n filtterit 25:n sijasta, koska isompi vaimennus heikentää dynamiikantajua, ja välillä huomasi että oli vaikeuksia hahmottaa sopivaa soittovolaa. Kovaa soittavalle herkkäkorvalle 25 lienee fiksuin vaihtoehto, mikäli omaa lyöntivoimakkuuttaan ei halua pienentää tai äänenpainetta rajoittaa muulla tavoin (viritys, symbaalivalinnat, koko bändin soundipolitiikka jne).
 
Ainakaan puhtaasti kuulonsuojausmielessä valettujen tulppien hankinnassa en näe huonoja puolia. Korvamonitorointi on itselleni vieras aihe, joten siitä en osaa kommentoida.
 
Kimppatilaaminen kannattaa. Kimppatilaushuoneessa yksi tilaus jo oli, muistaakseni yleistä-palstan ketjussa loppuvuodesta joku suunnitteli uuden tilauksen järjestämistä pääkaupunkiseudulle alkuvuodesta.
 
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
Nolte
27.01.2009 15:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomenna menossa otattamaan valuja korvista, Finfonicit tulossa siis minulle. Hintaa tulee 205€ yksillä filttereillä, jotka minun tapauksessa tulevat olemaan -15db. -25db tuntuu jo aika rankalta vaimennukselta, varsinkin kun olen muutaman vuoden mennyt ilman mitään.
 
Myöhemminhän niihin voi käydä hakemassa sitten erilaisen vaimennuksen omaavan filtterin, jos ei ensivalinta miellytäkään. Mitään peruuttamatonta ei siis tapahdu, jos ei ekalla osu. Rahnaa tietysti menee lisää. Jos ottaa samantien kaksi eri filtteriä, tulee lisähintaa muistaakseni n. 80€.
 
Niihin on tosiaan olemassa monitorointimahdollisuus, mutta siitä en tiedä sen enempää.
 
meiän bändin paras rumpali
Niq
27.01.2009 15:09:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin olla kiinnostunut keski-suomen kimppatilauksesta, kimppatilaus-huoneessahan näitä on ollut, pitäisi varmaan liittyä ja kurkistaa.
 
Käsittääkseni napit muuttaa sekä vaimennusta että ulkoapäin tulevaa sointia, koska valuosa pyrkii vaimentamaan mahdollisimman paljon ja filtteri sitten hoitaa äänen tärykalvolle mahdollisimman muuttamattoman, mutta vaimennettuna. Ainakin kuusitulpissa ero filtterin ja korvamonitorin vaimennuksessa on huomattavissa siten että soundi menee samantyyppiseksi kuin normitulpassakin. Vaimentaa siis enemmän kuin 25dB filtteri.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
Nolte
27.01.2009 15:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, kolme postia sekunnin sisään. Minulla ja Niqillä täsmälleen samaan aikaan, Jeltsin ehti sekunnin edelle. Keskimääräistä huissimpi homma! :)
 
meiän bändin paras rumpali
Sabit
27.01.2009 16:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Elacinit ollut pari vuotta käytössä. Otin sekä 15dB:n, että 25dB:n vaimentimet heti kättelyssä. 25dB:n filttereillä dynamiikan taju tosiaan häviää, kuten aikasemmin kommentoitiinkin. 25dB:t ovat siis jääneet pussiin...
 
Käsittääkseni suosittelevat uuden muotin ottoa about 3 tai jotain vuoden välein.
Ensimmäinen paikka mistä minulla nuo suojaimet ovat alkaneet fiiraamaan on filtterien "kiinnitys", vaikken ole pitkiin aikoihin niitä vaihtanut. Tilanne saattaa pahentua kun suojaimia käyttää vuorotellen vaimentamiseen ja monitorointiin.
 
Buum Kläk, Buum Kläk
Kailis
27.01.2009 17:06:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne saattaa pahentua kun suojaimia käyttää vuorotellen vaimentamiseen ja monitorointiin.
 
Ai kakka. Tilasin just Elacin valetut, ja tarkoituksena on käyttää niitä myös monitorointiin. Oisko sulla vinkkejä, miten tuota ongelmaa sais vähennettyä? Tuli mieleen, että jos jotenkin voitelisi liitososan, se voisi auttaa. Miten pahaksi tuo ongelma on äitynyt sulla?
 
Juupe
27.01.2009 17:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai kakka. Tilasin just Elacin valetut, ja tarkoituksena on käyttää niitä myös monitorointiin. Oisko sulla vinkkejä, miten tuota ongelmaa sais vähennettyä? Tuli mieleen, että jos jotenkin voitelisi liitososan, se voisi auttaa. Miten pahaksi tuo ongelma on äitynyt sulla?
 
Mulla on kesällä hankitut Elacinit (edelliset oli Finfonicit, vaihdoin merkkiä, kun toimitusaika oli Elacinilla oleellisesti lyhempi), 25dB suotimet, ja Finfonicin luurit. Luureja on kahta mallia, ja lisäksi tulppiin sopii Sennheiserit. Finfonicilta saa kaikki mallit testiin, koska sointi riippuu mm. korvakäytävän muodosta ja on siis yksilöllinen. Kallein ei ole siis välttämättä paras, mulla soi F:n halvemmat parhaiten. Vaimennukseksi ilmoitetaan F:n luureilla 25 dB, mutta kyllä nuo suodattimet vaimentaa luureja enemmän, varsinkin matalia taajuuksia.
 
En ole ainakaan vielä huomannut tulpissa väljyyttä, vaikka monesti on tullut vaihdeltua suotimia ja luureja keskenään. Elacinien mukana tulee voidetta, joka on tarkoitettu helpottamaan tulpan asettamista korvaan. Voidetta vois varmaan käyttää suodinta/luuria asettaessakin, mutta saattavat sotkeentua.
 
Jeltz
27.01.2009 18:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen vielä liittyen, Thomannilta löytyy Fischer -merkkisiä filttereitä Elacineihin. Hintaa on kaksikymppiä/pari, eli huomattavasti halvempia kuin alkuperäiset. Valikoimakin on monipuolisempi, löytyy 6, 9, 12, 18 ja 25 dB kikkulat. Myös adaptereita erilaisille korvamonitoreille löytyi.
 
http://www.thomann.de/fi/fischer_am … _akustische_daempfungsfilt_25db.htm
 
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
totomiettinen
27.01.2009 19:21:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

25 on tosi paljon. Jopa 15 on ollut itselle liian suuri vaimennus.
Seuraavaksi sitten ysit.
 
-I like my sugar with coffee and cream-
RstoU
27.01.2009 19:28:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen vielä liittyen, Thomannilta löytyy Fischer -merkkisiä filttereitä Elacineihin. Hintaa on kaksikymppiä/pari, eli huomattavasti halvempia kuin alkuperäiset. Valikoimakin on monipuolisempi, löytyy 6, 9, 12, 18 ja 25 dB kikkulat. Myös adaptereita erilaisille korvamonitoreille löytyi.
 
http://www.thomann.de/fi/fischer_am … _akustische_daempfungsfilt_25db.htm

 
Plussaa tästä, olenkin pitkään harmitellut, kun ovat nuo alkuperäiset ovat olleet niin kalliita. Seuraavaan tilaukseen mukaan sitten 25dB kaveriksi 18 ja 12dB suodattimet.
 
hansakemanelius
27.01.2009 20:28:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, kolme postia sekunnin sisään. Minulla ja Niqillä täsmälleen samaan aikaan, Jeltsin ehti sekunnin edelle. Keskimääräistä huissimpi homma! :)
 
Olisitte hävinneet "Haluatko miljonääriksi"-alkukarsinnoissa!
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Juupe
27.01.2009 22:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

25 on tosi paljon. Jopa 15 on ollut itselle liian suuri vaimennus.
Seuraavaksi sitten ysit.

 
Jaa, mulla toimii 25 oikein hyvin. Laulaminen niiden kanssa ei onnistu, siksi piti hommata monitoriluurit.
 
Kailis
27.01.2009 22:06:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tulppiin sopii Sennheiserit.
 
Siis CX-300? No sitten pitäisi mennä mun AKG:t myös. Jippii!
 
kimizu
27.01.2009 22:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elacinit -25 db vaimennuksella, olleet mulla tosi pitkään käytössä, muistaaksen hommasin ne joskus markka-aikaan. Tonnin maksoivat silloin... Nyt alkaisi olla aika varmaan uusia ne valut, pientä falskaamista alkaa olla havaittavissa. Yllättävän pitkään mulla ne on kestäneet.
 
Ei mitään huonoa sanottavaa. Soundi on hyvä ja näitä voi pitää korvissa vaikka kuinka kauan. Toimii myös esim. discossa tai moottoripyöräillessä jne. Huolellisuutta vaatii kun lavalla ottaa niitä pois korvista tai kuljetuspussista, joskus ne filsut lipsahtaa irti ja niitä on "mukava" haeskella pimeässä.
Silloin tällöin pesu saippuavedellä ja desinfiointi niille valuosille. Ja huolellinen säilytys, muuta ne ei vaadi.
 
-15 db toimisi varmaan paremmin hissutteluhommissa, mutta näissä nykyisissä bändeissä tuo -25 db on ihan sopiva.
 
Korvamonitoroinnista en osaa sanoa, itse käytän näitä jopa studiossa luurikuuntelun kanssa. Toimii mulla hyvin ja korvat kiittävät session jälkeen.
 
Timing stinks but cheerfully winks...
OPJ1974
27.01.2009 22:23:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elacinit -25 db vaimennuksella, olleet mulla tosi pitkään käytössä, muistaaksen hommasin ne joskus markka-aikaan. Tonnin maksoivat silloin... Nyt alkaisi olla aika varmaan uusia ne valut, pientä falskaamista alkaa olla havaittavissa. Yllättävän pitkään mulla ne on kestäneet.
 
Ei mitään huonoa sanottavaa. Soundi on hyvä ja näitä voi pitää korvissa vaikka kuinka kauan. Toimii myös esim. discossa tai moottoripyöräillessä jne. Huolellisuutta vaatii kun lavalla ottaa niitä pois korvista tai kuljetuspussista, joskus ne filsut lipsahtaa irti ja niitä on "mukava" haeskella pimeässä.
Silloin tällöin pesu saippuavedellä ja desinfiointi niille valuosille. Ja huolellinen säilytys, muuta ne ei vaadi.
 
Korvamonitoroinnista en osaa sanoa, itse käytän näitä jopa studiossa luurikuuntelun kanssa. Toimii mulla hyvin ja korvat kiittävät session jälkeen.

 
Komppaan. Itsellä vastaavat kestäneet myös 8 vuotta satunnaisen säännöllisessä käytössä. Eivät vielä edes falskaa eikä silikonissa toistaiseksi haurastumisen merkkejä. Muistaakseni 160 euroa maksoivat.
 
Yksinkertainen asia vaatii aina paljon selitystä.
Juupe
27.01.2009 22:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis CX-300? No sitten pitäisi mennä mun AKG:t myös. Jippii!
 
Eipä ole AKG:sta kokemusta, mutta jos ne on saman näköiset ja kokoiset, kuin CX-300 (ilman pehmustetta), niin sitten varmaan sopii.
 
Speedy
27.01.2009 23:22:16 (muokattu 27.01.2009 23:23:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo vaimennus on muuten paljon myös tottumis kysymys.. Nuorempana soitin peltoreilla tai keltasilla tulpilla.. Siitä suoraan 25db:n valettuihin mitkä tuntu oikein sopivilta. Mutta sitten ne hävis ja oli pakko alkaa soittamaan kuusitulpilla joiden vaimennus tuntui olemattomalta. Aiemmin en voinu kuvitellakkaan pystyväni soittamaan niillä.. Sen enempää ne osannu soittaa ilmankaan.. nyt voi soittaa ilman tulppiakin..
 
Tai voihan se olla niinkin että kuulo on huonontunu.. tä?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Kailis
28.01.2009 01:07:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole AKG:sta kokemusta, mutta jos ne on saman näköiset ja kokoiset, kuin CX-300 (ilman pehmustetta), niin sitten varmaan sopii.
 
Menisin vielä pitemmälle ja väittäisin että ovat samalta tehtaalta
 
http://www.verkkokauppa.com/productimages/orig/35890_01.jpg
http://www.verkkokauppa.com/productimages/orig/44417_01.jpg
 
artsipartsi
28.01.2009 08:55:49 (muokattu 29.01.2009 19:53:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: ei pitäs kiireessä kirjottaa paskaa;)
 
pergale ku löytys jostain puuttuvat osat:(
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «