Aihe: Vahavarin äänentaso
1
DrDot
23.01.2009 15:19:54
Mulla on Squierin kitararpaketti, jossa Fender G-DEC Junior -vahvistin (15W). Useimmilla mallinnuksila kun laittaa volumen täysille ja gainin nollille, niin äänen voimakkuus on todella matala, täytyy laittaa gainia, että saisi edes jonkinlaista äänenvoimakkuutta. Onko tämä normaalia?
JuSu
23.01.2009 15:25:34
Mulla on Squierin kitararpaketti, jossa Fender G-DEC Junior -vahvistin (15W). Useimmilla mallinnuksila kun laittaa volumen täysille ja gainin nollille, niin äänen voimakkuus on todella matala, täytyy laittaa gainia, että saisi edes jonkinlaista äänenvoimakkuutta. Onko tämä normaalia?

Kyllä on.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Icy-Sun
23.01.2009 15:30:28
Se Gain-nappula käytännössä on etuasteen volume ja ei siis mikään ihme, jos sieltä vehkeestä ei kuulu mitään ilman volaa. Useissa Peaveyn vahvistimissa esimerkiksi namiskat onkin nimetty pre gain ja post gain.
Jucciz
23.01.2009 16:05:55
Gain ei automaattisesti tarkoita säröä. Gain tarkoittaa sanantarkasti ainoastaan vahvistusta - särö syntyy vasta silloin, kun yritetään vahvistaa signaalia enemmän kuin on mahdollista ilman ääniaallon leikkautumista. Puhdasta soundia saadaan siis siten, että säädetään gain niin isolle, ettei äänessä vielä ole havaittavaa säröä ja sen jälkeen volumea niin paljon kuin korvat kestää - toki jossain vaiheessa silloinkin saatetaan päästä (joutua) särölle, kun volumea on tarpeeksi. Putkivehkeissä tämä on monesti myös toivottavaa.
Nacher
23.01.2009 16:58:20
Keksin autovertauksen.

Gain on sitä, kuinka paljon painat kaasua.

Master volume on sitä, kuinka paljon nostat kytkintä ylös lattiasta.

Hmm. Ehkä tähän jäi jotain puutteita.
HeavyMachinery
23.01.2009 17:05:01

Keksin autovertauksen.

Gain on sitä, kuinka paljon painat kaasua.

Master volume on sitä, kuinka paljon
vapautat käsijarrua....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Nacher
23.01.2009 17:08:15
vapautat käsijarrua....

Totta, parempi.
gemisti
24.01.2009 00:10:40
perkele mitä vertauksia

master volume on sitä kuinka kovaa pora pyörii, gain sitä kuinka kovaa kappaletta vasten painat

masteri on vastaanottajan puhelimen äänenvoimakkuus, gain se kuinka kovaa omaan luuriisi huudat

masteri on se kuinka kuuma kiuas on, gain kuinka paljon löylyä heität

masteri on polkupyörän nopeus, gain silmässä oleva vaihde

masteri on lipas jossa ammuksia, gain kerta/sarja -valitsin

masterivertaukset senkun huononee, enemmän gainia

masteri on se kuinka kovaa pääteaste ajaa kaiutinta, gain se kuinka kovaa etuaste ajaa pääteastetta
..ja öisin nukun.
Midian-
24.01.2009 00:20:05
perkele mitä vertauksia

master volume on sitä kuinka kovaa pora pyörii, gain sitä kuinka kovaa kappaletta vasten painat

masteri on vastaanottajan puhelimen äänenvoimakkuus, gain se kuinka kovaa omaan luuriisi huudat

masteri on se kuinka kuuma kiuas on, gain kuinka paljon löylyä heität

masteri on polkupyörän nopeus, gain silmässä oleva vaihde

masteri on lipas jossa ammuksia, gain kerta/sarja -valitsin

masterivertaukset senkun huononee, enemmän gainia

masteri on se kuinka kovaa pääteaste ajaa kaiutinta, gain se kuinka kovaa etuaste ajaa pääteastetta

hoho tää oli hyvä.
Wannabe kitaristi henkeen ja vereen.
Antti1
24.01.2009 00:31:20
Ja mä oon vittu Kekkonen.

Aloittaja vois kokeilla laittaa molempia vaikka sopivasti?
Snowblind
24.01.2009 00:52:39

Ja mä oon vittu Kekkonen.

Aloittaja vois kokeilla laittaa molempia vaikka sopivasti?

Itse suosittelisin kumpaakin, gainia sekä volumea, sinne tappiin asti.
There are two means of refuge from the miseries of life: music and cats.
Jucciz
24.01.2009 01:45:41

Mut ei pääteaste aja kaiutinta kovin kovaa jos gaini on nollissa tai pienellä. ;)

Masterin korvinkuultava toiminta riippuu aina gainista.

Eiköhän tää ollu tässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)