Aihe: Mesa/Boogie Roadster
1 2 3 4
pekurides
22.01.2009 02:53:53

Kohta päästää väitelemään siitä mitä se tiukkuus on

Ei oikeastaan pöllömpi idea:)

Näemmä täälläpäin ainakin eri "näkemys" siitä kuin parilla muulla... ainakin putkityyppien luonnehtimisen mukaan.
(taas tänään huomasin miten eri vahvistimissa eri etusputketkin toimivat erilailla , eli se mikä nupissa A toimii niin nupissa B ei välttämättä toimikkaan vaikka kuinka Telefunkkenia olisi!)

musta se tiukkuus on aika pitkälle juurikin sitä vahvistimen nopeaa soittoon reagoimista ja demppisaundin kasassa pysymistä sekä alakerran luonnehtimistä "botnekkaaksi" pyöreän tai "woody" sijasta.

unelmametallisaundi olisi samaan aikaan tiukka ja läski.... jostain syystä vain aika usein läskisaundiset pelit tuntuvat löysilta ja samoin tiukat pelit usein näkkäriltä.

tuunattu recto varmaankin aika lähellä ja myös Framus Cobra oli aika lähellä ilman pedaaliakin mutta joku omituinen keskialuetaajuus kuitenkin häiritsi kokoajan...

Nyt ollen aika lähellä taas Kun tämän illan usean tunnin etusputkirumban ja säätösessioiden jälkeen sain vihdoin ENGL e570n se etusesta ylimääräiset kireydet raavittua pois ja mullard tyylisillä putkilla(+12at7) lisää rouheutta ja läskiä koneeseen ahdettua:)

AHB-2 = tykki = ....nuijanukutus..........
Tunteella päin vittua.
Pluto
22.01.2009 09:27:28
Tästä käsitteestä "tiukkuus"..

Mä olen muutenkin miettinyt, että pitäisi luoda universaalit kuvaukset jokaiselle soundityypille, ja niistä jonkinlainen sounditietokanta. Sitten tietysti jokainen vahvistin arvioitaisiin Valtuutetun Paneelin toimesta ja liitettäisiin tietokannan hakukoneeseen. Yksinkertaistuisi touhu täälläkin aika paljon.

-Musta ton vahvarin X soundi on vähän liian kireä
-Voi kuule poika, toi nyt ei oo kireetä nähnytkään, koska siinähän on kireyttä soundissa vaan...katotaas...seittemän. Niin että mietis vähän ennen kun taas avaat suus.
Dillon, you son of a bitch!
HeavyMachinery
22.01.2009 10:05:18

musta se tiukkuus on aika pitkälle juurikin sitä vahvistimen nopeaa soittoon reagoimista ja demppisaundin kasassa pysymistä sekä alakerran luonnehtimistä "botnekkaaksi" pyöreän tai "woody" sijasta

Minullekin se tiukkuus on juuri sitä vahvistimen tottelemista soittoon. Äläpään toisto monesti on se ongelma esim:
Engl invader on alapäästää sellainen Räyh
kun recto on alapäästään sellainen MuRrr

Heitän ihan piruuttani nämä kaksi linkkiä jossa näkee aika paljon sitä miten soundi on kiinni soittajasta.
Invader: http://www.youtube.com/watch?v=MGmzlhfIU8g
Recto: http://www.youtube.com/watch?v=pvAmUmZMsSs&feature=related
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Tomi_R
22.01.2009 13:44:46

Minullekin se tiukkuus on juuri sitä vahvistimen tottelemista soittoon. Äläpään toisto monesti on se ongelma esim:
Engl invader on alapäästää sellainen Räyh
kun recto on alapäästään sellainen MuRrr

Heitän ihan piruuttani nämä kaksi linkkiä jossa näkee aika paljon sitä miten soundi on kiinni soittajasta.
Invader: http://www.youtube.com/watch?v=MGmzlhfIU8g
Recto: http://www.youtube.com/watch?v=pvAmUmZMsSs&feature=related

Itseltä löytyy niin Recto kuin Invader ja tuo alapään luonteesta oli kieltämättä nappisuoritus, hahaha! Mutta näin se juurikin on!

Itselläni ei koskaan ole ollut ongelmaa saada Rectosta tarpeeksi tiukkaa saundia irti, vaikkakin itselläni on kylläkin käytössä Maxonin OD808 tai Ibanezin TS9.

Olen monasti huomannut, varsinkin Rectifierin kanssa, kuinka paljon juurikin se soittaja vaikuttaa siihen, kuinka tiukalta soitto kuulostaa. Varsinkin kun puhutaan "tiukoista" metalli saundeista, niin Rectossa tuntuu soittajan plektrakäsi olevan se, mikä vaikuttaa kaiuttimista tulevan äänen luonteeseen, ja siihen miten vahvistin vastaa soittoon. Tuo Bulb pätkä oli oiva esimerkki!

Recton kanssa kielille pitää antaa plektralla piiskaa kuin... noh, vahvistin siis kuulostaa parhaalta kun käytät plektrakädessä paljon voimaa ja soitat tarkasti.

Henkilökohtaisesti pidän eniten Recton äänestä kun säröä on moderni moodissa alle klo: 11, basso noin klo 10, diodit ja bold moodi. Liika särö muuttaa alapään luonnetta huonompaan suuntaan, mutta kunhan kielet saavat tarpeeksi rankaisua soittajan kädestä, ei noillakaan säädöillä ole todellakaan liian vähän säröä.

Mutta tosiaankin, kaikki on subjektiivista. Itselleni tuo Triple on se vahvistin josta lähtee se "oma saundi". Vahvistimen olen omistanut jo pari vuotta ja sitä ennen omistin Single Recton, joten kyse ei siis ole mistään alkuinnostuksesta.
Detox
22.01.2009 16:47:54 (muokattu 22.01.2009 16:48:38)

Olen monasti huomannut, varsinkin Rectifierin kanssa, kuinka paljon juurikin se soittaja vaikuttaa siihen, kuinka tiukalta soitto kuulostaa. Varsinkin kun puhutaan "tiukoista" metalli saundeista, niin Rectossa tuntuu soittajan plektrakäsi olevan se, mikä vaikuttaa kaiuttimista tulevan äänen luonteeseen, ja siihen miten vahvistin vastaa soittoon. Tuo Bulb pätkä oli oiva esimerkki!

Recton kanssa kielille pitää antaa plektralla piiskaa kuin... noh, vahvistin siis kuulostaa parhaalta kun käytät plektrakädessä paljon voimaa ja soitat tarkasti.

On myös itse tehnyt mieli mainita asiasta monet kerrat, mutta täällä tuppaa saamaan kommenttia hieman ikävään sävyyn mikäli esittää eriävän mielipiteen . Kyllä se on myös hyvin paljon soittajasta / soittotatsista kiinni miten tiukalta Recto kuullostaa. Usein kyllä niiden kanssa sorrutaan käyttämään liikaa säröä.
Mesa 4 Life!
Mitähän kitarismi tarkottaa???
HeavyMachinery
22.01.2009 17:13:37

Usein kyllä niiden kanssa sorrutaan käyttämään liikaa säröä.

AAMEN !

Tuo tuntuu olevan yleisin ongelma kaikissa vahvistimissa. Mulla taitaa olla invaderin komppi kanavan gain jossain klo 9-10 välissä.
Snapo
22.01.2009 17:45:24
AAMEN !

Tuo tuntuu olevan yleisin ongelma kaikissa vahvistimissa. Mulla taitaa olla invaderin komppi kanavan gain jossain klo 9-10 välissä.

Ja etenkin bändisoitossa sitten ihmetellään miksi soundi on mössöä :D Etenkin jos vielä Recton kanssa helposti vääntää bassot liian kovalle.
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
Tomi_R
22.01.2009 21:53:22

AAMEN !

Itselläkin se on siinä klo 9 kohdalla hi gain moodin ollessa päällä.

Rectifiereissä yleisimmät virheet (varsinkin 3 kanavaisissa) on liika särön käyttäminen ja varsinkin punaisella kanavalla, liian presencen käyttö.

Monella keskustelu palstalla on tullut vastaan tämä ilmiö, ihmiset ovat löytäneet netissä pyörineet Andy Sneap (tuottaja, miksaaja yms.) Rectifier säädöt, jotka olivat tarkoitettu 2 kanavaisen punaiselle kanavalle.

2 kanavaisen Recton ja kolmikanavaisen Recton punaiset kanavat ovat hyvin erilaiset, kolme kanavaisessa presence potikka on paljon aggressiivisempi, ja kun Sneap säädöissä on särö ja presence 12:30, tulee tämä kuulostamaan aika epämiellyttävältä.

Oranssi (kakkos) kanava kolme kanavaisessa Rectossa on paljon lähempänä 2kanavaisen punaista kanavaa, koska se on huomattavasti tummempi.

Itse pidän yleensäkkin oranssia kanavaa kun hakusessa on kunnon rankka demppisaundi. Punainenkin kanava toimii hienosti, kunhan pitää presencen noin klo 9.
sonata
22.01.2009 22:29:30

Roadster testattu...Aivan jumankauta hyvä vahvistin! Juuri sitä mitä hain :) Todella monipuolinen ja sain jo ruuvattua todella mielekästä soundia vaikka en soitellut kun puolisen tuntia.

Yksi ongelma ilmeni kuitenkin :/
Kanavanvaihtajasta kun yritin vaihtaa kakkoskanavalle niin se vaihtuikin neloselle :o
Muuten pedaali toimi normaalisti. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ongelmaan omien kanssa? vai olisiko joku pikkuhäikkä? Takaa olen kyllä säätänyt sille jalkakytkimelle....Keltään apua tähän? Vai onko soitto huomenna maahantuojalle mitä tehdään tämän asian kanssa...
heiii!
Antti1
23.01.2009 11:58:07
.. eiköhän torillekkin pompsahtanut just silloin kun sait uudenkarhean pelin syliisi niin käytettynäkin sama peli....

Tosin tuo torin käytetty on vähän ylihintainen. Tai mä en ainakaan omastani noin paljoa maksanut, enkä maksaisi vieläkään.
sonata
23.01.2009 16:38:23

Soittelin maahantuojalle tuosta meikän ongelmasta ja ihmetteli kovasti asiaa kun kehui että eipä ole ennen tullut ongelmaa vastaan.
Mutta pittää testailla viikonloppuna vähän vielä ja jos ongelma ei ratkea niin lähetellä sitten vain maahantuojalle tutkittavaksi :)
heiii!
HeavyMachinery
23.01.2009 16:43:58

Soittelin maahantuojalle tuosta meikän ongelmasta ja ihmetteli kovasti asiaa kun kehui että eipä ole ennen tullut ongelmaa vastaan.
Mutta pittää testailla viikonloppuna vähän vielä ja jos ongelma ei ratkea niin lähetellä sitten vain maahantuojalle tutkittavaksi :)

Veikkaisin vian olevan ohjaimessa ennemmin kuin nupissa. Yksi väärä vastus tai väärinpäin piuhat.
hevikukko
23.01.2009 17:49:25 (muokattu 23.01.2009 18:32:19)
Vielä Recton säröstä ja tiukkuudesta.
Tuntuu olevan vaikea verrata Rectojakin muihin Rectoihin, niin paljon eri soundisia.
Itselläni aukee Single Rect-o-verb:sissä tosi särö vasta klo 14 ja pidän klo 16.00 koko ajan sitä. Olen säröfriikki. Se on mun mieleinen ja ompahan varaa säädellä kitarasta. Tätä murisevaa säröä kuvastaa parhaiten Metallican Master Of Puppets tai Dream Theaterin Overture 1928.
Bassot on Rectifier kaapille sopivat klo 10 aamupäivässä muuten menee BUMMMBUMMM ääneksi.
Lisäksi pistän tuohon lihavaan säröön joka mielestäni ei ole niin löysä, hiukan boostia Ibanez SD-9 spedulla. Näin lähtee raikuvat, loputtomat nuotit Lead muodossa.

Tiukkuutta voi nimenomaan säätää kitarasta vääntämällä volumea hiukan poispäin, kunhan takana on järjettömästi potkua ja lyö kieliä voimakkaasti mutena. Tämä on vain oma mielipiteeni.
Ei tässä ketään! ;D
HeavyMachinery
23.01.2009 17:58:18

Tiukkuutta voi nimenomaan säätää kitarasta vääntämällä volumea hiukan poispäin, kunhan takana on järjettömästi potkua.

Ei se ihan noin nyt mene. Tuo on sama asia melkein kuin tiukkuuden säätäminen vääntämällä EQsta bassoa pois.

Taas erillainen käsitys tiukkuudesta :D
hevikukko
23.01.2009 18:06:57
Ei se ihan noin nyt mene. Tuo on sama asia melkein kuin tiukkuuden säätäminen vääntämällä EQsta bassoa pois.

Taas erillainen käsitys tiukkuudesta :D

Kyllä on tiukkaa keskustelua :D

Ok. Kyse on varmaan siis siitä potkivasta bassoisesta säröstä jossa ei ole yhtään ylimääräistä pyöreyttä joka sotkee sitä.
Ei tässä ketään! ;D
HeavyMachinery
23.01.2009 18:09:44

Kyllä on tiukkaa keskustelua :D

Ok. Kyse on varmaan siis siitä potkivasta bassoisesta säröstä jossa ei ole yhtään ylimääräistä pyöreyttä joka sotkee sitä.

Tuo käy kuvauksesi tietysti tiukasta soundista mutta vahvistimen tiukkuus ei ole minun mielestä sen soundi vaan tatsi kysymys. Eri vahvistimet kun reagoi eritavalla käyttäjäänsä, ihan niin kuin naisetkin.
hevikukko
23.01.2009 18:18:08 (muokattu 23.01.2009 18:22:53)
Asiasta alkuperäiseen.
Olisi kiva kokeilla Roadsteria seuraavaksi. Useampi kanava todellakin tekisi höpöä.
Clean, Blues, Komppi ja Lead.
Mites nuo puhtaat äänet eroaa Roadsterissa verrattuna Lonestar/Rect-o-verb suuntaan?
Ei tässä ketään! ;D
sonata
23.01.2009 19:54:05

Asiasta alkuperäiseen.
Olisi kiva kokeilla Roadsteria seuraavaksi. Useampi kanava todellakin tekisi höpöä.
Clean, Blues, Komppi ja Lead.
Mites nuo puhtaat äänet eroaa Roadsterissa verrattuna Lonestar/Rect-o-verb suuntaan?

Eikös roadsterin puhtaat pitäisi olla aikaslailla samat kuin lonestarissa?
Näin itse käsitin ja pirun hyvät ne onkin!
heiii!
H.Corruption
23.01.2009 22:13:59
Roadster testattu...Aivan jumankauta hyvä vahvistin! Juuri sitä mitä hain :) Todella monipuolinen ja sain jo ruuvattua todella mielekästä soundia vaikka en soitellut kun puolisen tuntia.

Yksi ongelma ilmeni kuitenkin :/
Kanavanvaihtajasta kun yritin vaihtaa kakkoskanavalle niin se vaihtuikin neloselle :o
Muuten pedaali toimi normaalisti. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ongelmaan omien kanssa? vai olisiko joku pikkuhäikkä? Takaa olen kyllä säätänyt sille jalkakytkimelle....Keltään apua tähän? Vai onko soitto huomenna maahantuojalle mitä tehdään tämän asian kanssa...

Onko pedaalissa irroitettava kaapeli? Saattaahan olla että siinä on kytkentä virhe. Sekä pedaalissa, että vahvistimessa liittimet ovat suoraan piirilevyillä, joten niissä kytkentävirhe on mahdoton.

Hyvä että olet tyytyväinen soundeihin. Dual Recton ostettuani olen ollut siihen tyytyväinen. Sitä Recton "kuuluisaa" pörinää en ole pitänyt kovinkaan suurena ongelmana. Päätteeseen EL34:t ja tasureiksi 5AR4:t ja soundi muistuttaa jo rankemmaksi modattua Marsua. Pienen modiksen kyllä tein ja soundi on nyt hieman kirkkaampi särökanavilla. Vahvistimen avaus paljasti, ettei potikat kuitenkaan ole CTS:n valmistamia, kuten mainoskuvat ja jutut antaisivat ymmärtää. Semmoinen pieni detalji.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)