Aihe: Jazz pianon-soiton opiskelu..
1
pertsa888
18.01.2009 11:42:12
Olen päättäny aloittaa Jazz-pianon soiton opiskelun 10 vuoden klassisen pianonsoiton jälkeen ja haluaisin tietää että mistä lähteä liikkelle. Etenkin haluasin neuvoja hyvistä jazz-piano-opiskelu kirjoista/oppaista. Etenkin minua kiinnostaisi improvisointi.
Sompi
18.01.2009 12:48:02

Improvisoinnin oppii improvisoimalla :)
Nakkiso
18.01.2009 17:10:47
Mark Levinen Jazz Piano Book on usein hyväksi todettu kirja. Sillä pääsee jo aika pitkälle. Lisäksi kannattaa mennä levykauppaan, ostaa jazzlevyjä ja kuunnella niitä vähintään yhtä paljon kuin soittaa.
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
baron
19.01.2009 12:32:27

Mark Levinen Jazz Piano Book on usein hyväksi todettu kirja. Sillä pääsee jo aika pitkälle. Lisäksi kannattaa mennä levykauppaan, ostaa jazzlevyjä ja kuunnella niitä vähintään yhtä paljon kuin soittaa.

Ehkä saman herran Jazz Theory Book sopisi paremmin ensimmäiseksi. Sen nuottiesimerkit ovat pianolle ja siinä todetaan että jollet ole pianisti, lainaa piano:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MrShaft
19.01.2009 15:14:13
- - mistä lähteä liikkelle. - - hyvistä jazz-piano-opiskelu kirjoista/oppaista. Etenkin minua kiinnostaisi improvisointi.

- Hanki hyvä opettaja: Säästät paljon aikaa ja vaivaa, kun on joku joka saattaa sut suoraan tekemään oikeita asioita
- opettele sooloja ja teemoja levyiltä, soittamalla yksi yhteen levyjen kanssa. Kun samalla kirjoitat jutut paperille voit analysoida mitä siellä tapahtuu. Sen jälkeen tiedätkin mitä pitää opetella, että soittosi kuulostaa siltä kun haluat. Tuossa analyysissä auttavat todellakin erilaiset kirjat. Silti, kirjoja lukemalla ei ole ennenkään pianisteja tehty :)

Pitäisi löytää tehokkaita työtapoja jotka sopivat sinulle. Siinä se hyvä opettaja on verraton. Eikös Tampereella ole ainakin Jorosen Jouni ja Heikki J. Heinonen, jotka kyllä osaavat opettaa mitä kuuluu ja kuka käskee...

Tärkeintä on opetella joitain asioita hyvin. Improvisoinnin opettelun yleinen ongelma on sellainen juostenkustu tekeminen, jossa kaikki asiat osataan miten kuten. Tulet huomaamaan, että useimmilta nuoremmilta improvisoidun musiikin soittajilta puuttuu kaikki sellainen tekemisen syvyys joka klassisessa pianismissa on normi. Tähän sinun ei kannata alistua, eli improvisoitua musiikkia opiskellaan aivan samalla tavalla kuin klassistakin. Asiat ovat vain erilaisia koska musiikkia harvoin soitetaan suoraan nuotista.

Kirjoista:

Nykyään materiaalista on runsauden pulaa, koska jazz-soitonoppaat on kustantajille erinomainen bisnes. Kannattaa siis vähän käyttää aikaa ja käydä vaikka kirjastossa katsomassa hyvää matskua.

- Tuo M. Levine on 90-luvun puolivälistä muodostunut aika klassikoksi sekä hyvässä että pahassa. Hyvä puoli on että sillä saa jotain työkaluja nopeasti vyön alle.
- Bebop-kielen opiskeluun löytyy valtava määrä teoksia. esim. David Bakerin kirjat 80-luvulta ovat klassikkoja sekä ainakin netistä voi tilata Barry Harrisin oppimateriaalin. Charlie Parker Omnibookin kun opettelet ulkoa soittaen Parkerin äänitteiden kanssa yksi yhteen, niin saat tuon fraseeraus-puolen kohdalleen. Sieltä löytyy myös valtava määrä musiikillista sanastoa ja fraaseja opeteltavaksi vaikkapa eri sävellajeissa.
-Harmoniasta kannattaa tutkia Bill Evansin tuotantoa, jota löytyy sekä oppikirjoina että transkriptioina. Molempia suosittelen.
- Erilaisia improvisoinnin oppikirjoja löytyy niin eri konsepteista kuin tyyleistäkin. 80-90 luvulla suosittuja olivat Ramon Rickerin teokset, 2000-luvulla Jerry Bergonzin teokset.
- Vasempaan käteen saat liikettä: Steinway & Sons: Jazz Piano: the Left Hand
- Play along -levyjen avulla voit treenata opettelemiasi juttuja käytäntöön. Aebersold lienee tunnetuin kustantaja. Kirjastosta löytyy.
- BÄndissä komppaamiseen pianolla: Jim McNeelyn teos (jonka nimeä en nyt muista)
- Aebersold on kustantanut myös Kenny Wernerin Effortless Masteryn, jossa puhutaan treenaamisesta ja soittamisen psykodynamiikasta... siis siitä vaikeammasta puolesta eli pään sisällöstä. :)
- Soolopianon soittoon: voit treenata Erroll Garnerin (jos käden koko riittää), Art Tatumin, Oscar Petersonin, Keith Jarrettin, Bill Evansin sekä Chick Corean transkriptioita. Kaikkia näitä (ja paljon muita) on saatavilla nuotteina.
-Oscar Peterson julkaisi myös jazz-pianokoulun joka oli kauhean suosittu aloittajille 80-90 luvuilla, mutta ehkä nyt jo vähän karua kamaa...

Lisäksi löytyy erilaisia lick- ja pattern sekä tyyli-kirjoja vaikka lampaat söisi. Niitä voit tosin itsekin poimia levyiltä ja transkriptioilta. Netistä voit etsiä myös, etenkin transkriptioita löytyy paljon.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
baron
19.01.2009 17:25:44 (muokattu 19.01.2009 17:26:24)

Mä sen verran komppaan Mr Shaftia, että vaikka mä kaikki kirjat oon lukenut, mitä käsiini oon saanut niin kyllä oikea ope on ihan totta!
Jos oot luonnon lahjakkuus, et tarvitse kirjoja etkä opea mutta me kaikki ei olla.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)