Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5125 126 127 128 129421 422 423 424 425
borsta
18.01.2009 18:14:04

Muutin tänään stratocasterin kytkennän nevalaisesta (alin tone on blend) normiksi, mutta jostain syystä tonet ei toimi. Kaikki piuhat on tarkistettu moneen kertaan yleismittarilla ja tonepotikatkin vaihdettu.

Toiseen stratoon onnistu elektroniikat kerralla, ja tähän ei tunnu onnistuvan vaikka mitä yrittäis, alkaa syömään miestä.

Tuon mukaan tein, : http://www.fender.com/support/diagr … er/0107400_02C/SD0107400_02CPg2.pdf

mulla hieman eri maadoitus, mutta ei kai pitäis vaikuttaa??
fox
18.01.2009 20:29:57

Tuon mukaan tein, : http://www.fender.com/support/diagr … er/0107400_02C/SD0107400_02CPg2.pdf

mulla hieman eri maadoitus, mutta ei kai pitäis vaikuttaa??

Kuinkas sinä sen toisen teit, sen joka toimii? Sinällään vaikea sanoa, missä vika piilee siinä sun tämänhetkisessä kytkennässä, mutta jos noita ei ole kovin monia tehnyt, niin mielellään tietty tekis ensittäin sen toimivan mukaan. Ja kyllähän se maadoitus voi vaikuttaa senkin, ettei toimi. Jos esim. meneekin signaali maihin kokonaan.
Se ei nyt auta muu kuin uusiks lähteä rakentelemaan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Zeeboo
18.01.2009 21:18:13
... Jos esim. meneekin signaali maihin kokonaan.
Se ei nyt auta muu kuin uusiks lähteä rakentelemaan.

Tuli mieleen 'peruskämmit' tonen kanssa, jotka voisivat olla mahdollisia:

- Potikkaa ei ole kytketty säätövastukseksi, eli tuleva johto on reunimmaisessa korvakkeessa, ja konkka kuoreen on kiinni toisessa reunimmaisessa. Liuku ei ole kiinni missään.

- Kaikki on muuten OK, mutta tonepotikan kuori ei ole maassa.

- Kaikki on muuten OK, mutta tonepotikan toinen reunimmainen korva on vedetty kuoreen niinkuin volume-potikassa => konkka tai potikka itse oikosulussa

- Tonepotikoiden keskiliu'ut on kytketty yhteen. (toimii miten toimii...)

Tässä on taas hyvä esimerkki siitä, että pari kuvaa auttaisi auttajaa.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
borsta
18.01.2009 22:13:52

Onko tone ja volume potentiometreillä eroa? Kummissaki lukee B250K. Yhdessä puretussa kitarassa volume oli A250K

Puran ton viellä kerran ja yritän saada kuntoon, jos en saa niin laitan kuvia.
Jokapaikanapina
18.01.2009 22:15:34
Meidän kitaristi ja laulaja (minä) saa sähkäreitä. Sähkäri tulee kun koskee kitaran kieliä samaan aikaan kun mikkiä. Kitaristilla on Marshall Silver Jubilee ja Gibson Les Paul, mulla on joku Shuren mikki ja en muista kaiutinsysteemin nimeä. Mutta sähkärit tulee aina tuosta Marsusta, vaikka olis mikä kitara tai mikki käytössä. Sähköisku on jatkuvaa, kun ei irti päästä.

Mikä vikana?
Tympee Huttunen
18.01.2009 22:18:52 (muokattu 18.01.2009 22:22:07)
Meidän kitaristi ja laulaja (minä) saa sähkäreitä. Sähkäri tulee kun koskee kitaran kieliä samaan aikaan kun mikkiä. Kitaristilla on Marshall Silver Jubilee ja Gibson Les Paul, mulla on joku Shuren mikki ja en muista kaiutinsysteemin nimeä. Mutta sähkärit tulee aina tuosta Marsusta, vaikka olis mikä kitara tai mikki käytössä. Sähköisku on jatkuvaa, kun ei irti päästä.

Mikä vikana?

Onko maadoitetut pistorasiat? Jos on, niin suojamaa on luultavasti jostain kohtaa poikki. Paha tilanne sikäli, sillä jos siihen Jubileeseen tulee jokin oikkari ja runko tulee jännitteiseksi (vielä enemmän jännitteiseksi siis- sulake ei pala, etkä huomaa mitään) ja kosket maihin johonkin, niin ei pääse edes itku, kun voi lähteä henki.
Alphie
18.01.2009 23:43:17 (muokattu 18.01.2009 23:43:47)
Ei sulla sitä manuaalia ollut lain...

Sieltähän minä oisin sen kattonu, jos sellanen ois olemassa. Netin syövereistäkään sitä ei tahdo löytää pitemmälläkään Googlettelulla. Olisiko jotain paikkaa, josta näihin H-H:n vehkeisiin on aiemmin löydetty ohjeita?

Oon nyt käyttäny tuota kuitenkin naparuuvien kautta ja siinä Bridged-modessa. Etupaneelissa palaa se valo "Mono" ja ääni kuuluu.

Voiko mitään tapahtua, jos kytken kaiutinkaapelin kiinni kakkoskanavaan ja kokeilen sitä Bridgediä, että kuuluuko sieltä mitään? Tätenhän saisi selville, että toimiiko siltaus ykköskanavassa.

E: Mun laite oli siis: H|H electronics VX-300
Apaas
19.01.2009 10:23:12

Terve! Tällainen pikainen kysymys pikaiseen ongelmaan.

Kotona on pioneerin vanhan vahvistimen perässä 4kpl 3-tie kaijuttimia. Vahvistimessa on lähdöt kahdelle kaijuttimelle, oon kytkeny kajarit rinnan, eli 2 jaria yksiin liittimiin. Toimii, ja ääni on ok.

Mutta kajarin johdot on vaihdettu joskus, ei saa selvää kumpi johtoparista on + ja kumpi -. Vaikuttaako äänenlaatuun jos nuo menevät väärinpäin? Eli kajarilta tuleva plus-navassa oleva johto laitetaankin vahnvistimen miinus-liittimeen?

Ja onko äänenlaadussa eroa,jos kykentä on rinnan/sarjassa?

Pääsen kyllä testailemaan ja kuuntelemaan kunhan kotio pääsen mutta taustatieto olis ihan jees.Tässä koulussa istuessa rupesi kiinnostamaan, kiitos jos joku kehtais antaa kommentin asiaan.
fox
19.01.2009 11:09:33

Oon nyt käyttäny tuota kuitenkin naparuuvien kautta ja siinä Bridged-modessa. Etupaneelissa palaa se valo "Mono" ja ääni kuuluu.

Voiko mitään tapahtua, jos kytken kaiutinkaapelin kiinni kakkoskanavaan ja kokeilen sitä Bridgediä, että kuuluuko sieltä mitään? Tätenhän saisi selville, että toimiiko siltaus ykköskanavassa.

E: Mun laite oli siis: H|H electronics VX-300

Miks ottais "riskiä" ja tekis jotain kokeita, kerta se noin toimii?? Yleensä nuo vehkehet sillä toisella kanavalla toimii..
Manuaalipuoleen en valitettavasti osaa olla avuksi. Saattaa olla, ettei löydy ollenkaan. Toki voithan laittaa vaikka täällä tuonne PA-puolelle jonkun kyselyn, jos sattuisi jollakulla olemaan. Sais ainakin ihan "painettua" tietoa, vaikka muistaakseni nuo H/H:n manuaalit niin kovin kattavia ei olleet.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Aki
19.01.2009 14:36:14

ei saa selvää kumpi johtoparista on + ja kumpi -. Vaikuttaako äänenlaatuun jos nuo menevät väärinpäin?

Ei haittaa kunhan ne on kaikissa kaiuttimissa samoin päin. Eli jos plussa menee kajarin miinukseen, se pitää mennä niin kaikissa kajareissa. Muutoin tulee vastavaihe, eli kaiuttimet pyrkivät kumoamaan toistensa äänet. Se ei kuulosta hyvältä, botne puuttuu ja äänen tulosuunta kuulostaa hassulta.

Paitsi jos toinen pari kajareita on eri huoneessa, sit riittää että saman huoneen kajarit on samoin päin.

Ja onko äänenlaadussa eroa,jos kykentä on rinnan/sarjassa?

Pienenpieni ero saattaa olla, mutta olennaisinta tuossa on nuo impedanssit. Rinnankytkettynä impedanssit puolittuu, ja joissain tapauksissa vahvisin saattaa kärähtää jos siihen kytkee liian pienen impedanssin kajarit. Jos kajarit olis 8ohm impedanssilla, uskoisin että hifivahvariin uskaltaa ilman muuta kytkeä rinnan. Jos taas ovat 4 tai peräti 2 ohmia, en kytkisi rinnan.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Apaas
19.01.2009 19:30:45 (muokattu 19.01.2009 19:50:12)

Joo tosiaan botne puuttuu! Mä oon funtsinu et mun kajarit on vaan lussut. Kiitos sulle. Joo tuo vahvistin on Pioneer sx-400. En tiedä onko hifipeli mut ei se kärähtänä oo...

Nii se on 140w. Kajarit on 8ohmia kaikki.
JM
20.01.2009 13:07:42
Sairaskertomus Ibanez DDL20 - pedaalista (s.126) jatkukoon. Sain delayn kytkimen jälleen eloon Insane Kanen vinkillä (+), ja kokeilin samalla PRF:fää jakkeihin jälleen kerran ilman tulosta. Samalla kuitenkin huomasin mielenkiintoisen seikan liittyen out - jakin sisällä oleviin, plugin "lukitseviin" kynsiin, joiden kautta signaali välittyy eteenpäin.

Eli, in - ja dry out - jakkien molemmat kynnet löytyvät omilta paikoiltaan, mutta out - jakista tuntuisi uupuvan toinen (ks. omakuva, oikean jakin vasen "kynsi" puuttuu). Kysymys kuuluukin, olisiko mahdollista, että tämä aiheuttaa rutinat ja signaalin huomattavan heikkenemisen pedaalin ollessa On - asennossa? Kuva on hieman tumma, mutta toivottavasti siitä saa selvän mitä ajan takaa.. Kiitokset jälleen kerran etukäteen.
-
s151669
20.01.2009 13:10:26

Aiheesta sen verran vain, että voiko jänniteen erottaa kokonaan B+ -jännitteestä?

Voi, jos haluaa rakentaa hurinageneraattorin.

Lähinnä tässä takana suuren anodi- ja lämmitysjännitteen eron välttäminen "cathode follower" kytkennässä.

Rakentelet parilla vastuksella (ja pienellä elkolla) jännitteenjaon, jossa jaat anodijännitteen siten että saat palttiarallaa 50-100 volttia. Kytket hehkut tähän kelluvaan 'maahan' ja avot - hurinaton vahvistin ilman ylijännitemurheita.

Bonuksena noin tekemällä et edes tarvitse tasajännitehehkutusta.

Pidänkö siis heater-jännitteen irti muista jännitteistä vai laitanko samaan maahan vaan kaiken ja toivon parasta?

Laiskana saattaisin koettaa tuotakin...
Jyrki
Aki
20.01.2009 13:27:22

Eli, in - ja dry out - jakkien molemmat kynnet löytyvät omilta paikoiltaan, mutta out - jakista tuntuisi uupuvan toinen

Kun kitaravehkeissä käytetään monoplugeja, tuolla toisella kynnellä saadaan jakki toimimaan myös kytkimenä. Ulostulojakissa ei tarvita kytkintä, joten siinä ei ole sitä toista kynttä ollutkaan.

Valitettavasti itse ongelmaan en osaa tuoda apua.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
gemisti
20.01.2009 21:31:59
Näemmä vasta filter-moodi ja lyhyimmät kaiut toimivat moitteitta, mutta eiköhän tuo vian lähde nyt paljastunut. Uutta potikkaa kehiin, niin häviää vikatkin rutinat..
..ja öisin nukun.
Wilburger
20.01.2009 21:40:58
Rakentelet parilla vastuksella (ja pienellä elkolla) jännitteenjaon, jossa jaat anodijännitteen siten että saat palttiarallaa 50-100 volttia. Kytket hehkut tähän kelluvaan 'maahan' ja avot - hurinaton vahvistin ilman ylijännitemurheita.

Bonuksena noin tekemällä et edes tarvitse tasajännitehehkutusta.

Tuota vois koittaakki. Pitää vain varmistaa ettei pahemmin tule tuhottua mitään: Tuolla tavalla tehdessä pitää ilmeisesti ottaa huomioon hehkuvirta (150mA @12,6V) jonka ansiosta muuntajaan tulee menemään hitunen enemmän rahaa? Olishan joku simppeli periaatekuva aiheesta kans ihan mukava, jos jollain aikaa sellasen väsäämiseen olis.
päänahka
21.01.2009 08:45:56
Uutta potikkaa

Ennen kuin lähdet potikkaa ostamaan, niin muistetaan että tuo on kiertokytkin. Tää lähtee ihan mutulla, mutta veikkaisin että tollanen ei kulu yhtä lähtemättömästi pilalle käytössä kuin potikka.
Up and down, that's how energy stays alive.
JM
21.01.2009 15:46:42
Ennen kuin lähdet potikkaa ostamaan, niin muistetaan että tuo on kiertokytkin. Tää lähtee ihan mutulla, mutta veikkaisin että tollanen ei kulu yhtä lähtemättömästi pilalle käytössä kuin potikka.

Pistetääs taas tilanneraporttia. Uusimmat suihkautukset tekivät pedaalin taas entiselleen, eli takapakkia tuli vaan. Tällä hetkellä purkista lähtee jo ihan selvää signaalia, TOSIN ainoastaan delay-hännät kuuluvat;) Eli jos delay-levelin vääntää nollaan, tuloksena on jälleen kerran vain pelkkää digitaalipörinää, jota ei saa kuuluville ilman kunnon kitaraväkivaltaa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että delayhännät kuuluvat silti täydellisesti vaikka aivan pienillä näppäilyillä.

Kokeilut jatkukoot... Purkki tuntuu pelaavan kuitenkin hetki hetkeltä paremmin, liekö syy haihtuvissa kemikaalihöyryissä - sprayn kun ei pitäisi ainakaan johtaa sähköä..
-
s151669
21.01.2009 17:04:38

Tuolla tavalla tehdessä pitää ilmeisesti ottaa huomioon hehkuvirta (150mA @12,6V) jonka ansiosta muuntajaan tulee menemään hitunen enemmän rahaa?

Kuinka ? Koitin kyllä kurkata kytkentääkin mutta vastassa oli vain 404, onko linkkiä ?

Olishan joku simppeli periaatekuva aiheesta kans ihan mukava, jos jollain aikaa sellasen väsäämiseen olis.

http://muusikoiden.net/dyn/users/53285.jpg

Tuollaviisiin. R1 vaikka jotain 300k, R2 jotain 100k jolloin saadaan 1/4 anodijännitteestä. Konkan jännitteenkesto sen mukaan.
Jyrki
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)