Aihe: Synatko paskoja?
1 2 3 4
KoskPaavo
15.01.2009 12:49:59
"Netissä yhdellä sivulla paljon ei niin hyvien synien demoja kuulostaa ihan eriltä tyypin käsissä kun monessa muusa jutussa sanoisin."
Tää on huippulause.Huh. Moternia suomea.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
mack the knife
15.01.2009 12:52:18
"Netissä yhdellä sivulla paljon ei niin hyvien synien demoja kuulostaa ihan eriltä tyypin käsissä kun monessa muusa jutussa sanoisin."

Nuo olis ajat sitten pitänyt kerätä talteen. On nimittäin lukuisia olemassa.
COVS n:o 1.
JPQ
15.01.2009 14:20:03

Ansaisitte jotain muttette saa siis varoitusta. En tykkää yhtään että suhtaudutte kirjoituksiini noin. Mä en voi sille mitään.
JPQ
15.01.2009 14:20:51

Mulla on Walter (nykyään Wendy) Carlosin levy "Switched on Bach" vuodelta 1968, ja siinä on soitettu Bachia jättimäisellä modulaarimoogilla. Kyseinen levy oli jotain täysin uutta silloin, ja se toi synat suuren yleisön tietoisuuteen... Saundit on ko. lätyllä vedetty aika pitkälti "rehellisen synteettinen"-linjalla akustisten soittimien matkinnan sijasta :)

lisäksi laitteiston tuntien aika karut soundit. radiosta tuota kuulleena. Eli modulaarista paljon enempikin saatu irti.
Thomas Häggblom
15.01.2009 16:55:13 (muokattu 15.01.2009 16:57:23)

useimmissa nykysyntikoissa on se ongelma, että niillä lähinnä pyritään matkimaan jo olemassa olevia instrumentteja - oli sitten kyse viulusta, pianosta tai analogisyntikasta.

Toki monella vanhallakin laitteella on aikanaan pyritty emuloimaan jo olemassa olevia soittimia. Näinhän ovat syntyneet Hammond, Rhodes, Mellotron ja monet muutkin laitteet. Oleellista kuitenkin on, että tämä matkiminen on mennyt tavalla tai toisella niin radikaalisti pieleen, että soundista on muodostunut oma käsitteensä. Epäilen vahvasti, että 20 vuoden kuluttua Nord C1:n soundi ei ole käsite - se on oikeasti niin lähellä Hammondia!

Totta,

Kuitenkin myös nykyaikaisempien syntikoiden maailmassa on muodostunut jonkin verran "käsitesoundeja", joiden on ollut tarkoitus olla aitoja soittimia matkivia. Tosin aika marginaalisesti. Esimerkiksi Nord Leadin virtuaalianaloginen soundi alkaa olla jo aika tunnistettava, vaikka sen on alunperin ollut tarkoitus vain jäljitellä oikeiden analogisoittimien soundeja.

Hevipuolella myös tietyistä epäaidohkoista soundeista on tullut tuttuja. Esimerkiksi vanhempien Korgien (esim X- ja N -sarjat) jousisoundista on tullut jonkinlainen hevijousisoundikäsite Nightwishien ja vastaavien myötä, vaikka alkuperäinen tarkoitus lienee ollut matkia aitoja orkesterin jousia. No, eiväthän nuo Nightwish-jouset aidoilta kuulosta, mutta se on silti sellainen soundi, jota monet tavoittelevat ja pitävät sopivana siihen musiikkiin. Näitä Korgejahan kutsutaankin "hevisyntikoiksi", vaikka tuskin Korgin pojat on mitään hevimetallia ajatellut niitä soundeja tehdessään. Tuo Nightwishin ensimmäisten kahden levyn jousisoundi muuten löytyy ainakin N364:stä ja X5D:stä presettinä (program-puolelta) nimellä A02: BigStrings. Luulin aina et se Holopainen on sen soundin itse muokannu/tehny :)

Alkuperäiseen aiheeseen vastaan, että itse en ole niin kriittinen soittimien suhteen. Suurin osa soittmista, jota olen testaillut on olleet ihan hyviä ja kivoja soittaa. Ja on se jännä, miten täällä jotkut haukkuu esim Korg OASYS:ta ja kuitenkin se kelpaa Jordan Rudessille. No, seuraavaks haukutaan sitten Jordan Rudess. Samoin Nordeja näkyy joka puolella, vaikka niissä onkin n+1 huonoa ominaisuutta ja surkeat Hammond/Rhodes/Clavinet ym -mallinnukset.

Erikoista on, että nämä kaikki huonot soittimet huonoine soundeineen kelpaavat kuitenkin niille, jotka eivät ehdi maailmankiertueiltaan ja levyntekemisiltään edes rekisteröityä johonkin muusikoiden.nettiin.

Tärkeintähän ei ole edes se, millaisia soittimia käyttää, vaan se, mitä niillä saa aikaan.
"I'm your best nightmare"
Aivokalvo
15.01.2009 17:36:59 (muokattu 15.01.2009 17:37:28)
Yhtä jännittävää on se, että tällä pastalla joka ainoa keskustelu kääntyy ylläolevassa viestissä mainittuihin hevikilkuttelijoihin.

Mutta tosiaan, on se pianosaundinkin historia mielenkiintoinen. Aluksi haluttiin koskettimilla soitettava harppu eli zembalo, sitten zembaloon kosketusherkkyys ja lisää äänenvoimakkuutta ja syntyi piano, sitten Bechstein kehitti sähköpianon vuonna -1929 ja myöhemmin tuli Rhodes, ja sitten taas DX-7 mikä jäljittelee Rhodesia. Ja nyt sitten mallinnetaan jo DX-7:aakin.

Ole autenttinen - osta harppu.
Whack Follol De Rah!
musamies
15.01.2009 19:36:31
Käsitykseni on muuttunut sitten 1990-luvun, että ainakin hyviä ja monipuolisia digitaalisia kosketinsoittimia voidaan tehdä. Sähkömekaanisia kosketinsoittimia tuli 1990-luvun alussa hommattua kun ajattelin, että muista ei lähde sitä hyvää ja oikeaa saundia.
MrShaft
15.01.2009 22:06:41
- - Ja on se jännä, miten täällä jotkut haukkuu esim Korg OASYS:ta ja kuitenkin se kelpaa Jordan Rudessille. No, seuraavaks haukutaan sitten Jordan Rudess. - -

Tuo starojen soittimiin vetoaminen ei ole validi väite millään tasolla noiden endorsement-hommien vuoksi. Etenkin sähkösoittimien puolella, kun mallit vaihtuvat ja uutta tuotetta pitää markkinoida, on aivan tavallista ostaa muusikoita käyttämään julkisesti ko. laitteita.

En siis usko, että monellakaan kosketinsoitin-"artistilla" on henkilökohtaista taiteellista tarvetta, käyttää vain yhden valmistajan aina sitä viimeistä lippulaivamallia. Kyse on vain ja ainoastaan musabisneksestä. Kyllä sieltä himasta löytyy monenlaista muutakin soitinta taiteellisiin tarpeisiin.

Itse olen jo noin 10 vuotta teipannut soittimien mallit ja nimet umpeen. Mainostan soittimia jos siitä saa rahaa, en muuten.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Aivokalvo
15.01.2009 22:22:25
Itse olen jo noin 10 vuotta teipannut soittimien mallit ja nimet umpeen. Mainostan soittimia jos siitä saa rahaa, en muuten.

Kuinka suosittu valmistaja Technics voisi ollakaan jos kaikki tekisivät näin...
Whack Follol De Rah!
Thomas Häggblom
16.01.2009 00:33:05

Noh eiköhän niillä muusikoillakin ole jotain sananvaltaa siihen, mitä soittimia ne käyttää. Tuskinpa esimerkiksi Rudess vaihtaisi Oasystaan johonkin Casio-leluun vaikka saisikin siitä mukavasti rahaa.

Ja tämä toinen heviliruttelija, eli herra Tuomas Holopainenhan soitteli vielä vähän aikaa sitten N364:llä ja nykyäänkin setissä pyörii Karmat ja Teeärrät mukana, joten eipä Korg ole sille ainakaan uusimpia malleja antanut, voi raukkaa.
Synastikki
16.01.2009 01:29:56

Noh eiköhän niillä muusikoillakin ole jotain sananvaltaa siihen, mitä soittimia ne käyttää. Tuskinpa esimerkiksi Rudess vaihtaisi Oasystaan johonkin Casio-leluun vaikka saisikin siitä mukavasti rahaa.

Ja tämä toinen heviliruttelija, eli herra Tuomas Holopainenhan soitteli vielä vähän aikaa sitten N364:llä ja nykyäänkin setissä pyörii Karmat ja Teeärrät mukana, joten eipä Korg ole sille ainakaan uusimpia malleja antanut, voi raukkaa.

Holopaisella on Oasys, mutta eipä herra kaiketi sitä tykkää käytellä livenä kun kuulemma tulee samplattynä oasysta ja N364:sta koneelta TR:ien ja Karman saundien lisäksi.
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
Thomas Häggblom
16.01.2009 02:56:57 (muokattu 16.01.2009 02:57:46)

Joo, Oasyksesta tiesinkin. Holopainen kävi hakemassa sen ilmaiseksi DLX musicista. Jotenkin vaan unohdin tuon. Noh, eihän Oasys ole mitenkään uusi, mutta silti..
xulu
16.01.2009 10:15:38

Hevipuolella myös tietyistä epäaidohkoista soundeista on tullut tuttuja...

Ehdotan että T. Holopainen ja muut asettettaisiin edesvastuuseen työasemien hevikäytöstä ja koskettimien asettamisesta telineeseen väärinpäin. Minulla ei todellakaan ole mitään syniä vastaan mutta jos joku keksisi nillle hevin yhteydessä jotain muuta käyttöä kuin se yksi stringi pädi + zembalo tilutus soolo, niin olisin ikuisesti kiitollinen.
the purity of German electronic music
JPQ
16.01.2009 10:29:08

Joo, Oasyksesta tiesinkin. Holopainen kävi hakemassa sen ilmaiseksi DLX musicista. Jotenkin vaan unohdin tuon. Noh, eihän Oasys ole mitenkään uusi, mutta silti..

Aika epäreiluja tommoset nimenomaan nuoret ja lahjakkaat et köyhät muusikot tarttis tukea tuohon tapaan. ps. en itse halua oasysta enkä laske itseäni köyhäksi tässä enkä nuoreksikaan enään ehkä ja lahjakkuutta en arvostele.
olazabal
16.01.2009 10:51:16

Miksi jonkun pitää aina kommentoida ja keljuilla JPQ:lle kieliasusta? Jos asiaa ei ymmärrä, niin eikö voi kohteliaasti pyytää selvennystä, tai pitää suunsa kiinni? Kaikki eivät voi olla kirjoittamisen mestareita, koittakaa ymmärtää se. JPQ itse ei ole vetänyt hernettä nenään hänen kirjoituksiaan mollaavista jutuista, vaan on asiallisesti kuitannut jutut ja pysynyt asiassa, vaikka mollaaminen on välillä ollut aika säälimätöntä. Moni muu olisi vastaavassa tilanteessa vetänyt herneen nenään jo ajat sitten. Ottakaa siis kaikki oppia JPQ:n pitkäpinnaisuudesta ja asiallisuudesta! Kyllä ne lauseetkin yleensä ymmärtää - jos vain haluaa - ja kun malttaa lukea ne muutaman kerran läpi.

Ok, tämä nyt oli täysin off-topic, oli vaan pakko avautua asiasta.
ville viaton
16.01.2009 10:54:42
Miksi jonkun pitää aina kommentoida ja keljuilla JPQ:lle kieliasusta? Jos asiaa ei ymmärrä, niin eikö voi kohteliaasti pyytää selvennystä, tai pitää suunsa kiinni? Kaikki eivät voi olla kirjoittamisen mestareita, koittakaa ymmärtää se. JPQ itse ei ole vetänyt hernettä nenään hänen kirjoituksiaan mollaavista jutuista, vaan on asiallisesti kuitannut jutut ja pysynyt asiassa, vaikka mollaaminen on välillä ollut aika säälimätöntä. Moni muu olisi vastaavassa tilanteessa vetänyt herneen nenään jo ajat sitten. Ottakaa siis kaikki oppia JPQ:n pitkäpinnaisuudesta ja asiallisuudesta! Kyllä ne lauseetkin yleensä ymmärtää - jos vain haluaa - ja kun malttaa lukea ne muutaman kerran läpi.

Ok, tämä nyt oli täysin off-topic, oli vaan pakko avautua asiasta.

Komppia. Miettikää vähän.
Kyllä mun mielestä life-musa on parasta.
KoskPaavo
16.01.2009 11:07:28
Pyydän anteeksi. Vaan mistäpä tuommoiset ihmisten viat ja puutteet voi millään tietää , sain sivusta vasta tietää että hänellä tällainen luki- tai kirjoitushäiriö on. Itselläni on kuulovamma joten kyllä mä ihmisen vajavaisuuksia tajuan. kiusaamista ja ivaa myös olen kokenut ja kestän ne.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
JPQ
16.01.2009 11:14:58 (muokattu 16.01.2009 11:18:51)

Pyydän anteeksi. Vaan mistäpä tuommoiset ihmisten viat ja puutteet voi millään tietää , sain sivusta vasta tietää että hänellä tällainen luki- tai kirjoitushäiriö on. Itselläni on kuulovamma joten kyllä mä ihmisen vajavaisuuksia tajuan. kiusaamista ja ivaa myös olen kokenut ja kestän ne.

Minulla lievä CP vamma esimerkiksi noh muutakin mutta en muista ja tuo niin lievä että jos minut näkee jos ei osaa katsoa kaikki edes sitä hoksaa. Olen liian terve
erityis opetukseen sanoisin vaikka sen kävinkin sanoisin eli normaalipuolella olisi varmasti mennyt paremmin (siellä aloitin open luokattomuus tuotti ongelmia).

Saanee kysyä millainen kuulovamma (itselläni varsinkin bassot eroaa selvästi korvien välillä vaikka normaalin rajoissa onkin kuulemma silti tekee tuskaa kuulokkeiden käytöstä) ?

ps. niin kysykää rohkeasti ja jos haluaa oikoa kirjoittamistani voisi sanoa asiallisesti eikä nämä kaikki pitäs arkistoida tiedän että hauskoja sattuu kuten yhden kirjaimen tippuminen kerran joka johtuu kyllä varmasti windowsista tai näppiksestä eikä minusta.
ja kaikissa joku vika on vaikka kuolo käyrä olisi 20-2000hz alueella +10db (mihin nähden +10db noh siihen nähden että 0db on lehtien havina jos oikein päättelen tällä asteikolla nyt kun käytän eli tuota noin 3 kertaa hiljaisempi ääni kuuluu) niin ei välttämättä lainkaan ole musikaalinen toki se ei ole vika vaan ominaisuus. Täydellistä ihmistä ei ole.
-HJN-
16.01.2009 11:18:52
Kiitos hyvistä kommenteista, melko rakentavaan sävyyn tässä keskustelu etenee.

Tuosta Korgin ja Holopaisen liitosta. Nightwish on hyvin poikkeuksellinen bändi vaikka se on se sinfonisen metallin lokeroon ahdetaan. Bändi on hyvää vauhtia edennyt akustiseen suuntaan, toki raskaimpia riffejä unohtamatta. Korgin Oasys lienee turha kapine keikoilla, koska ne samat kuviot saa biisien taustoille pienimmillä Korg malleilla - kuten Tuoppi tekeekin. Oasyksen paikka lienee Potoskavaaran hirsimökissä, missä se on tarpeen kun taiteilija suorittaa julumetun inspiraation vallassa säveltapailua.

Varmaan nämä heviin-metalliin ja sinfoniseen metalliin tarvittavat tilutukset saadaan muistakin kun Korgeista. Kun tutkailin näitä synademoja U-tuubista, minua riemastutti erityisesti arabi tai yleensä idän muusikoiden loistavat tilutukset. Nuo nykykiipparit sopivat arabic-musisointiin kun nenä kamelin takalistoon. Niissä lienee softa ja instrumenteja heidän sävelasteikoilleen kivalta ainakin kuulostaa:
http://www.youtube.com/watch?v=r5Xi2Do_nHk&feature=related

Jordan Rudess. Miehellä on näin maallikon korvissa homma hanskassa. Ei kai siinä mitään pahaa ole jos mies myy ammattitaitoaan niin firmoille kun bändeille Rudess on nääs ammattimuusikko. Minusta hänellä on loistavan tekniikan lisäksi tyylitajua ja hyvä ulosanti ja vielä selvin päin. Jos Rudessista ei pidä, sehän on makukysymys, eihän kaikki muutenkaan pidä samasta musasta.
Aliquando insanire iucundum est
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)