Aihe: Laulumikki kiertää
1 2 3
konehes
21.11.2008 16:55:13 (muokattu 21.11.2008 16:56:16)
Mikähän mahtaisi auttaa kiertoon tällaisessa tapauksessa:

Teemme teatteriryhmän kanssa keikkaa vaihteleviin kohteisiin firmojen tiloista baareihin. Meillä on liikuteltava setti, joka sisältää valot, Behringerin 1200W mikserivahvistimen ja kaapit sekä kuusi langatonta nappimikrofonia.

Kiertoa alkaa syntyä heti kun kääntää volumea vähänkään kovemmalle. Kaapit on oikein suunnattu ja olen yrittänyt etsiä kiertotaajuuksia kanavien eq:lla. Olen kokeillut myös Behringerin kierronpoisto-ominaisuutta tuloksetta. Kierto pahenee, mitä enemmän mikrofoneja on yhtä aikaa päällä.

Meillä ei ole käytössämme muuta master-eq:ta kuin mikserin oma 7-alueinen. Sillä en ole saanut kiertoa kuriin.

Kuinka olisi syytä toimia?
cherub with heavy metal machine
stnprkl
21.11.2008 17:34:22

Teemme teatteriryhmän kanssa keikkaa vaihteleviin kohteisiin firmojen tiloista baareihin. Meillä on liikuteltava setti, joka sisältää valot, Behringerin 1200W mikserivahvistimen ja kaapit sekä kuusi langatonta nappimikrofonia.

Kiertoa alkaa syntyä heti kun kääntää volumea vähänkään kovemmalle. Kaapit on oikein suunnattu ja olen yrittänyt etsiä kiertotaajuuksia kanavien eq:lla. Olen kokeillut myös Behringerin kierronpoisto-ominaisuutta tuloksetta. Kierto pahenee, mitä enemmän mikrofoneja on yhtä aikaa päällä.

Meillä ei ole käytössämme muuta master-eq:ta kuin mikserin oma 7-alueinen. Sillä en ole saanut kiertoa kuriin.

Oikeilla laitteilla pääset helpommalla. Eli siis tuo B:n vahvain ei oo tarkoitettu ihan tommoseen hommaan varsinkin jos ne sun mikit on pallokuvioisia. Eli se mitä tarviit on mikseri millä pääset tarkemmin käsiks ongelmataajuuksiin. Esim joku käytetty 01V96 jos sattuu tulemaan vastaan vois olla oiva peli tommoseen hommaan. Myös niitä mikkejä vois kokeilla erilaisia. Eli mitä suorempi sen mikin taajuusvaste on niin sitä helpommalla pääset. Esim. DPA:lla on aivan loistavia nappimikkejä kuin myös ohkaisia headsettejä niin pallo- kuin herttakuviolla. Halpoja tosin eivät ole, mutta hyviä.

Ongelma sulla siis on se ettet sä pääse tarpeeks tarkasti käsiks signaaliin tolla sun nykyisellä mikserillä.
Viltsu audiokantaja
konehes
21.11.2008 17:41:18
Oikeilla laitteilla pääset helpommalla. Eli siis tuo B:n vahvain ei oo tarkoitettu ihan tommoseen hommaan varsinkin jos ne sun mikit on pallokuvioisia. Eli se mitä tarviit on mikseri millä pääset tarkemmin käsiks ongelmataajuuksiin. Esim joku käytetty 01V96 jos sattuu tulemaan vastaan vois olla oiva peli tommoseen hommaan. Myös niitä mikkejä vois kokeilla erilaisia. Eli mitä suorempi sen mikin taajuusvaste on niin sitä helpommalla pääset. Esim. DPA:lla on aivan loistavia nappimikkejä kuin myös ohkaisia headsettejä niin pallo- kuin herttakuviolla. Halpoja tosin eivät ole, mutta hyviä.

Ongelma sulla siis on se ettet sä pääse tarpeeks tarkasti käsiks signaaliin tolla sun nykyisellä mikserillä.

Hmm.. Ei valitettavasti onnistu mitenkään kamojen vaihtaminen. Teatteri on vasta hankkinut ne yleiskäyttöön ja mikit on vuokrattu mahdollisimman halvalla. Kuuden setin vuokraaminen pariksi kuukaudeksi kun maksaa aika paljon.

Kiitos neuvoista, täytyy vaan yrittää mennä näillä.
ahjteam
22.11.2008 16:58:00

Olen kokeillut myös Behringerin kierronpoisto-ominaisuutta tuloksetta.

Se Behringerin tiskien FBQ Feedback Detection System ei siis poista kiertoa millään tavalla, vaan vilkuttaa niitä ledejä spektrianalysaattorin tapaan kertoen mikä taajuus kiertää. Eli suomeksi sanottuna pistätte mikin kiertämään soundcheckissä ja katsot mikä ledi syttyy, sitten EQ:lla leikkaat siitä taajuudesta (mielellään kanavakohtaisesti siis). Asiasta lisää Behringerin sivuilla:

http://www.behringer.com/FBQ6200/FBQ.cfm?lang=eng
http://www.behringer.com/ubseries/fbq.cfm?lang=eng
www.keikkapaikka.info
dewil
25.11.2008 11:55:53 (muokattu 25.11.2008 11:57:04)

Onhan sulla gainit oikein säädetty?

Ne behringerin master Eq:t on niin onnettomia kapistuksia, että kun yhdestä kohdasta leikkaa, niin vierestä alkaa huutamaan.
Hoida jostain halvalla joku asiallinen master ekvalisaattori (parilla huntilla pitäis lähtä esim DBX 231)
Ja lisäksi viet ne kaapit mahdollisimman kauas mikeistä = lähemmäs yleisöä.

Lisäksi tietty napsit niitä mikkejä mutelle aina kun ei ole joku moiseen höpöttämässä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
markotetri
25.11.2008 14:35:37

Ongelma kuulostaa valitettavan tutulta... Muutama vuosi sitten tein vastaavissa olosuhteissa muutaman sata keikkaa, onneksi näyttelijöitä (mikkejä) oli meillä vain kaksi. Mutta asiaan.

Ensimmäinen ja kannattavin vaihtoehto on yksinkertaisesti laskea äänenvoimakkuutta. Varsinkaan pienissä tiloissa ääntä tai laulua ei tarvitse vahvistaa kovin paljoa, jos kyse on siis teatterista. Jos mukana on bändi, etenkin pop- tai rockbändi, ollaan lähtökohtaisesti jo ns. kusessa. Ja jos lavalle tarvitaan laulumonitorointia, ollaan taas samassa nesteessä. Jos orkesterin kanssa ei tarvitse kilpailla, niin tasot alas ja kaikua sitten vaan vähän reilummin laulun tueksi.

Tärkeä asia on myös se, että pyritään kontrolloimaan myös ympäristön meteliä. Jos sali on mahdollista saada täysin hiljaiseksi esityksen ajaksi, se pitää tehdä. Keittiön henkilökuntaa kannattaa esim ohjeistaa olemaan käyttämättä tiskikonetta tai muita meluisia laitteita silloin kun show on kesken. Kaikki eivät puhetta ymmärrä, mutta suurin osa kyllä.

Myös dramaturgisesti on tärkeää, että hiljaisuus on hiljaista. Tämän asian saaminen perille ravintolahenkilökunnalle ja -asiakkaille on joskus ollut hyvinkin hankalaa. Monet eivät ymmärrä pohjametelin ongelmaa ja selittävät, että: "ei se haittaa kun teillähän on noita kaiuttimia". Mutta vaikka puhetta ja laulua saataisiin vahvistettua, hiljaisuutta ei kajarilla tehdä.

Käytännössä olen myös huomannut, että meteli synnyttää meteliä. Tällä tarkoitan sitä, että esityksen äänenvoimakkuuden noustessa myös taustahälinä kasvaa. Tämä siis silloin, jos tilassa on ihmisiä, jotka eivät sataprosenttisesti keskity esitykseen. Jos tasot pidetään alusta asti niin alhaalla, että ylimääräinen höpötys salissa meinaa peittää esityksen alleen, yleisö hiljentää häiriköt ryhmän paineella.
Artificiality is normal to the medium.
konehes
25.11.2008 16:04:14
Ensimmäinen ja kannattavin vaihtoehto on yksinkertaisesti laskea äänenvoimakkuutta. Varsinkaan pienissä tiloissa ääntä tai laulua ei tarvitse vahvistaa kovin paljoa, jos kyse on siis teatterista. Jos mukana on bändi, etenkin pop- tai rockbändi, ollaan lähtökohtaisesti jo ns. kusessa. Ja jos lavalle tarvitaan laulumonitorointia, ollaan taas samassa nesteessä. Jos orkesterin kanssa ei tarvitse kilpailla, niin tasot alas ja kaikua sitten vaan vähän reilummin laulun tueksi.

No ei onneksi ole orkesteria mukana. Ainakin baarikeikoilla volumea pitäisi saada kovemmaksi. Nyt on joutunut menemään todella lähellä kiertorajaa. Aika rassaavaa ja ennen kaikkea vaarallista. Parissa kohtaa esitystä kaksi näyttelijää menee yleisön joukkoon (eli kaappien etupuolelle). Näissä kohdissa olen ollut erityisen tarkkana ja laskenut volaa reippaasti ihan varmuuden vuoksi.

Ja koska kyse on pikkujoulukeikoista, ihmiset ovat tukevassa humalassa -> taustahälyä ja mökää on väistämättä.

Kiitos kaikille vastanneille.
aimotuska
25.11.2008 16:20:47 (muokattu 25.11.2008 16:27:47)
Ja koska kyse on pikkujoulukeikoista, ihmiset ovat tukevassa humalassa -> taustahälyä ja mökää on väistämättä.

Totanoin, mites ja missä ne nappimikit on kiinni? Vaatteissa? Mitä jos teippaisit ne tylysti ihonvärisellä teipillä esiintyjien poskeen/otsaan kiinni? Olisivat ainakin vähän lähempänä äänilähdettä, eikä pikkusen känninen yleisö välttämättä tajua asiaa.

E: Siis kun suurin ongelmahan tuntuu olevan se, ettei puheen tasoa saa nostettua tarpeeksi ennen kuin vehkeet alkaa kiertää. Eli ekaksi pitäis hoitaa tuo puoli kuntoon ja sitten aletaan miettiä lisälelujen hankkimista. -> Mikit lähemmäksi sitä äänilähdettä, jota halutaan kajareista enemmän. Tässä tapauksessa arvoisan näyttämötaitelijan suuta.
konehes
25.11.2008 16:34:26
Totanoin, mites ja missä ne nappimikit on kiinni? Vaatteissa? Mitä jos teippaisit ne tylysti ihonvärisellä teipillä esiintyjien poskeen/otsaan kiinni? Olisivat ainakin vähän lähempänä äänilähdettä, eikä pikkusen känninen yleisö välttämättä tajua asiaa.

On teipattu poskeen kiinni.
rintapek
25.11.2008 16:36:36

No ei onneksi ole orkesteria mukana.

Onko tuossa mikserivahvistimessasi masterissa insertit?
Puheääni ei minust ole ihan niin saundikriittistä, oleellista lienee se, että yleisö saa repliikeistä selvän?

Jos ne insertit masterista löytyy, niin tuo Behkun kierronpoistaja on stpaulissa näköjään 149,- Jos budjetti tuon kestää, niin tuotakin voisi ehkä miettiä. Mut älä kumminkaan lyö kauppoja lukkoon, ennenkuin olet vehjettä testannut.

Oikeaoppisempi tapa tietty on koittaa poistaa ongelma kuin hankkia lisälelua sitä paikkaamaan, mut milloin kakki on housussa niin ei auta kuin parhaansa mukaan pyyhkiä.
One kind of music only - the good kind
markotetri
25.11.2008 17:36:13
Jos ne insertit masterista löytyy, niin tuo Behkun kierronpoistaja on stpaulissa näköjään 149,- Jos budjetti tuon kestää, niin tuotakin voisi ehkä miettiä. Mut älä kumminkaan lyö kauppoja lukkoon, ennenkuin olet vehjettä testannut.

En ottais tuota vehjettä keikalle vaikka ilmaiseksi saisin. Muutaman kerran oon kokeillut, ja aina huonoin tuloksin. Kyllä, olen lukenut manuaalin. Siis, en suosittele.
Artificiality is normal to the medium.
eetuss
25.11.2008 18:25:05

Esiinnyttekö kaiuttimien edessä?

DBX 231:n saa uutena 180:llä ja käytettynä satasella.
Ei se tästä..
Chade Fallstar
26.11.2008 12:16:56
Luonnollisesti taustamekkalan vähentäminen auttaa parhaiten. Mutta jos on kyseessä juopunut pikkujouluyleisö..

Itse joskus vastaavantyyppisessä ansassa olleena huomasin että koreografiaa kannattaa suunnitella ohjaajan kanssa siten että kiertoherkkyys otetaan huomioon.
Eli haetaan vähiten niitä vähiten kiertoherkkiä kohtia lavalla ja kaiuttimien suuntauksella.
Silloin kun näyttelijällä on jotain tärkeää sanottavaa tai solistinen lauluosuus niin hänen on seistävä kyseisessä paikassa. Yllättäen nämä paikat eivät ole aina niitä joita etukäteen arvelisi, vaan löytyvät kokeilemalla.

EQsta en tuossa projektissa kokenut olevan kierronpoistossa suurtakaan apua. Kun mikrofonin sijainti ja suuntaus suhteessa kaiuttimeen muuttuu, myös kiertotaajuus vaihtaa paikkaa.

Onko yleisön sekaan meneville näyttelijöille aivan mahdotonta tarjota langatonta 58 tms. kapulaa matkaan?

Toivottavasti tuleva taajuusuudistus vapauttaa alan langattomista ja voi taas tarjota 3 metrin kaapelilla varustettua mikkiä.
God is one of the leading causes of death
M.F.
26.11.2008 22:27:00
Onko tuossa mikserivahvistimessasi masterissa insertit?
Puheääni ei minust ole ihan niin saundikriittistä, oleellista lienee se, että yleisö saa repliikeistä selvän?

Vai niin. Kyllä mun mielestä esmes bassarin, basson tai jopa kitaran soundin voi leipoa ihan solmuun ja tulosta voi pitää jopa "viileenä" mutta puheäänen suhteen korva on hyvin kriittinen varsinkin jos kuultavana on samaan aikaan akustinen referenssi.
Tämän ketjun aloittajalla on kyllä kusiset paikat, ei käy kateeksi. Näyttämötaitelijat ja ohjaajat eivät välttämättä paskaakaan mieti tai välitä miltä niitten ideat tulee kuulostamaan. Äänimies otetaan vasta kehiin kun tuhon siemenet on kylvetty. Sitten vaaditaan aikamoisia diplomaatin taitoja saada pahimmat ideat siivottua.
Mikä on kun ei taidot riitä?
stnprkl
26.11.2008 22:44:37
Vai niin. Kyllä mun mielestä esmes bassarin, basson tai jopa kitaran soundin voi leipoa ihan solmuun ja tulosta voi pitää jopa "viileenä" mutta puheäänen suhteen korva on hyvin kriittinen varsinkin jos kuultavana on samaan aikaan akustinen referenssi...

Mä veikkaisin et rintapek tarkoitti sitä et sillä masterinserttiin kytkettävällä vehkeellä voi leikellä niitä kiertotaajuuksia veks paljon enämpi pelkästään puhekäytössä kuin esim bändikäytössä. Puheessa ei kuiteskaan oo mitn puheen ymmärtämiselle tarkoitettua tavaraa esim. alle 200 hertsin. Siit kun laittaa poikki niin ollaan pallokuvioisten mikkien kanssa jo melko paljon lähempänä maalia. Nuo matalat taajuudet kun tuppaa tommosissa perus tolpannokkakomooteissa oleen melko pallokuvioisia nekin.

Itse joskus joillain seminaarikeikoilla, missä on ollu lauteilla paljon nappimikkejä, oon laittanu yhteen ryhmään graafisen. Tän ryhmän läpi oon ajanu pelkästään noi nappimikit ja sen itse PA:n vireen on voinu jättää suht suoraks kaikkia powerpointesityksiä ja taustanauhoja silmälläpitäen. Melko haikeeta se on kuunnella jotain videoesitystä missä on musaa jos ei oo botnea ollenkaan.

Niin ja sit tietty se et minkämoinen noiden mikkien taajusvaste on. Jos se on vuoristorataa niin ei sitä PA:takaan voi oikeen suorana lähettää.
Viltsu audiokantaja
rintapek
26.11.2008 23:52:12

Mä veikkaisin et rintapek tarkoitti sitä et sillä masterinserttiin kytkettävällä vehkeellä voi leikellä niitä kiertotaajuuksia veks paljon enämpi pelkästään puhekäytössä kuin esim bändikäytössä...

Kiitos, Viltsu. Virhe, lyhyt tai liian lyhyt kiitos.
One kind of music only - the good kind
Mange
24.01.2009 14:58:07 (muokattu 24.01.2009 15:31:02)
Tässä pieni yhteenveto yleisimmistä syistä laulumikin kiertämiseen:

1) Mikserin gain-potikka liian auki. Gainpotikka = esivahvistin, joten jos signaalia ei tarvitse buustata, potikka saa olla pohjassa. Tämän takia laulajat, jotka pitävät mikkejään llian kaukana suusta ja/tai laulavat hyvin hiljaa, ovat miksaajalle hankalimmat. Etenkin jos ne samalla haluaa paljon volumia monitoreihin.

2) Mikkiä pidetään kiinni grillistä. Jos ehdottomasti haluaa pitää kiinni grillistä, pidä se kiinni vain peukalolla ja etusormella, jätä muut sormet niin ettei koske mikkiä.

3) Reverbiä lisätty monitoreihin - Useimmiten täysin turhaa ja pahenee kiertoherkkyyttä tuntuvasti.

4) Monitoreissa liikaa korkeaa keskiääntä ja diskanttia alueessa 2-5 kHz. Tai, liian paljon treble boost mikkikanavalla.

5) Mikki on väärässä kulmassa verrattuna monitoreihin. Tämä ei kuitenkaan ole kovin tarkka homma, kunhan se on suurin piirtein oikein.

6) Liittyy kohtaan 1): Huono mikseri, jossa vain volumipotikka joka kanavassa eikä erillinen gain ja volumi. Tällaiset mikserit pitäisi kieltää lailla. Näitten kanssa on miltei aina kierto-ongelmia, juuri siitä syystä ettei gainia ja volumia pysty säätelemään erikseen. Halvat (kork. 200€) mikserivahvistimet ovat usein juuri tällaiset.

7) Väärin säädetty laulukompressori.

Edit: Pointti 6 muokattu.
stnprkl
24.01.2009 15:15:47
Hyviä pointteja.

..
2) Mikkiä pidetään kiinni grillistä. Jos ehdottomasti haluaa pitää kiinni grillistä, pidä se kiinni vain peukalolla ja etusormella, jätä muut sormet niin ettei koske mikkiä.
...

Ja täähän tarkoittaa sitä et jos se grilli haudataan kämmeneen niin sen mikin suuntakuvio muuttuu melko radikaalisti ja siitä nimenomaisesta syystä alkaa ne ongelmat. Tääkään ei tosin välttämättä oo ongelma jos solistista lähtee sen verta meteliä et ei tarvii niitä gaineja nostella taivaisiin. Paska soundi siin mikis ton jälkeen on silti ;)

Männä kesänä tuskassa oli useempikin solisti halukas hautomaan sitä mikkiä, mut niiden kanssa ei juurikaan ollu ongelmia johtuen nimenomaan siitä syystä et lähtöpäästä eli solistista tuli tarpeeks ääntä. (ei tosin se Midas, XTA, M2 yhdistelmäkään siinä välissä jarrutellu) Niin ja ennen linjacheckiä aiheesta tultiin kertomaan et näin tapahtuu.

Yks mihin oon kiinnittäny huomiota ainakin kokemattomampien solistien kanssa, mistä aiheesta yritän yleensä kyllä kertoakkin asianomaisille, on se et vaikka siihen mikkiin lauletaan ihan oikein eikä haudota sitä grilliä kämmenessä niin sillon kun se sieppo laitetaan takasin ständiin niin sillon otetaan grillistä kiinni ja survotaan se sieppo siihen adapteriin kiinni. Ei hyvä. Sama efekti kun yllä vaikka ei just sillä hetkellä laulettaiskaan. Aina ja joka tilanteessa missä ei oo varma laulajan mikkitekniikasta kannattaa etukäteen kysellä meiningit solistilta ettei tuu yllätyksiä matkan varrella. Monille se mikin hautominen valitettavasti on se juttu ja siitä ei pääse eroon vaik ruuvais grillin täyteen ruosteisia nauloja. Ja sillon siihen vaan pitää suhtautua. Jos taas solisti ei tiedä kuin toimia niin sillon sille on ihan aiheellista kertoa et kuin operoimalla kaikilla on kivempaa.
Viltsu audiokantaja
dewil
24.01.2009 19:23:28

Kaikki kunnioitus sille mikkivalmistajalle, joka ensimmäisenä virittelis kehiin sellaisen "räppimikin", joka on optimoitu kourimiselle. (Mikäli semmoinen olisi ylipäätään mahdollista toteuttaa?)
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)