Aihe: Bassoansa
1
Elmer
12.01.2009 14:45:20
Tämä nyt ei olis mitenkään muusikon probleema, mutta kun olen sekä muusikko että ravintoloitsija, niin täytyypä asiaa kysyä.
Meillä on noin kahdensadan neliön tila ja bändit kun soittaa, niin takakulmasta salia
kantautuu bassohumina alempaan kerrokseen voimakkaasti.
Olen kuullut että rakentamalla bassoansan voisi ongelmaa parantaa.
Itse ajattelin, että sen voisi rakentaa nimenomaan sinne takanurkkaan salia.
Jos näin on, niin minkä kokoinen ja mistä materiaalista ?
Sorry tämä aihe, mutta kun en oikein tiennyt, mistä muualta kysyä.
Kirjoittakaa, onko aiheesta kokemusta.
Antti1
12.01.2009 14:49:39
Mä vähän epäilen, että pelkkä takaseinän bassoansa tekee tälle ongelmalle juuri mitään sitä alakertaa silmälläpitäen... No mutta kuitenkin, ensin sun tarvis vähän laskelmoida ja mitata niitä ongelmia, joita pitäis ruveta tappamaan. Sit ruvetaan suunnittelemaan jonkinlaisia raskasmatto-/levyresonaattoreita, aika järeitä villavirityksiä tms.

Kannattaa palkata ammattilaisia tekemään noita mittauksia ja suunnitelmia, jos ongelma on oikeasti iso. Esimerkiksi Akukon hoitaa näitä juttuja.
multipaavo
13.01.2009 19:21:49 (muokattu 13.01.2009 19:32:29)

Olen kuullut että rakentamalla bassoansan voisi ongelmaa parantaa.

Moi.

Kysymyksessä on ääneneristysongelma. Ääntä pystytään eristämään tehokkaasti massalla (hiekka, betoni, jne.) Tällöin bassotaajudet eivät pääse seinän/lattian/katon läpi vaan heijastuvat takaisin huoneeseen, jolloin huoneen ongelmaksi jää vielä seisovat aallot. http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
Kenties tehokkain tapa eristää ääntä on rakentaa uusi tukeva, massaltaan iso lattia/seinä/katto vanhan päälle ja jättää reilu ilmarako väliin. Olennaista tässä on, ettei uusi rakenne pääse kuljettamaan värähtelyä vanhaan rakenteeseen ts. kelluva rakenne.

Yleistäen 'bassoansa' mielletään akustiseksi elementiksi, jolla pyritään estämään bassotaajuuksien takaisin heijastumista huoneeseen muuttamalla ääniaallon energia lämmöksi (absorptio) ja näin eliminoimaan seisovien aaltojen ongelmaa. Samalla naapuriin vuotavan äänienergian määrä laskee, mutta ansojen pitää olla _valtavan_ kokoisia, jotta niistä olisi hyötyä naapurille asti.

Tyypillisiä bassotaajuksien imureita on erilaiset resonaattorit. Itse suosin reikäresonaattoreita niiden tehokkuuden, helpohkon virittämisen ja rakentamisen takia.
Myös kivi/lasivillaa voi käyttää, jos on valmis laittamaan sitä minimi 1m kerros ja 20cm ilmaa taakse.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
multipaavo
13.01.2009 21:50:26

Myös kivi/lasivillaa voi käyttää, jos on valmis laittamaan sitä minimi 1m kerros ja 20cm ilmaa taakse.

Unohtui mainita, että tässäkin tapauksessa hyöty on suurempi omaan huoneeseen kuin naapurille.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
Elmer
15.01.2009 10:49:05
Kiitos paljon vastauksistanne.
Pieni lisäys/tarkennus tähän ongelmaani.
Sieltä ravintolasalin takanurkasta on nimittäin portaat alempaan ravintolakerrokseen ja siksi ääni ja humina niin voimakkaasti kulkeutuukin alakertaan.
Pitäisikö sitten reagoida niin, että ansaa rakentaakin ennen portaikkoa kuin portaikon taakse nurkkaan ? Toivottavasti ei tullut epäselvästi selvitettyä.
eetuss
18.01.2009 21:10:20

Elmer:

Luonnollisesti, jos saat oven esim sinne yläkertaan niin auttaa tohon yleiseen äänen liikkumiseen, bassot tietty humahtaa läpi ja saattaa olla muutenkin (liiketoiminnan kannalta, esim?) huono ratkaisu.

Anyways, tuli vaan sellainen mieleen että jos portaikko sattumalta on sen mallinen, että saat sinne fylliä johonkin alle /nurkkaan / piiloon, niin ei olisi välttämättä ainakaan pahasta.

Tyyliin Tavastia / Semi: siellä semissähän on 'takahuoneessa' aika helvetinmoinen läjä villaa, todnäk just imemään bassoa sun muuta huminaa, joka sieltä isommalta puolelta, suoraan päältä, tuuttaa.

Mulla on jonkin verran kokemusta studiorakentamisesta, mutta ei tuollaisesta tilanteesta ei ole. Kuitenkin olen monesti livekeikkojen yhteydessä miettinyt asiaa, esimerkiksi siltä kantilta että monissa paikoissa on hotelli, jonka asukkaita pitää niin paikan omistajan, kuin myös viihdeväen kunnioitta (tai sitten ei). Miten paljon esim. raiserit ja muut lavarakenteet vaikuttaa asiaan? Tietenkin riippuu paljon siitä mihin supparit ja muut tuutit on aseteltu, mutta kuitenkin.
Ei se tästä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)