Aihe: Etuasteputkista kysymys.
1 2 3 4
Jucciz
21.01.2009 17:49:21
Liekö tämä ihan näin yksioikoista? Esim. 12AT7 on kuitenkin aivan eriluontoinen kuin 5751 vaikka vahvistuskerroin on molemmissa se about 70% vrt. 12AX7:aan.

Yksioikoista tai ei, säröytymisen pitäisi vähentyä suurin piirtein tuossa suhteessa, mutta taaskin koko vahvistimen kytkentä ja se, miten putkia (esim. yhtä vai kahta puoliskoa) kyseisessä kytkennässä käytetään, vaikuttaa lopputulokseen. Säröytyminenhän on vain yksi mitattava ominaisuus putkessa - sen soundissa ja sen käyttäytymisessä. Muitakin tärkeitä juttuja on.

Olen ymmärtänyt, että 5751 on toiminnallisesti lähempänä 12AX7:aa mutta pienentää vahvistusta. Eräästä tekstistä, jossa puitiin vaiheenkääntäjän merkitystä, tuollaista tietoa bongasin.

Jep. Vaiheenkääntäjä työskentelee etuasteputkista eniten (sen läpi menee tuhdein signaali), ja joskus se luetaankin osaksi pääteastetta, koska se on se tötterö, joka viime kädessä soundia puskee pääteasteen puolelle. Näin sen merkitystä kokonaissoundin kannalta ei sovi suinkaan väheksyä - vaiheenkääntöputken säröytymisominaisuudet vaikuttavat olennaisesti siihen, miten vahvistin tuntuu säröytyvän ja miten pääteaste reagoi soittotuntumaan. Tämä lie se teksti: http://www.guitaramplifierblueprinting.com/files/Phaseinverter.pdf

...omassa Screamerissä: 12AT7 ykkösenä kuulosti yksinkertaisesti melko kuolleelta

Minä en muunlaista soundia Screamerista ole ikinä saanutkaan. Ei vaan oo vahvistin mun makuun. YMMV. ;) Oliko muuten kalliskin/hyväkin 12AT7 vai joku Electro-Harmonix, Sovtek, JJ tms?
Jucciz
21.01.2009 22:55:12 (muokattu 21.01.2009 22:56:37)
Onkos kenellekään noi 7025-tuubit tuttuja?

Mä olen ymmärtänyt 7025:n käytännössä samaksi putkeksi kuin ECC83/12AX7 - 7025:t vaan olivat (aikanaan) häiriöiden osalta parempia ja laadukkaampia putkia, mutta muuten speksit ovat käsittääkseni identtiset. Hyvälaatuinen ECC83 toimii siinä missä 7025:kin - esimerkiksi Telefunken. ;)

Oikeastaan sama kysymys myös 5751 putkista.

5751 on puolestaan - kuten tuossa vaiheenkääntäjä-pdf:ssä kävi ilmi - ECC81:ä suositeltavampi vaihtoehto ECC83:lle kun halutaan pienempää vahvistusta. Esimerkiksi SRV suosi vahvistimissaan ainakin jossain vaiheessa juurikin 5751-putkia, muistaakseni JAN-merkkistä. Itselläni on pari valkoisella painatuksella olevaa GE:tä ja yksi vihreällä painatuksella oleva JAN. Oikein hyväsoundisia putkia.
Antti1
21.01.2009 23:05:51
Mä olen ymmärtänyt 7025:n käytännössä samaksi putkeksi kuin ECC83/12AX7 - 7025:t vaan olivat (aikanaan) häiriöiden osalta parempia ja laadukkaampia putkia, mutta muuten speksit ovat käsittääkseni identtiset. Hyvälaatuinen ECC83 toimii siinä missä 7025:kin - esimerkiksi Telefunken. ;)

Joo, samanmoista informaatiota sain tuossa aiemmin illalla Kankaanpään Mikolta. Harmi sinänsä, kun noi TAD:n versiot aiheesta tuntui kyllä kovin vähäkohinaisilta. Toisaalta taas hittoako siitä, jos hyvä ECC83 pääsee samoihin. Osaatko sanoa noita Telefunkeneista esim. Tungsoliin, JJ tms. vakiokauraan verrattuna häiriöistä? Tietty vähän yksilökohtaista.

Vois tommosta 5751:stäkin mietiskellä parin kappaleen verran vahvariin sisälle. 3 ja 4 kanavilta kun riittää pauhua gainit alle puolivälissäkin vaikka mihin mörköheviin. Jos sais sitä soundipalettia hiottua vielä hiukan pidemmälle.
duc
21.01.2009 23:13:25
Nää Groove Tubesin 5751-M:t on mun mielestä hyviä:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=2405

Nämä Mullard-kopiot ovat siis GT:n omaa tuotantoa, eli eivät uudelleenleimattuja kiinalaisia tai venäläisiä...
Jucciz
21.01.2009 23:17:29
Joo, samanmoista informaatiota sain tuossa aiemmin illalla Kankaanpään Mikolta. Harmi sinänsä, kun noi TAD:n versiot aiheesta tuntui kyllä kovin vähäkohinaisilta. Toisaalta taas hittoako siitä, jos hyvä ECC83 pääsee samoihin. Osaatko sanoa noita Telefunkeneista esim. Tungsoliin, JJ tms. vakiokauraan verrattuna häiriöistä? Tietty vähän yksilökohtaista.

Häiriöiden suhteen en ole verrannut. Soundin puolesta Tung-Sol taitaa olla ärhäkämpi kuin moni muu, JJ:tä taas pidetään tummasoundisena. Toisaalta, häiriöttömyys ja "kolmiulotteinen ja musikaalinen" soundi on ne tutut argumentit, joilla Telefunkeneita on aina myyty, enkä mä oikein pahasti voi eri mieltäkään tässä asiassa olla. Häiriöiden määrästä tietysti saattaa kertoa sekin, että hifistit ja high-endistit tuntuvat vannovan putkihifivahvistimissaan ainakin etuasteen puolella Telefunkenin nimeen. Mulla ei ole ainakaan häiriöiden suhteen ollut valittamista myöskään, vaikken minkään sortin hifisti ole.

Vois tommosta 5751:stäkin mietiskellä parin kappaleen verran vahvariin sisälle. 3 ja 4 kanavilta kun riittää pauhua gainit alle puolivälissäkin vaikka mihin mörköheviin. Jos sais sitä soundipalettia hiottua vielä hiukan pidemmälle.

Jos gainia tuntuu olevan liikaa, 5751:llä voi hyvinkin saada enemmän käyttökelpoista säätöaluetta säröpotikkaan. :)
Antti1
21.01.2009 23:33:27
Mulla ei ole ainakaan häiriöiden suhteen ollut valittamista myöskään, vaikken minkään sortin hifisti ole.

Ei varmasti, ellei putki satu olemaan viallinen. Ei mullakaan häiriöistä oo harmia ollut ennenkuin tulin sitä vartavasten testailleeksi. Sit pisti merkille aika nopsaan noiden kokeilemieni 7025-tuubien hiljaisuuden verrattuna muutamaan ENGL leimattuun Sovtekiin yms. "kuraan".

Jos gainia tuntuu olevan liikaa, 5751:llä voi hyvinkin saada enemmän käyttökelpoista säätöaluetta säröpotikkaan. :)

Jepjoo. Eihän sitä nyt varsinaisesti liikaa ole, kun on ne miedommat kanavat sitä varten. Muttakun puolet on vähän niinku varastossa... Ois siitä varaa ottaa se 30 pinnaa kevyesti pois kakun päältä. Josko sais vähän lämpöisempää soundiakin kaupanpäällisiksi.
pekurides
22.01.2009 03:10:33

tänään tuli itsekin rauhoitettua ENGLiä Mullardin 12at7:lla ja se oli just mitä se peli vaati.
(duncanin AHB-2 käämin takia gainia ei voinut avata yli klo09! :=) ..on se hurja!

Mä olen myös tuota JAN5751 tarjonnut pariin laitteseen mutta tämä mullardi mielestä paremman saundinen, pehmeämpi ja lämpimämpi... se 5751 oli muistaakseni hiukan tunkkaisempi ja kylmempi.
Vähän myös luulen että se yksi 12at7 riittää ja miinuksena myös voisi pitää että se vie myös sitä laitteen agressiivisuutta ja atakkia luonnollisesti pois samalla kun kesyttää laitetta hiukan vintage suuntaan.
Tunteella päin vittua.
Antti1
22.01.2009 10:51:18
Vähän myös luulen että se yksi 12at7 riittää ja miinuksena myös voisi pitää että se vie myös sitä laitteen agressiivisuutta ja atakkia luonnollisesti pois samalla kun kesyttää laitetta hiukan vintage suuntaan.

No toi voi tietty olla, joskin ei oo mitään vaaraa ton atakin yms. suhteen Diezelillä. Ensialkuun tuntui potkasevan vähän liian lujaakin, joskin siihen on jo tottunut. Ei osannut soittaa sillä ollenkaan, kun oli aivan armoton peli...

Ehkä tommonen Mullard vois tosiaan olla hyvä tähän tarkoitukseen, mitä nyt on tullut lueskeltua.
pekurides
22.01.2009 11:48:35

No toi voi tietty olla, joskin ei oo mitään vaaraa ton atakin yms. suhteen Diezelillä. Ensialkuun tuntui potkasevan vähän liian lujaakin, joskin siihen on jo tottunut. Ei osannut soittaa sillä ollenkaan, kun oli aivan armoton peli...

Ehkä tommonen Mullard vois tosiaan olla hyvä tähän tarkoitukseen, mitä nyt on tullut lueskeltua.

Juu, nämä 12at7 mullardit on käsittääkseni niitä ihan oikeita N.O.S putkia mitä vielä saa suht edukkaasti kun eivät ole suosittuja niin suosittuja kun nykyään harvinaisemmat 12ax7....
jostain itse ostin 25€ muistaakseni.. olisko olu uraltone ? kitarapajalla myös muistaakseni ja customshopissa sitten luonnollisesti vähän kalliimpana :)

Tuosta äkäsyydestä sen verran kun itse pitkään pidin tuota 12at7 viimesenä putkena ja vaihtelun vuoksi laitoin 12ax7 tilalle niin hetkeksi nousi karvat pystyyn kun tuntui laite heräävän uudestaan henkiin rankkuuden suhteen!
... näitä kiva myös vaihtelun vuoksi kokeilla kun vaikuttaapi yllättävän paljon vehkeen luonteeseen.

Hiukan jäi miettimään että ei kai se oikeestaan mitään haittaa vaikka sitä gainia ei yli puolen välin voikkaan käyttää?
harvemmin high-gain vehkiessä niitä sen enempää tuntuu näkevän käytettävän, ompa pelivaraa.

Meitin toisella einstein kitaristilla myös n. puolessavälissä kuumilla passiivimikeillä (nailbomb&Warpig)

no mitä mä turhia taas höpisen kyllähän sä nämä tiiät ja ne dynamiikkavaikutukset:=)
Tunteella päin vittua.
Antti1
22.01.2009 11:58:18
Hiukan jäi miettimään että ei kai se oikeestaan mitään haittaa vaikka sitä gainia ei yli puolen välin voikkaan käyttää?

Eihän se haittaakaan, mutta silti se vähän jotenkin mielessä kummittelee aina toisinaan. Ehkä vähän turhaa kokeilunhalua mukana, kun soundi on nyt ns. täydellinen mulle. Jos kuitenkin löytyis vielä toinenkin kirsikka kakun päälle jotenkin. :D

Se mikä vois olla paikallaan, olis hiukan lisää lämpöä ja pyöreyttä puhtaalle kanavalle. Tai väärin sanoa ehkä lämpöä, ei se siitä nyttenkään ole kiinni. Se vaan potkaisee todella tiukasti puhtaillakin, se ei oo ihan sitä mitä mä haen puhtaalta kanavalta. Joku Hiwatt lujalla -hemmo saattaisi pitää kovastikin, mulle menee "paremman" puutteessa. Onhan se nyt kuitenkin aivan loistavan kuuloinen.

no mitä mä turhia taas höpisen kyllähän sä nämä tiiät ja ne dynamiikkavaikutukset:=)

Nääh, saahan sitä keskustella aiheesta. Mä en varmasti ole ainoa tätä lukeva hemmo, joten saattaapi olla kovastikin iloa aiheesta jollekin.
junnnu
02.03.2009 20:36:08
Ootkos Perikudes testiny Telefunkkeneita siinä SE etusessa?

Itseäni kun kutkuttelisi nuo tuubit..
Have ö miehekäs day!
päänahka
02.03.2009 21:30:25
Goljatt: Aah, no mutta asia selvä.

Huomasin tosiaan muuten, kun vaihdoin tilalle yhden 12AX7:kan, vahvistin alkoi pitämään eräänlaista sihinää. Onko tämä normaalia, ja onko kyse eri tehoisien putkien sekoittelusta johtuvasta häiriöstä? Sihinä ei periaatteessa ole häiritsevää, mutta kuten yleensä, häiriö-vapaa-signaali olisi kaikkein mielyttävin. En mielestäni huomannut samaa ilmiötä, kun vahvistimessa oli kolme kappaletta, joko 12AX7:koja tai sitten 12AT7:koja.

Erilaisten putkien sekoittelu ei vaikuta tuohon. Luultavasti vähän kehnompilaatuinen putki siellä vain sihisee, etkä huomannut sitä aiemmin, tai sitten soitit eri tilassa tai jotain muuta oli eri tavalla.

Hieman ajattelin muutenkin täsmentää, että tosiaan käytän vahvistimessani ohitettua master volaa, eli vahvistimessa ei täten ole tavallaan mitään pre-amp tai gain-säätöä käytössä. Toimii paremmin ainakin nuo pedaalit vahvistimen edessä.

Volume tarkoittaa tällöin samaa kuin gain.

Olisihan tuonlaista diodi-putkea kiva kokeilla, jos saisi taas vähän "tweakattua" tuota soundia. Pitääkö niitä ostaa kolme, jotta saa parhaan "tuloksen"? ja toimivatko kaikissa vahvistinmalleissa? Sitten vielä tuosta putken nimestä tuli sellainen assosiaatio, että saako se vahvistimen kuulostamaan ihan transistorilta? Haha, tuli vain mieleeni.

Diodi on taas aivan eri juttu kuin nämä etuasteputket. Diodia ei käytetä signaalin vahvistamiseen, vaan sillä ainoastaan muutetaan virtalähteessä vaihtovirta tasavirraksi. Sinun vahvistimessasi ei ilmeisesti ole tasasuuntausputkea, vaan tasasuuntaus on tehty nykyisin tyypillisempään tapaan puolijohteilla.
Up and down, that's how energy stays alive.
HeavyMachinery
02.03.2009 22:23:22

ravensoul: Jälkimmäinen piti kutinsa ainakin omassa Screamerissä: 12AT7 ykkösenä kuulosti yksinkertaisesti melko kuolleelta, etenkin särökanavat meni ihan basaks. Vaiheenkääntäjänä toimaa ihan eri suhteissa, clean on lämpöisempi ja headroomia enemmän ja säröt jyrää edelleen.

ENGLeissä kannattaa pistää toiseksi putkeksi se AT tai AU niissä ensimmäinen putki on ikään kuin input buffer joka on marsuissa sun muissa monasti tehty trankulla. Näin ollen kun pistäätä ekaksi putkeksi vähempi gainisen on se kuin soittaisit heikommilla mikeillä. Kaverin thunderiin laitettiin kakkos putkeksi 12AU7 jotta saatiin puhdas kanava pysymään pitempään puhtaana...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
jonn
02.03.2009 22:29:49 (muokattu 02.03.2009 23:26:57)
Niin siis saisinko etuasteputkien vaihdolla kirkkaamman soundin mun tummasoundiseen(?) crate v3112 vahvariin? Osaatko ehdottaa joitakin?
maxillaris
02.03.2009 22:48:56
pekurides: Juu, nämä 12at7 mullardit on käsittääkseni niitä ihan oikeita N.O.S putkia mitä vielä saa suht edukkaasti kun eivät ole suosittuja niin suosittuja kun nykyään harvinaisemmat 12ax7....
jostain itse ostin 25€ muistaakseni.. olisko olu uraltone ? kitarapajalla myös muistaakseni ja customshopissa sitten luonnollisesti vähän kalliimpana :)

Brimarin tuotteet kannattaa tsekata kanssa:)
pekurides
03.03.2009 03:53:46

junnnu: Ootkos Perikudes testiny Telefunkkeneita siinä SE etusessa?

Itseäni kun kutkuttelisi nuo tuubit..

Joo, tuleehan niitä paria kipaletta mitä löytyy ni joka laitteeseen tietysti kokeiltua ja kyllähän ENGListä tuli pari piirua "perinteisemmän" kuuloinen.

Lämpöä ja pehemeyttä lisää sekä sitä telefunkkenin ominaista syvyyttä sekä sellainen jännä keskialue nasaus päälle vielä :) ihan kiva!

Lead saundit ja kliinit parani kertalaakista mutta se ENGLille tyypillinen ätäkki ja agressiivisuus hiukan kärsi kun ei niissä teleissä kuitenkaan sitä gain osastoa ole nyky t.a.d tai tung-sol tavalla.

teleillä sellaista hunajaisempaa ja lämmintä rouhintaa.... ja nykyputkilla äkäisempää ja tiukempaa....
että,että,... ei oikein osaa päättää mitkä minä päivänä kivoimmilta tuntuvat, mutta vahvistimen luonnetta nämä muuttaavat selvästi harmonisempaan ja musikaalisempaan suuntaan että kaipa se "parhaus" vintageosastolla enemmän tulee esiin ja vähän riippuu mihin kohtaan niitä laittaa....

Tosin Mesa studiopreampissa ja framus Cobrassa nämä telefunkkenit soivat selvästi mukavimmalta putkilta,
mutta ne kummatkin ovatkin "normaalisaundisempia" kuin tämä tiukkuudessaan turboahdettu ENGL josta oikein semmoista brutaalia ja tiukaa tatsia haenkin!
Tunteella päin vittua.
ravensoul
03.03.2009 10:09:22
jonn: Niin siis saisinko etuasteputkien vaihdolla kirkkaamman soundin mun tummasoundiseen(?) crate v3112 vahvariin? Osaatko ehdottaa joitakin?

Tung-Solin 12AX7:ja voinee kokeilla. Ovat laatuunsa edullisia, kohinavapaita ja soundiltaan kirkkaita. Noita koko etunen täyteen ni on ihme jos ei ainakin vähän kirkastu.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Antti1
03.03.2009 10:13:19
Jos haluat oikeasti kirkkaampaa, niin Tung-Sol mäkeen ja Ei Eliteä sisään, se on todella kirkkaan kuuloinen tuubi, joskin vähän vaikeampi löytää mistään.
jonn
03.03.2009 12:03:18
okei täytyy testata. Muuten voisin täältä kysyä samalla sitä että pystynkö vähentämään tehoja vahvistimestani ottamalla pääteputkia pois? Olen kuullut että joissain vahvistimissa voi puolittaa tehot ottamalla puolet pääteputkista pois.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)