Aihe: Bassokamat pieneen tilaan
1 2
kojones
17.01.2009 21:31:22 (muokattu 17.01.2009 21:45:22)
Bändin treenis on noin kahdeksan neliötä, ja sinne tarvitsisi löytää bassokamat. Tänään soittelin treenit lainatulla EBS:n Gormilla (2x10"), ja oli melkoinen tyrmistys että volaa sai avata saman verran kuin äänekkään rokkibändin keikalla basson tullessa yleisöön lavalta tuosta samaisesta vahvistimesta.

15" elementti ei tuommoisessa tilassa taida vielä päästä edes aukeamaan, ja 4x10" on liian iso, eli ainoaksi kaappivaihtoehdoksi taitaa jäädä 2x10". Hyvällä herkkyydellä olevia kaappeja ei juuri t-kaupan listoilla näkynyt. Vahvistimeksi funtsin tekeväni itse JTM45:n, mutta en tiedä riittääkö tuossa noin pienen kartiopinta-alan kanssa teho?

Jos ei riitä, koko setin budjetti vois olla vaikka 600e, mutta se tarvittaessa joustaa vähän.

Musiikkityyli on jotain progahtavaa bluesmeininkiä erilaisin vaikuttein, reggaetöminääkin seassa. Soundimieltymyksistä sen verran, ettei tuo Gormin hifi & tumppuus juuri mun mieltä lämmitä, mutta oma 100W putkinuppi 2x15" kaapilla lämmittää kyllä, mutta ovat vähän järeät viikottain roudata kahden treeniksen välillä..

Mitä mietteitä, onko pakko mennä putkilla vai löytyykö trankuista hyvää soundia tohon hintaan?
Nuppi ja kaappi vai kombo?

Tämä kombinaatio tulisi myös keikkasetiksi sellaisiin juttuihin, joissa tuota 2x15"-läjää ei tarvitsisi.
hemmo
17.01.2009 22:01:30

Mulla on ollu jo pitkään ns. varakamoina suljettu 1x12-kaappi (jossa B&K:n neodyymi) + G&K BL 300 nuppi. On pienet ja kevyet, mutta möykkää ja botnea riittää kivasti. Halvatkin oli.
Antti K.
17.01.2009 22:23:06
Mulla oli Gorm aikoinaan, ja hyvä pelihän se. Kyllähän se vaan usein tuppaa olemaan, että harjoituksissa soitetaan kovempaa kuin keikalla. Pekezullahan on joku asiallinen kombo myynissä, tsekkaa se.
Muusikon "paras" ystävä...
UncleFester
17.01.2009 22:24:16
Kantsii koettaa GK Backlinen 2x10 komboa. Siitä lähtee hyvin möykkää ja saundi pysyy tosi timminä. Potkuakin löytyy tosi hyvin siitä kombosta ja sen voi kallistaa niinku monitorin että kuuluu paremmin.. nuppi-kaappi yhistelmässä on se huono puoli ettei pahemmin kallistella :)
Rock'n'roll ain't no riddle, man
kojones
17.01.2009 22:30:36
Mulla on ollu jo pitkään ns. varakamoina suljettu 1x12-kaappi (jossa B&K:n neodyymi) + G&K BL 300 nuppi. On pienet ja kevyet, mutta möykkää ja botnea riittää kivasti. Halvatkin oli.

1x12" tai jopa 2x12" vois olla kanssa ihan vaihtoehto, ja tuo BL300 on kuulemma hyvä, juu.

http://www.lean-business.co.uk/esho … fo&cPath=43&products_id=376

esmes tuo ois hirveen kiinnostava vaihtoehto.
kojones
17.01.2009 22:33:21
Mulla oli Gorm aikoinaan, ja hyvä pelihän se. Kyllähän se vaan usein tuppaa olemaan, että harjoituksissa soitetaan kovempaa kuin keikalla.

Juu, kyllähän treeneissä tähän asti keikkoja kovempaa on tullut soitettua, mutta ihmetytti se, ettei tuo treenis tosiaan ole saunaa isompi ja silti saa olla volumet puolessa ja ilman tulppia pystyi vetämään helposti :D

Pekezullahan on joku asiallinen kombo myynissä, tsekkaa se.

Tuotahan on kanssa kehuttu ihan asialliseksi peliksi hintaisekseen, mutta epäilyttää toi 15" huutamassa korvan juuressa.
kojones
18.01.2009 01:52:53
Jatkan edelleen tätä funtsimista. EBS Gorm ei siis miellytä soundiltaan ja soittelin tuossa taannoin yhden keikan uudehkolla Fenkun Bassman 2x10-kombolla. Siinäkin oli samanmoinen epämiellyttävä ominaisuus soundissa. Mä en tiedä onko se pilli, kaiutinkombinaatio vai se että noi on trankkuja.

Ja sitten vielä. Torilla ois hirveän mielenkiintoinen SWR Goliath Junior, jossa olisi ilmeisesti 105dB/1W/1m herkkyys. Sen kanssa ei tulis ongelmaa höpinän riittävyydessä 50 putkiwatillakaan, vai tulisko? Lisäksi kiinnostais myös tuo Tech21 B410, joka on jo melkoisen iso mutta ehkä sinne mahtuis. Ikävä roudata keikallekin, mutta jos ois hyvä soundi niin se ehkä välttäis.
Antti1
18.01.2009 04:03:32
Torilla ois hirveän mielenkiintoinen SWR Goliath Junior, jossa olisi ilmeisesti 105dB/1W/1m herkkyys. Sen kanssa ei tulis ongelmaa höpinän riittävyydessä 50 putkiwatillakaan, vai tulisko?

Ei tule ongelmia ton pöntön kanssa. Se on mun bändin basistin vehjes ilmeisesti, josta puhut ja on kyllä loistava laite. Mielenhäiriössä sitä myy, en tiedä minkä takia... Mä koitan parhaani mukaan saada sitä muuttamaan mielensä myyntiaikeiden suhteen. :) Mut jos kiinnostaa, niin pistä sille tekstaria. Se ei oikein pääse nettiin, tai pysty vastaamaan luuriin, kun meni juuri inttiin viikko sitten.

Suosittelen tuota kaappia kyllä, on hyvässä kunnossakin.
MPU
18.01.2009 09:16:59 (muokattu 18.01.2009 09:17:32)
Jos herkkää pönttöä kaipaat niin Fitzmauricen kaapit ovat sellaisia.
http://www.billfitzmaurice.com/Omni10.html vaikka ilman pietsoja jos et kaipaa korkeita ääniä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hemmo
18.01.2009 09:50:07 (muokattu 18.01.2009 09:50:57)

http://www.billfitzmaurice.com/Omni10.html vaikka ilman pietsoja jos et kaipaa korkeita ääniä.
Marko

Entäs tuba18?

http://www.billfitzmaurice.com/T18.html
Teijo K.
18.01.2009 11:13:03

Entäs tuba18?

http://www.billfitzmaurice.com/T18.html

Se on subbari, ei se yksin.
rattledad
18.01.2009 11:25:02

Miten, muuten, (kun toisaalla oli puhetta miten hifikaiuttimet vaatii tilaa ympärilleen) suljettu vs. refleksikaappi sopii pieneen tilaan/seinän viereen? Olisiko suljettu parempi? Toisaalta herkkyyshän niissä kait on huonompi.
Mange
18.01.2009 11:33:11 (muokattu 18.01.2009 11:34:35)
Voisko joku selittää miksei 15" elementti toimisi? Kyllä uskon että toimisi aivan tarpeeksi hyvin. Näin juuri että torille on ilmestynyt hyvä edullinen ampeg-combo jossa 15" elementti. Olen soittanut sellaisen läpi monta kertaa, ja siinä on tarpeeksi tehoa treenikämppään kuin treenikämppään ja pienille keikoille. Soundista olen pitänyt tosi paljonkin, varsin erilainen kuin mitä noista EBS hifitavaroista irtoaa.
UncleFester
18.01.2009 11:46:37
Voisko joku selittää miksei 15" elementti toimisi? Kyllä uskon että toimisi aivan tarpeeksi hyvin. Näin juuri että torille on ilmestynyt hyvä edullinen ampeg-combo jossa 15" elementti. Olen soittanut sellaisen läpi monta kertaa, ja siinä on tarpeeksi tehoa treenikämppään kuin treenikämppään ja pienille keikoille. Soundista olen pitänyt tosi paljonkin, varsin erilainen kuin mitä noista EBS hifitavaroista irtoaa.

Juu kyllä varmasti 15" toimii kans pienessä tilassa. Mulla oli Markbassin 15" kombo ja siihen lähelle se kuulosti hyvältä, mutta oli hankala löytää balanssia saundiin kun meni kauemmas niin pukkasi huminaa. Eli ittele oli aina hyvin saundi treeneissä mutta muille soittajille sitten pukkasi sitä huminaa. Kaapista se selkeästi johtui kun ei nykysin ole sitä ongelmaa. Refeleksikotelo oli siis siinä.
kojones
18.01.2009 12:27:40
Marko

Nyt ei vaan oo oikein puutyömahdollisuutta aikarajan puitteissa.

Miten, muuten, (kun toisaalla oli puhetta miten hifikaiuttimet vaatii tilaa ympärilleen) suljettu vs. refleksikaappi sopii pieneen tilaan/seinän viereen? Olisiko suljettu parempi? Toisaalta herkkyyshän niissä kait on huonompi.

Funtsin vähän tätä samaa, että en tiedä sitten kuinka käy.
kojones
18.01.2009 12:32:40

Toisella isommalla treeniksellä on noita 15" kaappeja tullut pyöriteltyä useampiakin, ja jos soundi on ollut kaapin vieressä hyvä, on kauempaa jo kitaristi huudellut että tarttis panna pienemmälle.

Tuo kombo ei niin innosta, mutta torilla näyttäis olevan myös Ampeg svt 15E classic, josta käsittääkseni irtoais just mua miellyttävä soundi, mutta se ei nyt tässä tilanteessa taida auttaa.
UncleFester
18.01.2009 12:42:07 (muokattu 18.01.2009 12:44:09)
Toisella isommalla treeniksellä on noita 15" kaappeja tullut pyöriteltyä useampiakin, ja jos soundi on ollut kaapin vieressä hyvä, on kauempaa jo kitaristi huudellut että tarttis panna pienemmälle.

Just, tuo ongelma oli ittelä Markbassin kombossa, eli pirun hankala löytää balanssia sille saundille... jos otti alapäätä poies niin saundista tuli sitten vähän liian terävä ja paras potku katosi. On tuo Mesa paljon parempi kyllä kun ei humise vaikka laittaa reilusti bassoa, eikä 'aukea' sillain ilkeästi treeniksellä niinku MB teki. Kuuluu itseasiassa hiljempaa kauempana.

E: Nojoo, vähän OT:ksi meni, mutta ei se 15" ole loppupeleissä niin paha varmastikaan pieneen tilaan. Niitähän saa yleensä halvemmallaki.
kojones
18.01.2009 12:53:53
E: Nojoo, vähän OT:ksi meni, mutta ei se 15" ole loppupeleissä niin paha varmastikaan pieneen tilaan. Niitähän saa yleensä halvemmallaki.

Niin paljon kun mun tekis mieli poistaa toi Ampegin komero torilta, täytyy silti vielä vetää kokokortti mukaan. Eli tähän mennessä keikalle ei oo meikän 1x15"-komerot päässeet mukaan kun ei oo ollut autossa tilaa, ja on pitänyt aina ottaa tuo EBS. Tolla 2x10:llä pääsisin siitäkin eroon :D
M.Hanski
18.01.2009 13:05:36
Ja sitten vielä. Torilla ois hirveän mielenkiintoinen SWR Goliath Junior, jossa olisi ilmeisesti 105dB/1W/1m herkkyys. Sen kanssa ei tulis ongelmaa höpinän riittävyydessä 50 putkiwatillakaan, vai tulisko?

Toi herkkyys on ehkä mahdollinen pelkällä pillillä, mut ei muuten. Liioitelluista spekseistä huolimatta tuo on ihan hyvä kaappi. Tehon riittävyydestä en osaa sanoa, mutta äkkiseltään vaikuttaa vähän nirkoselta tuo 50 W.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)