Aihe: 2x EMG 89, EMG PA-2 ja hämärä vika
1
F_Lame
20.01.2009 01:04:01 (muokattu 20.01.2009 01:11:23)
Kitarassa siis seuraava elektroniikka:
2x EMG 89
EMG PA2 PREAMP/BOOSTER

Kytkentä on tehty siten että volumepotikassa on kaulamikin puolitus ja tonessa tallamikin.

Jokin aika sitten volumepotikka alkoi hieman rahisemaan kännettäessä. Ajattelin että kohta tarvii varmaan vaihtaa uusi paikalle mutta äsken ilmenikin erittäin hämärä vika.

1. Jos tallamikki ei ole puolitettuna eikä boosteri ole päällä volumen avaaminen toimii normaalisti noin puoleen väliin asti jonka jälkeen kitara mykistyy kokonaan.
2. Tallamikki toimii normaalisti puolitettuna tai jos boosteri on päällä.(kumpi tahansa tai molemmat)
3. Kaulamikki toimii kaikissa asennoissa normaalisti.

Avasin takaluukun kitarasta kokeilin toisella patterilla ja yritin etsiä irronneita juotoksia. Patterin vaihtaminen ei muuttanut mitään ja kaikki kytkennät näyttäisi olevan ok.

Noi puolitettavat mikit alkaa olla sen verran monimutkasia että mun elektroniikkaosaaminen loppuu kyllä kesken enkä voi mitenkään käsittää miten tämä on mahdollista? Mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään ja miten? Tilaanko suosiolla uudet potikat vai kuinka?

E: Tallamikistä kuitenkin kuuluu hetken (alle puoli sekuntia) aikaa ääni jos kieliä soittaa TODELLA kovaa, eli vähän kuin olisi gate liian korkealla thresholdilla.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Vladi
20.01.2009 09:44:25

Jokin aika sitten volumepotikka alkoi hieman rahisemaan kännettäessä. Ajattelin että kohta tarvii varmaan vaihtaa uusi paikalle mutta äsken ilmenikin erittäin hämärä vika.

En ole sähköinsinööri tai insinööri yleensäkään mutta tuossahan se yks todennäköinen ongelmakohta on. Hanki uus potikka(hintaa muutama euro) ja kokeile?
Kyllä se siitä.
F_Lame
20.01.2009 16:56:11
En ole sähköinsinööri tai insinööri yleensäkään mutta tuossahan se yks todennäköinen ongelmakohta on. Hanki uus potikka(hintaa muutama euro) ja kokeile?

Ongelmahan on siinä, että tossa on noi kaksiasentoiset potikat, niin en tiiä mistä niitä saa ja millä hinnalla. Tai siis saa kyllä tilattua, mutta alkaa vähän kiire olla tällä, kun puolentoista viikon päästä pitäis keikalla olla varakitara toiminnassa, enkä voi edes olla varma onko tää tosta potikasta kiinni. Taudinkuva ei ihan täysin mun mielestä viittaa siihen. Pitänee kuitenkin tuolta tampereen elektorista käydä kysäsemässä jos niillä sattuis olemaan.

Olikos nää A-kirjaimella merkityt potikat lineaarisia vai logaritmisia?

Periaatteessa saan tehtyä pikafixin tälle silleen että ruuvaan boosterin trimmeristä vahvistuksen nollaan ja soitan koko ajan boosteri päällä. En kyllä tajuu miten tää näin voi toimii..

No voi sun.. Elektroniikka potikoineen on vaihdatettu (asiansa osaavalla soitinrakentajalla) kevättalvella 2002, kai niidenkin nyt vähän kauemmin kuuluisi kestää.. :/

Noh, ei oo mulle mitään uutta että noi volumepotikat ei oo hirveen pitkäikäsiä. Teininä kun tuli aikamoisilla kissantapposäröillä soitettua niin oppi vaistomaisesti joka välissä laittamaan sen kitaran volumen kiinni. Tohon toisen kitaran EMG:settiin oon vaihtanu volumen jo kaks kertaa ja asensin setin muistaakseni vuonna 2005. Näitten kytkimellä varustettujen potikoiden kanssa se on vaan vähän hankalampaa.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Minushuman
23.01.2009 11:29:57
Noh, ei oo mulle mitään uutta että noi volumepotikat ei oo hirveen pitkäikäsiä.

Vanhin skebukkani on vuosimallia 1983 ja sen potikat toimii moitteettomasti vieläkin. Siinäkin mikinpuolitukset potikannuppia nostamalla. Ja tulee lähes aina biisien välissä veivattua vola nollille.
"Darkest motherf****r on the planet - Just so close to death I know I am it."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)