Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkörumpujen saundit ja nauhoitus koneella.
1
VadeTheFlame
18.12.2008 20:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Menin nyt muutama kuukaus sitte ostamaan halpissetin ja nyt on alkanu ottaa kaalii nää saundit ja akustinen melu. Joten nyt ajattelin alkaa tekemään jotain asian muuttamiseks. Päätin alottaa saundeista.
 
Sen verran oon lukenu edellisistä keskusteluista, et tarvis olla (ainakin mun tapaukses) usb:hen menevä äänikortti jossa myös midi, softa/ohjelma joka muuttaa saundit edes uskottaviks ja sitte jotku monitorit josta saundit tulis ulos.
Ymmärsin että yhdellä ohjelmallaa lisää vois vielä nauhoitaa kun pää asias kitaristi oon?
 
Tähä loppu mun tiedot, joten vielä vähän lisävalaistusta jos sais mm. mahdollisist ongelmist (tuol mainitii joku latenssi juttu?) ja vaikka esimerkkei omist mieleisist systeemeistänne.
 
Kiitos jos vaivaudutte!
 
Ps. En kiellä vastaamastä myös tohon akustiseen meluun..
 
south_of_heaven
19.12.2008 00:01:59 (muokattu 19.12.2008 00:05:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Latenssiin vaikuttaa äänikortti, joten ihan ok ulkoisella äänikortilla tuskin syntyy hirveää ensiksi mainittua. Tapauksessa äänikortin hankkiminen ei ole välttämätöntä, kun olemassa on kerran midi-usb-adaptereita muutamilla kympeillä, mutta tässä tapauksessa sellaisen hankkiminen lienee perusteltua.
 
parin sadan pintaan saa ulkoisen äänikortin, josta löytyy midi-ominaisuudet. Toinen mahdollisuus on satasen kortti ja erikseen midi-usb adapteri, joskaan en suosittele. Hyvä adapteri maksaa jo 50 euroa, ja siitä ei ole pitkä matka seuraavan luokan korttiin, joka on myös muilta ominaisuuksiltaan parempi. Kannattaa paneutua esimerkiksi E-MUn kortteihin.
 
Softaksi käy esimerkiksi Reaper, jota saa käyttää ilmaiseksi omantunnon mukaan. Sillä voi näitä rumpuilu-lisäohjelmia käyttää, sekä nauhoittaa niitä ja audiota. Jostain joulutarjouksesta sai muistaakseni EZDrummerin satasella. Se on hyvä perusohjelma sikäli kun olen kokeillut, soundit ovat hyvät.
 
Mun oma mielipide on, ettei kannata mihinkään sen suurempiin monitoreihin alkaa tässä vaiheessa upottaa rahaa, kuulokkeilla ja tietokonepurkeillakin pärjännee.
 
Tuollaisten rumpujen akustinen melu poistuu hankkimalla uusi setti;)
 
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Ronttu
18.01.2009 19:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistän nyt tähän samaan ketjuun oman kysymyksen.
 
Eli pitäis nauhottaa rumpuja koneelle. Sähkörummuista menee midi piuha usb:hen ja kaikki näyttäis toimivan. Vielä tarvitaan softa, eli sanokaas joku hyvä ja simppeli sekä ilmainen ohjelma jolla tämä onnistuis. Tota Reaperia kokeilin jo mutta en tajunnut yhtään miten homma toimis, ja ohjekirja 400 sivua pitkä.
 
south_of_heaven
19.01.2009 08:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistän nyt tähän samaan ketjuun oman kysymyksen.
 
Eli pitäis nauhottaa rumpuja koneelle. Sähkörummuista menee midi piuha usb:hen ja kaikki näyttäis toimivan. Vielä tarvitaan softa, eli sanokaas joku hyvä ja simppeli sekä ilmainen ohjelma jolla tämä onnistuis. Tota Reaperia kokeilin jo mutta en tajunnut yhtään miten homma toimis, ja ohjekirja 400 sivua pitkä.

 
Sulla pitäs ensin olla siinä reaperin sisällä käytettävä plugin josta se rumpusoundi lähtis. Ainakin reaperissa pitäisi toimia näin. Ilmaisia noita taitaa olla niukalti, ja Ezdrummer on edullisin tällainen ja liikkuu siinä sadassa eurossa.
 
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Objectif Lune
19.01.2009 13:15:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistän nyt tähän samaan ketjuun oman kysymyksen.
 
Eli pitäis nauhottaa rumpuja koneelle. Sähkörummuista menee midi piuha usb:hen ja kaikki näyttäis toimivan. Vielä tarvitaan softa, eli sanokaas joku hyvä ja simppeli sekä ilmainen ohjelma jolla tämä onnistuis. Tota Reaperia kokeilin jo mutta en tajunnut yhtään miten homma toimis, ja ohjekirja 400 sivua pitkä.

 
Tai sitten nauhotat sähkörumpujen omilla soundeilla eli vedät sähkörumpujen line outista äänikortin line iniin.
 
Ronttu
19.01.2009 13:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten nauhotat sähkörumpujen omilla soundeilla eli vedät sähkörumpujen line outista äänikortin line iniin.
 
No siis rumpujen omilla saundeilla oliskin tarkotus mennä. Äänikortti ei tue midiä siksi piti hommata usb adapteri.
 
Objectif Lune
19.01.2009 15:43:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis rumpujen omilla saundeilla oliskin tarkotus mennä. Äänikortti ei tue midiä siksi piti hommata usb adapteri.
 
No siinä tapauksessa tuli vikaostos. Midi, kuten tuolla tietokone-keskustelualueella kerrotaan, ei lähetä minkäännäköistä äänitietoa. Se kertoo vain nuotin keston ja korkeuden. Äänikortissasi lienee kuitenkin line in?
 
Ronttu
19.01.2009 18:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siinä tapauksessa tuli vikaostos. Midi, kuten tuolla tietokone-keskustelualueella kerrotaan, ei lähetä minkäännäköistä äänitietoa. Se kertoo vain nuotin keston ja korkeuden. Äänikortissasi lienee kuitenkin line in?
 
Huoh. No joo kyllä siellä joku line in on. Mitäs nyt?
 
Objectif Lune
19.01.2009 19:32:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huoh. No joo kyllä siellä joku line in on. Mitäs nyt?
 
Siis midin kautta et pysty soittamaan mitään ääntä. Ja vika ostos oli siis midi-vermeleet, mikäli haluat käyttää sähkörumpumodulin soundeja.
 
south_of_heaven
20.01.2009 08:19:13 (muokattu 20.01.2009 08:19:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tossa tapauksessa voit ladata vaikka Audacityn, joka on ilmainen. Se on melko selkeä ja helppo käyttää. Ja rumpujen ulostulosta stereopiuha line-iniin.
 
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Nilkki-6
21.09.2010 17:38:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jostain joskus kuullut/lukenut että nauhoittaminen onnistuisi myös USB-kaapelin avulla? Jos näin on niin miten se tapahtuu. Onko myös mahdollista käyttää MIDI-USB-kaapelia että rummuissa midistä ulos ja koneen usb porttiin kiinni?
 
29
21.09.2010 19:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nilkki-6: Olen jostain joskus kuullut/lukenut että nauhoittaminen onnistuisi myös USB-kaapelin avulla? Jos näin on niin miten se tapahtuu. Onko myös mahdollista käyttää MIDI-USB-kaapelia että rummuissa midistä ulos ja koneen usb porttiin kiinni?
 
Juu, tuollainen MIDI-USB -homma onnistuu kyllä. Itse käytin tuota melkein vuoden läppärin oman äänikortin kanssa ennen kuin ostin ulkoisen. Latenssin hanskasin ASIO4ALL:lla.
 
Tuon näköinen kaapeli itsellä: http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_ … 37f58cd41bba6d7d6fa4333fc6daa36.jpg
 
Nilkki-6
22.09.2010 09:55:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko se ihan midinä ulos eli pitää hommata EZDrummer tai vastaava? Ja toimiko se hyvin tietokoneen oman äänikortin kanssa?
 
29
22.09.2010 11:44:24 (muokattu 22.09.2010 11:47:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nilkki-6: Tuleeko se ihan midinä ulos eli pitää hommata EZDrummer tai vastaava? Ja toimiko se hyvin tietokoneen oman äänikortin kanssa?
 
MIDIä tulee raidalle ja silloinhan siihen tarvitaan joku VST -instrumentti soittamaan soundeja. Tuon mainitsemani kaapelin (ja ASIO4ALL:n) kanssa homma toimi aivan moitteettomasti pienellä latenssilla.
 
On mielestäni ehdottomasti vaivan arvoista soitella vst -soundeilla. Itselläni on Roland TD12 moduli ja rumpusoundeissa on kyllä huomattava ero vst softien hyväksi. Mielipideasioitahan nämä tietysti...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «