Aihe: Jacksonin kaulan kulma pielessä?
1
ode1
27.01.2009 20:36:11
Ongelma uuden Jacksonini actionin säädössä. Vaikka olen laskenut floikan niin alas kuin se menee (uppoaa bodyn tasolle), on silti kielet korkeilta nauhoilta todella korkealla (n. 2.5mm 24. nauha) ja matallimmilta rämisee. Eikö tämä viittaisi siihen että kaulan kulma on pielessä?
Antti1
27.01.2009 20:38:41
Siis 2,5mm kielen alapinnasta nauhan pintaan silloin, kun kieltä ei paineta lainkaan? Millainen kaulaliitos?

Mua kyllä jaksaa ihmetyttää nää ihmisten "tosi korkeat". Kyllä siinä saa olla huomattavasti enempi, ennenkuin mä ainakaan rupean korkeasta puhumaan. Eipä mulla muuta...
epi2
27.01.2009 20:42:30 (muokattu 27.01.2009 20:43:33)
eipä tuo minustakaan ole "tosi korkea", tota vois melkein sanoo, että on aika hyvällä korkeudella musta, itelläni on nimittäin selvästi liian korkealla, noin 4 mm 22. nauhan kohalla mutta olen tottunut, ja en tiluta, niin en tarvitse matalemmalla olevia, vaikka oon kyl aatellu että voi noi nyt joskus jonkun 3mm alaspäinä säätää.

ite kyllä puhuisin "tosi korkeesta" vasta kun mennään +5 mm.
ode1
27.01.2009 20:47:07
Siis 2,5mm kielen alapinnasta nauhan pintaan silloin, kun kieltä ei paineta lainkaan? Millainen kaulaliitos?

Mua kyllä jaksaa ihmetyttää nää ihmisten "tosi korkeat". Kyllä siinä saa olla huomattavasti enempi, ennenkuin mä ainakaan rupean korkeasta puhumaan. Eipä mulla muuta...

Sen verran suurin piirtein, kyllä. Pulttikaula on ja päästäkin aivan kiinni bodyssa. Aikaisemmassa kitarassa (halpis) jäi ainakin pieni rako kaulan pään ja bodyn väliin, mutta en sitten tiedä kuuluuko näin edes olla. Vähän on kokemusta noista...
Antti1
27.01.2009 20:52:04
Jos susta se kulma tuntuu väärältä, niin nosta jollain liuskalla sitä kaulan takaosaa ylemmäs. Menee kyllä kaikki säädöt varmaan uusiksi sen myötä, muttei se haittaa mitään.
ode1
27.01.2009 21:00:46
Jos susta se kulma tuntuu väärältä, niin nosta jollain liuskalla sitä kaulan takaosaa ylemmäs. Menee kyllä kaikki säädöt varmaan uusiksi sen myötä, muttei se haittaa mitään.

Mitähän kotiviritteistä sinne laittaisi? Tuntuu aika oudolta, että uuteen kitaraan joutuu tollasia tekemään.
Estranged
27.01.2009 21:02:25
Mitähän kotiviritteistä sinne laittaisi? Tuntuu aika oudolta, että uuteen kitaraan joutuu tollasia tekemään.

plekua, jonkun muovisen kortin tjsp pala yms yms mitä vaan keksit.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=787
aalataur
27.01.2009 21:06:23

Vie kitara soitinkorjaajalle/kauppaan takaisin ja käske kattoa. Uudet kitarat voivat kaivata hyvinkin isoja säätöjä, itse ostin viime keväänä Fender USA Straton ja se oli päin helvettiä säädetty, lisäksi tallapalat piti hioa, ne katkoivat kielet. Ja kitaran ovh oli kuitenkin 1549 e.
hapan
27.01.2009 21:07:42

Eihän toi ole ollenkaan tavatonta, tuskin ne siellä liukuhihnan päässä ole tarkistanut muuta kuin että se toimii, onhan se pulttikaulainen, jolloin tommosen säätötoimenpiteen voi tehdä helposti. Ite oon leikannut palan stidiaskista tai vaikkapa valokuvapaperista sinne liitoksen pohjalle ja justeerannut sen mukaan joko lisää kulmaa tai vähempi.
ode1
27.01.2009 21:15:22
No pitääpä kokeilla laittaa sinne jotain. Kaula muuten lähtee bodysta aika selkeesti nousevassa kulmassa, kun katsoo otelaudan kyljestä. Jos siitä nyt voi jotain päätellä...
ravensoul
27.01.2009 21:35:02
Ongelma uuden Jacksonini actionin säädössä. Vaikka olen laskenut floikan niin alas kuin se menee (uppoaa bodyn tasolle), on silti kielet korkeilta nauhoilta todella korkealla (n. 2.5mm 24. nauha) ja matallimmilta rämisee. Eikö tämä viittaisi siihen että kaulan kulma on pielessä?

Ei tuo nyt välttämättä tarkota kaulakulman justeeraamista. Ettei vaan relief olis päin helvettiä? Siis liikaa (liian kovera), että alanauhoilta soittaessa kolisee ylänauhoihin kun talla on säädetty alas?

Jos relief on jo liian pieni ni se selittäis alanauhojen räminän ja tällöin kaulakulman ja reliefin säätö auttas.

Jos taasen relief on jo optimissa, ni ei auta kaulakulman säätö, kielet vaan laskeutuu alemmas ja räminä lisääntyy.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
epi2
27.01.2009 21:57:31
tässähän voisi olla sillälailla, että relief on liian suuri, ja taas talla liian alhaalla, jolloin talla ikään kuin vetää kielet ylemmillä nauhoilla kaulaa kohti.
ode1
27.01.2009 22:50:52
Laitoin sinne kaulan väliin pienen muovipalan ja heti muuttui paljon paremmaksi. Enää ei tarvitse floikkaa pitää pohjassa asti. Reliefiäkin oli kyllä hieman liikaa. Nyt vain enää hienosäätelyä kun sai ton kaulan oikeeseen asentoon. Kiitos vinkeistä!
pekurides
28.01.2009 11:10:44

Kaikki "ylimääräiset" muovipalat kaulaliitoksessa ei kyllä lisää sustainia yhtään.

Kyllä se kaula pitäisi saada säädettyä ilman virityksiäkin kohdilleen tai sitten voisi epäillä jotain valmistusvirhettä.... melkein voisi viedä johonkin säädettäväksikin?
samalla nauhanpäätkin voisi katsella.. aina välillä tuntuu nekin olevan kalliimmissakin peleissä hiukan "töröllään".

No, jos olet itse tyytyväinen niin sekin toki riittää meille :=)
Tunteella päin vittua.
Teppo2
28.01.2009 12:23:26
Kaikki "ylimääräiset" muovipalat kaulaliitoksessa ei kyllä lisää sustainia yhtään.

Tuo on kyllä totta, mutta seuraavasta en ole ihan samaa mieltä.

Kyllä se kaula pitäisi saada säädettyä ilman virityksiäkin kohdilleen tai sitten voisi epäillä jotain valmistusvirhettä....

Jotkut tykkää suuremmasta kaulakulmasta ihan soitettavuuden takia ja pulttikaulaisissa, kuten sanottu, sitä on onneksi helppo säätää.

Kuitenkin yksittäinen korotus kaulataskun "pohjassa", olkoon paperin tai muovin pala, ei ole paras vaihtoehto. Ensinnäkin jo tuon sustainin takia, mutta se saattaa myös aiheuttaa kaulan alapäähän kohouman, joka voi haitata soittoa ja aiheuttaa kielten rätinää alanauhoja vasten. Tämä ei välttämättä tapahdu heti, mutta ajan kuluessa ongelma voi nousta esiin.

Parempi vaihtoehto olisi yhteinäinen, kaulataskun levyinen ja pituinen korotus, joka ohenee kaulataskun päähän mentäessä esim 1,5 mm ->0 mm ja sen olisi parasta olla (kovaa) puuta. Tälläisia "lastuja" on kuitenkin maallikon hieman hankala valmistaa, joten parempi vaihtoehto kuin yksittäinen korotus, olisi useampi koroke, jotka siis madaltuisivat portaittain kaulataskun päähän päin. Tai sitten askarrella-paskarrella paperista taittelemalla portaittain madaltuva "kiila" korokkeeksi.

Tärkeää siis olisi, että kaulan ja rungon väliin ei jäisi tyhjää, tuetonta tilaa (kiinnitysruuvien kuitenkin pyrkiessä vetämään kaulaa runkoon kiinni), jotta tuota aiemmin mainitsemaani kohoumaa ei pääsisi syntymään.
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)