*Bandiitti* 19.11.2008 16:37:32 | |
---|
Morjens. Elikkä oon vähän alkanu haaveilemaan omasta pienestä pa:sta keikoille. Elikkä voisitte kertoa millasilla kamoilla pärjää hyvin. Ja mikit löytyy ja ständit mutta siis monitorit, kokoäänikajarit ja mikseri tarvitaan. Niin ja mikserissä voisi olla 10 kanavaa. "ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
sepisti 19.11.2008 23:36:49 (muokattu 19.11.2008 23:40:45) | |
---|
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
Simo78 20.11.2008 00:15:20 (muokattu 20.11.2008 00:23:01) | |
---|
|
IJarro 21.11.2008 19:02:30 (muokattu 21.11.2008 19:04:58) | |
---|
Yleensä noista miksereistä, eli ennkun ostat, ni mieti tarkkaan: -montako monokanavaa tarvitset (eli esim mikit ja vaikka basso) -montako stereokanavaa (esim CDsoittimet ja kiipparit) -tarvitaanko efektejä (lauluun on kiva lisätä aina vähän kaikua) -tarvitaanko graafista masterEQa (toisinaan on hyvä vähnä säädellä eri taajuuksia) -montako auxia (=apulähtöä, eli niitä joihin ne monitorit kytketään) Ja etenkin jos ekoja "pieniä" kamopja on hankkimassa, kannattaa tosissaan funtisa, voiko jatkossa olla tarvetta enemmälle. Mikään muu ei hatuta niin paljoa kuin hiukan liian pienen mikserin kanssa kikkailu, etenkin jos tietää, että moinen olisi ollut vältettävissa puolivuotta aikaisemmin tehdyllä 50€ panostuksella. Ja itse aiheeseen, tuo yammu on vallan loistava. Spirititkin varmasti jees, mutta noissa M-sarjalaisissa ei ole efektejä ja EFXssä vain monitorilähtö (2auxia joista siis toinen menee efektilaitteelle ja vain toinen monarikäyttöön). Yammussa on lisäksi kompurat, jotka on korvaamaton apu esim rumpujen mikityksessä. EDIT:Eipä ollut näköjään yammussa efektejä vaan isoveljessä vasta http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg_166cx.htm eli tuo 166cX on mun suositus Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... |
ravensoul 21.11.2008 19:33:33 (muokattu 21.11.2008 19:34:43) | |
---|
Täältäkin ääni tuolle Yamahan MG-sarjalle. Itselläni vaan pienempi versio, hintaansa ihan laadukkaan oloinen, efektiprosessori pieksee Behkun vastaavat sata-nolla ja tuosta simppelistä (=koulutettu apinakin osaa käyttää) kompurasysteemistä on pirusti hyötyä jos erilliseen ja monipuolisempaan kompuraan ei ole varaa/halua sijoittaa. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein |
*Bandiitti* 21.11.2008 20:47:37 | |
---|
"ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
IJarro 22.11.2008 20:22:51 | |
---|
entäs tälläinen mikseri? http://www.thomann.de/fi/peavey_pv_14.htm Varmaan ihan ok, mutta 2 auxia ei riitä mihinkään. Toinen siis efekteille ja toinene monarille. Ei kovin hääppöstä. Jollekin varmaan ihan jees... Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... |
*Bandiitti* 22.11.2008 21:37:01 | |
---|
Varmaan ihan ok, mutta 2 auxia ei riitä mihinkään. Toinen siis efekteille ja toinene monarille. Ei kovin hääppöstä. Jollekin varmaan ihan jees... monta niitä auxeja sitten pitää olla? "ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
sepisti 22.11.2008 23:22:49 | |
---|
monta niitä auxeja sitten pitää olla? Se riippuu siitä, kuinka monta erilaista monitorimiksausta tarvitset. Meillä trion kanssa, jossa on vain yksi laulu, riittää kaksi miksiä. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
IJarro 22.11.2008 23:30:19 | |
---|
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... |
*Bandiitti* 11.01.2009 17:39:01 | |
---|
Joo o.. taas vähän apua. tai no keskustelua. Eli kummat olis paremmat kaiuttimet aktiivit vaiko passiivit? Ja mites on tarviiko alapäätä ostaa? Välttämättä.. "ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen |
pwc 11.01.2009 18:13:00 | |
---|
|
sepisti 11.01.2009 18:40:22 | |
---|
Joo o.. taas vähän apua. tai no keskustelua. Eli kummat olis paremmat kaiuttimet aktiivit vaiko passiivit? Ja mites on tarviiko alapäätä ostaa? Välttämättä.. Mä sanoisin, että jos haluaa saada laadukasta mahdollisimman halvalla, aktiivit on ainoa vaihtoehto. Tosin tämäkin "halpuus" on kovin suhteellista... Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
Lennu 13.01.2009 15:29:26 | |
---|
Mä sanoisin, että jos haluaa saada laadukasta mahdollisimman halvalla, aktiivit on ainoa vaihtoehto. Tosin tämäkin "halpuus" on kovin suhteellista... Yksi ihan huomionarvoinen seikka sitten aktiivien kanssa jossain kaljakuppiloissa keikkaillessa on se, että ne virtapiuhat on hyvin suojattu, kun ne kelluu siellä lavanedustan kaljasateessa. On joskus kylmänny seurata jotain hongkongin kuusreikästä jatkoroikkaa siinä just laskeuma-alueella. |
Simo78 13.01.2009 15:38:43 (muokattu 13.01.2009 15:45:12) | |
---|
Yksi ihan huomionarvoinen seikka sitten aktiivien kanssa jossain kaljakuppiloissa keikkaillessa on se, että ne virtapiuhat on hyvin suojattu, kun ne kelluu siellä lavanedustan kaljasateessa. On joskus kylmänny seurata jotain hongkongin kuusreikästä jatkoroikkaa siinä just laskeuma-alueella. Missähän blues brother-tyylin kanaverkko kuppilassa tollanen meno on? :-) E: mitä meninkään sanomaan ja tälläinen tuli vastaan. Mikäs se siellä videoissa onkaan? http://profile.myspace.com/index.cf … .viewProfile&friendID=259514868:-D |
Tollaset tuli harrastebändillemme: http://www.thomann.de/fi/mackiesrm_450_set.htm Ensimmäinen kokemus treeneistä oli, että nehän vaikutti hintaisekseen ihan kivoilta. Mikserissä kannattaa olla käytössä kaikulaite, niin saa jo kivan kuuloista saundia aikaan. Varmaankin nuo fyysisilta mitoiltaan pienemmät RCF:ätkin piisaisi moneen käyttötarkoitukseen. |
Volle 22.01.2009 11:55:19 | |
---|
Missähän blues brother-tyylin kanaverkko kuppilassa tollanen meno on? :-) Joka keikallahan noita kännisiä hoippujia ja kaljan läikyttäjiä on. Toisinaan tosin kaljan läikyttelystä huolehtivat jo päihtyneet soittajat itse. Mäkin olen joskus polkaissut epähuomiossa kaljatuopin paskaksi lavalla. Kanaverkkoon en tosin ole törmännyt vielä. |
rintapek 22.01.2009 11:55:54 | |
---|
Tollaset tuli harrastebändillemme: http://www.thomann.de/fi/mackiesrm_450_set.htm Ensimmäinen kokemus treeneistä oli, että nehän vaikutti hintaisekseen ihan kivoilta. Kyllä noilla tekee keikkaa ihan kummasti. Varmaankin nuo fyysisilta mitoiltaan pienemmät RCF:ätkin piisaisi moneen käyttötarkoitukseen. Ne on tehty ihan samaan käyttötarkoitukseen. Mikserissä kannattaa olla käytössä kaikulaite, niin saa jo kivan kuuloista saundia aikaan. Niin ja näin. Se ny näyttää näppärältä kun ko mikserissä ittessään on efekti, mut onhan noita erillisiä efektejä tämän tästä torilla satasen pintaan. Tää ny on mun mielipide, mut loppujen lopuksi yksinkertaisin käytössä on erillisefekti, josta lyö paluukanavat mikserin sisääntulokanaviin. Saapi reverbin ja delayn omiin kanaviinsa, joista niitä voipi tarvittaessa ohjata monitoreihinkin. Tietty edellyttää, että on se kaksi aux- lähtöä efektille. Ja tarpeellinen määrä monitoreille. One kind of music only - the good kind |
musamies 22.01.2009 12:40:36 (muokattu 22.01.2009 12:42:56) | |
---|
Niin ja näin. Se ny näyttää näppärältä kun ko mikserissä ittessään on efekti, mut onhan noita erillisiä efektejä tämän tästä torilla satasen pintaan. Tää ny on mun mielipide, mut loppujen lopuksi yksinkertaisin käytössä on erillisefekti, josta lyö paluukanavat mikserin sisääntulokanaviin. Saapi reverbin ja delayn omiin kanaviinsa, joista niitä voipi tarvittaessa ohjata monitoreihinkin. Tietty edellyttää, että on se kaksi aux- lähtöä efektille. Ja tarpeellinen määrä monitoreille. Mun mielestä erilisestä efektistä on hyötyä vasta sitten jos ihan oikeesti perehtyy sen käyttämiseen kunnolla. Jos erilisellä efektilaitteella on useita käyttäjiä, huonossa lykyssö kukaan ei osaa käyttää sitä kunnolla. Itsellä on ollut vuosia Behringerin mikseri, jossa tuli myyjän mukaan melko vaatimaton efektilaite sisäänrakennettuna. Olen näille efekteille löytänyt valtavasti käyttöä ja vaikka tässä laitteessa ei ole vaihtoehtoja eriliseen efektilaitteeseen verrattuna yhtä paljon, olen vieläkin oppinut uusia tapoja käyttää näitä mainioita efektejä. Näissä sisäänrakennetuissa efekteissä on hyvä puoli, että ne on aina mukana eikä estä käyttämästä ulkopuolisiakaan efektejä. Mitähän kaikkea tuollaisella Yamahan digitaalimikserillä sitten pystyisi tekemään: http://www.f-musiikki.fi/pa-/studio … 6vcm_digitaalimikseri_/_yamaha.html |