Aihe: Äänityskoneeksi PC vai Mac?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
HTMono
25.01.2009 11:42:34
Tässä on käymässä vähän hassusti. Helkkaristi jengiä vaihtaa Maciin, kun niille ei käytännössä ole viruksia ja muuta haittaohjelmistoa juuri lainkaan. Mitähän sitten tapahtuu, kun se kriittinen massa ylittyy ja hakkerit ja viruskoodaajat kiinnostuvat Maceista? Voi olla kunnon paukku, kun PC-puolelta vuosia hiotut virusten koodaustaidot valjastetaan Mac-maailmaan, missä ei käytännössä katsoen ole edes virusturvaa käytössä; puhumattakaan, että AV-firmatkaan niin Maceista olisi kiinnostuneita. Siinähän madot leviää muutamassa tunnissa joka koneeseen ja pistää tukkoon koko roskan. Jos eihe olisi yhtään kiinnostavampi, niin tässähän olisi jo elokuvan ainekset käsissä.

No mä en tätä ehkä allekirjoittaisi. Mac on kuitenkin unix-pohjainen samalla tavalla kuin Linux. Järjestelmän muokkaus vaatii ohjelmilta aina viime kädessä sen käyttäjän hyväksynnän ennen kuin mitään tapahtuu/asentuu. Toisin kuin Windows-maailmassa. Ei se ole pelkästään "Sitten kun niitä viruksia aletaan tehdä niin niitä tulee ja kaikki kuolee!" Tästä asiasta voisi tosin vähän enemmän järjestelmän ylläpidosta tietävä kertoilla, nippelitietoja kaipaisin mäkin.

Ja onhan Macille haittaohjelmia, aina ollut. Mitä sitä kieltämään. http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=36530&tyyppi=1
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Värinä
25.01.2009 11:46:57 (muokattu 25.01.2009 11:55:39)
Tässä on käymässä vähän hassusti. Helkkaristi jengiä vaihtaa Maciin, kun niille ei käytännössä ole viruksia ja muuta haittaohjelmistoa juuri lainkaan. Mitähän sitten tapahtuu, kun se kriittinen massa ylittyy ja hakkerit ja viruskoodaajat kiinnostuvat Maceista? Voi olla kunnon paukku, kun PC-puolelta vuosia hiotut virusten koodaustaidot valjastetaan Mac-maailmaan, missä ei käytännössä katsoen ole edes virusturvaa käytössä; puhumattakaan, että AV-firmatkaan niin Maceista olisi kiinnostuneita. Siinähän madot leviää muutamassa tunnissa joka koneeseen ja pistää tukkoon koko roskan. Jos eihe olisi yhtään kiinnostavampi, niin tässähän olisi jo elokuvan ainekset käsissä.

Toisaalta ainakin Apple kovasti mainostaa, että käyttis olisi turvallisempi kaiken kaikkiaan. Siis, että OS X:lle olisi huomattavasti vaikeampi tehdä toimivia haittaohjelmia. Tiedä sitten onko tuo ihan vaan mainospuhetta, mitään en oikeastaan asiasta tiedä. Mutta näin muistan jostain lukeneeni.

Ja noin niinkun maalaisjärjellä ajatellen. Eikös olisi aika tehokasta hakkereiden tehdä joku mato Maceille, jos kerran ne ovat yhtä haavoittuvaisia kuin PC:t. Harva mac-käyttäjä kuitenkaan yhtä tarkkaan syynää konettaan viruksien varalta kuin PC-käyttäjät. Kyllä näitä Maccejä nytkin jo aika paljon maailmalta löytyy. Vai missaanko minä tässä nyt jotain olennaista? Maalaisjärki ei aina ole se oikea ase...

E: Jaahas, siinä tulikin hieman asiapohjaisempaakin tekstiä aiheesta jo yllä.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Juho L
25.01.2009 11:59:47
Toisaalta ainakin Apple kovasti mainostaa, että käyttis olisi turvallisempi kaiken kaikkiaan. Siis, että OS X:lle olisi huomattavasti vaikeampi tehdä toimivia haittaohjelmia. Tiedä sitten onko tuo ihan vaan mainospuhetta, mitään en oikeastaan asiasta tiedä. Mutta näin muistan jostain lukeneeni.

Ainahan kaikki uudet käyttikset ovat "turvallisempia kuin koskaan" ja silti niistä jöytyy jatkuvasti aukkoja.

Ja noin niinkun maalaisjärjellä ajatellen. Eikös olisi aika tehokasta hakkereiden tehdä joku mato Maceille, jos kerran ne ovat yhtä haavoittuvaisia kuin PC:t. Harva mac-käyttäjä kuitenkaan yhtä tarkkaan syynää konettaan viruksien varalta kuin PC-käyttäjät. Kyllä näitä Maccejä nytkin jo aika paljon maailmalta löytyy. Vai missaanko minä tässä nyt jotain olennaista? Maalaisjärki ei aina ole se oikea ase...

Mutta mietipä miten moni PC:n omistaja ei syynää niitä viruksia? Niitä on varmaan enemmän kuin on edes Mäkkejä käytössä. Myös tuohon yllä olevaan UNIX-pohjaisuuteen ja asennusluvan kysymiseen liittyen, lukekaapas täältä löytyvä ketju MSN-viiruksista. Siinä käytännössä katsoen haittaohjelma kysyy käyttäjältä, että "voinx mää asentua tähän?" ja ihan helvetin moni klikkailee niitä linkkejä ihan innolla ja sitten on kone jumissa. On se edelleenkin hedelmällisintä tehdä haittaohjelmat Mikkisoftalle - Ei siksi, että se olisi helpompaa kuin muualle, vaan ihan vain siitä syystä, että volyymia löytyy ihan eri tavalla, kun helppouskoisia ja hölmöjä käyttäjiä on ihan sairaasti. Kuitenkin yleisin viruksen leviämisreitti on tyhmä käyttäjä.

Ovat ne hakkerit kuulkaas aikamoisia veijareita. Loppujen lopuksi eihän ne softasuunnittelijat Microsoftilla ja Applella niitä aukkoja löydä, vaan kyllä ne on ne hakkerit, jotka niitä esiin kaivaa. Jos sitä jossain vaiheessa tulisi buumi, että hakkeriporukat alkaisivat kaivaa OSX:stä niitä aukkoja, niin kyllä sieltäkin niitä löytyisi. Tällä hetkellä on keksitty vain yksi keino suojautua täysin varmasti hakkereilta ja se on koneen irroittaminen fyysisesti verkosta.
Lennu
25.01.2009 12:02:30

Tällä hetkellä on keksitty vain yksi keino suojautua täysin varmasti hakkereilta ja se on koneen irroittaminen fyysisesti verkosta.

Mulla kyllä menee tällä hetkellä Airportin kautta WLAN-modeemiin ilman fyysistä kosketusta, jota siis olen vailla.
Juho L
25.01.2009 13:09:36
Mulla kyllä menee tällä hetkellä Airportin kautta WLAN-modeemiin ilman fyysistä kosketusta, jota siis olen vailla.

Ei. Se kone menee siihen modeemiin. Hahaa!
Conrad Lant
25.01.2009 14:05:48

Tähän vänkäämiseenhän se taas meni...

No mä en tätä ehkä allekirjoittaisi. Mac on kuitenkin unix-pohjainen samalla tavalla kuin Linux. Järjestelmän muokkaus vaatii ohjelmilta aina viime kädessä sen käyttäjän hyväksynnän ennen kuin mitään tapahtuu/asentuu. Toisin kuin Windows-maailmassa.

Nimenomaan näin. UNIX on aina UNIX ja jo suunnitteluperiaatteiltaan dekadia turvallisempi kuin mikään Redmondin tuotos. UNIX-maailmassa myös väistämättä löytyvät reiät (matemaattisesti on helppo todistaa että mikään ei-triviaali ohjelmisto ei voi koskaan olla täydellinen) ovat myös nopeammin ja ennen kaikkea helpommin paikattavissa johtuen modulaarisesta toimintafilosofiasta (vs. monoliittisesti käyttäytyvä dll-suo).

Summa summarum: sille on syynsä miksei oikeasti toimintavarmuutta tarvitsevissa datacenttereissä näy mikkisoftaa.

Nimim. FM (tietojenkäsittelytiede) eikä virustorjunnan tarvetta sitten vuoden '94 jälkeen
No one prayed for Sodom
Lennu
25.01.2009 14:53:03

Miten tosissaan kaikki on tuon suhteen, että Mac on helpompi käyttää kuin PC? Onko se tosiaan näin, vai onko kyse vaan siitä, että Macin hehkuttajat on ylipäätänsä totaalisen surkeita tietokoneiden kanssa? Missä kohdassa ne "säätämiset" windowsin kanssa ilmenee?

Pääosin Macin käyttäjät on kyllä kädettömiä tumpeloita, joilla on vaan liikaa rahaa. Analogian voi vetää autoilijoihin. Ei mersukuski varmaan osais edes vaihtaa autoonsa jakopään hihnaa, vaan nyyhkyttää surkeana huoltoliikkeen puhelinjonossa aikaa varaamassa. Kädettömiä sano.
HTMono
25.01.2009 15:13:16
Miten tosissaan kaikki on tuon suhteen, että Mac on helpompi käyttää kuin PC? Onko se tosiaan näin, vai onko kyse vaan siitä, että Macin hehkuttajat on ylipäätänsä totaalisen surkeita tietokoneiden kanssa? Missä kohdassa ne "säätämiset" windowsin kanssa ilmenee?

No omalla kokemuksellani ja fiiliksellä en pidä itseäni kädettömänä tumpelona koneiden kanssa, on noita linux-koneitakin jostain vuodesta -95 ollu aina. Samaten tietty windows-koneita pyöriny rinnalla 3.1 versiosta aina tuohon xp:hen asti. Kaikkee on siis tullut testailtua ennen macin hankkimista. Nyt kun hankin niin en kyllä ole pois vaihtamassa.
Jaaritteluni tuloksena siis kyllä, on se musta paljon kotoisampi ja mukavampi heti alusta alkaen, toisin kuin windowsit. Logiikka on käytännönläheisempi ja homma pelaa varmasti. Käy kokeilemassa jossain mac-konetta niin sillähän se selviää, mieluummin tietysti kantsii vähän pidempään kuin siellä liikkeessä vartti.

Tosin sulla on vähän sellanen asenne ettet oo tuota ollu missään välissä ostamassakaan joten mitä minä tässä puolustelen vaihtoehtoa joka ei kiinnosta. Osta mitä ostat, kyllä kaikella pystyy nykysin musaa tekemään jos haluu, ei se käyttiksestä ota kiinni.
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Värinä
25.01.2009 15:28:52
Pääosin Macin käyttäjät on kyllä kädettömiä tumpeloita, joilla on vaan liikaa rahaa. Analogian voi vetää autoilijoihin. Ei mersukuski varmaan osais edes vaihtaa autoonsa jakopään hihnaa, vaan nyyhkyttää surkeana huoltoliikkeen puhelinjonossa aikaa varaamassa. Kädettömiä sano.

Just. Mitäköhän tähän nyt sitten sanoisi. Luulenpa, että kummassakin leirissä on ihan yhtä paljon kädettömiä tumpeloita. Toisaalta jos sattuu olemaan kädetön tumpelo on Mac varmaankin helpompi käyttää.

Windowsin säätämisellä verrattuna Macin helppokäyttöisyyteen itse tarkoitan esimerkiksi sitä, ettei konetta tarvitse erikseen ylläpitää. Windowsistahan pitäisi kai tasaisin väliajoin tyhjentää rekisterit (vai mitä ne nyt oli). Itse en XP:tä käyttäessäni koskaan mitään tällaista tehnyt ja sen kyllä huomasi. Aamulla ehti käymään suihkussa sillä välin kun kone käynnisty. MacBook ollut ehkä kaksi vuotta kohta (enkä taaskaan ole mitään ylläpitotoimenpiteitä tehnyt), ja edelleen käynnistyy muutamassa sekunnissa.

PC:n ja Macin ero on siinä, että PC:tä on normaalikäytössä kuitenkin pakko ylläpitää jos sen haluaa toimivan kuin uutena. Mac ei tällaista vaadi... Mulle henkilökohtaisesti iso plussa, ettei tarvitse käyttää turhaa aikaa koneen kanssa taistellessa.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
HTMono
25.01.2009 15:33:09
PC:n ja Macin ero on siinä, että PC:tä on normaalikäytössä kuitenkin pakko ylläpitää jos sen haluaa toimivan kuin uutena. Mac ei tällaista vaadi... Mulle henkilökohtaisesti iso plussa, ettei tarvitse käyttää turhaa aikaa koneen kanssa taistellessa.

Sama. Jossain välissä sitä alkaa osata arvostaa sitä kun kuningasriffi on päässä ja haluu sen nopeesti nauhalle, tai kun bändi on tullu satkun tuntihinnalla studiolle, että koneet oikeesti toimii heti nyt eikä melkein. Selitäppä siinä sitten että "heh juu, mä vaan tään virus-skannauksen vedän eka, ei nyt jostain syystä pelaa..."
Velli
25.01.2009 15:58:21
Jos itse olisin todella hyvä säätämään koneiden kanssa ja osaisin/jaksaisin koko ajan ylläpitää niitä, niin vaihtaisin varmaan oman maccini PC:hen. Aiemmin omistin PC:n ja jouduin jatkuvasti tekemään jotain kovalevyn eheytystä ja virustorjunnan/palomuurin säätöä. Koko ajan Windows myös ilmoitti jotain minimaalisia vikailmoituksia, joista kavereiden mukaan ei kannattanut välittää vaan klikkailla vaan aina ok ja jatkaa hommia normitapaan. Tuo klikkailukin vain alkoi ärsyttää jossain vaiheessa kun sen joutui tekemään aina ensimmäiseksi kun koneen käynnisti (en osannut korjata varsinaista vikaa).

Kaikkea tällaista pientä säätämistä sen PC:n kanssa oli koko sen ajan kun se oli käytössä (jotain 5-6v). En edes käyttänyt sitä muuhun kuin netissä surffailuun, kotisivujen tekoon, elokuvien katseluun ja satunnaiseen pelailuun, eli mitään varsinaista työhommaa en sillä ikinä tehnyt.

Kaksi vuotta sitten ostin Macin, ja olisiko kaksi kertaa tänä aikana ollut jokin vastaava ongelma kuin PC:n kanssa. Macilla taas olen tehnyt samat hommat kuin PC:lläkin (-pelaaminen) ja lisäksi olen värkännyt sillä kotistudiohommia. Eli jos jaksaa värkätä ja säätää koneen toimimisen kanssa, niin silloin PC on ehkä kannattavampi sijoitus. Jos taas haluaa, että kaikki sujuu kitkatta ilman mitään turhaa säätöä, niin kannattaa harkita Maccia.
samulirask
25.01.2009 17:18:27

En ole kokenut Windowsin ylläpitoa mitenkään hankalaksi. Palomuuri ja viruksentorjunta hoitavat aika lailla itse itsensä ja CCleanerilla olen putsaillut rekistereitä (en tiedä oikeastaan tarkkaan mitä teen, ohjelma hoitaa sen puolen). Ehkä "vaikein" homma on ollut poistaa turhia prosesseja pyörimästä - katson mitä taustalla pyörii, googlaan prosessin nimen ja todennäköisesti ensimmäinen osuma vie sivulle, jossa kerrotaan onko prosessi välttämätön vai ei. Kovalevyä olen ehjäillyt pari kertaa kolmen ja puolen vuoden aikana. Onko tuo nyt niin kova homma?
Samulin sivut
LaXu
25.01.2009 17:29:54
Windowsin säätämisellä verrattuna Macin helppokäyttöisyyteen itse tarkoitan esimerkiksi sitä, ettei konetta tarvitse erikseen ylläpitää. Windowsistahan pitäisi kai tasaisin väliajoin tyhjentää rekisterit (vai mitä ne nyt oli). Itse en XP:tä käyttäessäni koskaan mitään tällaista tehnyt ja sen kyllä huomasi. Aamulla ehti käymään suihkussa sillä välin kun kone käynnisty. MacBook ollut ehkä kaksi vuotta kohta (enkä taaskaan ole mitään ylläpitotoimenpiteitä tehnyt), ja edelleen käynnistyy muutamassa sekunnissa.

Niin, Macissahan kaikkiin ongelmiin yleensä suositellaan ensin, että iske Repair permissions. Itse muistan monta juttua viilanneeni terminaalin puolelta myöskin ja tapelleeni paikoitellen ohjelmien kaatuvuuden kanssa. Ei tarvi lukea kuin vaikkapa Applen omia foorumeita niin kyllä ihmisillä ongelmia löytyy ihan riittämiin mäkkienkin kanssa.

XP on huono vertailukohta, koska se on kuitenkin jo noin kahdeksan vuotta vanha käyttis. Vistassa ja Win7:ssa en ole kertaakaan mitään defrageja ajanut koska käyttis tekee sen itse taustalla silloin, kun käyttäjä on vaikka tupakalla käymässä. Vista vaati hieman servicejen rukkaamista (ei tartte tehdä kuin kerran asennuksen jälkeen), mutta juuri muita säätötoimenpiteitä en ole tehnyt ja hyvin on pyörinyt. Win7 ei vaatinut edes tuota. Kuten aiemmin taisin mainita, antivirusta en pyöritä kummallakaan ja viruksia ym. haittaohjelmia on koneella tasan nolla.
Ziggy Bubba
25.01.2009 20:50:53 (muokattu 25.01.2009 20:52:25)

Täytyy myöntää, että uhkaavasti olen jo kaatumassa PC-leiriin koneen suhteen, mutta pakko sitä on vielä yrittää, jos joku kääntäis pään.

Miksi edes kysyit koko asiaa jos olet joka tapauksessa valitsemassa PC:n? Aika selkeä jako täällä on näkynyt Macin eduksi kommenteissa...

"Jos joku kääntäis pään" - Mac on yleisesti ottaen käyttövarmempi vaihtoehto, ei siinä sen ihmeempää. Omat kokemukset on Win98:sta ja XP:stä vajaan kymmenen vuoden ajalta (+ ne pikaiset testit Vistalla). Maccia oon käyttänyt noin 1,5 ongelmavapaata vuotta. Sanoisin että VARSINKIN musahommissa mac on Winukkaa edellä. Ohjelmat pyörivät moitteetta, systeemi on selkeä ja vakaa.

Enkä ole kyllä kädetön koneeni ongelmien edessä (Lennu se jaksaa taas provoilla). Musta on ihan sama onko "käsi" vai ei - turha salapoliisityö ja veivaaminen viduilevan käyttiksen kanssa on yksinkertaisesti turhaa. Ei sitä tartte insinöörinkään sietää, vaikka säätötaidot olisi vuosien winukkakäytön jäljiltä kovassa tikissä.

Aika harvassa taitavat olla stoorit niistä, jotka Macciin kyllästyneenä vaihtavat takaisin siihen parempaan windowsiin.. Go figure.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Johannes kurkunkastaja
25.01.2009 21:20:18 (muokattu 25.01.2009 21:22:05)
Äänitysstudiot ja monet muut musiikinteon ammattilaiset ovat valinneet liki poikkeuksetta Mac:in.
Tuo jo kertonee paljon.
Puolikuuro
25.01.2009 22:13:26
Äänitysstudiot ja monet muut musiikinteon ammattilaiset ovat valinneet liki poikkeuksetta Mac:in.

Mihin tuo väittämä perustuu?
gunner
26.01.2009 01:02:49
Miksi edes kysyit koko asiaa jos olet joka tapauksessa valitsemassa PC:n? Aika selkeä jako täällä on näkynyt Macin eduksi kommenteissa...

Siksi, että tätä ketjua alottaessa en varsinaisesti tiennyt, kumpaa haluan. Ketjun edetessä en varsinaisesti huomannut mitään selvästi eroa tekevää paremmuutta Mäkissä, mikä ajoi PC:n kannalle.

Kaikki mistä jaksetaan puhua on macin yksinkertaisuus ja ylläpidon puute, muita varsinaisia eroja en huomannut viesteissä. Ja tässä tulee eteen se, että olenko valmis maksamaan näistä asioista tuplahintaa. Jäin odottamaan niitä vielä parempia syitä mäkille. Aiemminhan mäkit taisivat olla niin paljon edellä PC:tä teknologialtaan, että valinta oli selvästi oikeutettu.

Saa kai sitä kyseenalaistaa käyttiksen ja sen tuoman lisähinnan?
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
Ziggy Bubba
26.01.2009 01:37:18

Kaikki mistä jaksetaan puhua on macin yksinkertaisuus ja ylläpidon puute, muita varsinaisia eroja en huomannut viesteissä. Ja tässä tulee eteen se, että olenko valmis maksamaan näistä asioista tuplahintaa.

Jos lasket tuon "tuplahintasi" puhtaasti prossutehoista, muistin määrästä sun muista, niin kehottaisin käyttämään toisenlaista matikkaa. OSX kun pyörii sujuvasti vähemmälläkin potkulla - vertailu suoraan speksien kesken on ajanhukkaa.

Se puolet halvempi Win-PC ei vaan pyöri niin hyvin, sillä Windows vaatii masiinalta todella paljon tehoja (varsinkin umpisusi Vista). Koneen osat eivät myöskään vältämättä toimi keskenään kovin hyvin, päinvastoin kuin Macissa. Yksi todella tärkeä Windowsin heikkous on, kuten moneen kertaan todettua, virukset ja käyttiksen suojaaminen yleensä. Jostain syystä monet virustorjunta- ja palomuuriohjelmista ovat vielä kaiken lisäksi aivan älyttömän raskaita (Norton, F-Secure ym.).

Jos haluat pitkään pelittävän musa-PC:n, niin kyllä siihenkin aikas pitkä penni uppoaa, ihan niin kuin Macciinkin. Mutta tee niinkuin parhaaksi näet. Kannattaa silti testata myös mac-masiinaa, ihan vaan vertailun merkeissä :)
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Johannes kurkunkastaja
26.01.2009 07:54:43 (muokattu 26.01.2009 08:05:53)
Mihin tuo väittämä perustuu?

Nähtyihin äänitystudioihin ja lukuisiin tuntemiini eri ammattimaisiin musiikitekijöihin/aktiivisiin harrastajiin mm. paikkakunnallamme ja ympäristössä. Tähän se osaltani perustuu.
terv. onnellinen iMac-koneen omistaja (PC-konekin on)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)