eskoilola 27.01.2009 08:22:05 | |
---|
Olen joskus kirjoittanut ohjeen painopiirilevyn tekemisestä. Vaikka point2point tekniikka onkin omalla tavallaan helppo ja itseasiassa hauskakin niin kyllä painopiirilevykin on toisinaan paikallaan. Esimerkiksi silloin kun komponenttien joukossa vilistää sellaisia 14 jalkaisia satiaisia. Putkivahvistimen päätepillit ja painopiirilevyt eivät pidä toisistaan. Suurimmat syyt tähän ovat lämpö ja suuri jännite. Ne vahvistimet jotka olen joskus tehnyt ovat olleet rakenteeltaan sellaisia että pääteputket ovat chassiksessa erillään ja vaiheenkääntö ym. asteet sitten piirilevyllä. Ohessa tuo kirjoittamani ohje. Se on engalinkielinen. http://furpile.com/makingpcb/index.htmlHalvalla menee mutta menköön |
Tuolla elektroniikkalinkkejä-ketjussa on jo piirilevyn valmistuksesta muutama linkki. Up and down, that's how energy stays alive. |
eskoilola 27.01.2009 10:32:05 | |
---|
Kiitos tiedosta ! Lisäsin tämän sinne minne se kuuluukin. Nyt jos viellä joku lämminhenkinen moderaattori hönkäisisi tähän suuntaan ja tämä ketju haihtuisi savuna ilmaan... Halvalla menee mutta menköön |
s151669 27.01.2009 13:20:56 | |
---|
Kaipailit muuten noissa ohjeissa isopropanolia. Polttoaineen jäänesto on, tai ainakin oli ennen, noin 80% isopropanolia, loput etanolia. YMMV. Jyrki |
dbv 27.01.2009 14:29:15 | |
---|
www.elisanet.fi/myownspace |
eskoilola 27.01.2009 19:48:30 | |
---|
Postataan nyt tähän topicciin sopiva linkki piirilevyjen johdinleveyksistä. http://www.desmith.net/NMdS/Electronics/TraceWidth.html Voihan vitalis ! Kuvittelepa joku jolla ei ole ingenjöörin koulutus tulkitsemaan noita tuolla olevia laskukaavioa. No onhan siellä toki jonninmoinen laskin mutta.... eikö sanalla "riittävä" ole enää mitään virkaa. Sanon tämän siksi kun harrastelijaluokan piirilevyt ovat aniharvoin niin tiuhaa tavaraa että pitisi ryhtyä johdinleveyksiä optimoimaan. Halvalla menee mutta menköön |
dbv 15.02.2009 14:34:16 | |
---|
Huomasin, että olet käyttänyt eaglea tuossa 4W vahvistinprojektissasi. Voisitko mitenkään heittää mua käyttämilläsi komponenttikirjastoilla? www.elisanet.fi/myownspace |
eskoilola 16.02.2009 02:34:53 (muokattu 16.02.2009 02:35:10) | |
---|
Halvalla menee mutta menköön |