Epämuusikko 12.12.2008 12:32:53 | |
---|
Tiiätkö onko noissa missään kirjoissa cd:tä mukana? Vois jopa joskus yrittää noita kahlata läpi, mutta kun tuo nuotinluku vähän kusee. ei niissä cd:itä ole. if you can't read it, you don't need it. sen tietänet. R.I.P Oksanen |
DrmBug 12.12.2008 14:33:06 | |
---|
Joissakin saattaa jopa olla toi cd. Itse lainasin kirjstosta Ron Spagnardin Snare drum duets- kirjan, jossa tuli cd mukana, mutta Wilcoxonin modern rudimental swing solos- kirjassa taas ei. Mut ei sitä cd:tä oikeesti tarvitse, sillä snarebiisejä soittamalla nuotinluku kehittyy todella nopeasti. Niitähän voi ajatella vaikkapa positiivisina haasteina nuotinulunkin kannalta. Täähän on sitten ohi aiheen, jos puhuit nimenomaan noista epämuusikon mainitsemista kirjoista. Niistä en osaa sanoa mitään. Mutta miten se nuotinlukutaito siitä kehittyy, jos ei tiedä meneekö ne oikein? Nojoo, kyllähän niitä vois kokeilla kahlata läpi. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
Epämuusikko 13.12.2008 16:10:46 (muokattu 19.12.2008 02:18:20) | |
---|
Mutta miten se nuotinlukutaito siitä kehittyy, jos ei tiedä meneekö ne oikein? Nojoo, kyllähän niitä vois kokeilla kahlata läpi. Charley Wilcoxonin kirjassa on aika hyvin "aukikirjoitettuna" esim. etuheleet. Ja niidenkin soittaminen on maku- ja tyyliasia. Vrt: tempoon sitoutumattomat heleet vs 32-osat. Aivan kuin 7-str-roll: sekstoli + loppuisku, vai 6x32-osa ja loppuisku. mutta tästä on puhuttu... Hitaasti vain. siitä 150 soolon kirjasta kun opettelee hyvin 10 random-pätkää, niin perussanavarasto alkaa olla siinä. Sitten Prattia, Parksia, ketänäitänyton. Samaa paskaa pikkuisen persoonallisemmaksi muokattuna. Mm. Kerriganin biisissä Double Idemnity (muistaakseni)oli aika ihania swing-timessä viiden 8-osan sarjoihin alajaoittuvia sekstolitasolla liikkuvia six-stroke-roll-variaatioita, joita ei saa pelkästään perusosasista. Rakastan. Toki korostan, että en tiedä koko kulttuurista hevon vittua. Olen vain näitä paria kirjaa soittanut, eli diletanttipohjalta mennään. Viisaammat korjatkoon. Lähinnä itse osaset, eli rudimentit, pitäis pystyä selkärangasta heittämään siihen nuottikuvan alle. Vaikka itsekin muutamassa kohdassa olen luistanut, niin ihana peruspointti on toki se, että käsijärjestyksiä noudatetaan. Muutamassa rud-soolokirjassa, missä käsijärjestyksiä ei ole merkitty, tämä korostuu. Se pittää tietää. R.I.P Oksanen |
DrmBug 13.12.2008 18:15:13 | |
---|
Jep jep... no voishan sitä yrittää. Pittääpä kattoa mitä kirjoja kirjastossa on. Voisin ottaa sulta sitten tunteja, niin voit näyttää miten noi menee. :) ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
Epämuusikko 13.12.2008 19:57:30 | |
---|
Jep jep... no voishan sitä yrittää. Pittääpä kattoa mitä kirjoja kirjastossa on. Voisin ottaa sulta sitten tunteja, niin voit näyttää miten noi menee. :) Ota Ohenojan Kalevilta. Se on aiheesta mm. entinen Suomen mestari. R.I.P Oksanen |
Ruutikallo 16.12.2008 11:39:40 | |
---|
Tuo Alan Dawsonin Rudimental Ritual on mulla liimattuna suurehkoon pahvin palaan, josta sitä on helppo lukea. säästyy sivujen kääntämiseltä, näin koko rituaalin voi soittaa pysähtelemättä läpi. Jalkaostinaatioiden kera. -BD 1,2,3,4, -HH 2,4 Tai, kuten se kirjassa on ohjeistettu= sambostinaatiolla. Kyllä sitä tulee naputeltua silloin tällöin."suomeksi... liian vähän". Vaikka ko. kartonki on "rumpuhuoneen" seinässä aivan pädin edessä. Mutta pointtiin, todella monipuolinen ja haastava pikkurumpuharjoitus. Suosittelen. Täältä tähän. -H- "Bilemetallijeejeemättö!!!" -IJarro- |
Kailis 17.12.2008 00:20:44 | |
---|
Tuo Alan Dawsonin Rudimental Ritual on mulla liimattuna suurehkoon pahvin palaan, josta sitä on helppo lukea. säästyy sivujen kääntämiseltä, näin koko rituaalin voi soittaa pysähtelemättä läpi. Jalkaostinaatioiden kera. -BD 1,2,3,4, -HH 2,4 Tai, kuten se kirjassa on ohjeistettu= sambostinaatiolla. Kyllä sitä tulee naputeltua silloin tällöin."suomeksi... liian vähän". Vaikka ko. kartonki on "rumpuhuoneen" seinässä aivan pädin edessä. Mutta pointtiin, todella monipuolinen ja haastava pikkurumpuharjoitus. Suosittelen. Täältä tähän. -H- WTF??????????? |
dumbass 17.12.2008 01:27:04 | |
---|
WTF??????????? ?`??????????? |
markkuliini 17.12.2008 01:44:08 (muokattu 17.12.2008 01:44:19) | |
---|
WTF??????????? MITÄ!? MITTÄÄÄÄH!?! HÄH!? TÄH?! MIIIIIIIIIIIITTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ?! Eli suomeksi: ookkonää tynnyrissä kasvanu? :P Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti.
Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja |
Epämuusikko 17.12.2008 08:58:15 (muokattu 17.12.2008 08:59:40) | |
---|
Tuon rudimental ritualin (sikälimikäli itse sen ymmärsin) sovellusarvoa on vaikka mihin suuntaan. käy muutkin samba, esim. tumbao-, baiao- mitkälie jalkakuviot. Clavén poljentaa tai vaikka tupuhupua, for what I care. Tuosta oli yhdeltä markkuliininkin tuntemalta opelta a4. Ne ostinatot oli tosin suunnattu rudimenttiKAPPALEIDEN alle soitettavaksi. Kolmimuunteisille oli sitten omansa. Kolmimuunteiset tai esim. double paradiddle ja muut kuuden /ei tasan jonkun tietyn neljäsosamäärän mittaiset muuttuvat hauskoiksi juurikin jonkun neljäsosamittamääräisen ostinaton päällä. Tai sitten notta yleensä soittaa jotain alkujaan triolimuotoista suorina 16-osina, tai 16-osina ja 8 osina. Saa niitä pistheellishiä shekvenshejäm. Tai rytmipyramidia rudimenteilla, miksi sitä nyt haluaa kutsua. R.I.P Oksanen |
heksuli 09.01.2009 15:42:04 | |
---|
Kolmas vuosi soittoa, kolmas vuosi rudimenttejä. Eivät todellakaan ole hallussa. Onko haltuunotto sitten perinteisesti snarea hitaasta nopeaan ja takaisin hitaaseen ja molemmin päin vai myös settisovellukset, jaloilla, nenällä, eri raajoilla vai koska rudimenttejä oikeasti osaa? Ohho, mä oon soittanu kesästä ns. tosissani ja harjotellu lähes joka päivä tähän päivään asti. Kyllä ne aika hyvin hallussa jo on. Hitaasta ku lähtee ni sit onnistuu. Ja tosiaan niitä ei opi 2-3 viikossa tosiaankaa. Eikä näköjään kolmessa vuodessa :D Et varmaan harjottele hirveen useesti? |
RstoU 09.01.2009 17:04:09 | |
---|
Ohho, mä oon soittanu kesästä ns. tosissani ja harjotellu lähes joka päivä tähän päivään asti. Kyllä ne aika hyvin hallussa jo on. Hitaasta ku lähtee ni sit onnistuu. Ja tosiaan niitä ei opi 2-3 viikossa tosiaankaa. Eikä näköjään kolmessa vuodessa :D Et varmaan harjottele hirveen useesti? Harjoittelen lähes päivittäin; toisinaan tyynyyn, toisinaan pädiin, useimmiten setillä. Määritelmääni "haltuunotto" ei kuulu ainoastaan pädin paukuttaminen. :) |
beethro 11.01.2009 13:24:12 | |
---|
Ohho, mä oon soittanu kesästä ns. tosissani ja harjotellu lähes joka päivä tähän päivään asti. Kyllä ne aika hyvin hallussa jo on. Hitaasta ku lähtee ni sit onnistuu. Ja tosiaan niitä ei opi 2-3 viikossa tosiaankaa. Eikä näköjään kolmessa vuodessa :D Et varmaan harjottele hirveen useesti? En tiedä, mitä "hallussa oleminen" sulle merkitsee, mutta oot kyllä aika velho, jos tossa ajassa oot ottanut rudimentit haltuun... Eihän toi kolme vuottakaan riitä vielä mihinkään, kyllä noissa riittää tahkoamista yhden elllei jopa kahdenkin ihmiselämän ajaksi. Musavisa on kisa |
heksuli 11.01.2009 14:37:55 | |
---|
En tiedä, mitä "hallussa oleminen" sulle merkitsee, mutta oot kyllä aika velho, jos tossa ajassa oot ottanut rudimentit haltuun... Eihän toi kolme vuottakaan riitä vielä mihinkään, kyllä noissa riittää tahkoamista yhden elllei jopa kahdenkin ihmiselämän ajaksi. No, ei ne nyt erinoimaisesti suju. Mut päivässä ku 2 tuntia harjottelee puol vuotta ni kyl tulosta tulee. Klikki on iso hyöty rudimentteja harjotellessa |
Mysli 23.01.2009 19:58:27 (muokattu 23.01.2009 20:01:37) | |
---|
Ei perkele. Kai itsekin nyt sitten pitkän haaveilun jälkeen rupeen noita naputtelemaan. Alkuun pitänee siis ostaa sellanen pädi ja joku vihkonen. Tossa tuli noita nyt niin paljon jo, että mikä nyt olisi se paras näin ihan aloittelijalle? Tässäpä nämä N.A.R.D:in 26 rudimenttia nuotteina: http://www.rudimentaldrumming.com/nard13.html http://www.rudimentaldrumming.com/nard26.html Ps: Hollmi, mitkä "triolit variaatioineen"? Nuo pari ekaa on aika selkeen näkösiä. Tajuunkohan ihan oikein... No joo, loput onkin sitten jo aika sekavaa, miten noita tulisi tulkita? Siis jos jonkun vihkosen ostan niin onko siinä selitetty nuo? Tiätäisi harjoittelevansa oikein. Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else. |
hansakemanelius 23.01.2009 20:08:13 (muokattu 23.01.2009 20:13:40) | |
---|
Ei perkele. Kai itsekin nyt sitten pitkän haaveilun jälkeen rupeen noita naputtelemaan. Alkuun pitänee siis ostaa sellanen pädi ja joku vihkonen. Tossa tuli noita nyt niin paljon jo, että mikä nyt olisi se paras näin ihan aloittelijalle? Tässäpä nämä N.A.R.D:in 26 rudimenttia nuotteina: http://www.rudimentaldrumming.com/nard13.html http://www.rudimentaldrumming.com/nard26.html Nuo pari ekaa on aika selkeen näkösiä. Tajuunkohan ihan oikein... No joo, loput onkin sitten jo aika sekavaa, miten noita tulisi tulkita? Siis jos jonkun vihkosen ostan niin onko siinä selitetty nuo? Tiätäisi harjoittelevansa oikein. Vielä suosittelisin tätä aiemmin ehdottamaani sivua: http://www.vicfirth.com/education/rudiments/07fivestrokeroll.htmlTuolta löytyy ääninäytteet jokaisesta tempovariaatioineen. Scrollaa sivua alas ja paina haluamaasi rudimenttia niin saat ääninäytteen esiin. Twistkompilla pärjää pitkälle... |
Ramiok 24.01.2009 20:52:37 | |
---|
Onko teillä jotkut tietyt rudimentit joita reenaatte. Vai vedättekö mitä millonki, olen itse alottanut noitten naputtelun. Ja olisin kiinostunut mitkä olis sellasia joita kannatas reenata. Joku 10 rudimentin läjä olis mulle varmaan hyvä määrä? suositelkaa jotain. |
Puolisen tuntia päivittäin tulee treenattua, joskus tuntikin. Pädillä yleensä treenaan. Single stroke roll, double stroke roll, six stroke roll, perus paradiddlet jne. Erityisesti oon koittanu harjoitella isku-vetoa tuplaiskuissa, kovin hidasta on vielä. Turhamaisuuttani treenaan aina peilin edessä.... No, oikeasti huomasin että peilistä on hyötyä. Oikea käsi meinaa nousta selvästi ylemmäs kuin vasen ja mm.sitä on helppo tarkkailla peilistä. Yritän pitää kädet samassa tasossa. Ehkä toi peili jää pois kun taidot vähän kehittyy. |
markkuliini 25.01.2009 12:21:55 | |
---|
Onko teillä jotkut tietyt rudimentit joita reenaatte. Vai vedättekö mitä millonki, olen itse alottanut noitten naputtelun. Ja olisin kiinostunut mitkä olis sellasia joita kannatas reenata. Joku 10 rudimentin läjä olis mulle varmaan hyvä määrä? suositelkaa jotain. Itse ole treenannut viimeaikoina flameja. Esim. flam-accentia ja sitten sen treenin ajatuksen kautta koetan soittaa vaikkapa 16-osia soittaen flameja haluamiini paikkoihin (eli vuorokäsi-pohjaisesti. Jos lyönti tulisi normaalisti oikealla, niin silloin flamin korkeampi lyönti tulee oikealla jne.) Esim. kahden peräkkäisen 16-osan soittaminen flamina kysyy jo pattia ja nopeutta. Hauska treeni. Kun siinä laittaa oikean käden ridelle ja vasemman virvelille ja soittaa sambapatternia jaloilla, saa ihan hyvän ja vähän erilaisesen kuuloista sambaa. Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti.
Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja |
Strumbali 25.01.2009 18:20:10 (muokattu 25.01.2009 20:18:12) | |
---|
Ja olisin kiinostunut mitkä olis sellasia joita kannatas reenata. Mulla ne lähtee aikapitkälle jostain kompista, jonka haluan soittaa. Komppeja pilkkomalla niistä löytyy useinkin jotain rudimenttityylistä harjoiteltavaa. Niinku vaikkas tämmöinen: http://www.youtube.com/watch?v=CLnUPqCLULk tuostahan löytyy molemmille käsille double stroke, jonka jälkimmäinen isku aksentoidaan reilusti (ilmeisen kolmimuunteisesti kuitenkin juuri tuossa kompissa). Videolla esiintyvää mestaria siteeraten, jeah jeah! ;-D Edit. lisäsin pientä tarkennusta. Ja taas tahdissa. |