Aihe: Viulun korjaaminen. Otelauta varsinkin
1
Elbura
23.01.2009 01:50:28 (muokattu 23.01.2009 01:51:25)
Jeps morjesta vaan. Tossa tyttöystävän kaapeista uusia lakanoita(hehhe) kaivoin ja silmiin osu pieni soitinkotelo. Siinä sitten kysymään, että "Mikäs tossa on?", niin sen mutsin vanha viuluhan sieltä paljastu. Huomasin siinä, että viuluhan on ihan hirveessä kunnossa. Otelauta irti, talla puuttuu(siis se joka nostaa kielet) ja tais siinä jotain muuta pikkuvikaa olla. Dixie Dregsin innostamana päätin korjata tämän viulun.

Eli nyt suurin ongelma olis tää otelaudan liimaus takasin. Titebondilla varmaan mennään? Mutta mites, kestääkö tuo normi puristimia? Toki jotkut puunpalat siihen väliin. Mites vielä ettäkö näin semmosen videon, missä jätkä pisti liiman väliin ja sito kumiputkella sen otelaudan siihen kaulaan. Onko tää enemmän näitä konkarikikkoja, joita ei enskertalaisen kannata alkaa säätämään?

Napsin tosta kappaleesta kuvia vielä ja tuun heittämään tänne, ja tekemään tarkempaa tiliä vioista.

EDIT: Ja joo, tosiaan soitinten kanssa räpläilystä on kokemusta. Kitaroiden kanssa lähinnä vaan.
Kumiankka
23.01.2009 07:15:50
Talla-aihioita sai joskus ennen vanhaan paikallisen soitinkaupan tiskistä. Teini-ikäisenä tuollaisesta aihiosta tein uuden, kun entisen olin törkeästi rikkonut, joten ilmaisesti tuo ei ole kovin vaativa operaatio. Yritin väkivaltaisesti pahoinpidellä siskoani, jonkinlaista ruumiillista väkivaltaa muistaakseni yritin. Pahus ehti laittaa viulun eteen... Rikos on vanhentunut että siitä on kenekään turha tulla soittamaan poskeaan.

Kauppias taisi neuvoa laittamaan pari pikaviritintä samalla kertaa, ja taisin saada neuvot myös siitä tapista joka on siellä sisällä kannen ja pohjan välillä.
Puavali
23.01.2009 10:05:55
... Mites vielä ettäkö näin semmosen videon, missä jätkä pisti liiman väliin ja sito kumiputkella sen otelaudan siihen kaulaan...

Mulla on itsellä puristimena vanha suikaleeksi leikattu autonrenkaan sisäkumi, joka on siitä kiva, että se ei jätä jälkiä ja sillä saa monenmuotoiset kappaleet puristukseen.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
myguitar
23.01.2009 18:54:11
Mulla menossa stewmacin Fiddle Kit viulunrakennussarjan kasaaminen.
Mukana tuli pitkä kuminauha, jota käytetään otelaudan liimauksessa ja tuolta sivulta (17/24) näkyykin kuva. Kuminauha kieputetaan otelaudan ja kaulan ympärille.

http://www.stewmac.com/freeinfo/i-5342/i-5342.pdf
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)