Aihe: Stargate (SG-1 vs Atlantis)
1
M_Rouge
23.01.2009 00:39:48
Selailin tätä media ja viihe -osiota ja huomasin, että kukaan ei ole avannut keskustelua todella loistavista sci-fi-sarjoista Stargate SG-1 ja Stargate Atlantis.

Kun itse Stargate -leffa tuli joskus vuosia sitten ulos, hurahdin täysin ideaan ja loistavann käsikirjoitukseen. Ajanhammas ei ole syönyt elokuvaa ollenkaan, niin kuin yleensä todella monelle sci-fi -leffalle käy. Ja jos ideaa ei elokuvassa olisi ollut niin tuskimpa sen pohjalle olisi alettu tuottamaan tv-sarjaa, sitten toista ja nyt parhaillaan kolmatta Stargate Universea.

Ajattelin siis ihan uteliaisuuttani avata ketun kyseisistä Stargate-sarjoista. Vaikka Atlantista nyt ei ole Suomen tv:stä tullutkaan niin uskon, että todella moni sci-fi fani on sen jo katsonut muuten. Mitä mieltä olette sarjasta verrattuna SG-1:seen? Nopeatempoisepihan se on, huumoria enemmän, hauskoja harmoja, ärsyttäviä, todella ärsyttäviä hahmoja (Rodney), mutta sarja koukuttaa.. Kiva että Amanda Tapping tuli neljänteen tuotantokauteen. Täydentää todella mukavasti Atlantista.. No mutta nyt olisi kiva kuulla kommentteja ja mielipiteitä muilta foorumin käyttäjiltä kyseisistä sarjoista. Onko mielestänne Atlantiksessa onnistuttu tuomaan jotain uutta mielenkiintoa itse aiheeseen, onko siinä onnistuttu, vai onko koko Atlantis syönyt SG-1:sen arvovaltaa? Vaikka olen jäänyt koukkuun Atlantikseen, en oikeasti loppupelissä tiedä onko sarja hyvä.
Rumpukapulat
23.01.2009 12:50:31

Stargåte on pirun kova sarja. Ensimmäisen kauden saanut jo DVD-hyllyyn, tarkotus kerätä ne kaikki. Atlantista en ole kerennyt katsoa jaksoakaan, mutta kai ne nekin pitää hankkia. Näkemättä parasta.
carnation
23.01.2009 13:54:00
Stargåtea on tullut joskus toisella silmällä vilkuiltua, uskomattoman lapsellinen sarja. Konsepti on se, että jakson alussa portista tulee jonkun vieraan rodun edustaja ja kohta on taas ihmemies kumppaneineen lähetettävä portin kautta ratkomaan mitälie kriisiä jonnekin galaksin reunalle. Jakson alussa on ongelma, sitten tulee kuminaamarit, puolivillainen action ynnä muut lapsellisuudet ja jakson loppuun mennessä ongelma on ratkaistu ja kaikki palaa taas ns. status quoon eivätkä hahmot tai mitkään tarinat kehity mihinkään suuntaan. Ensi viikolla edessä on taas "uusi" ja "jännittävä" samasta muotista puristettu kaavamainen seikkailu, kohdeyleisö about 12-vuotiaat. Katsokaa Babylon vitosta tai uutta Battlestar Galacticaa, jos hyvää scifiä pitää saada.

Meniköhän mun analyysini lähellekään totuutta?
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Rumpukapulat
23.01.2009 14:02:25

Stargåtea on tullut joskus toisella silmällä vilkuiltua, uskomattoman lapsellinen sarja. Konsepti on se, että jakson alussa portista tulee jonkun vieraan rodun edustaja ja kohta on taas ihmemies kumppaneineen lähetettävä portin kautta ratkomaan mitälie kriisiä jonnekin galaksin reunalle. Jakson alussa on ongelma, sitten tulee kuminaamarit, puolivillainen action ynnä muut lapsellisuudet ja jakson loppuun mennessä ongelma on ratkaistu ja kaikki palaa taas ns. status quoon eivätkä hahmot tai mitkään tarinat kehity mihinkään suuntaan. Ensi viikolla edessä on taas "uusi" ja "jännittävä" samasta muotista puristettu kaavamainen seikkailu, kohdeyleisö about 12-vuotiaat. Katsokaa Babylon vitosta tai uutta Battlestar Galacticaa, jos hyvää scifiä pitää saada.

Joo totta, et pääjuoni etenee aika hitaasti. Paljon irrallisia, omia jaksoja. Vähän niinko X-Filesissä. Battlestar Galactica kiinnostas kyllä pirusti ja harmittaa ko en teeveest kattellu.
CanYouStayStill
23.01.2009 14:06:51

Näköjään olet henkisesti liian kehittynyt seurataksesi kyseistä sarjaa. Me muut pysymme lapsina :D
Topa-
23.01.2009 14:25:52
Kaikki SG-1 ja Atlantikset jaksot katsottu. Loistava sarja. Harmi vaan kun kumpaakaan ei tule enää jatkoa ja Atlantiksen viimeiset jaksot olivat kyllä suuri pettymys.
Stargate: Universeä odotellessa...
M_Rouge
23.01.2009 15:56:32 (muokattu 23.01.2009 16:13:29)

Eihän noin voi suhtautua sci-fiin. Minusta on olemassa aidosti vain yksi kaikinpuolin epäuskottava sci-fi -sarja ja se on Starwars. Perusteluja löytyy vaikka millä mitalla, mutta keskitympä nyt tähän Tähtiporttiin.

No... On totta, että SG-1:ssä pääjuoni ei kovinkaan paljon kehity sarjan tuotantokausien kasvaessa, mutta minusta käsikirjoitusta ajatellen yleisesti jaksoissa on onnistuttu käsittelemään hyvinkin syvällisiä, uskonnollisia ja filosofisia ongelmia. Minusta se on yksi asia, joka tuo sarjaan imua ja säilyttää mielenkiinnon sarjaan. Toki jos aletaan syynäämään epäjohdonmukaisuuksia niin niitähän löytyy aika rankasti, mistäpä sci-fi sarjasta niitä ei periaatteessa löytyisi. Stargatessa esim. itseäni noin yleisesti "häiritsevä" asia (jos asiaan kiinnittää tarkoituksella huomiota) on, että lähes jokaisessa universumin kolkassa, missä uusia rotuja nyt kohdataankin, kaikki puhuu englantia ;) Ok, toinen on se, että voisi olla aikamoinen riski mennä noin niin kuin yleisesti jollekin vuosituhansia eristyksessä olleelle planeetalle ajatellen mikrobiologisesta näkökulmasta. Mutta ei noin voi ajatella, jos haluaa tehdä sci-fin katsomisesti yleensäkin antoisan kokemuksen.

Ja mitä tulee mikrobiajatteluun (taudinaiheuttajiin ym. retroviruksiin) niin onhan niitäkin sarjan puitteissa käsitelty ja onhan selvää, että sarjan jatkumisen kannalta päähenkilöiden on säilyttävä hengissä ;)

Stargate Atlantiksesta en ole nähnyt viimeistä, nyt kuvattua viidettä tuotantokautta ja en ole jaksanut ennalta lukea miten sarja päättyy.. Luultavasti Atlantis vajoaa mereen niin kuin se se alussa siellä olikin. Mutta minusta yksi antoisa asia Atlantiksessa on se kuinka äärimmilleen sarja on käsikirjoitettu, ongelmien ja niistä selviytymisen osalta, eli Atlantis on ensinnäkin paljon nopeatempoisempi ja sitten paljon tiivistunnelmaisempi. Eli toiminta ja jännitys on lisääntynyt SG-1:seen verrattuna roimasti. Roolihahmot ovat varmaankin tarkoituksellisesti sekä ärsyttäviä, että hieman salaperäisiä. Ja se että koko Atlantis-sarjan tapahtumat on sijoitettu kaukaiseen Pegasuksen galaksiin missä uhkaa aiheuttavat Wraithit on onnistuttu luomaan kaikista Stargate-vihollisista aidosti pahimmiksi ja pelottavimmiksi. Joka tykkää SG-1:stä niin ei periaatteessa voi olla tykkäämättä jollain tasolla myös Atlantiksesta. Saa nähdä millainen tuo Universe on.. Harmi kun ei näy Sci-fi kanava.
Rumpukapulat
23.01.2009 16:08:14

Stargatessa esim. itseäni noin yleisesti "häiritsevä" asia (jos asiaan kiinnittää tarkoituksella huomiota) on, että lähes jokaisessa universumin kolkassa, missä uusia rotuja nyt kohdataankin, kaikki puhuu englantia ;)

Näinhän se on Rooma-sarjassakin, mut silti se on saatanan tiukka.
Topa-
30.03.2009 15:58:53 (muokattu 30.03.2009 16:00:44)
Hoho, Universen traileri tullu ulos http://www.youtube.com/watch?v=WcQeNKVkHKM
Ei tuosta nyt hirveästi irti saa, mutta mitäs sanotte?
lapio
31.03.2009 01:32:05 (muokattu 31.03.2009 01:33:08)

Tähtiportti kehittyi mun mielestä scifimpään suuntaan jatkuvasti. Ja jossain kolmos ja vitoskaudella alkoi olla jo toiminnan lisäksi paljon enemmän tieteiselementtejä. Mielestäni sarjan parhaat jaksot sijoittuvat 5-7 kausien välille. Ja sg-a:takin tuli katsottua, se parani kanssa puolenvälin paikkeille hienosti löysän alun jälkeen, muttä lässähti vähän loppua kohti. Sg-1:sen vika jakso oli huikean hyvä kahteen viimeiseen huonompaan kauteen suhteuttuna. Macgyverin poistuminen heikensi sarjan viehätystä. Teal'cin hiuksiin totuttelu oli kanssa paha.
Markus sanoo: se ei lihoo joka pelkää ::henkselipaukku
Turmis
31.03.2009 22:53:39 (muokattu 31.03.2009 23:00:36)

Erittäin hyvää settiä Stargåtet ovat, tosin Atlantis on minusta vähän liian poppia (Universe = vieläkin enemmän kuraa kuulema?), mutta viihdyttävää siltikin. Rononin ja Teylan mukakovistelut ärsyttivät minua suunnattomasti A:n kakkoskauden tienoilla. Muutenkin Teyla hahmona noihin aikoihin oli äärimmäisen epäuskottava: "Joo olen 24 vuotias biaatch ja tämän planeetan jamppojen henkinen johtaja kun mun isä oli sitä ja tätä ja mä kuulen wraithit ja nyt mä olen tosi tiukka iskunyrkkiryhmän taistelija" ja yhtäkkiä kohta ollaan järkyttävä megalässyttäjä tyyliin ei-väliä-vaikka-galaksi-räjähtäisi-mutta-kunhan-muumimamma-ja-muumipappa-saadaan-pelastettua.
Onneksi Teyla hahmona kuitenkin tasoittui ja kehittyi vähän realistisemmaksi ihanien pilvilinnojen tavoittelijasta.

Stargåte-jatkumoiden henkilöistä suurimpia suosikkejani ovat Daniel Jackson, Rodney McKain ja Carson Beckett juurikin sen takia, että ovat luonteenpiirteiltään lähimpänä tavallisia ihmisiä, joihin on helppo samaistua. Myös Jennifer Kellerin hahmoa ihailen suuresti erinäisistä syistä. :) Sen sijaan fantasiasoturit Teyla ja Ronon olisivat mielestäni saaneet jäädä keksimättä, niin paljon kyseiset henkilöhahmot ovat aiheuttaneet minulle tuskallista kiemurtelua sohvalla.

SG-1 on timanttia puolivälistä loppuun, en kyllä allekirjoittaisi sitä että 2 viimeistä kautta olisi heikompia. Ark Of Truth sitten sulkeekin Ori-tarinan suht mukavasti, vaikkei mikään megaeepos olekaan elokuvallisesti.

Mitä nyt Stargaten SciFi-elementeistä tulee mieleen, niin aikalailla samat hommat on tullut nähtyä jo Star Trek-jatkumoissa, sille rintamalle ei tarjoa paljoakaan uutta. Viihdearvo on kuitenkin kohdallaan, ja se riittää ainakin minulle.
Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
juuso a
17.04.2009 21:23:28

Kuhan tässä saapi edelliset sarjat pois alta niin voisi aloittaa Stargaten.
Wake up!
Ed_Guy
31.07.2009 01:55:14
Huom! Olet kirjoittamassa yli 104 päivää vanhaan ketjuun!

Mömmööö^

Joo nyt hiukan jälkijunassa innostuin SG atlantiksesta... eka tuotantokausi hurahtikin yli puolen välin samalta istumalta ja ihan jees matskua on kyllä ollut. Pitääpä käydä anttilasta hakemassa season kaksikin itselle jahka kerkiää.

Hahmot on musta muuten aika jees, mutta se Hemmetin Sora on kyllä aika rasittava. Oikeesti rasittava. Toivottavasti se kuolee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)