aalataur 18.01.2009 14:58:33 (muokattu 18.01.2009 15:00:23) | |
---|
Mulla on japanilainen Jackson 1990-1995 eralta, maksoi aikanaan 4000 mummonmarkkaa. Tarkkaa mallia ei tiedossa, ilmeisesti Stealth XL tai Stealth EX. Kitara on ollut käytössä n. 12 vuotta, ja siinä on alkuperäinen floikkari, jossa lukee vaan Jackson. Eli ei siis OFR. Nyt olen soittanut kitaraa enemmän kuin ennen ja eilen huomasin että kun teen jonkin kampikikan esim. dive bombin, tai pienemmänkin bendin, niin kitara menee samantien epävireeseen. Jos olen madaltanut sävelkorkeutta, kitara on alavireinen, ja jos nostanut, ylävireinen. Heitto on reilua, viritysmittari näyttää aivan päin persettä jos kerrankin koskee kampeen. Aikaisemmin en ole huomannut tällaista ongelmaa, johtuen ehkä siitä että sitä ei ole ollut, tai sitten siitä etten hirveästi kampikikkoja ole harrastanut. Nyt huomasin sen kun soitin levyn päälle ja kampeamisen jälkeen vire oli pielessä. Missä voi olla syy? Jouset vanhentuneet? Vai jossain muussa? Vai onko floikka yksinkertaisesti paska? Kannattaako vaihtaa siihen OFR ja pitääkö se vireen kampikikoista huolimatta? Kuuluuko floikan pitää vire, vai onko se luontaista että isoissa kampitempuissa vire menee pieleen? |
Voihan sitä jonkin aikaa tekohengittää jousien vaihdolla ja veitsien hiomisella, mutta suosittelisin tallan vaihtoa. Schaller, OFR, Gotoh.. mitä nätä nyt on laadukkaampia. "Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek |
darkus 18.01.2009 15:10:05 | |
---|
Vanhojen japsijaskojen tallat on yleensä ihan laadukasta tavaraa. Tämä viha lisenssitalloja kohtaan on mielestäni tässä tapauksessa ihan turhaa, kun tallan pitää säädöissä ja muistaa pari kultaista sääntöä niin vireen pitäis pysyä hyvin. Sulla on aika vanha talla. Katos että missä kunnossa on veitset, ja että onko lukkosatulan niissä paloissa minkä asteista painaumaa tai lovea. Veitset voi hioa uudelleen teräviksi ja satulan palat tai koko satulan voi vaihtaa ensiapuna. Tolpatkin voi joutua vaihtamaan. Jos tämä riittää niin kannattaa ostaa sitten ihan schallerin tai gotohin tolpat ja satula. Pari kultaista sääntöä joilla pidentää floikan ikää: 1. Tallan korkeutta EI KOSKAAN saa säätää silloin kun kielissä on jännitystä eli vetoa, ja jousetkin kannattaa ottaa pois opereissönin ajaksi. 2. Floikka pysyy paljon paremmin vireessä kun se on säädetty suoraan. 3. Veitsien ja tolppien väliin kannattaa laittaa jotakin rasvaa tai öljyä tilkkanen. -darkus Be the devils own, Lucifer`s my name! |
aalataur 18.01.2009 15:43:58 | |
---|
Kiitoksia kommenteista. Mietin vaan tuota OFR/Schalleria yms. ne maksaa neljäsosan koko kitaran alkuperäisestä hinnasta. Että kannattaakohan... olisiko halvempia vaihtoehtoja, vai kannattaisko ostaa samantien uusi kitara. |
Diego 18.01.2009 16:55:53 (muokattu 18.01.2009 16:56:49) | |
---|
Kiitoksia kommenteista. Mietin vaan tuota OFR/Schalleria yms. ne maksaa neljäsosan koko kitaran alkuperäisestä hinnasta. Että kannattaakohan... olisiko halvempia vaihtoehtoja, vai kannattaisko ostaa samantien uusi kitara. Muista että ei se kitarasi arvoa nosta muutenkuin tunnearvossa. Näkee usein torillakin kitaroita, joihin on vaihdeltu mikkejä ja talloja ja sitten lasketaan ne pyyntihintaan mukaan. Sanotaan näin, että jos et ole ajatellut luopua kitarasta, ja pidät kitarasta muuten, niin silloin voisi olla ihan hyvä veto heittää uutta tallaa tilalle. Riippuu vähän mistä roikkuu. Jos tuntuu, että tarviit soittokamojen päivitystä, etkä pidä enää niin paljon tuosta kitarastasi, niin silloin itse ehkä harkitsisin kokonaan uutta kitaraa. Mutta sunhan se on päätettävä. :P "Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi |
Juippi! 29.03.2009 21:59:50 (muokattu 30.03.2009 19:21:29) | |
---|
Aivan uskomatonta! Olen puolisen vuotta taistellut oman ibanez rg1570:n floikan vireen kanssa, ja nyt kokeilin kaikki mahdolliset huulirasvat, venytykset yms. mitä vaan löysin, ja nythän kitara alkaa vähitellen toimia kunnolla! Kun löysään kielet ihan löysäksi, ja heti perään kiristän ne ihan kireeksi kammella, muuttuu ehkä parilla centillä, mutta soittaessa ei eroa huomaa. Ihan uskomatonta :D Kiitos! |