Aihe: Nauhattoman harjoittelu
1
kr0n
16.01.2009 09:48:04
Ajattelin hommata itselleni nauhattoman basson, lähinnä harjoitusmielessä. Olen soittanut reilu viitisen vuotta bassoa ja huomannut olevani suht kuuro nuottien suhteen. En tiedä onko tämä tyhmä vai todelal tyhmä idea mutta ajattelin että nauhattomalla harjoittelu voisi 'herkistää' kuuloa että sointujen, intervallien ja nuottien tunnistus korvakuulolta kävisi helpommaksi.

Onko tästä aiheesta kellään mitään mielipiteitä, hajua tai edes ehdotuksia toisesta tyylistä jolla tätä paskakorvaa voi treenata?
Vittumämitää allekirjota.
Johannes_t
16.01.2009 10:05:37

Ajattelin hommata itselleni nauhattoman basson, lähinnä harjoitusmielessä. Olen soittanut reilu viitisen vuotta bassoa ja huomannut olevani suht kuuro nuottien suhteen. En tiedä onko tämä tyhmä vai todelal tyhmä idea mutta ajattelin että nauhattomalla harjoittelu voisi 'herkistää' kuuloa että sointujen, intervallien ja nuottien tunnistus korvakuulolta kävisi helpommaksi.

Onko tästä aiheesta kellään mitään mielipiteitä, hajua tai edes ehdotuksia toisesta tyylistä jolla tätä paskakorvaa voi treenata?

En ihan äkkiä keksi syytä miten nauhaton basso auttaisi intervallien yms. tunnistamisessa. Piano on niissä hommissa suht kova sana.

Veikkaan, että korvaa saisit kehitettyä helpoiten soittamalla musiikin mukana. Eli radio päälle ja soitat vaan mukana, alkuun toi on aika rasittavaa kun oikeiden sävelien arvonta ei meinaa onnistua, mutta suht nopeasti alkaa homma helpottua.
Teijo K.
16.01.2009 11:29:01

Piano kyllä löytyy, harmi ettei ole vireessä. Iästä ei hajua mutta vanha kuitenkin.

Ajattelin lähinnä sitä että oppii luottamaan omaan korvaansa soittamalla kuulon pohjalta, onko oikea nuotti ja tarkasti oikea vire. Ehkä oon lähdössä kiipeämään perse edellä puuhun mutta tälläisellä logiikalla itse ajattelin tuon.

Mä komppaisin Johannesta tässä. Musan mukana ensin ja nauhaton ehkä sitten kun alkaa toi korva jo vähän aukeemaan.

Tosin kyllähän viulistitkin lähtee heti nauhattomaan soittimeen et en sitten tiedä. Silti lähtisin miettimään treenimetodeja ennen kuin laitteita.
J.Nikkanen
16.01.2009 16:48:11

Kukas se nyt olikaan näistä kuuluisista valkoisista jazzibasisteista jonka mielestä parasta treeniä oli käydä skaaloja ja moodeja läpi koskettimilla ja laulaa mukana haluamallaan tavulla. Siis idea oli se että korva oppii koskettimilta oikean sävelen. Bassoa ei siinä treenissä tartte ollenkaan. Ja sinä päivänä kun pystyy soittamaan kaiken sen mitä pystyy hyräilemään, on jo aika hyvä. Se oli se limainen italialaisen näkönen rasvatukka...
Uudet Seymour Duncan SJB-1N ja SJB-1B (J-Bass vintage) 4-kielisen mikit myytävänä! Tarjouksia vastaanotetaan.
Karlsson
16.01.2009 16:50:42 (muokattu 16.01.2009 16:52:48)
Kukas se nyt olikaan näistä kuuluisista valkoisista jazzibasisteista jonka mielestä parasta treeniä oli käydä skaaloja ja moodeja läpi koskettimilla ja laulaa mukana haluamallaan tavulla. Siis idea oli se että korva oppii koskettimilta oikean sävelen. Bassoa ei siinä treenissä tartte ollenkaan. Ja sinä päivänä kun pystyy soittamaan kaiken sen mitä pystyy hyräilemään, on jo aika hyvä. Se oli se limainen italialaisen näkönen rasvatukka...

Jussi Pattitussi?

edit: Muistelen vaan, että Pattitucci jossain BP:n jutussa hehkutteli kovasti pianoa treenaukseen...
"Opelin omistajat pääsee taivaaseen. Ne on jo kokeneet helvetin."
MPU
16.01.2009 17:31:24 (muokattu 16.01.2009 17:31:50)
Jos pitää olla italialaisen näköinen rasvatukka niin Jussi Tussi sen on pakko olla.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Pirkka
16.01.2009 23:01:15

Kyllä mä lähtisin kehittämään korvaa ihan solfa-treenillä. Eli intervallien ja sointujen laulamista.

Puhelinluettelon avulla treenattavaa riittää. Eli: Numerot 1-9 on intervalleja priimistä nooniin. Nolla voi olla vaikka perussävelen alapuolinen kvintti tai seiska tai joku muu. Päätä itse. Sitte otat bassosta perusäänen, priimin, eli ykkösen. Sitte vaan otat luettelosta tai kännykästä tai ihan mistä vaan ekan puhelinnumeron ja laulat intervallit niiden numeroiden mukaan. Tarkista bassolla jos et ole varma. Tällasen systeemin mä opin koulussa.
3108
24.01.2009 09:55:14

Mulla ei ole mikään tarkka korva ja tavallisella bassolla olen soitellut harvakseltaan reilu 30 vuotta. Männäkesänä ostin halvan nauhattoman basson ja se on paras ostokseni ikinä. Tän kanssa itsekseen harjoittelu on paljon hauskempaa, joskin vaativampaa ja väittäisin, että korvani on kehittynyt nauhattoman kanssa soittaessa paljon enemmän mitä tavallisen basson kanssa vuosiin. Toki harjoittelun määräkin on lisääntynyt monta sataa prosenttia :o Myös tekniikkapuolta on ollut pakko parantaa kun tämä ei anna niin paljoa anteeksi vasemman käden toilailua. Lähtötaso on sellainen, että bassolinjaskabaan en ole kehdannut laittaa mitään naurettavaksi kun siellä ei vielä tuota humppaosastoa ole tullut vastaan (toivottavasti ei tulekaan).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)