Aihe: Onko "mikä kitara minulle" kyselyissä mitään järkeä?
1 2
-septimisti-
17.01.2009 15:41:46
Tällainen heitto ihan noin niinkuin jonkinlaisen keskustelun nimissä.

Onko reilumpaa ohjata kysyjä ottamaan itse enemmän selvää eri vaihtoehdoista (ja toisaalta myös omista tarpeistaan) vai postittaa "kollektiivisesti" hänelle keskimäärin se pari sivullista enemmän tai vähemmän satunnaisesti valikoituvaa Parasta Vaihtoehtoa Juuri Hänelle?

Henkilökohtaisesti itse ymmärrän hyvin kysymyksen, joka koskee esimerkiksi kahden eri kitaran vertailua. "Mitä eroa tällä ja tällä ominaisuudella on". Ihmettelyni ei siis ensisijaisesti kohdistu tämänkaltaisiin aiheisiin
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Juicy
17.01.2009 15:56:13 (muokattu 17.01.2009 15:59:14)

Minusta ongelma on siinä, että kysyjä ei välttämättä edes tiedä millaista kitaraa hakee. Sen sijaan että kävisi edes kokeilemassa joko kavereilla/koulussa/musaliikkeessä erimuotoisia ja -spekseillä varustettuja kitaroita, ollaan tilaamassa netistä jo näitä "ylemmän keskiluokan" keppejä luottaen vain jonkun mutuiluun ja arvailuihin.

Toisaalta on kyllä hyvä että listalta raakataan pois ne kamat, jotka on jo tullut todettua "huonoiksi", vaikkakin monesti nekin perustuvat mutuiluun. Esim. Line6 Spiderit ja Harley Benton/Behringer-kamat jyrätään lähes poikkeuksetta, mutta sitten taas Microcubet ja Voxin combot jakaa mielipiteet melko jyrkästi. Näin ihan esimerkkinä.

EDIT: Minusta siis nämä vahvistinhommatkin voidaan niputtaa samaan kategoriaan. Eri asia toki kun ollaan hommaamassa sellaista kamaa, mitä ei Suomen musakauppoihin kovin mielellään pelkästään testattavaksi hommata, esim. jotain putiikkivahvistimia jne.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Swan
17.01.2009 15:56:39
Näkisin ihan hyvinkin järkeä niissä ketjuissa, joissa on kitara haussa tiettyjen specsien perusteella, ja perässä vielä mahdollisesti lista ehdokkaista. Kansa voi auttaa kysyjää täydentämällä listaa sellaisilla vehkeillä, jotka aiemmin ovat saattaneet jäädä kokonaan huomaamatta. Näin näkisin noiden ketjujen pointin itse.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Jucciz
17.01.2009 15:58:21 (muokattu 17.01.2009 15:59:38)
"Elikkä pitäis saada kitara 200-250 euroon minkä mallin ostaisin kiitos. Ja asiattomat vastaukset voitte tunkea perseeseenne. :D :D :D :D" -tyyppiset postaukset voisi tuhota kyllä ihan suorilta. Jos tuon tarkemmin ei osaa rajata kysymystään tai kertoa, millaista työkalua on vailla ja minkälaiseen soitantaan, ei taatusti ole tehnyt pohjatyötä Googlen, valmistajien kotisivujen ja musiikkikauppojen kanssa.

Omatoimisuus on valitettavasti ollut jo vuosien ajan katoavaa kansanperinnettä.

Kun kysyjä tietää (ja myös osaa kertoa selkeästi), mihin käyttöön soitin on tulossa ja on selvästikin jo kartoittanut muutamia vaihtoehtoja, lisäapujen kyseleminen täältä on mun mielestä aivan OK.
Progorava
17.01.2009 16:05:46 (muokattu 17.01.2009 16:07:16)

Onko reilumpaa ohjata kysyjä ottamaan itse enemmän selvää eri vaihtoehdoista (ja toisaalta myös omista tarpeistaan) vai postittaa "kollektiivisesti" hänelle keskimäärin se pari sivullista enemmän tai vähemmän satunnaisesti valikoituvaa Parasta Vaihtoehtoa Juuri Hänelle?

Henkilökohtaisesti itse ymmärrän hyvin kysymyksen, joka koskee esimerkiksi kahden eri kitaran vertailua. "Mitä eroa tällä ja tällä ominaisuudella on". Ihmettelyni ei siis ensisijaisesti kohdistu tämänkaltaisiin aiheisiin

en tiedä kirvoittiko mielesi juuri aloittamani ketju mutta itse olen kartoittanut hankintaa jo noin kuukauden ja halusin varmistaa olenko ottanut kaiken huomioon. sain hyödyllistä tietoa nyt tutkin tarkemmin tokain sg/lp tarjontaa.

minulle siis keskustelu oli hyödyllinen. sinulle se tuskin tarjosi mitään.

toki jos ketjun aloittaja ei ole tehnyt mitään pohjatyötä niin täällä kyseleminen on ihan absurdia. puolestaan joka kyselyyn "käytä kuuklea urpo" vastaamalla saadaan kyllä vieroitettua tehokkaasti potentiaaliset uudet musiikinharrastajat/keskustelijat.. järkeä siis voi käyttää keskustelun molemmissa päissä.

voisi tämän kääntää niinkin päin onko mitään järkeä kysellä on tässä järkeä? :) sen kun loppupeleissä päättää ketjun aloittaja.
Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit...
Nacher
17.01.2009 16:07:16
Samaa mieltä Juccizen kanssa. Kyllä kysyjän pitäisi sen verran vaivaa nähdä, että edes miettii etukäteen mihin musiikkityyliin kitaraa haluaa, tai ylipäätänsä jotain perusteita, joiden perusteella kitaraa suositella. Toki poikkeuksena nämä, jotka eivät ihan oikeasti tiedä kitaroista vielä mitään ja ensikitaraa ostamassa, mutta niissäkin tapauksissa threadissa on järkeä vain jos kysyjä oikeasti tuo ilmi, ettei kitaroista tiedä ja haluaisi kuulla millaisia vaihtoehtoja on tarjolla ja paljonko niistä pitäisi maksaa.

Nykyään kuitenkin 90% noista threadeista on juuri tuota mallia, että 1-2 rivin kysymys, jossa ei kerrota mitään muuta kuin hintahaarukka ja se että kitaran pitää sopia humpasta heviin.
Les Fender
17.01.2009 16:12:59
voisi tämän kääntää niinkin päin onko mitään järkeä kysellä on tässä järkeä?

Tai onko järkeä lukea ketjuja jotka ei kiinnosta...

Eiköhän se ihan inhimmillistä ole kysellä jos ei vaan paukut riitä päättämään. On noita kyselyitä kyl ihan helvatan paljon.
"Living is easy with eyes closed!"
Henkka1000
17.01.2009 16:13:22 (muokattu 17.01.2009 16:29:51)
Voisko tonne alkuun lisätä FAQin aiheestä "minkä hankin", tai lisätä jutun johonkin muuhun FAQiin? En tiiä, moniko noita lukee, mutta sinne vois laittaa vähän pohjaa, että mitä kaikkee olis hyvä laittaa esille sen kitaran/vahvistimen mietintää varten.

E: Uus FAQ pitäis tehdä, ei se noihin nykysiin sovi. Mut vois tosiaan vähän vähentää näitä topicceja, jossa on 1-2 rivin kysymys, jossa ei kerrota mitään muuta kuin hintahaarukka ja se että kitaran pitää sopia humpasta heviin..
Juicy
17.01.2009 16:16:22

Se on kyllä paras kun kitara ei ulkonäön vuoksi kelpaa hevin soitteluun, vaikka humpparit löytyykin. Tai sitten kun on niin paksu kaula ettei voi "tilutella". Siis nämä jonkun kitaransoiton juuri aloittavilta. (Sori jos loukkasin jotakuta joka ensimmäisenä kitaran käteen saatuaan soitti Van Halenin Eruptionin).
Jucciz
17.01.2009 16:33:41 (muokattu 17.01.2009 16:34:05)
Se on kyllä paras kun kitara ei ulkonäön vuoksi kelpaa hevin soitteluun, vaikka humpparit löytyykin.

Varsinkaan, kun humpparit ei tosiaan oo mikään edellytys hevin soittamiseen.
Satu ja Tuija
17.01.2009 16:41:45

Niin, yleisesti ottaenhan humpparit on lähinnä este soittamiselle. :)
Juicy
17.01.2009 16:43:22

Niin, vielä kun jokaisella on se oma käsitys "hevistä" niin soppa on valmis. Kyllähän stratokin varustettuna laadukkailla yksikelaisilla ja taitavalla soittajalla taipuu aika rankkaankin vääntöön. Yleensä humpparit kumminkin helpottaa kun haetaan massiivista demppisoundia.
Mr. Speed
17.01.2009 16:43:27

Tai jos mikit ei oo EMG, ku kaveri on sanonu et EMG:n mikit on parhaat hevin soitteluun, ja muutenki? Siis, ihan mitkä vain EMG:t. Muilla mikeillä voi soittaa vain bluesia.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
KooAa
17.01.2009 16:45:24
Mulle kaikki kitarat. Heti.
Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen. The R.I.P.Off 17.09.2008 valmistunut demo kuunneltavissa
Krice
17.01.2009 17:33:41

Tai jos mikit ei oo EMG, ku kaveri on sanonu et EMG:n mikit on parhaat hevin

Minusta tuo on ihan ymmärrettävää, koska EMG:stä on tullut jonkinlainen synonyymi aktiivimikeille, jotka mielestäni on parhaat mikit hevin veivaamiseen. Mitä tulee kyselyihin muuten, niin eihän niissä mitään vikaa ole.
fox
17.01.2009 17:57:50

Ja varmasti puolustaa täysin paikkaansa, toivon ainakin.

Ja näistä seikoista olen myös täysin samaa mieltä. Kuitenkin, jo jonkun aikaa seurattuani näitä "keskusteluja valintaongelman tiimoilta" tulee mieleen muutama perus-yhtenevyys noissa vastauksissa, tai sanotaanko että suuressa osassa niitä..
Voinemme luokitella vastauksista osan muutamaan kategoriaan...
Ensimmäisenä ovat ne, jotka on löytäneet (tai luulleet ainakin, pieni osa näistä toki) löytäneensä juuri SEN kitaran joka on vastaajalle paras, ja niinmuodoin kaikin puolin sopiva sille kysyjällekin, tottakai!
Seuraava ryhmä sitten on nuo innokkaat myyjät, joilla, miten sattuikaan, on juuri sillä hetkellä myynnissä kysyjälle sopiva kitara, joka sille vastaajalle ei ollutkaan mieleinen...
Seuraava kategoria on sitten ne "periaatteen miehet" joiden tehtävänä on jonkin merkin myynninedistäminen, tyyliin "Älä vaan sitä kallista osta, xx on halapa ja monta kertaa parempi" vaikka se ostaja olisi ihan omilla rahoillaan sitä (ehkä) unelmakitaraansa ostamassa.

Totta kai, jos on esim. kaksi ehdokasta, ja kysyjä on jo nähnyt hiukka vaivaa itsekin, saa varmasti arvokasta tietoa sellaisilta, joilla esim. ko. kitaroista on kokemusta. Kokemukseen en kuitenkaan katso riittävän sen, että on esim. musiikkikaupassa jonkun 5 minuuttia "vähän soittanut"..

Mutta kuitenkin viime kädessä on sen ostajan ihan omista lähtökohdistaan, mieltymyksistään ja toiveistaan se valinta tehtävä, eikä siinä valinnassa oikeastaan mitään muuta mahdollisuutta ole. Koskapa soittajien fysiikka, tatsi ja puhumattakaan ne musiikilliset tarpeet ovat erilaisia, sen vuoksi tehdään edelleenkin niin monia toisistaan jossain määrin poikkeavia soittimia vähän joka hintaluokassa. Kyllä sieltä pitäis löytyä se itselle sopivin.
Valittaen todettava, että minulla ei ainakaan riitä tietämys sitä ihan oikeeta juuri kenellekään "suositella", täytyis tuntea hyvin se kaveri ja se musiikillinen ympäristö johon se soitin tulis. Ja siihen en pysty. Sama koskee näitä mikkisuosituksia, toki ehdotella voi, mutta siihenkään ei voi lähteä toisen puolesta tyylillä "Tätä kuules suosittelen! Juuri sulle sopiva mikki!"
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Les Fender
17.01.2009 18:11:33
Seuraava ryhmä sitten on nuo innokkaat myyjät, joilla, miten sattuikaan, on juuri sillä hetkellä myynnissä kysyjälle sopiva kitara, joka sille vastaajalle ei ollutkaan mieleinen...

Minulla on muuten sattumoisin juuri nyt tuollainen kitara myynnissä jota tässä haetaan.

;)
"Living is easy with eyes closed!"
-septimisti-
17.01.2009 18:20:28 (muokattu 17.01.2009 18:30:51)
Pitää näköjään olla Foxin kanssa (no olen ehkä joskus ennenkin kyllä ollut, ei sillä) tismalleen samaa mieltä. Parempi otsikko omia ajatuksini kuvaamaan näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut vaikkapa "Onko "mikä kitara minulle"-ketjujen vastauksissa mitään järkeä". Toisaalta se oli mulla tuossa itse kirjoituksen pihvinä.

Kysyä pitää kun ei tiedä, ja kun ei tiedä, niin kysymys on sitten sellainen kuin on. Kuulostaapa vähättelevältä, mutta se ei ole tarkoitus. Tämä on ymmärrettävää, mutta ne kysymykseen tulevat vastaukset ovat kyllä usein melkoisen järkyttäviä ja ikäänkuin vain ruokkivat sitä tietämättömyyttä. Tämä on minun mielipiteeni. Omat mielipiteethän ovat aina oikeita. Jollakulla muulla saattaa tietysti olla vielä oikeampi mielipide asiaan.

Mynokin postaukseen viitaten tässä ketjussa on mielestäni järkeä heti, jos tästä mahdollisesti syntyvän keskustelun tiimoilta edes joku tarkastelee omia ajatuksiaan kriittisesti suuntaan tahi toiseen. Idealismi on idealismia jne.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Sensonic
17.01.2009 19:29:39 (muokattu 17.01.2009 19:32:20)
Mä olen myös Foxin kanssa samaa mieltä. Kyllä sitä pitäisi itse nähdä sen verran vaivaa, että käy kokeilemassa niitä ehdokaskeppejä tai ainakin vähintään tekee taustatyön hakien netistä tietoa ehdokaskitaroista.

Jos ei tätä pysty tekemään, vaan on pikemminkin tilaamassa netin kautta "itselleen sopivaa" kitaraa "sika säkissä" -periaatteella, niin ei ainakaan kannata mennä tuolla periaatteella tilaamaan kovin kallista keppiä, koska jos se osoittautuukin ei-sopivaksi, niin pettymys on suurempi, koska rahaa on mennyt enemmän.

Näin minä olen asian funtsinut, mutta olenkin vasuri, jonka on lähes mahdotonta päästä testamaan kitaroita livenä, kun musiikkikaupoissa nuo vasurimallit eivät tosiaankaan "kasva puissa".

Ja ne topicit "uutta keppiä", "hevikeppiä" ja ties mitä muuta vastaavia voisi siivota heti automaattisesti pois, koska samanlaisia yhtä "informatiivisia" otsikoita löytyy haulla varmaan pari tusinaa. Ensinnäkin kannattaisi käyttää hakua ja jos vastaavaa otsikkoa/threadia ei löydy, niin sitten aloittaa uusi threadi INFORMATIIVISELLA otsikolla, jossa on mainittu ainakin ehdokaskeppien mallit.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Radix Deluxe Broken Wings, Landola F6/Cut + roppakaupalla arvottomia kimppatilausritsoja ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)