Aihe: Mesa/Boogie Roadster
1 2 3 4
Antti1
20.01.2009 23:26:01
Mitenkäs muuten tuo Bold/Spongy....vaikuttaako soundiin kuinka runsain mitoin

Vaikuttaa ja ei vaikuta... Sama perussoundi siinä jokatapauksessa pysyy taustalla, mutta pikkusen sävyt muuttuvat. Suurimman eron saa aikaan kun kääntää bold ja 100W vs. spongy ja 50W. Noinniinku yksinään vätkyteltynä loppupeleissä kohtuullisen pieniä eroja molemmilla säädöillä.
pekurides
21.01.2009 00:13:23

ja jos hankit tyyliin 1500€ nupin ja sitte ei oo varaa hankkia sitä 100€ boosti pedaalia ni ihmetys on seki.

Tässä musta on koko ongelman ydin.

niitä halpoja budjettiluokan nuppeja yleensä ryyditetään pedaalilla että saataisiin jonninmoinen bodon saundi aikaiseksi, ei yli tonnin laitteissa enää mitään buustipedaalia pitäisi tarvita että saa sen saundin!

Sehän kertoo vain siitä että perussaundissa on jo valmiiksi jotain väärää kun jotuu moisia ylimääräisiä systeemejä virittämään.

1500€ pitäisi löytää juuri sellainen peli mikä toimii just niinkuin pitääkin ilman buusteria joka syö saundia sekä dynamiikkaa ja aiheuttaa lisähäiriöitä ja vitun kiva polkasta sitten heleä kliini kesken biisin päälle kun metalzone vinkuu välissä:)

Ennemmin laittaisin sen verran kuuman ja tiukan mikin tallan että saadan se tiukkuus sieltä ilman pedaalin haittapuolia.(tai sitten plekukäsi tiukkaan iskuun:)

minukin invader kiinnostaa säröosastoltaan ,mutta ... ainakin mun E570 special edition preampissa pikkurosot ja kliinit aivan surkeat mutta ne lead kanavat jyrää atakillään ja agressiivisuudellaan.... tosin ykköskepukan aktiivi duncan AHB-2 mikityksellä niitä kliinejä taho saada mistään muustakaan laitteesta :)
(rectonetusen kliinitkin myös otettu lonestarista ja se oli kyllä yllättävän loistava)

Se on kyllä ihme homma miten kuullut mageita pörinöitä rectosta mutta itte ei vaan niitä taho sitten löytää vaikka ei siinä montaa nupikkaa ole käänneltäväksi verrattuna esim. mark vehkeisiin:=)
Tunteella päin vittua.
HeavyMachinery
21.01.2009 11:53:12

Eli halusin vain tuohon yleistykseen tarttua että recto on aina löysää paskaa. Toivottavasti tää selvensi eikä hämmentäny lisää.

REcto on yleisesti ottaen muita hi gain nuppejä löysempi. Johtuu ihan puhtaasti siitä että se on putkitasasuunnattu. Ei se paska ole mutta löysempi. Jos haetaan jyrähtäävää päälle käyvää kitara soundia recto ei ole se paras mahdollinen. Taas jos puhtaista ei haua tinkiä niin sitten recto on muuita parempi. Tuskin kukaan vaittaa että recto olisi paska se on yksi parhammista vahvistimista jolla tehdä tuplaamalla isoja valleja.

Topicin aloittajalle voin lämpimästi suositella InVaderiä. Se hakkaa moni puolisuudessaa niin monta vahvistinta. 4 kanavalta saa irtoamaan jo mesa henkistä soundiakin kun taas 3 kanava on taattua ENGLiä 2kanavan ollessa hyvin birtti henkinen ja 1sestä saa kristalli kliinejä irti. EL34 pääte takaa että soundissa on Djenttiä.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Shredator
21.01.2009 12:59:03

REcto on yleisesti ottaen muita hi gain nuppejä löysempi. Johtuu ihan puhtaasti siitä että se on putkitasasuunnattu. Ei se paska ole mutta löysempi.

Yleensäkin ottaen kaikki Mesat ovat muita löysempiä. Niissä pitää vain tajuta se logiikka kontrollien kanssa. Esim. bass-namikkaa EI saa laittaa yli kahden, vaan parhaat soundit lähtee väliltä 1,5-2 (Ei siis kellon mukaisesti) ja treble täytyy olla aika korkealla. Itse olen näin Rectostakin saanut tiukkoja soundeja. Mielestäni sen vahvistimen suurin puute on graafisen EQ:n puuttuminen, mikä taas on Mark-sarjan "salainen ase".
Ohmit on vaan numeroita...
Antti1
21.01.2009 13:01:49 (muokattu 21.01.2009 13:05:11)
Tuskin kukaan vaittaa että recto olisi paska se on yksi parhammista vahvistimista jolla tehdä tuplaamalla isoja valleja.

Jepjep, taisi toi "löysä paska" tulla väärin ymmärretyksi. En tarkoittanut, että se kirjaimellisesti on huono vehje. Oli vain pieni lisämääre tuohon löysään. :) Hyvä vehje tommosiin isoihin valleihin, mutta mä en oo koskaan semmosesta meiningistä niin välittänyt.

Mitä tulee tuohon kaappihommaan, niin ei se niillä sen enempää vaikuta, kuin millään muullakaan. Ehkä ne voi olla hitusen vaativampia alapääntoiston selkeyden kanssa tosin.

EDIT: Tosta eq:n säätöjen vaikuttamisesta löysyyteen mä oon kyl vähän eri mieltä Recton kohdalla. Ei mun mielestä ainakaan muuta soundin perusluonnetta lainkaan alapään leikkaaminen. Basson humina katoaa, mutta löysänä se atakki pysyy silti. Tässä kohtaa taas tulee se vastaan, että mitä kukakin pitää tiukan määritelmänä... Mulle se ei ole Recto bassot nollissa ja ts inputin edessä.
HeavyMachinery
21.01.2009 14:01:06

EDIT: Tosta eq:n säätöjen vaikuttamisesta löysyyteen mä oon kyl vähän eri mieltä Recton kohdalla. Ei mun mielestä ainakaan muuta soundin perusluonnetta lainkaan alapään leikkaaminen. Basson humina katoaa, mutta löysänä se atakki pysyy silti. Tässä kohtaa taas tulee se vastaan, että mitä kukakin pitää tiukan määritelmänä... Mulle se ei ole Recto bassot nollissa ja ts inputin edessä.

Ei EQ auta vahvistimen tiukkuuteen. Ei se tiukkuus ole pelkkää botnea sen vaan kuulee botnen käyttäytymisestä parhaiten.
pekurides
21.01.2009 15:09:32

Pääteputkista recton tiukkuuden suhteen ei vielä puhuttukkaan, mitäs mieltä olette 6l6 vs. el34?

Mun kokemuksina 6l6 ja kt66 tuubit olleet kyllä selvästi "tiukempia" kuin el34 ja eikös rectot yleensä tule tehtaalta 6l6 varusteltuna?

Tosin en ole rectoa päässyt näillä vertaamaan , Framus Cobraa ja Diezel einsteinia kylläkin.

Tämä rectifier recording preamp oli kyllä aika pirun löysän (ja massiivisen!) kuulonen VHT2150 päätteellä KT88 putkilla ajettaessa eikä siitä yläpään sirinästä tahtonut päässyt eroon ilman saundin liiallista tummumista....

tosin missäköhän välissä tuo tasasuuntaus tapahtuu tämän recto-etusen suhteen vai kuuluuko tuo tasasuuntaus kokonaan päätteen reviirille?

Putkia siinä etusessa kyllä riittävästi tasassuuntauksenkin toteuttamiseen mutta siitä puuttuu kokonaan spoldit ja spongit sekä putki/diodi valinnat niin voisi kuvitella että nämä valinnat toteutettu sitten siellä recton oman päätteen puolella... viisaammat valaiskoon tietämätöntä?
Tunteella päin vittua.
Antti1
21.01.2009 16:33:08 (muokattu 21.01.2009 16:35:35)
Pääteputkista recton tiukkuuden suhteen ei vielä puhuttukkaan, mitäs mieltä olette 6l6 vs. el34?

Mun kokemuksina 6l6 ja kt66 tuubit olleet kyllä selvästi "tiukempia" kuin el34 ja eikös rectot yleensä tule tehtaalta 6l6 varusteltuna?

Taitaa olla Mesan leimaamat 6L6GC -tuubit nykyään vakiona sisällä. Mitä tulee tuohon tiukkuuteen, niin kyllä mä väittäisin EL34:n olevan ainakin 6L6GC tiukempaa putkiloa. KT66:n en osaa verrata, kun en ole ikinä niitä kuullut. KT77:n väitetään olevan jotain EL34:n ja 6L6GC:n välimaastosta, joskin vähän tiukempi.

Mitä tulee tuohon Einsteiniin, niin siitä mä oon toista mieltä. Oot ensimmäinen joka mun nähden sanoo näin päin 6L6 vs EL34 vertailusta ko. vehkeellä. :) Yleinen konsensus on, jotta siinä alapään pyöreys ja yläpää lisääntyy samalla, kun keskiäänet vaimenevat ja muuttuvat pehmeämmiksi. Siis vaihdettaessa EL34:sta 6L6GC:n.
Metalrock
21.01.2009 17:08:11
Tuo kyl polttelis tuo mark 5 mutta eii millään malta odottaa noin kauaa :D
Se on malttamatonta menoa kun vahvistinkuume iskee ;)

Ei kellään muuten olisi vielä hyviä soundiclippejä millään sivustolla tuosta roadsterista?

Tässä on muutama clippi!
http://www.netmusicians.org/?value= … 20Boogie%20Roadster&section=amp
HeavyMachinery
21.01.2009 17:16:30

Taitaa olla Mesan leimaamat 6L6GC -tuubit nykyään vakiona sisällä. Mitä tulee tuohon tiukkuuteen, niin kyllä mä väittäisin EL34:n olevan ainakin 6L6GC tiukempaa putkiloa. KT66:n en osaa verrata, kun en ole ikinä niitä kuullut. KT77:n väitetään olevan jotain EL34:n ja 6L6GC:n välimaastosta, joskin vähän tiukempi.

Mitä tulee tuohon Einsteiniin, niin siitä mä oon toista mieltä. Oot ensimmäinen joka mun nähden sanoo näin päin 6L6 vs EL34 vertailusta ko. vehkeellä. :) Yleinen konsensus on, jotta siinä alapään pyöreys ja yläpää lisääntyy samalla, kun keskiäänet vaimenevat ja muuttuvat pehmeämmiksi. Siis vaihdettaessa EL34:sta 6L6GC:n.

kyllä EL34 oon 6l6 tiukempi soundiltaan. EL34ssa on sitä Djenttiä mistä aina puhutaan.
p_ofony
21.01.2009 17:25:51 (muokattu 21.01.2009 17:26:13)

Mulla oli Dual Recto KT77 päätteellä ja kyllä se ENGLeille pärjäsi tiukkuudessa minä päivänä tahansa. Ei ole vielä antaa soundi näytettä, mutta kohta on... Mutta pointti oli että Dualista saa tiukan ihan pienellä putkien vaihto operaatiolla, 6L6 putkilla se on kieltämättä kamala.
gear-A-holic
Werde
21.01.2009 19:22:29
REcto on yleisesti ottaen muita hi gain nuppejä löysempi. Johtuu ihan puhtaasti siitä että se on putkitasasuunnattu.

Niin, ja kytkintä kääntämällä dioditasasuunnattu.

Tässä musta on koko ongelman ydin.

niitä halpoja budjettiluokan nuppeja yleensä ryyditetään pedaalilla että saataisiin jonninmoinen bodon saundi aikaiseksi, ei yli tonnin laitteissa enää mitään buustipedaalia pitäisi tarvita että saa sen saundin!

Sehän kertoo vain siitä että perussaundissa on jo valmiiksi jotain väärää kun jotuu moisia ylimääräisiä systeemejä virittämään.

Minkä ihmeen ongelman? Jos tavoiteltua soundia ei mistään nupista pelkiltään irtoa, niin miksi sitä ei kaivaisi tarvittaessa speduilla esiin. Vaihdellaanhan sitä kitaroita, mikkejä, putkia ja herra ties mitä muutakin paremman soundin perässä. Miksi nupin siis pitäisi antaa olla koskematon?

Väärin, 6l6 on luettelemistasi "löysin". Recto tulee tehtaalta 6l6:lla, vaihto EL34:iin on askel tiukempaan suuntaan ja KT77:t tiukin kokeilemani vaihtoehto.

Ei mulla olisi mitään sitä vastaan jos joku kehittäisi nupin Recton massiivisella ja lämpimällä säröllä pykälän tiukempana. Mistään maailman nupista en vaan ole samanluontoista soundia kuullut kuin "tuunatusta" Rectosta, joten toistaiseksi kikkaillaan putkilla, boosterilla ja gatella.
Dead men tell no tales.
pekurides
21.01.2009 19:27:39

kyllä EL34 oon 6l6 tiukempi soundiltaan. EL34ssa on sitä Djenttiä mistä aina puhutaan.

Njoo, taitaa taas olla vähän sitä mitä sitä sillä "tiukkuudella" tarkoitetaan :)

Oikeestaan piti enemmän puhua KT66 vs. el34 kun niistä enempi kokemuksia 6l6 aika lyhyen aikaa vain kun en oikeen tykänny(kylmäkolkko).... ja tietenkin eri vaffareissa hiukan eri tavalla sitten saundaavat.

Nuo KT66 mielestäni välimaastoa 6l6gc ja el34 ,myös yhden setin JJ:n kt77 Framuksessa polttelin loppuun ja kovasti paljon tykkäsin... niistä sanoisin että hukan samanoloiset kuin kt66 tai kt88 mutta nämä lähempänä vielä el34. kuin kt66.

Mä melekein nyt sitä tiukkuutta luonnehtisin että el34 ehkä Rouheempi rokimpi ja kt66 speedmetallimpi tiukkademppi jne.:) hiukan sitä perinteistä britti vs. jenkki. ehkä.

nii ja einsteinia en testinyt 6l6 vaan kt66 ja el34 ja loppujen lopuksi rouheammalta saundasi el34 kanssa mutta tiukempi kt66 kanssa.... mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan:)
Tunteella päin vittua.
DZN
21.01.2009 19:47:46
Mulla on ollut koko Mesa katras, Roadster, Dual Rectifier ja Single Rectifier.

Se inhottava yläpääsirinä on ihan niiden vakio etusputkien syytä. Mesa käyttää Electo Harmonixin etusia Rectifiereissä ja ne ovat luonteeltaan tuollaiset surisijat. Vaihtamalla parempilaatuiset putket, surinat vaimenevat huomattavasti.

Pääte olikin se, joka aiheutti sitten enemmän harmaita hiuksia nimenomaan Roadsterissa. 6L6:lla kliinit ja pikkurosot kuullostavat todella hyviltä. Niissä on sellaista suuruutta ja mukavasti helinää. Vaihtamalla EL34:t, soundi kompresoituu ja se headroom pienenee ja helinä poistuu. Kliinit menettävät elonsa niillä.

Säröpuolella homma toimii huomattavasti paremmin EL34:lla, kuin 6L6:lla. Vahvari vastaa nopeammin ja terävämmin ja se pahin alakerran muhju jää pois. Kyllä se silti vielä Rectolta kuullostaa. EL34 pääte kuullostaa aika paljon Tube Screamerillä ajetulta rectolta 6L6 rectolta.

KT77 pitäisi olla EL34 mutta isommalla headroomilla. Ei se silti mikään 6L6 ole vaan vähän avarampi EL34.

Tuo päätteen kaksijakoisuus, EL34 toimii säröillä mutta ei kliineillä ja 6L6 kliineillä mutta ei säröillä tavallaan oikeuttaa Roadkingin, jossa voi sitten lennosta vaihtaa päätteen putkikombinaatiota. Siinä saa sitä tiukkuutta niistä EL34:sta ja kliinit voi vedellä 6L6:lla. Ilman noita Rectojen tyyppaamisia en olisi tajunnut tuota Roadkingin ideaa mutta nyt noita tyypanneena, Roadking ratkaisee noi soundiongelmat noista vahvareista.

Sanaa "ongelma" ei tarvitse pitää mitenkään merkittävänä. Ei se vehje mitenkään huonolta kuullosta. Mulla on vain sellainen ajatus, että vahvarin edessä en jaksa pitää polkimia ollenkaan. Nupista itsestään pitäisi saada tarvittavat säröt. Siksi aikanaan meni hermo Roadsteriin. Mä ajoin sitä Xoticin tuotteiden kanssa ja soundasihan se tosi hyvälle. Jos olisin vielä jaksanut alkaa putkirumbaan niin siitä olisi saanut aika mahtavan pelin.

Itse suosittelisin jotain erittäin hyvää putkea, vaikka Siemensin nos 12ax7:aa v1 kohtaan. Loput voisivat olla vaikka JJ:n ecc83:ia. Päätteeksi voisi laittaa vaikka Svetlanan winged C EL34:t, JJ:n KT77:t, tai vaikka kunnolliset 5881:t tai KT66:t.

Tasureiksi voisi kokeilla myös GZ34:a. Ne kuulemma tiukentavat hommaa vielä vähän. Itse ajelin tuota ihan diodeilla, eikä sekään niin pahalta kuullostanut.
Aka. Dino and 6077dino
sonata
21.01.2009 19:50:43

Nyt on Roadster tilattu...huomenna pitäisi saada omiin käsiin!
En jaksa odottaa :)
heiii!
Mekki
21.01.2009 22:53:11
sonata
21.01.2009 23:05:24

Kysytään täältä kun en varmasti laiskana miehenä sitä manuaalista lue...
Voiko vaihtaa lennosta takaa sitä Diodi/rectifier -asetusta noille kanaville vai pittääkö laittaa Standbylle aina välissä...
Kysytään nyt ennen kuin on myöhäistä :)
heiii!
Mekki
22.01.2009 00:18:49
Kysytään täältä kun en varmasti laiskana miehenä sitä manuaalista lue...
Voiko vaihtaa lennosta takaa sitä Diodi/rectifier -asetusta noille kanaville vai pittääkö laittaa Standbylle aina välissä...
Kysytään nyt ennen kuin on myöhäistä :)

Manuaalissa ei taida olla edes mainintaa tuosta.Eli voi vaihtaa lennosta. Itse kuitenkin tulee pidettyä eri kanava päällä esim. III-kanava silloin kun vaihtaa IV-kanavan diodi/rectifier - asetusta.
HeavyMachinery
22.01.2009 00:38:52

Kohta päästää väitelemään siitä mitä se tiukkuus on. Useimmilla tuntuu selvästi olevan eri käsitys asioista. Toisille se tiukkuus on sitä äläpään soundin luonnetta toisille se on sitä kuinka "tiukka" soundi on muihin vahvareihin nähtynä. Osalle se on sitä kuinka hyvin vahvistin vastaa soitto tatsiin, joillekkin se on sen särön saturaation luonne mutta suurimalle osalle täälä foorumilla se tuntuu olevan sitä mitä ne on netistä lukeneet.

Miksi täällä yleensä kiistellään aina siitä mikä on mitäkin miksi ei voi vaikka keskustella siitä millainen on sen särön luonne tai kunka hyvin se tottelee kun sitä käskee.

Oikeastaan se tärkein tiukkuus on soittotatsissa joten sitä on siinnä mielessä turha vääntää että mistä lähtee tiukka soundi jos sitä tiukkuutta ei ole omassa soitossa. Täällä aina puhutaan niin paljon vahvistimen soundista ja haetaan klippejä netistä miksi ei voisi puhua siitä millainen se vahvistin on soittaa tuo ominaisuus on itselle ainakin tärkein. Loppu pelissä kun se vahvistin on vain piuhan perässä oleva kitaran jatke.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)