Aihe: Kitara ja vahvistin hakusessa
1 2
Hämy
13.01.2009 18:45:32
Moro!

Hakusessa olisi hyvä kitara sekä hyvä vahvistin. Ainakin niin hyvä kun rahamäärällä voi saada. Hintaluokka molemmissa olisi sen 500-1000€. Mielellään likemmäs 500 euroa, mutta ei lopen väliä, koska näillä ei ole niin kiirettä.

Kitara mielellään:

-Hyvä kaikenlaiseen soittamiseen (Jazz, hevi jne)
-Kiinteä talla
-hyvä kitara

Vahvistin:

-Hyvä kaikenlaiseen soittamiseen
-Pystyy soittamaan reenikämpillä, että kotona
-Hyvä vahvistin

Olisko LINE6 SPIDER III 120-210 hyvä tähän tarkoitukseen?
karsa
13.01.2009 19:02:52
Kitaraksi natsais luultavasti hyvin joku "lespaul" tyylinen mahonki kitara. Tai vaikka sitä itseään käytetyn Giban Studion muodossa. Vaihtoehtoja on paljon. Tallahumpparilla varustettu stratokin varmaan voisi olla vaihtoehto vaikkei kiinteä talla olekaan. Mene musaliikkeeseen, kitara on niin yksilöllinen asia.

Mutta vahvari puolesta ja saundista voidaan aina kiistellä. Mun valinta olisi ehkäpä joku perinnehenkinen peli, vaikkapa Orangelta. Hyviä komboja kohtuulliseen hintaan. Tai vaikkapa Hughes and Kettneriltä löytyy kivaa kamaa alle tonnilla. Mene kauppaan, ei täällä osaa kukaan kertoa oikeesti mistä tykkäät, vinkkejä kuitenkin voidaan antaa. Tässä yksi, Line6 vahvistimet ovat sitä itseään, pidä turvallinen etäisyys ettei tule pahoinvointia.
Numb
13.01.2009 19:30:49

Gibson Les Paul Studio ja Orange Rocker ;)
A waist is a terrible thing to mind.
Hämy
17.01.2009 10:50:15
Kiitoksia vastauksista :)

Kattelin tässä musamaailman sivuilta vahvistimia ja kitaroita. Mitäs mieltä olette näistä vaihtoehdoista?

ORANGE PPC-212 kitarakaappi

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/491410

ORANGE TT-15H kitaranuppi

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/491236

TOKAI ALC-53/SW

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/12205022

Ja sitten tuohon jokin säröefektilaite vaikka bossilta tms. :)
Evilson
17.01.2009 11:02:09
ORANGE PPC-212 kitarakaappi

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/491410

Briteistä saa tota paljon halvemmalla:

http://www.dv247.com/invt/34889/
Opi tuntemaan sienet!
Mr. Speed
17.01.2009 13:36:41
Olen tämän ainaski kolme miljuunaa kertaa aiemmin sanonut, mutta torilta!

Jos oletetaan, että yhteibudjetti on tonnin, niin itse menisin metsästämään torilta Tech 21 TM60 tai TM120 torilta. Toimii hyvin kotona, mutta tarpeeksi äänekäs treeniksellä. Irtoaa jos jonkinnäköistä soundia, ja paras trankku mihin olen törmännyt. Ei mikään mallintava, vaan ihan analogihärpäke! Hinnat pyörii siinä 300-400 euron hujakoilla käytettynä, uutena reilu 600.

Kitaraksi sitten metsästäisin torilta juurikin jonku Tokain MIJ Lespan, tai esim. jonkun Charvelin. 600 eurolla saa jo ihmeen hyviä keppejä torilta, esimerkiksi ESP LTD EC-1000 passiivimikeillä 580e tällä hetkellä.

Oma pointti on, että katso torilta!
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Epävirtuoosi
17.01.2009 14:11:08
Oma mieliipiteeni asiaan on, että hankit vahvariksi vahvariksi Peavey Valveking 212. 100w Putkipeli, jossa on just tarpeeks säätömahollisuuksia ja on ns. perusvahvistin.

http://www.thomann.de/fi/peavey_valve_king_212.htm

toinen mielestäni hyvä vaihtoehto voisi olla joku Fenderin combo

Kitarasta en taas osaa sanoa mitään. Makuasia. Tuohon hintaan varmaan joku tokai tai epiphone vois olla just se sun juttu.
"saatanan tonttu mä upotan sut suohon"
Juicy
17.01.2009 15:44:30

Mutta eikös dual terrorista uupunut efektilenkki? Mielestäni se kumminkin rajoittaa aika paljon...
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
karsa
17.01.2009 15:54:20
Mutta eikös dual terrorista uupunut efektilenkki? Mielestäni se kumminkin rajoittaa aika paljon...

Ainii joo jos sitä kaipaa niin sitten ei oikea peli oo ei. Ei sitä kaikua sieltä särön takaa kuitenkaa erota, ihan sama missä se on;D
Nacher
17.01.2009 15:59:02
Orangen kaapit ovat muutenkin aika hintavia. Jos budjetti on tiukalla, katselisin jotain tukevaa comboa tai jotain toista 2x12" kaappia. Hitusen yli tonnilla saisi briteistä Orange Rockverb 50W combon, joka kyllä olisi aika hiton kova peli tuohon käyttöön. Varmasti valovuosia monipuolisempi kuin Tiny Terror, ja volumeakin irtoaa kovaan bändimeluun paremmin.
Juicy
17.01.2009 16:05:42

Ainii joo jos sitä kaipaa niin sitten ei oikea peli oo ei. Ei sitä kaikua sieltä särön takaa kuitenkaa erota, ihan sama missä se on;D

Mjoo, mutta sitten kun soitetaan elämää suurempia sooloja "jäävuorenhuippu" lead-säröillä, niin ei ole ihan sama missä välissä se delay on.
devilh
17.01.2009 16:32:12
Moro!

Hakusessa olisi hyvä kitara sekä hyvä vahvistin. Ainakin niin hyvä kun rahamäärällä voi saada. Hintaluokka molemmissa olisi sen 500-1000€. Mielellään likemmäs 500 euroa, mutta ei lopen väliä, koska näillä ei ole niin kiirettä.

Kitara mielellään:

-Hyvä kaikenlaiseen soittamiseen (Jazz, hevi jne)
-Kiinteä talla
-hyvä kitara

Vahvistin:

-Hyvä kaikenlaiseen soittamiseen
-Pystyy soittamaan reenikämpillä, että kotona
-Hyvä vahvistin

Olisko LINE6 SPIDER III 120-210 hyvä tähän tarkoitukseen?

Kitaran merkkiin tai malliin en ota kantaa mutta puolitettavat humbuckerit ois varmaan hyvä ominaisuus.
Mallintavan vahvistimen kanssa tietysti saa kaikenlaista soundia pikkurahalla eli monipuolisuutta hakevalle voisi olla hyvä vaihtoehto.
Mr. Speed
17.01.2009 16:40:36 (muokattu 17.01.2009 16:40:58)
Kitaran merkkiin tai malliin en ota kantaa mutta puolitettavat humbuckerit ois varmaan hyvä ominaisuus.
Mallintavan vahvistimen kanssa tietysti saa kaikenlaista soundia pikkurahalla eli monipuolisuutta hakevalle voisi olla hyvä vaihtoehto.

Niin no.. Mallintavasta vahvistimesta saa kyllä paljon erilaisia soundeja ulos. Kuitenkin itse henkilökohtaisesti otan mielummin sen yhden belgialaisen konvehdin kuin ämpärillisen paskaa.

Kyllä muistakin saa ties mitä soundia ulos, kunhan vain vahvarista löytyy toimiva EQ ja toimiva gainipotikka. Sitten tulee makukysymykset. Itse ottaisin tuon edellä ehdottamani Tech 21 vahvarin. Kiloeuro on kuitenkin sen verta iso summa, että sillä kyllä saa ihan laatuakin. Tuollaisella budjetilla itse pysyisin kaukana mallintavista.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Jucciz
17.01.2009 16:46:40

Seuraa omakohtaista tarinaa: vielä ei ole reilun 20 soittovuoden aikana tullut tilannetta, jossa olisin käyttänyt (saati kaivannut) efektilenkkiä, vaikka joissakin koneissa semmoinen onkin ollut. En siis itse allekirjoita kyllä missään määrin sitä, että efektiloopin puuttuminen olisi jotenkin kauhean rajoittava tekijä, jos vahvistimen soundi muuten on kunnossa.

Käytännössä kaikki efektit toimivat oikein säädettynä hyvin tai vähintään kohtalaisesti suoraan vahvistimen edessä ja esim. keikkatilanteessa ne kriittisimmät tai eniten looppia tarvitsevat efektit (delay, reverb) hoidetaan kuitenkin miksaajan toimesta äänentoistokamojen efektiräkistä, niistä ei kannata kitaristin kauheasti murehtia. :)
Juicy
17.01.2009 16:59:08 (muokattu 17.01.2009 17:03:21)

Seuraa omakohtaista tarinaa: vielä ei ole reilun 20 soittovuoden aikana tullut tilannetta, jossa olisin käyttänyt (saati kaivannut) efektilenkkiä, vaikka joissakin koneissa semmoinen onkin ollut. En siis itse allekirjoita kyllä missään määrin sitä, että efektiloopin puuttuminen olisi jotenkin kauhean rajoittava tekijä, jos vahvistimen soundi muuten on kunnossa.

Käytännössä kaikki efektit toimivat oikein säädettynä hyvin tai vähintään kohtalaisesti suoraan vahvistimen edessä ja esim. keikkatilanteessa ne kriittisimmät tai eniten looppia tarvitsevat efektit (delay, reverb) hoidetaan kuitenkin miksaajan toimesta äänentoistokamojen efektiräkistä, niistä ei kannata kitaristin kauheasti murehtia. :)

Saankohan mä reenikselle jonkun miksaamaan delayt, kun siellä joskus haluan leikkiä kitarasankaria? Tai mun makkariin?

Tietysti kun on monia soittajia, niin on monia tarpeita. Se on hyvä jos pärjäät ilman efektilooppia, mutta kun monipuolisuutta haetaan niin se on mielestäni aika tärkeää että pystyy laittaan efektit mihin järjestykseen haluaa. Nythän ei tiedetä mitä efektejä ja mihin soittoon nuo kamat tulee. Kyllä niillä varmaan muuallakin soitetaan kuin keikoilla, missä sitten on miksaaja lisäilemässä efektejä jälkikäteen.

Mutta joo, tuohan oli vain esimerkki. Kuten sanoin, jokaisella on omat tarpeensa.

EDIT: Pitää korjata, siis keikkailustahan tuossa aloittajan viestissä ei mainita mitään. Nyt pitäisi sitten tietää, kuin tärkeä tuo efektilenkki on kysyjälle, kun aika ympäripyöreästi tuossa kuvataan speksejä.
Jucciz
17.01.2009 17:02:00 (muokattu 17.01.2009 17:02:20)
Saankohan mä reenikselle jonkun miksaamaan delayt, kun siellä joskus haluan leikkiä kitarasankaria? Tai mun makkariin?

Delay toimii yleensä aivan loistavasti vahvistimen edessäkin. Moni ei uskonut, ennenkö oikeasti kokeili, vaan luotti ainoastaan siihen, mitä täällä liian moni sanoo.

jokaisella on omat tarpeensa.

Aivan näin.
Juicy
17.01.2009 17:18:26

Delay toimii yleensä aivan loistavasti vahvistimen edessäkin. Moni ei uskonut, ennenkö oikeasti kokeili, vaan luotti ainoastaan siihen, mitä täällä liian moni sanoo.

Oletko kokeillut hi-gain -soundeilla miltä kuulostaa, jos laitetaan digidelay vahvarin eteen ja selkeät, hitaat toistot ruuvataan efektistä? Tämä on nyt yksi otos monipuolisuudesta akselilla jazz-hevi. Veikkaan että kaikki ei tykkää siitä saundista, ja vastaus siihen ei minusta ole se että säätää sen niin ettei delayta kuule kuin nimeksi tai muuta vippaskonstia, mikä on vain kompromissi halutun soundin osalta.

Itse huomaan miellyttävämmäksi kuunnella delayta kun se on loopissa jos on vähänkään enemmän säröä, ja haluan kunnon hitaat ja pitkät toistot delayhin.

Paras vastaus tuohon dilemmaan on, että käy itse kukin testaamassa delayta vahvarin edessä sekä loopissa, kovilla säröillä sekä miedommilla. Sitten päättää omalta osaltaan, onko efektiloopille tarvetta. Voihan olla, ettei moisia soundeja ikinä tarvitse mihinkään, tai muuten pärjää ilman.

Ei kannata kuunnella liikaa muiden mielipiteitä, itsellehän ne vehkeet kumminkin tulee ja koesoittaa kannattaa aina kun mahdollista.
Hämy
26.01.2009 13:41:12
www.musiikkiliike.fi

Käyn katsomassa tuolta kitaroita joku päivä. Ajattelin Tokai LS-75 kitaraksi. Vahvistimeksi ajattelin Peavey valveking 212 comboa.
Pluto
26.01.2009 13:45:35
Jos oletetaan, että yhteibudjetti on tonnin, niin itse menisin metsästämään torilta Tech 21 TM60 tai TM120 torilta. Toimii hyvin kotona, mutta tarpeeksi äänekäs treeniksellä. Irtoaa jos jonkinnäköistä soundia, ja paras trankku mihin olen törmännyt. Ei mikään mallintava, vaan ihan analogihärpäke! Hinnat pyörii siinä 300-400 euron hujakoilla käytettynä, uutena reilu 600.

Ja sieltä DV-kaupasta uutenakin about 430 euroa kuljetuksineen.
Dillon, you son of a bitch!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)