Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkiterapeutiksi - mutta miten?
1
musch
20.01.2009 16:56:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylioppilastodistus on pian kädessä ja olisi aika suunnata jatkokoulutukseen. Musiikki on ollut lähtellä sydäntäni aina, joten olen ajatellut musiikkiterapeutin työtä.
 
Ongelmani on heikko musiikin teoreettinen osaaminen. Osaan kyllä hiukan nuotteja, mutta käytännössä en ollenkaan. Pianosta osaan soinnut ja pystyn soittamaan korvakuulolta kaksikätisesti, mutta yksinkertaisesti. Ainut vahvuuteni on laulaminen, jonka aion ottaa pääaineekseni. Olen ottanut laulutunteja klassiselta laulunopettajalta noin kahden vuoden ajan.
 
Kysymys kuuluukin: onko olemassa paikkaa, johon voisin päästä näillä taidoilla opiskelemaan musiikkikasvatusta ja sen jälkeen erikoistua musiikkiterapeutiksi? Entä voinko erikoistua musiikkiterapeutiksi muusikon koulutuksella? Olen myös miettinyt mahdollisuutta pitää välivuosi ja käydä töissä. Siinä samalla voisin käydä suorittamassa musiikinperustason ja musiikkiopistotason esim. Helsingin konservatoriossa (onko mahdollista?).
 
Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka osaavat auttaa minua ahdistuksessani! :)
 
kat
20.01.2009 18:07:26 (muokattu 20.01.2009 18:08:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni musiikkiterapeutiksi ryhtyvän pitää käydä ensin joku terveyteen liittyvä koulutus tms. Musiikkiterapiaa ei siis voi hakea opiskelemaan suoraan lukiosta/amistosta. Korjatkaa jos asia on toisin.
Olen itse hakemassa mukan puolelle keväällä, ja luulisin että pääsykokeissa painotetaan teoriapuolta ja nuotinlukua melko paljon, ainakin sinne vaaditaan opistotasoiset tiedot ja taidot. Tietysti myös monet muut asiat vaikuttavat, mutta voin vannoa että hyvää nuotinlukutaitoa vaaditaan jokaiselta, joka hakee sinne.
Mietin myös itse joskus tota musiikkiterapiaa, mutta innostus tyssäsi siihen kun sain tietää, että hommaan vaaditaan paljon muutakin, kuin musikaalisuutta. Musiikki onkin loogisesti kyseisessä terapiassa vain hoitokeino.
 
Makupala
16.04.2009 21:05:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyväskylän yliopistossa humanistisen tiedekunnan musiikinlaitoksessa on musiikkiterapeutin koulutusohjelma, se on kyllä ensisijaisesti sellaisille joilla on jo aikaisempia opintoja, mutta itse ainakin ymmärrän tuon ensisijaisesti siten, että sinne olisi käytännössä mahdollista päästä ilman aikaisempia opintoja (luulen kuitenkin että erittäin vaikeaa). Jokatapauksessa kannattaahan sitä aina yrittää.
 
Tuolta voi lisää:
http://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/opiskelu/terapia
 
R85
27.05.2009 02:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ammattikorkeakoulut ja Sibelius Akatemia kouluttaa musiikkiterapeutteja.
 
http://www.turkuamk.fi/public/default.aspx?contentid=111216 Tossa kans yks linkki
 
eli ilmeisesti musiikkiterapeutiks hakeva tarttee ainakin:
 
Pedagogisia opintoja (musiikin/soittimen opettajan koulutus tai sit vaan jotai opintoja jossai ammattikorkeas tai yliopistos)
Sosiaalisen alan/hoitoalan koulutus (tai kursseja)
 
Itse ajattelin joskus tota mutta ainakaan toistaseks en oo innostunu ku pelkän lukiopohjan jälkeen tulee n. 7-9v koulutus ennenku oot valmis musaterapeutti.
 
Lisäks, käytännössä tulet toimimaan yksityisenä yrittäjänä omalla toiminimelläsi eli työllistät itse itsesi ja hankit asiakkaat. Ei ole vielä tarpeeks kysyntää muulla tavalla.
 
Jos on motivaatiota niin toki kannattaa. Yks tuttu on valmis musaterapeutti. Tykkäs opiskeluajoistaan ja nyt vielä työstäänkin vaikka (henkisesti) rankaksi sanoo.
 
piramk musiikkiterapian suuntautumisvaihtoehdosta valmistuu nimikkeellä: Sosionomi, siitä sit viel voi / jatketaan yliopistolle ->
----jkl maisteriohjelman pääsyvaatimukset
 
Musiikkiterapia-alan ammattikorkeakoulututkinto
tai
hoito-, erityiskasvatus- tai musiikkialan kandidaatintutkinto, joka sisältää tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään aineopintoja (35 ov/80 op) vastaava määrä musiikkiterapian opintoja tai muuten riittäväksi katsottu määrä musiikkiterapian ja sen lähialojen (esim. hoito-, erityiskasvatus- tai musiikkialan) opintoja.
 
Ennen maisterikoulutusta hankittu musiikkiterapian kliininen kokemus luetaan myös eduksi.
 
Lisää infoa aiheesta (ei koulutuksesta vaan itse terapiasta)
http://gallia.kajak.fi/opmateriaali … mielentervvehto/musiikkiterapia.htm
 
JMP71
26.06.2009 12:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tuossa puhuttu mitään sosiaali-/terveysalan koulutuksen tarpeellisuudesta mitään. Eli ei tarvi olla lähi-/sairaanhoitaja tai sosionomi.
 
Kannattaa ehdottomasti hankkiutua tekemisiin sellaisten ihmisten kanssa, joiden parissa tulet tod.näk. tekemään musiikkiterapeutin työtä. Vaikka varsinaista hoitotyötä et tulekkaan tekemään, tulee vastaan rankkoja juttuja. Kaikista ei ole aitoon vuorovaikutukseen kehitysvammaisten, vammautuneiden tai psyykkisesti sairaiden kanssa.
 
Perustan näkemykseni n.9v työkokemukseen sosiaalialalla.
 
Musiikkiterapeutin työ on varmasti antoisaa! Itsekkin olen huomannut musiikin terapeuttisen vaikutuksen moniin ihmisiin, ja olen sitä työssäni käyttäytkin, vaikken musiikkiterapeutti olekkaan. Mutta tutustu ehdottomasti työkenttään, ettei mene opinnot hukkaan.
 
Hanki parempaa luettavaa
Annaliini
25.07.2009 23:33:27 (muokattu 25.07.2009 23:37:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletkin varmaan jo käynyt näillä sivuilla, mutta siellä siis eri koulutusväylät:
http://www.musiikkiterapia.net/inde … ontent&view=article&id=56&Itemid=67
 
Useimmilla musiikkiterapeuteilla on terveys-, sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto taustalla, osa on muusikkoja - monet molempia. "Lyhin tie" taitaa olla lähihoitajan / nuoriso-ohjaajan tutkinto (YO-pohjaisena saattaa olla mahdollista suorittaa kahdessa vuodessa), ja sitten musiikkiterapiakoulutus.
 
Jyväskylän yliopistossa humanistisen tiedekunnan musiikinlaitoksessa on musiikkiterapeutin koulutusohjelma, se on kyllä ensisijaisesti sellaisille joilla on jo aikaisempia opintoja, mutta itse ainakin ymmärrän tuon ensisijaisesti siten, että sinne olisi käytännössä mahdollista päästä ilman aikaisempia opintoja
 
Muuten hyvä vaihtoehto, mutta tuosta koulutusohjelmasta ei valmistu terapeutteja, vaan maistereita, joilla ei ole pätevyyttä tehdä kliinistä työtä.
 
MUOKS: huomasin muuten vasta nyt, että olit kirjoittanut viestin jo tammikuussa.. :D Mihin päädyit nyt, kun ollaan jo lähellä "koulujen alkua"?
 
elin
02.10.2009 23:57:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä opiskelen sosiaali ja terveysalaa sekä musiikkiopistossa laulua ja tarkoitus olisi yhdistää nämä kaksi asiaa keskenään.Nyt kaipaisinkin vinkkejä,että miten voisi hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti tällaista ns.viriketoimintaa musiikissa?Alalla on näkemäni ja kokemani mukaan paljon tarvetta viriketoimintaan.Mutta kysymys onkin;pystyykö musaopisto antamaan mulle vaaditut tiedot tällaisen terveysalan viriketoiminnan harjoittamiseen?Taidot musaopisto antaa kyllä.Tarkennan;kaikissa tilanteissa ei ole aivan sama,minkä aikakauden musiikkia soitat/laulat.Se voi olla suuri virhe.Kaipaisin kommenttejanne..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «