Aihe: Millaiset mikit kitaraan?
1 2 3 4 5
jusu68
17.01.2009 20:58:29
Minulla on kitara, jossa on kaksi yksikelaista ja yksi kaksikelainen mikki. Yksikelaiset ovat Tokain AST-50 kitarasta ja kaksikelainen on Seymour Duncanin EVH. Etumikin vastus on 5.97 k, keskimikin 5.94 k ja humbuckerin 13.96 k. Ongelma on, että nuo mikit on liian eriparia. Tuosta humbuckerista lähtee tehoa huomattavasti enemmän kuin noista yksikelaisista. Nuo yksikelaiset lähtee vaihtoon. Olisiko jollain ehdotuksia millaiset tuohon kannattaisi laittaa.
Spike
17.01.2009 21:15:37
Kannattaa laittaa tehokkaammat singlecoil-kokoiset mikit. Ehkä hotrailsit, mutta paha sanoo tietämättä millaista hakee.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
Swan
17.01.2009 21:53:48
Hot Railsit sun muut vastaavat on jees, jos tahtoo humpparisaundia, mutta jos tahtoo pysyä yksikelaisten saundimaailmassa, niin Kinman on meikäläisen valinta. AVn-69 eli Woodstock on tehokkain malli niiltä. Itselläni on noita kaksi samassa kitarassa Bare Knuckle VHII:n kanssa, ja balanssi on mielestäni kaikin puolin toimiva.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
jusu68
18.01.2009 11:14:30
Unohtui mainita, että stratosaundia haen. Muuten nuo Tokain mikit ovat ihan toimivia ja laadukkaitakin, mutta tehoero on liian suuri tuohon humppariin verrattuna. Pitäisi siis saada vähän tehokkaamat yksikelaiset, ei kuitenkaan mitään ääripäätä. Pidän tuosta Seymourin Eddie Van Halen saundista, eli mielummin vaihdan nuo yksikelaiset. Eli suosituksia etu- ja keskimikiksi otetaan innolla vastaan.
Aloittelijatuke
23.01.2009 20:20:13
Lainaan vähä tätä ketjua ja kysyn: Mitkä mikit mun kannattas hommata Gibson SG special fadediin? Eli mielellään passiivit, ettei tarvi alkaa tekeen tilaa millekkään patteri-koteloille yms.
Soittelen: Iron maiden, AC/DC, Hurriganes yms. Uusia mikkejä siksi ku tahtoo nuo gibsonin originaalit kiertää todella herkästi ja äänikin on aika surkea.
Heti en ole mikkejä ostamassa, mutta etukäteen jo kyselen.
Borlag
23.01.2009 20:21:59

Lainaan vähä tätä ketjua ja kysyn: Mitkä mikit mun kannattas hommata Gibson SG special fadediin? Eli mielellään passiivit, ettei tarvi alkaa tekeen tilaa millekkään patteri-koteloille yms.
Soittelen: Iron maiden, AC/DC, Hurriganes yms. Uusia mikkejä siksi ku tahtoo nuo gibsonin originaalit kiertää todella herkästi ja äänikin on aika surkea.
Heti en ole mikkejä ostamassa, mutta etukäteen jo kyselen.

Luulisin että vikana ei ole nuo mikit, vaan joko vahvistin tai vahvistimen sijainti/käyttötapa. Musatyyliisi ei varmaan kukaan aktiiveja suosittelisikaan, ainakaan ihan ensimmäisenä.
Aloittelijatuke
23.01.2009 20:27:21
Vahvistimena minulla on line6 III spider (15w). Yleensä kotona soitan vahvistimen vieressä, mutta olen kokeillut mennä kauemmaksikin, mutta insanella kiertää siltikin, kun laittaa vähän yli neloselle volumen. Metallilla ei ihan niin herkästi, mutta aika herkästi silti.
Borlag
23.01.2009 20:34:08

Vahvistimena minulla on line6 III spider (15w). Yleensä kotona soitan vahvistimen vieressä, mutta olen kokeillut mennä kauemmaksikin, mutta insanella kiertää siltikin, kun laittaa vähän yli neloselle volumen. Metallilla ei ihan niin herkästi, mutta aika herkästi silti.

Helppoja tapoja välttää tai väentää ulinoita on soittaa kauempana vahvistimesta, tiputtaa gainia vahvistimen päästä, myös treblen säätäminen pienemmälle auttaa jonkunverran. Lisäksi voit koittaa tiputtaa volumea kitaran puolelta.
Aloittelijatuke
23.01.2009 20:38:43
Linekutosestahan ei gainia löydy, mutta onko drive vähän niinkuin sama asia vai?
Borlag
23.01.2009 20:41:01

Linekutosestahan ei gainia löydy, mutta onko drive vähän niinkuin sama asia vai?

Spiderit ei ole itselle tuttuja, mutta luulisin näin. Nuo ylläolevat on aika yleispäteviä. Eli vähän pienempi särö useimmiten riittää poistamaan tai ainakin vähentämään ulinoita.
Aloittelijatuke
23.01.2009 20:47:13
Entäs kiertääkö isompi vahvari esim. 2x12 tuumanen niin herkästi?
Borlag
23.01.2009 20:50:57

Entäs kiertääkö isompi vahvari esim. 2x12 tuumanen niin herkästi?

Riippuu miten asiaa ajattelee, sama äänenvoimakkuus saavutetaan pienemmillä volumeilla, joten kiertämistä ei pitäisi tapahtua yhtä nopeasti. Vahvarista riippuen saattaa särökin olla parempi isommassa, tukevampi ääni ainakin.
Ziggy Bubba
23.01.2009 20:52:43

Minulla on kitara, jossa on kaksi yksikelaista ja yksi kaksikelainen mikki. Yksikelaiset ovat Tokain AST-50 kitarasta ja kaksikelainen on Seymour Duncanin EVH. Etumikin vastus on 5.97 k, keskimikin 5.94 k ja humbuckerin 13.96 k. Ongelma on, että nuo mikit on liian eriparia. Tuosta humbuckerista lähtee tehoa huomattavasti enemmän kuin noista yksikelaisista. Nuo yksikelaiset lähtee vaihtoon. Olisiko jollain ehdotuksia millaiset tuohon kannattaisi laittaa.

Ihan alkuun kannattaa testata laskea sitä humbuckeria hiukan ja mahdollisesti nostaa ykskelaisia lähemmäs kieliä. Jos tuo ei auta - tai muuten vaan miellytä, niin vaikkapa Duncanilta löytyy monenmoista ykskelaista, sieltä vaan vähän tehokkammat mikit kehiin. Veikkaisin että soundikin paranee huomattavasti... Jos kuitenkin haluat straton luontaisen klangin säilyttää, niin ne pikkuhumpparit ja stäkätyt vehkeet kannattaa ehkä sivuuttaa...
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
taskumatti
23.01.2009 22:36:52 (muokattu 23.01.2009 22:38:08)
Hot Railsit sun muut vastaavat on jees, jos tahtoo humpparisaundia, mutta jos tahtoo pysyä yksikelaisten saundimaailmassa, niin Kinman on meikäläisen valinta.

Se vaan kun on fysiikan lakeja vastaan, että single coilista saisi humpparit.... Melko lähelle päästään, mutta ei aivan..

Jos tykkäät siitä van halenin soundista, niin ei muuta kuin torille. Torilta löytyy varmasti sorttia jos toistakin.
Hello musician. I want to play a game.
Aloittelijatuke
23.01.2009 22:43:26
Kokeilin noita antamiasi ohjeita borlag ja kyllä ne vähän auttoivat, mutta uus vahvari kyllä vois tehä poekaa.
Ziggy Bubba
23.01.2009 22:51:36 (muokattu 23.01.2009 22:52:51)

Se vaan kun on fysiikan lakeja vastaan, että single coilista saisi humpparit.... Melko lähelle päästään, mutta ei aivan..

Njoo, toki tuo koko tuo jotain rajoituksia, mutta kyllä noilla minihumppareilla aikas hyviin lopputuloksiin pääsee. Toisille (mm. Dave Murray) tuo ykskelaisen kokoinen humppari on just se juttu... Eli kyse ei ole kompromissista vaan ihan omasta jutustaan.

E:
Kokeilin noita antamiasi ohjeita borlag ja kyllä ne vähän auttoivat, mutta uus vahvari kyllä vois tehä poekaa.

Jos mikit eivät ole balanssissa, niin tuosta ei hyötyä siihen vaivaan ole...
Borlag
23.01.2009 22:54:53

Juu, tuon hintaluokan vahvarista turha ihmeitä odottaa. Mutta silti, ennen kuin lähdet uusia mikkejä ja vahvareita ostamaan, niin kannattaa tosiaan kokeilla vähän hillitympiä säätöjä vahvarin puolelta. Ei metalliakaan tarvitse soittaa kaikki nupit kaakossa, rankempi tatsi vaan peliin soitannolliselta kannalta niin parempi lopputulos siitä tulee, ainakin useimmiten.
taskumatti
23.01.2009 22:55:42
tuo ykskelaisen kokoinen humppari on just se juttu...

He siis pääsevät melko lähelle hyviä soundeja, muttei aivan :D

Nojoo.. Itteeni aina vaan inhottanu näiden soundit.. Mutta toiset tykkää..
Hello musician. I want to play a game.
Ziggy Bubba
23.01.2009 22:58:55

He siis pääsevät melko lähelle hyviä soundeja, muttei aivan :D

Heh. Itellä ei noita ole nyt käytössä, mutta en lähtisi tuomitsemaankaan. Omien soittohommieni alkuaikoina sain nimittäin varsin tiukkaa humpparijyrää aikaiseksi Tokain teleeni asentamalla Duncanin Little '59 -mikillä. Väittäisin että tuo olisi jyrähtänyt komiasti, varsinkin jos sen aikaiset kamat olisi ollu hiukan V-Amppia paremmat :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)