Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaminen ja vasenkätisyys
1 2
faq1
19.02.2004 17:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko vasenkätisyydestä mitään etua tai haittaa pianonsoitossa?
 
Janus
19.02.2004 18:19:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itsekin miettinyt tuota, sillä järjestään haastavammat ja vähänkin enemmän motoriikkaa vaativat jutut on sijoitettu "paremmalle" oikealle kädelle (sekä virtuoottiset klasarihommat kuin jazzpianismikin), varmasti ihan siitäkin syystä että komppaaminen kuulostaa paremmalta kun se menee vähän matalemmalta kuin melodia ;) Olen haastatellut paria tuntemaani vasenkätistä pianista, eikä ainakaan heidän mukaansa soitossa tai tuntumassa ole mitään ihmeellistä. Mutta he ovatkin lähinnä jazz-osaston hemmoja eivätkä niinkään vallankumousetydikurtisaaneja.
 
Mietin yhdessä vaiheessa tuota vasenkätisyys/parempikätisyys -juttua niin pitkälle, että suunnittelin väärinpäin (tai ehkä oikeammin peilikuvana) kulkevan pianokoskettimiston. Sen avulla vasenkätiset voisivat soittaa kaiken pianomateriaalin samoilla paremmalle/huonommalle kädelle suunnitelluilla liikeradoilla, kuin oikeakätiset pianistit.
 
Koska pianon koskettimisto on symmetrinen, systeemi menee yksinkertaisuudessaan niin, että E=C, Eb=C#, D=D, Db=D#, C=E, B=F, Bb=F# ja niin edelleen. Ainakin Korg Karmalla (tod.näk. kaikilla Triton-sarjan synilla) tuollainen viritysjärjestelmä oli helppo toteuttaa.
 
Täyttä pelleilyähän tämä tietysti on, eikä tuolla systeemillä taida olla mitään mahdollista käytännön sovellutusta, mutta olipahan hauska vähän miettiä ja replata ;) Ja jos joskus tuntuu siltä, että on oppinut kaiken mahdollisen pianonsoittoon liittyvän, niin sitten vaan koskettimisto nurinpäin ja voi taas aloittaa kaiken ihan alusta. Hoho. Back to square one.
 
Mithras
19.02.2004 18:28:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin yhdessä vaiheessa tuota vasenkätisyys/parempikätisyys -juttua niin pitkälle, että suunnittelin väärinpäin (tai ehkä oikeammin peilikuvana) kulkevan pianokoskettimiston. Sen avulla vasenkätiset voisivat soittaa kaiken pianomateriaalin samoilla paremmalle/huonommalle kädelle suunnitelluilla liikeradoilla, kuin oikeakätiset pianistit.

Koska pianon koskettimisto on symmetrinen, systeemi menee yksinkertaisuudessaan niin, että E=C, Eb=C#, D=D, Db=D#, C=E, B=F, Bb=F# ja niin edelleen. Ainakin Korg Karmalla (tod.näk. kaikilla Triton-sarjan synilla) tuollainen viritysjärjestelmä oli helppo toteuttaa.

 
Pitää kokeilla tuota. Omalla Korg Trinityllä tuon pitäisi onnistua. Itsestäni tuntuu että vasenkäsi on hidas ja kömpelö vaikka vasenkätinen olenkin. Varmaan treenin puutetta.
 
m6mm
19.02.2004 18:58:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eivätkä niinkään vallankumousetydikurtisaaneja
 
Epäilisin, että monet vähän enmmän pianoa soittaneet pysyisivät soittamaan Vallankumous etydin oikean käden jutut, mutta vasen käsi onkin sitten jo vaikeampi.
Laitan tähän midin niin voitte kuunnella kummalla kädellä on vaikeampi on tämä kappale soittaa.
http://www.angelfire.com/mb/juskaweb/etydi.mid
 
"Five to one baby, one in five,no one here gets out alive..."
Janus
19.02.2004 20:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epäilisin, että monet vähän enmmän pianoa soittaneet pysyisivät soittamaan Vallankumous etydin oikean käden jutut, mutta vasen käsi onkin sitten jo vaikeampi.
 
Jep, ihan oikeassa oot. Tossa on haastavia juttuja molemmille käsille, otin omassa kirjoituksessani tuon biisin esiin vähän herjalla ikään kuin yleistäväksi esimerkiksi vaikeahkosta klassisesta materiaalista.
 
Itseasiassa vasenkätisyydestä voisi olla jopa iso etu soitettaessa Listzin pianokonserttoa vasemmalle kädelle (tjsp) ;)
 
pianistityttö
19.02.2004 20:51:53 (muokattu 19.02.2004 20:53:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa vasenkätisyydestä voisi olla jopa iso etu soitettaessa Listzin pianokonserttoa vasemmalle kädelle (tjsp) ;)
 
...miten ois Ravelin pianokonsertto vasemmalle kädelle..? ;)
 
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Arthur Rubinstein-
Janus
19.02.2004 20:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekö sen sävelsi? Vai onko noita useampi... blah. Mun klasaripiano- ja -musahissan tunneista on jo niin paljon aikaa ettei voi millään muistaa ;) Eikä joka kerta jaksa tarkistaa tollaisia faktoja edes Googlella. Kiitos korjauksesta :)
 
ajs
19.02.2004 23:39:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea sanoa; tulin itse (vasenkätisenä) ajatelleeksi tuota vasta sitten kun olin jo soittanut pianoa niin kauan, että oikea käteni oli kehittynyt paljon tarkemmaksi/vahvemmaksi kuin vasen :)
 
Katsokaapas muuten tätä: http://www.lefthandedpiano.co.uk/
 
"Käsittääkseni kuitenkin Rossinin ja populaarimusiikin ongelma on näiden "musiikin muotojen" soinnutuksen ja teknisen rakenteen yksinkertaisuudessa sekä melodisessa arkipäiväisyydessä ja persoonattomuudessa." -megatherium
Janus
20.02.2004 00:12:00 (muokattu 20.02.2004 00:21:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.lefthandedpiano.co.uk/
 
Täysin uutta minulle, mutta juurikin tuota ajoin itsekin takaa. Ja vielä ihan samoista syistä kuin mitä tuolla sivuilla selitetään. Osasin kyllä kuvitella, että joku muukin olisi kelannut samaa juttua, mutta että tuossa mittakaavassa... ;)
 
EDIT: The Keyboard Mirror MIDI module is available by mail order, priced at £125 (inc. VAT) plus p&p. If you are interested in purchasing a module please contact us (details on our "Contact" page").
 
125 puntaa? Yli 200 euroa? Ei Jumalan äiti. Aika kohtuuton hinta siihen nähden, että aika useassa keyboardissa (ainakin tuo Korgin Triton-sarja) voidaan pitch curve kääntää negatiiviseksi, jolloin koskettimistosta tulee peilikuva ihan itsestään. Toki tuosta olisi hyötyä kytkettäessä se esim. sähköpianoon, jossa editointimahdollisuuksia ei juurikaan ole, mutta silti tuntuu varsin ylihinnoitellulta.
 
baron
20.02.2004 02:25:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vasenkätisyys ei ole ihan yksiselitteinen asia.
Ihminen voi olla ihan riippumatta mistään muusta
- vasen/oikeasilmäinen
- vasen/oikeakätinen
- vasen/oikeajalkainen.
 
Eli vasen/oikea-asteita on erilaisia. Jos on täysi vasen (joka suhteessa) saattaa olla niin, että vasen käsi on selvästi parempi soittamisessa, mutta jos on osittainen, saattaa olla, että pääsee ihan samaan tulokseen, jos käyttäytyy oikeakätisen tavoin
 
(Esimerkki omalta kohdaltani: vaikka olen periaatteessa oikeakätinen, niin elämäni ensimmäistä soitinta, isoisäni mandoliinia aloin vaistomaisesti soittaa "väärin päin" ja kun sain ensimmäisen kitarani (ja kitarakoulun) oli aika vaikea alkaa soittaa oikein (siis mun kannalta väärin) päin.
 
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
faq1
20.02.2004 08:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitin pieneä haitaria - väärinpäin, vasenkätinen kun olen.
Koskettimissa vasen toimii paljon oikeata paremmin. Kovalla harjoittelulla asialle voisi tehdä paljonkin.
 
Soolokitarassa olen aina ollut huono, komppaajana melko hyväksi kehuttu.
 
Kait se niin on, että minkä vasemmassa voitetaan se oikeassa menetetään ja päinvastoin.
 
TuntematonMuuttuja
22.02.2004 00:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jaa, tuskimpa vasen/oikeakätisyys niin suuresti vaikuttaa tuohon soiton hankaluuteen, johtuen lähinnä siitä, että - ainakin näin klassisella puolella - ne juoksutukset lankeavat lähinnä oikealle kädelle -> oikea käsi kehittyy niissä enemmän. Että enemmän voi kuitenkin olla kyse siitä. Ainakin itsellä oikea käsi on ketterämpi tiluttaja kuin vasen käsi, vaikka vasenkätinen olenkin (osaksi - kirjoitan oikealla. Kärsin identiteettikriisistä! Kuka minä olen, ja miksi olen syntynyt tällaiseksi, etc. - Mutta kai siitä on ollut jotain hyötyäkin, kun tämä sekakätisyyteni jako menee niin, että hienomotoriset toimet lankeavat oikealle kädelle ja vähemmän hienomotoriset toimet - lyöminen, heittäminen ja sointupatterit - vasemmalle ;-)
 
Vaan on se vaan aina niin tun ihmeellistä, kun pitää välillä miettiä, että milläs kädellä sitä tämän asian teinkään. Perkele! Pitää olla ihmiselle tehtynä kaikkea tällaista typerää kiusaa! Miksen minä voi olla normaali?!?
 
Juh, taidan mennä ampumaan itseni - jos vain ensin muistan, että kummassa kädessä minä taas pidinkään pistoolia... ;-)
 
U.Honey
22.02.2004 00:20:27 (muokattu 22.02.2004 00:24:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunnustan että olen vahvasti epänormaali. Keyboardin kanssa siitä on kai lähinnä hyötyä, mutta menepäs ostamaan kitaraa niin huomaat miten helvetillinen tämä sairaus on!
 
Children of Baron, the ultimate musical experience!
maza
22.02.2004 10:18:17 (muokattu 22.02.2004 10:18:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks frendi on vasenkätinen ja on siitä huolimatta / juurikin sen takia ihan sikakova (sähkö)pianisti. On tosin myös sitten hemmetin musikaalinen tyyppikin.
 
Mems
02.03.2004 12:57:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä siitä vasenkätisyydestä mitään haittaa ole ollut.
 
v_m_kangas
02.03.2004 14:47:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kattelin K.Tapion konserttia töllöstä ja väliin näytti siltä, että kiipparisti veti enemmän vasurilla kuin oikealla, kädet oli useasti ristikkäin, yläkiipparilla siis sooloja ja välikkeitä ja alakiipparissa pianoa ja haitaria. Joissakin biiseissä taas näytti siltä, että molemmat kädet pelaa yhtä hyvin, joka tapauksessa hyvänkuuloinen suoritus. Joistakin soundeista ehkä voisi kritisoida jos viittis, M1 on kuitenkin aika vanha peli.
 
Humppaa tai soita
R.W. Piuha
02.03.2004 14:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunnustan että olen vahvasti epänormaali. Keyboardin kanssa siitä on kai lähinnä hyötyä, mutta menepäs ostamaan kitaraa niin huomaat miten helvetillinen tämä sairaus on!
 
Aivan,vasenkätinen on auttamatta toisen luokan kansalainen kun pitäs ostaa vasurikitara/basso,tarjonta on aikas suppeaa,mutta kiippareissa ainakin mulle on ollut hyötyä vasenkätisyydestä kun olen joutunut tanssibändissä joskus soittaan vasurilla bassoja,tosin apua on myös hyvästä korvasta ja kohtalaisesta bassonsoittotaidosta/tajusta miten sitä pitäis soittaa :-)
 
midprice
02.03.2004 15:48:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli vasen/oikea-asteita on erilaisia. Jos on täysi vasen (joka suhteessa) saattaa olla niin, että vasen käsi on selvästi parempi soittamisessa, mutta jos on osittainen, saattaa olla, että pääsee ihan samaan tulokseen, jos käyttäytyy oikeakätisen tavoin
 
Juu, itse olen sen verran vasenkätinen, että kirjoitan ja syön vasemmalla. Mutta toisaalta kitaransoitto hoituu kuten oikeakätisillä, pingistä pelaan kummillakin käsillä yhtä hyvin/huonosti ja pianonsoitossa on kuitenkin oikea käsi vahvempi. Otappa tästä kätisyydestä sitten selvää.
pianistityttö
02.03.2004 15:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kattelin K.Tapion konserttia töllöstä ja väliin näytti siltä, että kiipparisti veti enemmän vasurilla kuin oikealla, kädet oli useasti ristikkäin, yläkiipparilla siis sooloja ja välikkeitä ja alakiipparissa pianoa ja haitaria. Joissakin biiseissä taas näytti siltä, että molemmat kädet pelaa yhtä hyvin, joka tapauksessa hyvänkuuloinen suoritus.
 
öö? katoin sitä samaa ohjelmaa (en kyllä tiedä miksi) vähän aikaa ja katsoin, että "ohhoh kun on NIIN aneemista soittoa, että huhhuh..." En nyt tiedä oliko niin hyvänkuulonenkaan..pitäiskö ryhtyä sittenkin jonkun bändin kiipparistiks kun näyttävät ainakin tuon ohjelman perusteella pääsevän aikas vähällä.. :)
 
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Arthur Rubinstein-
faq1
02.03.2004 21:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukapa vasenkätinen osaisi sanoa, soittaisko paremmin oikeakätisenä, koska ei ole päivääkään elämästään ollut oikeakätinen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «