Aihe: Isolation äänitysboxi
1
BuzBuz
02.11.2007 14:19:23

Tarkoituksena olisi rakentaa kokonaan itse lähinnä äänityskäyttöön isolation box -tyyppinen kitarakaappi. Yksi 12" elementti riittää. Vanhoja kirjoituksia luettuani olen jonkinlaiset hahmotukset saanut päässäni mietittyä, mutta viimeiset suunnitelmat täytyisi vielä tehdä.

Tärkeimpiä seikkoja olisivat mahdollisimmat suuri ääneneristys ja akustisesti mahdollisimman hyvä sisusta. Kerrostalovuokra-asunto ei anna paljoa mahdollisuuksia huoneakustoimiselle ja lähimikitykselläkin kitarasoundi kuulostaa liian kaikuvalta. Lisäksi naapurit ovat huonosti eristetyn seinän takana eivätkä varmasti jaksa kovin pitkiä äänityssessioita. Yleinen ohjehan on, että paras soundi saadaan soittamalla kovaa.

Olen miettinyt mahdollisesti kelluvaa rakennetta, jossa laittaisin pienemmän laatikon isomman sisään. Väliin tulisi eristysainekset, joilla ulos kantautuvan melun saisi mahdollisimman pieneksi. Pienempi laatikko jakautuisi isolation boxin kaltaisesti kitarakaappiin Vintage 30-elementillä ja "tilahuoneeseen". "Huoneen" seinille tulisi akustointilevyjä sen mukaan, miten kuulostaa parhaalta. Keskelle jonkinlainen mikkitelineviritys, johon tulisi ainakin alkuun vain Audix I5.

Onko tässä mitään järkeä? Tai jotain mitä tehdä toisin? Vinkkejä kaivataan.
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
le pargo
10.11.2007 15:26:00
Mä olen ajatellut myös rakentaa isoboxin. Käyttäisin sitä lähinnä keinokuorman korvikkeena kotisoittelussa. Boxin koko tulisi olemaan n. 1050x550x650, jolloin se mahtuisi mukavasti köllöttelemään vaatekaapin alahyllylle. Rakenneratkaisu olisi myös kelluva: ulompi laatikko 25mm lastulevyä, n.30mm ilmarako, sisempi laatikko kaksinkertainen kipsilevy (tai lastulevy+kipsilevy) n.25mm. Sisemmän laatikon sisäseiniin auralexia tms n.50mm ja sisälle oma vaneri/lastulevykaappi elementille, jonka koko n. 450x350x300. Elementtinä näin ens alkuun vois toimia Celestionin G10. Isoboxin sisään shure pg57, josta piuha mikseriin ja ääni aktiivimonitoreihin.

Pitäis vielä keksiä joku hyvä systeemi huoltoluukulle, jotta muuteltua mikrofonin sijoitusta ja vaihdettua tarvittaessa kaiutinelementin.
Juicy
22.01.2009 19:39:40

*bump*

Kai nyt joku täällä on joskus kokeillut vastaavaa ideaa?
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)