Aihe: Miten lievä epävire häiritsee?
1 2 3 4 5
Mr_Odo
17.01.2009 18:51:25 (muokattu 17.01.2009 18:51:49)
Riippuu täysin säädöistä, saa siihen vaikka 13-60 setin kiinni ja toimimaan ihan yhtä hyvin.

Joo tietenkin, mutta normi vireeseen ysi setti.
Klezberg
17.01.2009 18:51:56

Hyvin pienikin epävire häiritsee itseäni. Vireistä puhuttaessa ei kannata puhua hertseistä, sillä se on absoluuttinen taajuuden mittayksikkö, joka ei kerro sitä, kuinka monta sävelaskelta tai sen sadasosaa ollaan pielessä. Jos paksu E-kieli on 10 hertsiä epävireessä, se on todella paljon. Jos taas ohuen E-kielen 22. nauhalta otettava D on 10 hertsiä epävireessä, se on huomattavasti pienempi ongelma.

Kannattaa puhua mieluummin senteistä (puolisävelaskelen sadasosa), koska se mittayksikkö on musiikillisesti vertailukelpoinen sävelestä riippumatta: Wikipedian mukaan 5-6 sentin heittoa pienempiä vire-eroja ei moni kuule.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cent_(music)

Nuo sentit kertovat kyllä sen, millaisena ihminen sävelkorkeuden eron kuulee, mutta ei noita hertsejä täysin voi unohtaa. Jos kahden sävelen välillä on kahden hertsin ero, niin niiden soidessa yhtaikaa kuuluu kahden hertsin huojunta. Nämäkin vaikuttanevat siihen miten epävireisyys koetaan kun useampi sävel soi yhtäaikaa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Antti1
17.01.2009 18:52:50
Joo tietenkin, mutta normi vireeseen.

Saa sen siihenkin toimimaan, riippuu edelleen niistä säädöistä. Jäykempiä jousia tarvittava määrä ja hienosäätö ruuveja löysäämällä/kiristämällä. Mut niin tai näin, niin tämä ei liittyne tähän keskusteluun nyt juuri mitenkään...
BigPapa
17.01.2009 18:54:58 (muokattu 17.01.2009 18:55:24)

Hyvin pienikin epävire häiritsee itseäni. Vireistä puhuttaessa ei kannata puhua hertseistä, sillä se on absoluuttinen taajuuden mittayksikkö, joka ei kerro sitä, kuinka monta sävelaskelta tai sen sadasosaa ollaan pielessä. Jos paksu E-kieli on 10 hertsiä epävireessä, se on todella paljon. Jos taas ohuen E-kielen 22. nauhalta otettava D on 10 hertsiä epävireessä, se on huomattavasti pienempi ongelma.

Kannattaa puhua mieluummin senteistä (puolisävelaskelen sadasosa), koska se mittayksikkö on musiikillisesti vertailukelpoinen sävelestä riippumatta: Wikipedian mukaan 5-6 sentin heittoa pienempiä vire-eroja ei moni kuule.

Mjaaahh, ihan sköndää....
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Oksakohta
17.01.2009 19:18:52
Lieväkin epävire häiritsee, mutta onneksi aina voi virittää.

Intonaation säätämisessä menisikin vähän enemmän aikaa. Siksi soittaminen on tuskaa, jos intonaatio on perseellään.

Aerosmithin mukana soittaminen on syvältä.
"Sitten vasta voi sanoa osaavansa jonkun biisin, kun osaa polkea jalkaa biisin tahtiin."
tender.insanity
17.01.2009 19:24:16
Joo tietenkin, mutta normi vireeseen ysi setti.

Jaa miksi? 10 -setti toimii loistavasti mulla myös yhdessä Ibanezissa.

Ei pidä evottaa niin paljoa!
ravensoul
17.01.2009 19:46:12
Mjaahh, mistäs mittarista sentti löytyy vai korvasta?

Kyllä ainakin mun analoginäytöllä varustetun Fenkun perusmittarin asteikko on sentteinä. Tosin yleensä intonaatiota säätäessä tulee lyötyä keppi koneeseen ja AP-Tuner -softaan, ja sentteinä sekin näyttää.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Crossroad
17.01.2009 19:51:30 (muokattu 17.01.2009 19:53:29)
välillä tuntuu että m.netissä on aikas kultakorva porukkaa,kun jokaisella pitää olla putiikki vahvistimet ja kalleimmat mahdolliset käsinkäämityt mikit mitä löytyy ja kitara pitää olla tip top vireessä ennenkuin sillä voi mitään soittaa.varsinaisia puukorvia on esim nämä onnettomat jotka ei ymmärrä ettei mitään dimarzioita kannata asentaa kitaraan..

http://www.dimarzio.com/site/#/players/
Antti1
17.01.2009 19:55:19 (muokattu 17.01.2009 19:55:59)
välillä tuntuu että m.netissä on aikas kultakorva porukkaa...

Ei vaan ihmiset haluavat panostaa harrastukseensa niin paljon, kuin mahdollisuuksia vaan on kullekin sattunut siunaantumaan. Ei se mahdollisuuksien hyödyntäminen ainakaan lopputulosta heikennä. Oli sitten kyse soundista, soittotaidosta, vireestä, tai mistä tahansa.

EDIT: Miten noi vahvarit ja mikit liittyy nyt tähän epävireen häiritsevyyteen?
tender.insanity
17.01.2009 19:56:45 (muokattu 17.01.2009 19:57:14)
Ei vaan ihmiset haluavat panostaa harrastukseensa niin paljon, kuin mahdollisuuksia vaan on kullekin sattunut siunaantumaan.

Jep. Minäkin kannan aina karaokeen räkkimallisen autotunen ja pyydän, että karaokeisäntä lykkää sen väliin kiinni =)

EDIT: Niin, siis silloin kun itse laulan...
Antti1
17.01.2009 19:59:39
Jep. Minäkin kannan aina karaokeen räkkimallisen autotunen ja pyydän, että karaokeisäntä lykkää sen väliin kiinni =)

EDIT: Niin, siis silloin kun itse laulan...

Aijaa... Aika surullista, suosittelen sen myymistä ja niiden rahojen käyttämistä yksityisopetukseen.
BigPapa
17.01.2009 20:01:03

http://www.guitarampsonline.com/Boss_TU_12.jpg

tietääkseni tällä on vireessä sit ko on 440? Ihan sama lukeeko siinä perässä senttejä tai euroja....
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
J.Hollström
17.01.2009 20:03:37
välillä tuntuu että m.netissä on aikas kultakorva porukkaa,kun jokaisella pitää olla putiikki vahvistimet ja kalleimmat mahdolliset käsinkäämityt mikit mitä löytyy ja kitara pitää olla tip top vireessä ennenkuin sillä voi mitään soittaa.

Älä välitä. Yleensä nää kovimmat kamarunkkarit ei osaa soittaa ollenkaan.
tender.insanity
17.01.2009 20:05:23
Aijaa... Aika surullista, suosittelen sen myymistä ja niiden rahojen käyttämistä yksityisopetukseen.

Laulutaito on yliarvostettua.
ooidort
17.01.2009 20:13:30
Kyllähän se häritsee ja paljon, riippuen tietysti epävireen määrästä.
Karmea kuunnella jotain livevetoja missä vireenä on epävire.

Metallican Oneen on hauskaa soitella normivireisellä kitaralla. Kuulostaa melko persoonalliselta. Vissiin vähän normia korkeampi vire biisissä?
Melodista mättöheviä! www.mikseri.net/deathtoll
tender.insanity
17.01.2009 20:14:56
Mites teitä muuten häiritsee kasarimallinen chorus -efekti taikka detune?
Antti1
17.01.2009 20:29:44
Mites teitä muuten häiritsee kasarimallinen chorus -efekti taikka detune?

Ei häiritse, mutta epävireinen kitara vaikka tuon choruksen läpi kuulostaa melko huonolta.
kimurantti1
17.01.2009 21:07:41 (muokattu 17.01.2009 21:30:43)
Muistan muuten joskus lukeneeni Eric Johnsonin haastattelun, jossa hän kertoi virittävänsä soittimensa niin, että E, A, ja D kielet ovat lievästi alavireiset niin, että vireen 'heitto' kasvaa alemmalle kielelle mentäessä. Vastaavasti B ja ylä-E tulevat lievästi ylävireiseksi. G-kieli on 'mittarivireessä'. Pelaa kuulemma hyvin, jos soittaa kunnolla viritetyn kosketinsoittimen kanssa.

Tätä samaa asiaa se selittää jollain opetusvideollaan, joka pitäisi löytyä YouTubesta. Sieltä mäkin tuon jutun plokkasin, testasin ja totesin erittäin toimivaksi. Ja tietenkin studiossa viritetään soittimet sävellajin mukaan, jos vaan mahdollista (ts. biisi ei moduloi koko ajan johonkin aivan muualle).

Sitä mä olen ihmetellyt, kun esim. Bossin pedaalimallinen viritin näyttää 4ce tarkkuudella vireen. Nyt jos mietitään, että yksi kieli on 4ce alavireessä ja toinen kieli 4ce ylävireessä, niin tuo on kyllä jo sellainen ero, minkä minä kuulen todella selvästi. Tähän kun vielä lisätään kitaran tasavireisyys ja siitä johtuva tosiasia, ettei kitara ole ikinä täysin vireessä kaikissa sävellajeissa samaan aikaan, niin huhhuh. Tää on ja ainakin mun osalta käytännössä todettu juttu, eikä pelkkää mutuilua.

E: Mitä tulee ylempään keskusteluun, niin kitaran kunnollinen virittäminen on musta vielä aika kaukana kamarunkkauksesta, kultakorvailusta sekä monen tonnin putiikkivahvistimista, ja on sellainen juttu jonka kuka tahansa voi opetella ilman sen suurempaa taloudellista panostusta, tietysti sillä ehdolla että kitara on kelvollinen ja kunnon säädöissä.

E2: Vaikka täytyy kyllä tohon Jukin kommentiin todeta, että valitettavasti noin tuntuu välillä olevan. Aina kun joku tälläkin palstalla hehkuttaa jotain laitetta, oli se sitten halpa tai kallis, niin mä haluaisin kuulla ko. tyypin soittoa. Olkoot muut mitä mieltä vaan, niin mä olen sitä mieltä, että jos ei soittajalta oikeasti irtoa, niin ei ko. soittaja voi myöskään oikeasti ymmärtää täysin jonkin laitteen hienoutta tai sitä, mitä oikeasti hyvä soittaja voisi siitä saada irti. Tällähän mä en tietenkään tarkoita sitä, etteikö kaikki saisi ja kaikkien kannattaisi ostaa juuri niin hyviä laitteita kun vaan pystyy ja haluaa, mutta mä en vaan pysty ottamaan hirveän vakavasti sellaisten tyyppien laitearviointeja, joista tiedän, ettei irtoa.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
Aquanox
17.01.2009 22:52:45
Metallican Oneen on hauskaa soitella normivireisellä kitaralla. Kuulostaa melko persoonalliselta. Vissiin vähän normia korkeampi vire biisissä?

Hitusen korkeammalta menee joo. Ride The Lightning -levylläkin parissa biisissä taitaa kepit olla viritetty eri mittarilla...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)