Aihe: Biisin kasaaminen?
1
Charge
23.01.2009 15:21:24

Tällä siis meinaan, että miten kappale kannattaisi tehdä? Soitanko sen laulumelodian sinne joukkoon, vai miten? Että siis miten sas tehtyä biisin, jossa ei niinkuin niin selvästi kuuluisi se pelkkä laulaminen, vaan niinkuin se laulu tulisi sitten siihen. Siis lähinnä tarkoitan tuommoisia.

http://www.youtube.com/watch?v=L4WLQhIjquk

http://www.youtube.com/watch?v=GdZn7k5rZLQ

toivottavasti joku ihana ihminen ymmärsi, mitä meinaan. Ja anteeksi tyhmä kysymys.
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
Charge
23.01.2009 17:39:53

Öh...tuota lähinnä hain sitä, että kun esim tuota NW:tä kun kuulee instrumentaalisena, siinä ei sitä laulumelodiaa sillä lailla kuule, kun vaikka jossakin normi pianokappaleessa, ymmärrätkö? Anteeksi, mie olen huono selittämään tätä...Että miten semmoinen kappale kannattaa kasata, tietääkös kukaan? Ja jos tämä minun selittely ei sytytä lamppuja, niin anteeksi typeryyteni ja unohtakaa koko juttu. Tätä kun on niin hankala selittää.
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
John Titor
23.01.2009 20:39:30 (muokattu 23.01.2009 20:40:37)

Öh...tuota lähinnä hain sitä, että kun esim tuota NW:tä kun kuulee instrumentaalisena, siinä ei sitä laulumelodiaa sillä lailla kuule, kun vaikka jossakin normi pianokappaleessa, ymmärrätkö? Anteeksi, mie olen huono selittämään tätä...Että miten semmoinen kappale kannattaa kasata, tietääkös kukaan? Ja jos tämä minun selittely ei sytytä lamppuja, niin anteeksi typeryyteni ja unohtakaa koko juttu. Tätä kun on niin hankala selittää.

Siis tarkotatko sä nyt, että kun tota karaokeversiota kuuntelee, niin mikään muu instrumentti ei soita laulumelodiaa?
Eihän mistään muusta ole kyse kuin sovituksesta. Kappale sovitetaan siten ettei mikään muu instrumentti soita sitä laulumelodiaa, vaan laulu on ikään kuin yksi instrumentti, jota mikään ei tuplaa.

Vai oonks mä aivan pihalla siitä mitä sä ajat takaa?
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
ralliolli
23.01.2009 21:17:40
Tällä siis meinaan, että miten kappale kannattaisi tehdä? Soitanko sen laulumelodian sinne joukkoon, vai miten? Että siis miten sas tehtyä biisin, jossa ei niinkuin niin selvästi kuuluisi se pelkkä laulaminen, vaan niinkuin se laulu tulisi sitten siihen. Siis lähinnä tarkoitan tuommoisia.

http://www.youtube.com/watch?v=L4WLQhIjquk

http://www.youtube.com/watch?v=GdZn7k5rZLQ

toivottavasti joku ihana ihminen ymmärsi, mitä meinaan. Ja anteeksi tyhmä kysymys.

Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Vaihtoehtoja on monia, mutta ne pelkistynee näihin muutamaan:

- melodia voi soida joko yksinään tai olla tuplattu (intervallin ei tarvitse olla priimi tai oktaavi; etenkin terssi ja seksti ovat suosittuja)
- melodialla voi olla useita vastaääniä (5 on jo aika paljon), jotka parhaiten toimivat vanhoja kontrapunktiperiaatteita soveltaen
- tekstuuri voi olla homofonista, eli melodian ja säestyksen varaan rakennettua
- en jaksa listata enempää

Miten sitten kannattaa tehdä? En tiedä, valinta on sinun. Mikään menetelmähän ei välttämättä ole muita parempi. Jos haluat soittaa koskettimilla jotain muuta kuin laulumelodiaa - näin olin ymmärtävinäni - niin suosittelen kokeilemaan erilailla kuvioituja säestyskuvioita ja kenties jotain polyfonian kaltaista. Ota mallia mestareilta, esimerkiksi pianokonsertoista.
Charge
23.01.2009 21:34:18

Tarkoitus ei ole tehdä pianokappaletta, vaan koskettimista ottaa ääni (rummut, kitara, basso, jotakin syntikkavoiceja sitten), mutta kun tähän asti olen tehny niin, että soitan ensin koko kappaleen yhdellä äänellä, ja sitten lisään siihen niitä muita päälle. Mutta kiitos neuvoista. :)
ralliolli
23.01.2009 21:59:23
Tarkoitus ei ole tehdä pianokappaletta, vaan koskettimista ottaa ääni (rummut, kitara, basso, jotakin syntikkavoiceja sitten), mutta kun tähän asti olen tehny niin, että soitan ensin koko kappaleen yhdellä äänellä, ja sitten lisään siihen niitä muita päälle. Mutta kiitos neuvoista. :)

Tuo on ihan hyvä tapa saada teokselle jatkuvuuden tuntua, mutta joskus on hyvä edetä ihan säe kerrallaan hahmotellen koko tekstuurin samalla. Silloin mieleen saattaa pulputa useita vaihtoehtoisia etenemisreittejä, mikä on inspiraation puutteessa arvokas avu.

Keskiajallahan oli tyypillistä ottaa cantus firmukseksi jokin valmis veisu, jonka päälle, alle sekä päälle ja alle (kontratenori) sitten kasattiin uusia mahdollisimman mielekkäitä melodioita. Ongelma oli se, että kontratenorille oli lopulta pakko kirjoittaa pomppiva, epämelodinen, harmoniaa taydentävä stemma kun sujuvaa ei enää mahtunut. Renessanssin ihanteena oli äänten suurempi tasavertaisuus, mistä seurasi tapa säveltää kaikkia päällekkäisiä melodioita vähän kerrallaan - toisaalta lisääntyneellä imitaation hyödyntämisella oli siihen myös osansa. Nykyisin käytetään kumpaakin.
Charge
24.01.2009 12:12:50

selema. Pitää yrittää noilla pärjäillä. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)