Aihe: Äänityskoneeksi PC vai Mac?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
LaXu
24.01.2009 19:02:13
Onko mäkki kuitenkin, spekseistään huolimatta, parempi kuin PC, vai mistä kaikki hehkutus johtuu?

OSX on hyvä käyttöjärjestelmä, se siinä mielestäni on se suurin juttu. Toinen on sitten Applen miellyttävät designit. Itse rautahan on täsmälleen samaa kamaa kuin missä tahansa PC:ssa: Intelin prosessoreja, Nvidian näyttiksiä ja piirisarjoja, Hitachin kovoja jne.

PC-puolella pakettikoneissa on monesti se huono puoli, että niissä on säästetty jossain typerissä paikoissa tai valittu muuten vaan huonoja osia. Jos PC:ta lähtee kasaamaan, niin mieluummin ainakin itse hommaisin sen jostain, jossa saa itse määritellä osat.

Mitä käyttöjärjestelmään tulee, niin itse en XP:sta niin välitä. Vista 64-bit pystyy ensinnäkin käyttämään yli 3 gigaa muistia ja minulla ei ole sen nopeudesta ja toiminnasta ollut kovin kummoista valittamista. Pyöritin yhdessä vaiheessa samalla koneella OSX:aa ja Vista toimi mielestäni ihan yhtä nopeasti. Windows 7 käynnistyy nopeammin ja on miellyttävämpi käyttää, mutta se ilmestyy vasta n. puolen vuoden kuluttua aikaisintaan.

Tietysti äänitykseen audio interfacen tai äänikortin valinnassa kannattaa katsoa, että löytyy oikeasti toimivat Vista 64-bit ajurit. Tämä jo siitäkin syystä, että Win7:ssa toimii myös Vistan ajurit, joten jos valmistaja ei moisia tarjoa, niin minun mielestäni voi lafkan laitteita pitää huonosti pidemmällä tähtäimellä toimivina. Uskon, että XP:n tuki ja myynti loppuu varsin nopeasti Win7 julkaisun myötä, sen verran hyvä se on jo betaversiossa.
tommiot
24.01.2009 19:03:33
Lyhyesti omia kokemuksia: Windows-kone täytyy pitää aivan puhtaana kaikesta ylimääräisestä ja pyhittää työkoneeksi, jos haluaa että se toimii. Mäkki toimii vakaasti vaikka koneella tekis välillä muutakin.
HTMono
24.01.2009 19:07:59
Kai se on just tää käyttöjärjestelmä. Ei tarttee pelätä takkuilua tai yllättäviä kaatumisia ihan käsittämättömistä syistä. Lisäks mitään "optimointeja" yms ei kyllä tarttee tehdä, kaikki toimii heti ja just. Näin siis oman kokemuksen mukaan, onhan niitä ongelmia tietysti ollu joillain, niinkun varmaan kaiken kanssa.

Siirryin siis noin vuosi sitten maciin musahommien takia eikä kyllä tähän mennessä harmita. Logic on hintansa väärti, laitteetkin on tähän mennessä toiminu ihan vaan tökkäämällä kiinni.
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Värinä
24.01.2009 19:10:58
Kauheasti en mitään tiedä ja olen myös aika vahvasti biasoitunut Apple-leiriin. Mutta kjoitain huomioita kumminkin. iMacissa on Intelin prossut joita olen kuullut kehuttavan AMD:tä paremmiksi. Lisäksi muistin nopeus on Acerissa 800MHz ja iMacissä 1066MHZ. En sitten tiedä kuinka suuri merkitys noilla oikeesti on...

Mitä käyttikseen tulee, niin aika paljon tälläkin foorumilla tuntuu olevan kysymyksiä Vistaan liittyvistä ongelmista. Eikä esim. äänikorttivalmistajat taida vielä ihan kauhean laajaa Vista-tukea tarjota. Mun mielestä yksi Macin parhaimpia puoli on se, ettei tarvi kauhean tarkkaan ottaa selvää mikä juuri sinun koneella toimii ja mikä ei (ohjelma tai lisälaite). Jos se toimii mäkillä se toimi sunkin mäkillä. Noin niin kuin kärjistettynä.

Musan tekemisen kannalta Macin ostoa puoltaa myös Logic Studion edullinen hinta. Kattava paketti ihan älyttömän paljon kilpailijoita halvemmalla. Asia on tietysti eri jos on jo tottunut vaikkapa Cubasea tai ProToolsia käyttämään, niin sittenhän se on helpompi jatkaa valitsemallaan tiellä.

Mitä taas liitäntöihin tulee, niin kannatta ehkä miettiä mitä kaikkea sitä oikeasti tarvii. Esim omassa MacBookissani on ainakin yksi USB, ethernet ja lisänäytön liitännät ihan turhaan.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
gunner
24.01.2009 19:15:41
PC-puolella pakettikoneissa on monesti se huono puoli, että niissä on säästetty jossain typerissä paikoissa tai valittu muuten vaan huonoja osia. Jos PC:ta lähtee kasaamaan, niin mieluummin ainakin itse hommaisin sen jostain, jossa saa itse määritellä osat.

Mitä käyttöjärjestelmään tulee, niin itse en XP:sta niin välitä. Vista 64-bit pystyy ensinnäkin käyttämään yli 3 gigaa muistia ja minulla ei ole sen nopeudesta ja toiminnasta ollut kovin kummoista valittamista.

Osat on toki tosiaan järkevämpää valita itse, pääsee myös säästämään (mikäli mahdollista) myös jossain, kuten äänikortin kanssa, jättämällä sen integroidun lelun pois. Tähän valintapuoleen vaan täytyy sitten tutustua enemmän myöhemmin.

Kuitenkin tähän asti olen vahvasti ymmärtänyt, ettei vistalle hirveästi ole noita ajureita tullut, mutta oletettavasti tämäkin asia korjataan. Ei mulla ole mitään pakottavaa tarvetta vanhan tottumuksen takia päästä käyttämään XP:tä. Kunhan nyt vaan on nopea ja toimiva käyttis. Kiire koneen oston kanssa ei kuitenkaan ole, joten hyvin mahdollista on, että tässä odotellaan vielä Windows seiskaan asti ennen ostoa.

Mites sitten noiden DAWien kanssa, onko Logic lopulta sen kummallisempi kuin vaikka Reaper tehokkuudessa? Jos macin ostaa, niin Logic taitaa kuitenkin olla se "oletussofta", jota käytetään.
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
HTMono
24.01.2009 19:19:39
Mites sitten noiden DAWien kanssa, onko Logic lopulta sen kummallisempi kuin vaikka Reaper tehokkuudessa? Jos macin ostaa, niin Logic taitaa kuitenkin olla se "oletussofta", jota käytetään.

Mulla on molemmat koneella Logic Studio sekä sitten Reaper ja vaikka puolueellisena, Logicia paljon pidempään käyttäneenä sanonkin, on siinä ainakin itsellä workflow ihan eri luokkaa kuin Reaperilla. Tääkin on taas tietty makuasia.

Logicilla isona plussana myös mielestäni se kattava efekti ja softasyna-valikoima mitä tulee. Ovat todella isolla käytöllä, suurin osa kun on vielä laadukkaitakin.

Ps. Aistin eeppisen taistelun tähän ketjuun ;)
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
samulirask
24.01.2009 19:41:56

Mulla on molemmat koneella Logic Studio sekä sitten Reaper ja vaikka puolueellisena, Logicia paljon pidempään käyttäneenä sanonkin, on siinä ainakin itsellä workflow ihan eri luokkaa kuin Reaperilla. Tääkin on taas tietty makuasia.

Logicilla isona plussana myös mielestäni se kattava efekti ja softasyna-valikoima mitä tulee. Ovat todella isolla käytöllä, suurin osa kun on vielä laadukkaitakin.

Ps. Aistin eeppisen taistelun tähän ketjuun ;)

Aika klassinen ketjun aihe, johon varmaan riittää vastaajia. Itse en hämmennä sen enempää kuin toistamalla ihmettelyni Maccien ja PC-koneiden hinta/speksi-suhteesta. Varsinkin jos pöytäkone on mahdollisuus hommata, niin saahan PC:hen melkoisesti tehoa, muistia ja kovalevytilaa vaikka jollain tuhannella eurolla. VOI käydä jopa niin ihmeellisesti, että äänityshommat sujuvat ilman suurempaa säätämistä myös PC-koneella (kuten minulla on käynyt).

Muuten, Sonarin Producerin hinta näyttää olevan 480 euroa ja Logic Studion hinta 479 SLSX:ssä, eli onhan se Logic halvempi... heh heh... Puhumattakaan tietysti siitä, että kun säästää aika reilusti koneen hankinnassa, jää rahaa vaikka Cubase vitoseen (hieman yli 600 euroa).
Samulin sivut
HTMono
24.01.2009 19:44:58
Muuten, Sonarin Producerin hinta näyttää olevan 480 euroa ja Logic Studion hinta 479 SLSX:ssä, eli onhan se Logic halvempi... heh heh... Puhumattakaan tietysti siitä, että kun säästää aika reilusti koneen hankinnassa, jää rahaa vaikka Cubase vitoseen (hieman yli 600 euroa).

No sehän riippuu aina mistä katsoo. ;)

http://www.dv247.com/invt/45995/
LaXu
24.01.2009 19:58:42
Lyhyesti omia kokemuksia: Windows-kone täytyy pitää aivan puhtaana kaikesta ylimääräisestä ja pyhittää työkoneeksi, jos haluaa että se toimii. Mäkki toimii vakaasti vaikka koneella tekis välillä muutakin.

Mun työkone (XP:lla) toimii paljon huonommin, kuin kotikone jolla tehdään ihan kaikkea mahdollista. ;)

Työkone käynnistyy kirjaimellisesti jotain 5 minuuttia (vs 30-40 sekuntia kotikoneella Vistalla tai Win7:lla) johtuen F-Securen antiviruspaskasta yms. Kotikoneella ei ole kuin Vistan/Win7:n palomuuri käytössä eikä pöpöjä ole näkynyt vuosiin.

Lueskelin myöskin juuri yhdeltä toiselta foorumilta, kuinka ihmisillä uudet Macbookit tilttaavat satunnaisesti, joten voi vaan sanoa että tietokoneita ne kaikki on - ne joko toimii tai sitten ei, oli käyttöjärjestelmä mikä vaan.
samulirask
24.01.2009 21:05:31 (muokattu 24.01.2009 21:08:00)

No sehän riippuu aina mistä katsoo. ;)

http://www.dv247.com/invt/45995/

Ai-van. On tuo punta halpa nykyisin.

EDIT: Eikä tuo Sonar tai Cubase 4:kään tuolla hirveästi näyttänyt maksavan...
Samulin sivut
samulirask
24.01.2009 21:13:38

Mun työkone (XP:lla) toimii paljon huonommin, kuin kotikone jolla tehdään ihan kaikkea mahdollista. ;)

Työkone käynnistyy kirjaimellisesti jotain 5 minuuttia (vs 30-40 sekuntia kotikoneella Vistalla tai Win7:lla) johtuen F-Securen antiviruspaskasta yms. Kotikoneella ei ole kuin Vistan/Win7:n palomuuri käytössä eikä pöpöjä ole näkynyt vuosiin.

Vähän OT:ta, mutta: Ihme juttu tuo F-Secure. Onhan se suomalainen ja maineikas, mutta esim. vanhempi kone joka on vanhemmillani (tuollainen Celeron 1000 mhz pohjalta) käynnistyy varmaan 15 minuuttia sen F-Securen takia. Kone on siis aivan lamaannuksissa tuon ajan, jonka jälkeen se lähtee toimimaan aika lailla normaalisti. Kuka noita käyttää? Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ilmaisten AVG:n virussoftan ja ZoneAlarmin palomuurin kanssa.
Samulin sivut
Värinä
24.01.2009 22:40:44
Niin, taitaa olla selvää, että sekä PC:n, että Macin saa toimimaan oikein hyvin musakäytössä. Kyse lienee enemmän siitä, kuinka paljon on valmis käyttämään aikaa toimivan paketin rakentamiseen. PC:n kanssa joutuu hieman enemmän varmisteleen eri osien yhteensopivuutta ja ajureiden metsästystä yms. Macin kanssa saa kertaheitolla toimivan koneen. Hinta tällaisissa "avaimet käteen" ratkaisuissa on tietysti aina hieman suolaisempi. Mun mielestä Macin ja PC:n hintaero selittyy juuri tällä. Speksejä katsoen saattaa hyvinkin näyttää siltä, että PC:t ovat paljon halvempia, mutta toisaalta kyse on aika erilaisella filosofialla tehdyistä koneista. Jos haluaa koneen joka toimii loistavasti suoraan paketista on Mac varmaankin parempi vaihtoehto. Jos taas on valmis kuluttamaan hieman aikaa koneen säätämiseen ja ylläpitoon ja säästää tällä tavalla rahaa on PC oikea vaihtoehto.

Mulle on tullut selväksi, että pidän itse macistä paljon enemmän. Samat asian sain toki tehtyä PC:llä kuin nykyisellä Macilläkin, mutta monet asiat ovat myös helpottuneet paljon Macin myötä. Itselläni siirtyminenkin kävi sopivan mukavasti kun on nuorempana käyttäyt Macia aika paljon ja vanhemmilla on aina ollut Macci. Nyt kun tyttöystäväkin hommasi MacBookin vähän aikaa sitten, on sivusta katsoen huomannut, että niitä siirtymäkauden ongelmia saattaa kuitenkin ilmetä... Jotkut asiat vaan on vähän eri lailla OS X:ssä.

Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa myös, että OS X on ollut huomattavasti XP:tä vaivattomampi ihan normaalissa käytössä. XP:n kanssa huomasi heti jos useampi ohjelma oli auki saman aikaisesti. Macin kanssa huomaa sattumalta, että on kymmenen ohjelmaa auki, eikä mikään vieläkään jumita... Niin ja MaciBookkia kehtaa ihan huoletta pitää näkysällä. PC läppäritkin on usein aika öklön näköisiä. :)
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Ziggy Bubba
25.01.2009 01:17:58 (muokattu 25.01.2009 01:20:17)

Kaverin Vista-PC:tä koitettiin saada toimimaan musahommissa, mutta eipä päästy kovin pitkälle. Ajurit eivät toimi -> säröä soundissa ja/tai ankaraa latenssia... En voi käsittää miten tuo käyttis voi olla noin raskas, huonosti suunniteltu ja silti olla lopulta vain "koristeltu XP". Ottaako se keskimääräinen asiakas todella mielummin hiukan nätimmän näköisen käyttiksen vai sen joka pyörii ja pysyy pystyssä? En tajua miten kehtasivat noin huonon tuotteen edes pistää markkinoille... Kai se sitten on pakko pitää pyörät pyörimässä.

Tavalliset tahvot tuntuvat hyväksyvän eri Windowsien jatkuvat ongelmat, kun "koneet on tommosia". Windows on heille yhtä kuin käyttöjärjestelmä. Koulut voisivat ainakin ottaa käyttöön esim. Linuxin - turha sitä nuorisoa on Microsoftin bugisten tuotteiden käyttäjiksi kasvattaa.

Vastaus aloitusviestin kyssäriin: Osta Mac jos et pelaa ja rahat riittää. Tai sitten itse valituista osista kasattu PC jossa jokin muu käyttis kuin Vista - XP ilman nettiä on ihan passeli.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Janie Jones
25.01.2009 03:12:08

Mitä äänitysohjelmaa olet tähän asti käyttänyt? Ellei siinä tule yhteensopivuusrajoitetta, niin yhdyn minäkin tähän Macia suosittelevaan kuoroon... On näissäkin toki välillä ongelmansa. Pro Tools 8 ei vielä toimi kaatumatta silloin tällöin (third party -plugari ongelmaa todennäköisesti). MBox 2:n kanssa on sellaista ongelmaa tunnetusti, että välillä Firefox tai Safari tilttaa audiota/videota kuunnellessa.

Aiemmista käyttiksistä/PT-versioista Tiger (väliltä OS X 10.4.9-10.4.11) ja PT 7.4. toimivat erittäin hyvin. Nykyistä kokoonpanoa eli iMacia, Leopardia (OS X 10.5.5) ja PT8:aa (ja silloin tällöin käyttämääni Logicia) en pienistä ongelmista huolimatta muuhun vaihtaisi.

Mac on tosiaan vähän niin kuin avaimet käteen. Oma PC-kokemukseni äänitysohjelmien kanssa on, että säätöä, säätöä ja vielä kerran säätöä. Jollakulla muulla saattaa olla toki kivuttomampia kokemuksia.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Johannes kurkunkastaja
25.01.2009 09:27:07 (muokattu 25.01.2009 09:27:34)

Mac on tosiaan vähän niin kuin avaimet käteen. Oma PC-kokemukseni äänitysohjelmien kanssa on, että säätöä, säätöä ja vielä kerran säätöä. Jollakulla muulla saattaa olla toki kivuttomampia kokemuksia.

Mulla PC:stä vaihto Mac:iin oli kuin jo ruosteisesta Ladasta hyppy uuden Mercedeksen rattiin.
Ajoharjoittelua vielä piisaa viljalti.
Nitrodelay
25.01.2009 09:47:51 (muokattu 25.01.2009 09:48:27)

PC on mainio musantekokone, kunhan pitää irti sen netistä, ihan omana yksikkönä.

Mulla on Mäkki ollut graafisen alan työkoneena kohta 20 vuotta eikä ainuttakaan virushäikkää ole netistä tullut. PC on ollut musantekokoneena 4 vuotta ilman nettiyhteyttä. Imuroin PC:n ilmaispugareita yms. mäkillä ja siirrän mm. memorystikillä PC:lle. Hyvin toimii molemmat ja ennenkaikkea varmasti.
...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon....
Puolikuuro
25.01.2009 10:10:03
Silloin kun tämä setä nykyisen PC:n hankki niin kysyin tutulta myyjältä joka oli asiaan perehtynyt että mikä kokoonpano toimii. On toiminut jo viidettä vuotta ääni- ja videotyössä ilman (kaatumis) häiriöitä. Käyttis on XP. Ja netti on. Macista en tiedä oikeastaan mitään, mutta olen kokenut sen kun PT HD käytössä macci jatkuvasti jaksoi jumiutua niille sijoilleen. Vikahan saattoi tietysti olla missä vaan.

Jos vaikka Cubasen ja Wavelabin saisi Linux-alustalle niin voisin siirtyä kyllä
pingviiniliigaan.
Juho L
25.01.2009 10:25:23
Tässä on käymässä vähän hassusti. Helkkaristi jengiä vaihtaa Maciin, kun niille ei käytännössä ole viruksia ja muuta haittaohjelmistoa juuri lainkaan. Mitähän sitten tapahtuu, kun se kriittinen massa ylittyy ja hakkerit ja viruskoodaajat kiinnostuvat Maceista? Voi olla kunnon paukku, kun PC-puolelta vuosia hiotut virusten koodaustaidot valjastetaan Mac-maailmaan, missä ei käytännössä katsoen ole edes virusturvaa käytössä; puhumattakaan, että AV-firmatkaan niin Maceista olisi kiinnostuneita. Siinähän madot leviää muutamassa tunnissa joka koneeseen ja pistää tukkoon koko roskan. Jos eihe olisi yhtään kiinnostavampi, niin tässähän olisi jo elokuvan ainekset käsissä.
Lennu
25.01.2009 10:43:39

Tässä on käymässä vähän hassusti. Helkkaristi jengiä vaihtaa Maciin, kun niille ei käytännössä ole viruksia ja muuta haittaohjelmistoa juuri lainkaan. Mitähän sitten tapahtuu, kun se kriittinen massa ylittyy ja hakkerit ja viruskoodaajat kiinnostuvat Maceista? Voi olla kunnon paukku, kun PC-puolelta vuosia hiotut virusten koodaustaidot valjastetaan Mac-maailmaan, missä ei käytännössä katsoen ole edes virusturvaa käytössä; puhumattakaan, että AV-firmatkaan niin Maceista olisi kiinnostuneita. Siinähän madot leviää muutamassa tunnissa joka koneeseen ja pistää tukkoon koko roskan. Jos eihe olisi yhtään kiinnostavampi, niin tässähän olisi jo elokuvan ainekset käsissä.

Tätä mäkin oon alkanut jo vähän kampanjoimaan: älkää ostako mäkkejä, ne haisee pahalle ja varpaanvälille ja menee rikki ja jäätyy koko ajan. Vikoja niissä kutsutaan 'ominaisuuksiksi' kuin Wartburgissa aikoinaan, joita mäkit onkin jonkun paketti-uindousin rinnalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)