Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musalinjalle pyrkiminen - Mitä soitan?
1 2 3 4
pietari-poika
15.01.2009 22:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän, tällaisia aiheita on ollut todella paljon, mutta jokainen "tapaus" on silti erilainen.
 
Elikkäs, Sibelius-lukioon tai Vaskivuoren Musalinjalle olen pyrkimässä. Nyt pitäisi löytää jotain hyviä soitto/laulubiisejä tonne. Lähinnä sitä soittopuolta haen, koska en laula usein ja otan varmaan jonkun tunnetun kansansävelmän tms.
 
Soitan sähkökitaraa ja pianoa. Pianoa soitan nyt yhdeksättä vuotta musiikkiopistossa, siinä mulla on nyt pari biisiä joita treenaan tohon joten ei siitä sen enempää. Kitaralle pitäisi keksiä jotakin. Nyt on kitaralla toinen vuosi tunneilla menossa.
 
Ajattelin soittaa kitaralla Vivaldin 4 vuodenaikaa kesän presto-osan, mutta tätä foorumia luettuani en ole niin varma siitä. Joku meni tuolla yhdessä aiheessa sanomaan jotain tyyliin ettei pääse helposti sisään jos yrittää maikkoja "mielistellä" klassisella musiikilla. Pääsykokeissahan on tarkoitus soittaa jotakin mistä itse pitää, minä satun pitämään vivaldista. Olen tänne foorumeille lähettänyt soittovideoni tosta biisistä, taitaa olla nyt samalla alueella ekalla sivulla vieläpä.
 
Toinen biisi jota harjottelen on Children of Bodomin Lil' Bloodred Ridin' Hood. Miksi? Koska se on mielestäni hyvä biisi. En tiedä soitanko sooloa, sitä ollaan nyt tänäänkin pari tuntia jyystetty, riippuu saanko menemään _tosi_ varmasti sitten pääsykokeissa. Tuolla joku kanssa sanoi, että maikat eivät anna tiluttamisesta pisteitä. Pitääkö paikkaansa? Ja kuulemma Metallicat yms voi heittää romukoppaan ja Van Halenilla pääsee?
 
Varmaan tuohon kannattaisi vetää joku mukava komppikin kitaralla. Mulla on yksi sellainen lattarihekinen tausta takataskussa kuten myös yksi kantri-tyylinen tausta.
 
Ideoita, ajatuksia, mietteitä.. mitä vaan!
 
Sitten ois vähän kysyttävää vielä tosta koko pääsykoehässäkästä. Aikaahan on varattu 15 minuuttia. Sinänsä pelkkää soittoa se on melko kauan, mutta haastattelutkin ovat sitten kai samalla? Kauanko tossa jää käytännössä aikaa soittoon.
 
Saako tonne ottaa omaa taustaa mukaan? Kenties toinen soittaja tai sitten CD:llä itse nauhoitettu tausta?
 
Laitoin aiheen tänne kitara-osioon, koska lähinnä kitaralle olen noita pääsykoebiisejä kysymässä.
 
ESP Horizon FR-2
Moyhiss
15.01.2009 22:50:53 (muokattu 15.01.2009 22:58:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liimaletti+maastohousut+bodom coveri musaopistossa=?
 
Eeeee suosittelen jotai neoklassista esim. vinnie moore, jason beckeria jnejne.
 
pietari-poika
15.01.2009 22:53:09 (muokattu 15.01.2009 22:58:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liimaletti+maastohousut+bodom coveri musaopistossa=?
 
Hih-hih. Minulla on lyhyet hiukset, en omista maastohousuja, aion soittaa, en rääkyä ja se on lukio, ei musaopisto. Jos nyt vielä muistutan niin puhutaan Sibelius-lukiosta, ei akatemiasta.
 
E: Kuulemani mukaan Alexi Laihoa on "haukuttu" neoklassiseksi kitaristiksi.
 
Eikös Van Halen ole melko neoklassista, vai?
 
ESP Horizon FR-2
Moyhiss
15.01.2009 23:00:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hih-hih. Minulla on lyhyet hiukset, en omista maastohousuja, aion soittaa, en rääkyä ja se on lukio, ei musaopisto. Jos nyt vielä muistutan niin puhutaan Sibelius-lukiosta, ei akatemiasta.
 
E: Kuulemani mukaan Alexi Laihoa on "haukuttu" neoklassiseksi kitaristiksi.
 
Eikös Van Halen ole melko neoklassista, vai?

 
Tää on hyvä asia ettei maastohousuja varsinkaan. Joo jotkut puhuu Laihosta neoklassisena soittajana mitä hän osittain onkin, mutta ei mikään kummonen oo todellakaan verrattuna oikeasti lahjakkaisiin neoklassis soittajiin. http://www.youtube.com/watch?v=TByR06VfDqo&feature=channel_page Tsekkaa esim tää aivan tajuttoman kova eikä todellakaan mitään 18nuottia sek :)
 
johnny-boy
16.01.2009 00:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Van Halen ole melko neoklassista, vai?
 
Itse en kyllä Halenia mieltäisi neoklassiseksi tiluttajaksi:)
 
friteerattu peruna
16.01.2009 20:14:47 (muokattu 16.01.2009 20:15:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinuna soittasin pianoa. Se on ihan sama mitä soitinta soitat pääsykokeessa, saat soittaa sisällä mitä instrumenttiä sitten ikinä haluat, vaikka fagottia.
 
Sitten ois vähän kysyttävää vielä tosta koko pääsykoehässäkästä. Aikaahan on varattu 15 minuuttia. Sinänsä pelkkää soittoa se on melko kauan, mutta haastattelutkin ovat sitten kai samalla? Kauanko tossa jää käytännössä aikaa soittoon.
 
Soittoa on se 5-minuuttia pääsykokeessa.
 
pietari-poika
16.01.2009 23:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinuna soittasin pianoa. Se on ihan sama mitä soitinta soitat pääsykokeessa, saat soittaa sisällä mitä instrumenttiä sitten ikinä haluat, vaikka fagottia.
 
Soitan varmaan kuitenkin kahta soitinta, sillähän luulisi pääsevän varmemmin läpi?
 
ESP Horizon FR-2
Novac
17.01.2009 12:16:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa unohtaa toi neoklassisuus samantien, ja soittaa sitä mitä osaa parhaiten ja luontevimmin. Ihan turha alkaa mielistelemään raatia yrittämällä olla jotain muuta kuin oikesti on. Ite pyrin 2vuotta sitten (soitin Steve Morsen The Well Dressed Guitar:in) ja pääsin. Ja kannattaa valmistautua siihen pääsykokeeseen muutenkin, esim. lyhyt suullinen haastattelu ja impro/prima vista -tehtävä vaikuttaa pääsemiseen aika paljonkin.
 
mikä on olutta on nyt mennyttä... // "stam1n a on hiefno bändi, vetöäö hyvin klivenä dsstasna,ja tän kirjoittaja srkä ston nenn on kiihab umpin käönnisäö"
--Tomppa--
17.01.2009 17:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko musalukioon ees ylipäänsä mahdollista päästä ilman virallisia musatodistuksia?
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Novac
17.01.2009 20:22:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko musalukioon ees ylipäänsä mahdollista päästä ilman virallisia musatodistuksia?
 
On, mut sillon saaki vetää pääsykokeessa aika pirun hyvin.
 
mikä on olutta on nyt mennyttä... // "stam1n a on hiefno bändi, vetöäö hyvin klivenä dsstasna,ja tän kirjoittaja srkä ston nenn on kiihab umpin käönnisäö"
--Tomppa--
17.01.2009 21:08:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On, mut sillon saaki vetää pääsykokeessa aika pirun hyvin.
 
Goodbye Puolalanmäen musiikkilinja : )
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Phenom991
17.01.2009 21:27:03 (muokattu 17.01.2009 21:27:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs tässä nyt tarkoitetaan "virallisella musatodistuksella", näin ohimennen kysyen. Ja koskeeko noiden todistusten tarve kaikkia musalukioita?
 
pietari-poika
17.01.2009 21:30:54 (muokattu 17.01.2009 21:33:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa unohtaa toi neoklassisuus samantien, ja soittaa sitä mitä osaa parhaiten ja luontevimmin. Ihan turha alkaa mielistelemään raatia yrittämällä olla jotain muuta kuin oikesti on. Ite pyrin 2vuotta sitten (soitin Steve Morsen The Well Dressed Guitar:in) ja pääsin. Ja kannattaa valmistautua siihen pääsykokeeseen muutenkin, esim. lyhyt suullinen haastattelu ja impro/prima vista -tehtävä vaikuttaa pääsemiseen aika paljonkin.
 
Kiitos hyvästä neuvosta! Muuten mites sooloilu? Kannattaako sooloilla jos osaa? Kuulin että jotkut maikat ei anna pisteitä tiluttamisesta. Itse luulisin että tärkeämpää on kuitenkin rytmissä pysyminen kuin erityinen tekninen osaaminen. Onko näin?
 
E: Ja tuo haastattelu, miten siihen pitäisi valmistautua? Kysytäänkö siellä vaan sitten jotain tyyliin "Kuinka kauan olet musisoinut?" tai "Kuinka paljon soitat päivittäin?" vai kenties jotain aivan muuta?
 
ESP Horizon FR-2
--Tomppa--
17.01.2009 21:31:11 (muokattu 17.01.2009 21:31:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs tässä nyt tarkoitetaan "virallisella musatodistuksella", näin ohimennen kysyen. Ja koskeeko noiden todistusten tarve kaikkia musalukioita?
 
Tyyliin tutkinnot, oppitunnit yksityisiltä maikoilta, bändikerhot, laulukuorot, mitkä vaan.
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Phenom991
17.01.2009 21:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyyliin tutkinnot, oppitunnit yksityisiltä maikoilta, bändikerhot, laulukuorot, mitkä vaan.
 
Joo. Ainakaan Kuopion Musiikkilukioon pyrittäessä ei näyttäisi olevan mikään pakko nuo tutkinnot yms. "Näistä voit myös saada hakupisteitä", sanotaan tuon koulun sivuilla, eli plussaa on mutta ei välttämätön.
 
Olishan mulla muutama vuos kansalaisopiston kitaratunneilla..:D
 
Novac
17.01.2009 22:12:37 (muokattu 17.01.2009 22:13:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs tässä nyt tarkoitetaan "virallisella musatodistuksella", näin ohimennen kysyen. Ja koskeeko noiden todistusten tarve kaikkia musalukioita?
 
Tutkintojen ja muiden ansioiden lisäksi kannattaa pyytää kirjalliset suositukset esim. musiikinopettajalta ja soitonopettajalta(jos käy tunneilla) ja muilta mahdollisilta tahoilta. En tiedä koskeeko kaikkia kouluja, mutta eipä noista voi olla kuin hyötyä.
 
Kiitos hyvästä neuvosta! Muuten mites sooloilu? Kannattaako sooloilla jos osaa? Kuulin että jotkut maikat ei anna pisteitä tiluttamisesta. Itse luulisin että tärkeämpää on kuitenkin rytmissä pysyminen kuin erityinen tekninen osaaminen. Onko näin?
 
Kannattaa tietysti JOS osaa. Jos tiluttaa hyvin ja soitto ja tatsi muutenkin hallussa niin miksei. Ja jos raati pisteyttää esim. pelkän tilutuksen tai sen puutteen perusteella, niin mä en itse välttämättä edes haluaisi sellaseen kouluun...
 
E: Ja tuo haastattelu, miten siihen pitäisi valmistautua? Kysytäänkö siellä vaan sitten jotain tyyliin "Kuinka kauan olet musisoinut?" tai "Kuinka paljon soitat päivittäin?" vai kenties jotain aivan muuta?
 
Se vähän riippuu, mut ei ne kysymykset ole mitään pahoja. Lähinnä kyselevät kai suhtautumisesta musiikkiin ja tyyliin "miksi juuri sinun pitäisi päästä tähän kouluun?" -kysymyksiä. Tärkeintä on tässäkin olla oma itsensä ja antaa positiivinen kuva ja saada raati kiinnostumaan itsestään(=erottua joukosta edukseen).
 
mikä on olutta on nyt mennyttä... // "stam1n a on hiefno bändi, vetöäö hyvin klivenä dsstasna,ja tän kirjoittaja srkä ston nenn on kiihab umpin käönnisäö"
pietari-poika
17.01.2009 22:30:24 (muokattu 17.01.2009 22:30:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tietysti JOS osaa. Jos tiluttaa hyvin ja soitto ja tatsi muutenkin hallussa niin miksei.
 
Harmi vaan kun olen epävarma osaamisestani. Pitää varmaan vähän ottaa varman päälle kun tossa kuitenkin jännittää sitten varmaaan aika paljon.
 
Varmaan valmistelen tohon jonkun oman pikku-biisin jonka sitten soitan, omista tuotoksista varmaan tulee plussaa jos ne on hyviä.
 
ESP Horizon FR-2
ballfish
17.01.2009 23:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wingeriä kun paukutat menemään, niin aiheutat hilpeyttä asiantuntijoissa sekä pääset samalla soittamaan helvatan vaikeita komppeja.
 
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
Wahi
17.01.2009 23:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvästä neuvosta! Muuten mites sooloilu? Kannattaako sooloilla jos osaa? Kuulin että jotkut maikat ei anna pisteitä tiluttamisesta. Itse luulisin että tärkeämpää on kuitenkin rytmissä pysyminen kuin erityinen tekninen osaaminen. Onko näin?
 
Sooloilu = tiluttaminen?
 
Voi sitä sooloilla muutenkin, ei aina tartte tiluttaa minkä kerkeää.
 
Aivan varmasti arvostetaan enemmän hyvällä maulla improvisoitua, kappaleeseen sopivaa pätkää kuin päätöntä asteikkojuoksua.
 
Ite vetelin konservatorioiden (2. aste) pääsykokeissa Hendrixin Wind cries marya ja ihan hyvää palautetta tuli. Little Wing on aika kliseinen joten jätin suosiolla soittamatta. Muutama vuosi sitten Popjazzilla Little Wingin oli kuulema soittanut 7 hakijaa putkeen.
 
Shine on you crazy diamond
pietari-poika
18.01.2009 00:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, jos aion sooloilla tuolla, kannattaa varmaan hankkia taustaa sinne. Ei soolot kauheen hienolta kuulosta ilman taustaa :D
 
ESP Horizon FR-2
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «