Aihe: Bendatessa karheat nauhat?
1 2
Nacher
26.01.2009 18:05:12
Sain tosiaan hiljattain tämän Thaimaan custom-lespani, ja muuten jälki on aivan ensiluokkaista niin soitettavuuden kuin ulkonäönkin puolesta, mutta hieman oudosti fretit tuntuvat etenkin kaulan yläpäästä oudon karheilta bendatessa. Ei nyt valtavan, mutta esim verrattuna tuohon Soloistiini, bendeissä tuntuu melkolailla enemmän kitkaa kielen ja nauhan välillä.

Onko tuo vain jokin uuden kitaran ominaisuus, joka itsestään "hioutuu" pois soitellessa, vai merkki jostain puuutteesta nauhojen viimeistelyssä? Jos jälkimmäistä, niin voiko tuolle tehdä itse jotain?

Ei tuo nyt paljoa häiritse, etenkään kun siihen tottuu, mutta hetken tuolla Jacksonilla soiteltuaan kyllä sen eron kuitenkin huomaa. Tämä Atlas kyllä muuten niin loistopeli, että haluaisi tuollaisen pikkuviankin siitä pois, mikäli se on vika eikä uuden kitaran ominaisuus.
kimurantti1
26.01.2009 18:10:54 (muokattu 26.01.2009 18:12:49)
Oletko varma, että ongelma on karheissa nauhoissa eikä esimerkiksi siinä, että sormenpäät hankaavat otelautaan? Nimittäin jos otelauta on juuri öljytty, niin pientä tahmeutta saattaa aluksi olla.

Jos taas nauhat tuntuvat karheilta aivan uudessa kitarassa, niin nauhatyö ei ilmeisestikään ole aivan ensiluokkaista. Mulla on myös käynyt välillä niin, että kun olen treenannut pitkään jotain soolonpätkää jossa bendaillaan ahkerasti samasta kohdasta, niin nauhaan on tullut pientä jälkeä niin, että muutaman bendin ajan se saattaa tuntua karhealta, mutta hioutuu taas pois kun muutaman kerran bendaa. Tällaista ongelmaa saattaa etenkin olla halvoissa kitaroissa, jossa nauhojen metalli on pehmeää.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
hapan
26.01.2009 18:12:40
fretit

Jucciz, täällois hommia!

Ei nyt valtavan, mutta esim verrattuna tuohon Soloistiini, bendeissä tuntuu melkolailla enemmän kitkaa kielen ja nauhan välillä.

Tais taimaan kustompajan pojilla jäädä se kiillotus tekemättä. Vai kruunaukseksiko sitä sanotaan? Anyway, Warmothilla on sama "vika" kauloissaan, ne vaan täytyy loppuun bendata tai sitten käyttää osaavalla kiillottajalla.
Nacher
26.01.2009 18:16:17
Nauhoissahan tuo on, kuuluu hitusen kirskunaakin jos oikein voimalla vibraa sitä kieltä sitä nauhaa vasten.

Kumma juttu tosiaan, että tuo nauhojen viimeistely jäänyt vaiheeseen, kun muuten kaikki on tehty niin viimeisen päälle kunnolla. No, ehkä nuo pitää joskus käyttää jollain hiotuttamassa tms. Mitähän tuollainen homma jälkitöinä mahtaisi maksaa?
kimurantti1
26.01.2009 18:30:05
Mitähän tuollainen homma jälkitöinä mahtaisi maksaa?

Jos ei nauhoille muuta tarvi tehdä kuin kruunata, niin ei se kovin montaa kymppiä pitäisi olla.
F_Lame
26.01.2009 18:32:17
http://www.amfisound.fi/frameset_fin.htm

"Nauhojen hionta (sis. perushuolto) alk. 90 €"

Suurinpiirtein noissa hinnoissa varmaan pyörii.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
kimurantti1
26.01.2009 18:33:18
http://www.amfisound.fi/frameset_fin.htm

"Nauhojen hionta (sis. perushuolto) alk. 90 €"

Suurinpiirtein noissa hinnoissa varmaan pyörii.

Huomaa, että nyt ei ollut kyse nauhojen hionnasta, vaan homman viimeistelystä.
MarkoA
26.01.2009 18:48:12
maalanrinteipillä peittää siten, että VAIN NAUHAT näkyy ja hienolla 0000 teräsvillalla hieroo niin, että kiiltää. Loppuu se rahina. Sama "vika" löytyy useista merkki kitaroista.

Jos päätät itse lähteä tekemään, niin suojaa myös mikit kun villanöyhtä jää magneetteihin kiinni. Näppärä homma loppujen lopuksi ja tulos on juuri niin hyvä kuin oma viitseliäisyys. Ne saa kiiltämään kuin kromi jos oikeen tekee.
Mielipiteitä liukuhihnalta jo yli 30-vuotta. Kysy mitä haluat ja vastaan mitä haluan!
Nacher
26.01.2009 18:52:15
Olen sen verran tumpula puutöissä, että ehkä vien suosiolla tuon ammattilaiselle kiillotettavaksi, jos kerran kyse on vain muutamien kymppien arvoisesta hommasta. Ja hyvin nuo nauhat nytkin kiiltävät kuin kromi suorastaan, mutta se tuntuma on vähän karkea. Pitääpä kysyä myös pajalta, mikä heidän mielipiteensä on tuosta nauhojen viimeistelystä..
HeavyMachinery
26.01.2009 18:57:46

Sain tosiaan hiljattain tämän Thaimaan custom-lespani, ja muuten jälki on aivan ensiluokkaista niin soitettavuuden kuin ulkonäönkin puolesta, mutta hieman oudosti fretit tuntuvat etenkin kaulan yläpäästä oudon karheilta bendatessa. Ei nyt valtavan, mutta esim verrattuna tuohon Soloistiini, bendeissä tuntuu melkolailla enemmän kitkaa kielen ja nauhan välillä.

Onko tuo vain jokin uuden kitaran ominaisuus, joka itsestään "hioutuu" pois soitellessa, vai merkki jostain puuutteesta nauhojen viimeistelyssä? Jos jälkimmäistä, niin voiko tuolle tehdä itse jotain?

Ei tuo nyt paljoa häiritse, etenkään kun siihen tottuu, mutta hetken tuolla Jacksonilla soiteltuaan kyllä sen eron kuitenkin huomaa. Tämä Atlas kyllä muuten niin loistopeli, että haluaisi tuollaisen pikkuviankin siitä pois, mikäli se on vika eikä uuden kitaran ominaisuus.

Onko teräs nauhat ? Ne nimittäin tuntuu aika erillaiselta.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Nacher
26.01.2009 18:59:20 (muokattu 26.01.2009 18:59:37)
Onko teräs nauhat ? Ne nimittäin tuntuu aika erillaiselta.

Hyvä kysymys, en nimittäin tiedä, mistä materiaalista nuo nauhat on tuohon tehty. Niitä en erityisesti specsannut mitenkään, vaan ne tulivat tuon mallin vakioina, kuten kaula muutenkin. Käsittääkseni pajalla on pyrkimys käyttää mahdollisimman kestäviä materiaaleja, joten voisivathan nuo teräsnauhat olla. Mitä käytännön eroa niissä on?

Edit : Kokeilin vaihtaa kielet, mutta ei vaikuttanut merkittävästi rohinaan.
hapan
26.01.2009 19:05:27
maalanrinteipillä peittää siten, että VAIN NAUHAT näkyy ja hienolla 0000 teräsvillalla hieroo niin, että kiiltää. Loppuu se rahina. Sama "vika" löytyy useista merkki kitaroista.

Typerän amatöörin pykälää viisaampi kysymys: Mistä tommosta teräsvillaa saa? Ihan vaan K-Raudasta? Ja onko noita karheuksia sitten kuinka montaa eri sorttia?
fox
26.01.2009 19:16:46

Typerän amatöörin pykälää viisaampi kysymys: Mistä tommosta teräsvillaa saa? Ihan vaan K-Raudasta? Ja onko noita karheuksia sitten kuinka montaa eri sorttia?

Ihan rautakaupasta. Ja tosiaan kannattaa sitä 000-villaa ottaa. Tai, jos vie ammattilaiselle niin eip siinä mitään, nelisenkymppiä tunti varmaan sellanen yleinen veloitus.. Pitikös tämän ny olla se joka vie kaikkia muita merkkikitaroita miljoona-nolla? Ei tuo ainakaan työnlaadusta vakuuta, ne nauhat kun on kaiketi paljon olennaisemmat instrumentin soitettavuuden kannalta kuin joku "silmäkarkki".. Ja kyllä yli tonnin kitaran pitäis sellainen nauhoiltaan olla ettei sitä heti pakasta reväistynä tarvitsis nauhojen kiillotukseen viedä. ;)
Jos Nacher viet jonnekin ammattimiehelle, niin pyydä katsomaan ne nauhojen päät myös, saattaa olla tropiikin kitaran kaulapuut ihmeissään keskuslämmitysolosuhteista, kun moista "oireilua" on muillakin. Suomen talvi on vähän sellainen ympäristö, että on kovin ankara puille. Nykyään vielä, kun varastokierto on nopeutunut valmistusmäärien kasvettua tuo ominaisuus on korostunut. Ja tosiaan, kun kosteusoloiltaan molemmat ääripäät on kyseessä, voi olla, että tulee kaikenmoista.
Loppuviimeksi kyllä täytyy todeta, että on tyylikäs kitara.. Onnea uudelle, ja toivottavasti tuutte hyvin juttuun, jos kohta alkuun nyt tälläinen pikku "kauneusvirhe" tulikin... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
pekurides
26.01.2009 19:34:27

Miettikää hieman.

Tuo nauhojen kiilloitus suunnilleen yhtä vaativa operaatio kuin kieltenvaihto.

Itse jos sen tekee luulisi että puolessa tunnissa joka nauha hinkattu.

Toinen vaihtoehto:

Viet pajalle, siinä menee ylimääräistä aikaa ,bensaa ja vaivaa pelkästään roudauksessa.

kitara lymyilee hyllyllä tyhjän panttina muutamasta päivästä muutamaan viikkoon ennekuin asentaja ottaa sen työn alle vuorostaan.

Sama puoli tuntua menee hänelläkin samaan operaatioon ja min. 1h tuntiveliotus 50-60€.

Kaiken roudaamisen ja odottelun lisäksi joudut vielä tekemään leipätyösäsi muutaman tunnin hommia että saat asentajan liksat maksettua..... ja saman homman tekisit samantien itse.

se on välillä kumma homma miten kaikkein yksinkertaisimmistakin hommista tulee mystisesti niin vaativia kun kohteen arvo nousee, luulisin jos kysessä pacifica niin harva miettisi koko pajalle vientiä :=)
Tunteella päin vittua.
fox
26.01.2009 19:42:41

Miettikää hieman.

Tuo nauhojen kiilloitus suunnilleen yhtä vaativa operaatio kuin kieltenvaihto.

Itse jos sen tekee luulisi että puolessa tunnissa joka nauha hinkattu.

:=)

Toki näinkin.. ;) Saavuttaa tosiaankin "huomattavia säästöjä" kun ihan yksinkertaiset perushuollot ja pikku säätelyt tekee itse. Ja tänäpäivänä niitä ohjeita ja opastuksia saa mm. täältä tai sitten muilta foorumeilta.
Tietysti siinä on aina se kynnys..mutta eipä tuossa nauhojen kiillottamisessa nyt niin suuri "vaaramomentti" ole tehdä jotain peruuttamattomasti pieleen.
Nacher
26.01.2009 20:15:16 (muokattu 26.01.2009 20:16:31)
Ihan rautakaupasta. Ja tosiaan kannattaa sitä 000-villaa ottaa. Tai, jos vie ammattilaiselle niin eip siinä mitään, nelisenkymppiä tunti varmaan sellanen yleinen veloitus.. Pitikös tämän ny olla se joka vie kaikkia muita merkkikitaroita miljoona-nolla? Ei tuo ainakaan työnlaadusta vakuuta, ne nauhat kun on kaiketi paljon olennaisemmat instrumentin soitettavuuden kannalta kuin joku "silmäkarkki".. Ja kyllä yli tonnin kitaran pitäis sellainen nauhoiltaan olla ettei sitä heti pakasta reväistynä tarvitsis nauhojen kiillotukseen viedä. ;)
Jos Nacher viet jonnekin ammattimiehelle, niin pyydä katsomaan ne nauhojen päät myös, saattaa olla tropiikin kitaran kaulapuut ihmeissään keskuslämmitysolosuhteista, kun moista "oireilua" on muillakin. Suomen talvi on vähän sellainen ympäristö, että on kovin ankara puille. Nykyään vielä, kun varastokierto on nopeutunut valmistusmäärien kasvettua tuo ominaisuus on korostunut. Ja tosiaan, kun kosteusoloiltaan molemmat ääripäät on kyseessä, voi olla, että tulee kaikenmoista.
Loppuviimeksi kyllä täytyy todeta, että on tyylikäs kitara.. Onnea uudelle, ja toivottavasti tuutte hyvin juttuun, jos kohta alkuun nyt tälläinen pikku "kauneusvirhe" tulikin... ;)

Ihmettelen itsekin tuota nauhajuttua, sillä muuten kaulan viimeistely on ihan huippuluokkaa. Soi puhtaasti matalammasta actionista kuin tuo Jackson Soloist SL-1 ja intonaatiot läpi kaulan ovat niin kohdillaan, että viritysmittari ei edes heilahda vaikka minkä fretin painaisi alas, ei edes ykkösfretillä. Noin hyvää intonaatiota ei kyllä ainakaan ennen ole itselle osunut kitaroissa vastaan. Hämmentää kyllä, että onko tuossa muka tosiaan jätetty joku nauhaviimeistely puolitiehen, kun kaikki muu tuntuu olevan niin viimeisen päälle tehtyä. Pitääpä tosiaan kysäistä, että mikähän syy tuossa oikein on. Muuta elämistä ei nauhoissa ainakaan vielä näy. Eivät törrötä mistään otelaudan reunasta ulos, mutta saa nyt nähdä mitä käy kun tuo viettää vähän pidemmän aikaa täällä pohjolan ilmastossa.

Mitä tuohon nauhojen hiomiseen itse tulee, niin kyllä ainakin itse luen nauhojen kanssa säätämisen sellaiseksi projektiksi, jossa tarpeeksi tumpelo voi tehdä kallistakin vauriota otelaudalle tai ainakin pistää hommat siihen tilaan, että edessä on kokonainen nauharemontti.
fox
26.01.2009 20:31:59

Hämmentää kyllä, että onko tuossa muka tosiaan jätetty joku nauhaviimeistely puolitiehen, kun kaikki muu tuntuu olevan niin viimeisen päälle tehtyä. Pitääpä tosiaan kysäistä, että mikähän syy tuossa oikein on.

No, ihmisethän nuo tekee, joten... Jos on vaan käyny siten, että "olis pitäny tehdä" mutta on tullu tunnit täyteen, eikä sitte seuraavana aamuna oo enää muistanu..
No, kaikkea sattuu..

Muuta elämistä ei nauhoissa ainakaan vielä näy. Eivät törrötä mistään otelaudan reunasta ulos, mutta saa nyt nähdä mitä käy kun tuo viettää vähän pidemmän aikaa täällä pohjolan ilmastossa.

Voihan olla, ettei elä, eihän näistä tiedä. Orgaaninen materiaali vaan joskus käyttäytyy odottamattomastikin..

Mitä tuohon nauhojen hiomiseen itse tulee, niin kyllä ainakin itse luen nauhojen kanssa säätämisen sellaiseksi projektiksi, jossa tarpeeksi tumpelo voi tehdä kallistakin vauriota otelaudalle tai ainakin pistää hommat siihen tilaan, että edessä on kokonainen nauharemontti.

Niin no, ei se niin kovin hankala rasti olis, mutta..sun kitara, sun rahat, sun valinta! =)
pekurides
26.01.2009 20:37:22

njoo, vähän kaksipiippuinen hommeli.

Jos löytyy kunnon tyäkalut niin silloin helppo perushomma koko hionta jne. mutta ilman kaluja tosi työlästä ja ärsyttävää...

kaksi kaulaan olen itse hionu ja kaikkein vittumaisin juurikin se kruunaus ilman oikeita viiloja ja taisi mulla kiillotuksessakin mennä hermot ja sormet kipiänä kun jollain tonnin hiekkapaperilla aluksi muistaakseni vetelin.....

en kyllä toiste rupea mutta tuo kiillotus nimenomaan just sellainen tosi simppeli hommeli miltä se kuulostaakin, eli vain kiilloitetaan/tasotellaan nauhat. Ei pysty mokaan mitään ellei sitten onnistu naarmuttamaan otelautaa tai jotain... muuta en keksi kiillotuksen suhteen ellei pudota kitaraa laittialle ja kaada kaappia päälle jne. koko paska syty tuleen :=)
Tunteella päin vittua.
Nacher
26.01.2009 21:34:19
Tuon kitaran brittikuriiri vastaili jo ja sanoi vain, ettei tarkistele frettejä kitaroita vastaanottaessaan, kun niissä ei normaalisti ole ollut mitään valittamista. Pajalta saanee varmaan jonkun vastauksen myöhemmin myös, mutta ainakin alustavasti tuo diileri lupasi maksaa kuittia/tositetta vastaan frettien viimeistelyn jollain ammattilaisella, mikäli siinä viimeistelyssä on korjauksia vaativia puutteita. En teidä tosin kehtaanko ottaa tarjousta vastaan, koska kitara tuli jo parisen sataa halvemmaksi kuin piti, kiitos punnan romahduksen. Katsoo nyt mitä tuo sitten tulee maksamaan, jos sen jollain teetän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)