Aihe: Erottelevat Mikit
1 2
Avohaava
15.01.2009 15:03:40
Olen tuossa lueskellut läpi noita kitaramikkijuttuja ja silmiin on osuneet sanat erottelevat mikit, voisiko joku hieman valaista mitä pojat sillä oikein tarkoittaa? Hinta ei riitä selitykseksi.
Idoli-Arska totesi ylpeänä kiekkokauden alkaessa:"Meidän bändi on vetänyt Erkkaa lapaan jo yli vuoden". Idoli-Arska on myös luotettavalta taholta kuullut melodian olevan laulajan paras kaveri, mihin idoli totesi:"Mulla se on MELODYNE ollut jo pari vuotta"
Ziggy Bubba
15.01.2009 15:08:27 (muokattu 15.01.2009 15:08:35)

Nähdäkseni tolla meinataan esim. sitä, että säröllä voi soitella vaikka avoimia sointuja, ilman soundi menee ns. tukkoon. Soundista erottuvat siis yksittäiset äänet, eikä vain yksi iso muhju. Täytyy kyllä sanoa, että paremmatkin mikit menevät tukkoon kunhan säröä lykkää riittävästi.

Vahvistimella, säröpurkeilla efekteillä ym. on tietty myös iso merkitys soundin erottelevuuteen/selkeyteen...
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Vladi
15.01.2009 15:10:49
Juu, huonosti erottelevilla mikeillä kun soitat avoimen soinnun, niin ääntä voi kuvata hyvin ilmaisulla "Buzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz", eli semmoista puuroa.

Erotteleva mikki korostuu myös sooloissa, erityisesti nopeassa soitossa, kun jokainen sävel kuuluu selvästi erillisenä.
Kyllä se siitä.
T-Stag
15.01.2009 15:13:40
Hyvä esimerkki erottelevasta mikistä on Seymour Duncanin Jazz, joka toimii hemmetin hyvin kaulamikkinä kovillakin säröillä...
taskumatti
15.01.2009 15:44:36 (muokattu 15.01.2009 15:46:05)
Tossa sulle erottelevat mikit esimerkiksi http://www.joebarden.com/main.php?section=Products&pageID=S-Deluxe

Niin erottelevat kaulaan asetettuna, ettet ees huomaa vahvarin olevan päällä.

Kannattaa just muistaa se kans, että jos kitaras on super erottelevat mikit, niin kannattaa myös olla super rautainen tekniikka :) Sitä kummasti huomaa kuinka huono sitä onkaan kun noilla bardeneilla soittaa.. Tosin se motivoi varmasti opettelemaan tekniikkaa paremmin. Mutta aluksi kyllä kyrpii.
Hello musician. I want to play a game.
oiva tumpeloinen
15.01.2009 15:51:40
Tossa sulle erottelevat mikit esimerkiksi http://www.joebarden.com/main.php?section=Products&pageID=S-Deluxe

Niin erottelevat kaulaan asetettuna, ettet ees huomaa vahvarin olevan päällä.

Kannattaa just muistaa se kans, että jos kitaras on super erottelevat mikit, niin kannattaa myös olla super rautainen tekniikka :) Sitä kummasti huomaa kuinka huono sitä onkaan kun noilla bardeneilla soittaa.. Tosin se motivoi varmasti opettelemaan tekniikkaa paremmin. Mutta aluksi kyllä kyrpii.

Mun mielestä tuosta erottelevuudesta ja soittotaidosta tehdään kovin usein turhan iso mörkö. Ei siinä, etteikö se jotain eroa asiaan tekisi, mutta kovin usein saa sellaisen kuvan, että sitten pitää tosiaan osata soittaa, kun laittaa jonkin erottelumörssärin kiinni. Mun mielestä se ei kuitenkaan ihan niin ole.
taskumatti
15.01.2009 15:58:24
Mun mielestä tuosta erottelevuudesta ja soittotaidosta tehdään kovin usein turhan iso mörkö. Ei siinä, etteikö se jotain eroa asiaan tekisi, mutta kovin usein saa sellaisen kuvan, että sitten pitää tosiaan osata soittaa, kun laittaa jonkin erottelumörssärin kiinni. Mun mielestä se ei kuitenkaan ihan niin ole.

No "erotteleva" on melko laaja käsite. Ja mikkejä varmasti löytyy, mitä kaupan myyjä sanoo erottelevaksi, mutta..

Itselleni tuli vaan melkomoinen "Ahaa elämys" kun noit bardenei ekan kerran testasin. Mahtava soundi, mutta ei vaan mennyt oikein iskut paikalleen varsinkaan sahauksissa silloin näillä mikeillä, kun toisilla meni.. Sen jälkeen tuli metronomin kanssa vietettyä joitakin iltoja..
Hello musician. I want to play a game.
fuzz
15.01.2009 17:12:20

Näin on. Mulla on Duncanin Alnico 2 prot, eli on erottelevat mikit, mutta en omasta mielestäni omaa kovin mahtavia soittotaitoja. Silti kuulostaa ihan hyvälle. Toki hyvälle soittotaidolle on oiva kaveri erottelevat mikit.
elämän tarkoitus on 42
McNulty
15.01.2009 17:44:42
Olen tuossa lueskellut läpi noita kitaramikkijuttuja ja silmiin on osuneet sanat erottelevat mikit, voisiko joku hieman valaista mitä pojat sillä oikein tarkoittaa? Hinta ei riitä selitykseksi.

Minulle erotteleva mikki on sellainen, joka on selkeän kuuloinen (vaikkapa noin että säröllä soitettuna soinnusta kuulee eri sävelet). Samalla se tarkoittaa sitä, että alakerta ei mene puuroksi/muhjuksi, keskialuetta löytyy ja yläkerta ei ole riipivä. Mikki myötäilee soittimen sointia ja tonea, säilyttää artikulaationsa ja on erittäinen dynaaminen. Minusta ei ole mitään järkeä ostaa 3000€ soitinta ja lyödä siihen mikkejä, jotka kuulostaisivat samalta 300€ lankussa. Mikkien on siis kyettävä samaan erotteluun ja soundin laatuun, kuin itse soittimen originaali soundi ja sointi.

Tuota kaikkea on minulle "erotteleva mikki".
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Avohaava
17.01.2009 10:41:09 (muokattu 17.01.2009 10:41:50)
Ei päädytty oikeen mihinkään varmaan lopputulokseen.
Eli jos Gilbertin Pauli tai Ynkkä soittaisi Harley Bentonin Stratolla niin silloin siinä olisi erottelevat mikit, mutta jos sitä Bentonia soitteleekin 69-pojat, Negativen keppimies tai Andy McCoy onkin Bentonissa mikit tukossa.

Kiitoksia kaikille vastauksista.
Idoli-Arska totesi ylpeänä kiekkokauden alkaessa:"Meidän bändi on vetänyt Erkkaa lapaan jo yli vuoden". Idoli-Arska on myös luotettavalta taholta kuullut melodian olevan laulajan paras kaveri, mihin idoli totesi:"Mulla se on MELODYNE ollut jo pari vuotta"
htm
17.01.2009 11:40:54

Minulle erotteleva mikki on sellainen, joka on selkeän kuuloinen (vaikkapa noin että säröllä soitettuna soinnusta kuulee eri sävelet). Samalla se tarkoittaa sitä, että alakerta ei mene puuroksi/muhjuksi, keskialuetta löytyy ja yläkerta ei ole riipivä. Mikki myötäilee soittimen sointia ja tonea, säilyttää artikulaationsa ja on erittäinen dynaaminen. Minusta ei ole mitään järkeä ostaa 3000€ soitinta ja lyödä siihen mikkejä, jotka kuulostaisivat samalta 300€ lankussa. Mikkien on siis kyettävä samaan erotteluun ja soundin laatuun, kuin itse soittimen originaali soundi ja sointi.

Tuota kaikkea on minulle "erotteleva mikki".

Jos sulla on tästä hyvä esimerkki, niin kerro! Kuullostaa just siltä, mitä haeskelen.
McNulty
17.01.2009 11:40:56
Ei päädytty oikeen mihinkään varmaan lopputulokseen.
Eli jos Gilbertin Pauli tai Ynkkä soittaisi Harley Bentonin Stratolla niin silloin siinä olisi erottelevat mikit, mutta jos sitä Bentonia soitteleekin 69-pojat, Negativen keppimies tai Andy McCoy onkin Bentonissa mikit tukossa.

Kiitoksia kaikille vastauksista.

Son nääs sillai notta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eikä vähiten soittaja itse tai hänen vahvistin, kaiutinelementit, kaiutinrasia, piuhat jne jne.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Jucciz
17.01.2009 16:01:54
Jos sulla on tästä hyvä esimerkki, niin kerro! Kuullostaa just siltä, mitä haeskelen.

Mää voin suositella Sheptonen mikkejä, jos haluat erottelevuutta. Kuudessa kitarassa on nyt Sheptonet itellä.
devilh
17.01.2009 16:17:43

Hyvä esimerkki erottelevista mikeistä on Duncanin P-90.
DirtyFingers
17.01.2009 18:38:54
Likaset sormet.
Watch Out, We're Mad
htm
17.01.2009 23:38:58 (muokattu 18.01.2009 10:45:58)

Mää voin suositella Sheptonen mikkejä, jos haluat erottelevuutta. Kuudessa kitarassa on nyt Sheptonet itellä.

Taitaapi olla tähän kitaraan turhankin arvokkaat (runko on ... enpä kehtaa sanoa, ei hirveästi resonoi), mutta täytyy vilkaista. Skebassa on tällä hetkellä sulta ostetut Tokain (?) halpishumpparit, jotka on ollu hinta-laatusuhteeltaan kuitenkin kelvoliset. Kaulamikin ehkä säilytän.

EDIT: Eipä noi nyt niin älyttömän hintasia ollukkaan. Laitetaan harkintaan.
Deranged
18.01.2009 11:55:51
Täytyy kyllä sanoa, että paremmatkin mikit menevät tukkoon kunhan säröä lykkää riittävästi.

Gibsonin Tony Iommi signaturea en ole saanut tukkoon ihan helposti isoillakaan säröillä.

Samoin Duncanin Dimebucker imee melkoisesti sitä ärinää ilman tukkeutumista.
McNulty
18.01.2009 12:55:10

Kevyemmällä osastolla:
Lindy Fralin Humbucker (tarvittaessa hieman alikäämitty)
Bare Knuckle Pickups Stormy Monday tai The Mule

Meedium osastolla:
Bare Knuckle Pickups Black Dog
DiMarzio PAF Anniversary
DiMarzio PAF Pro

Ja sitten vielä perusmikki yleismikki:
DiMarzio Norton tai Air Norton

Fralinit ja BKP ovat tietysti DiMarziota isompia sijoituksia. Huonoa kitaraa eivät nekään pelasta, eli kyllähän sen erottelevuuden täytyy lähteä itse soittimesta ja sen soinnista.
DivineDistraction
27.01.2009 08:04:06
Omien kokeilujen perusteella sopivasti erottelevat mikit on Seymour Duncanin JB ja JAZZ. Ja niin kuin jo todettiin se erottelu tarkoittaa juurikin sitä että särö soundeilla soitettaessa voit soittaa hyvän ja harmoonisen kuuloisia avoimia sointuja ilman että äänet ja taajuudet puuroutuisivat. Antaa mukavasti ryhtiä myös riffittelyyn kun temppaukset ja juoksutukset oikeasti erottuvat ja kuuluvat särö vallin seasta! Eihän nämä sinusta Ynkkää tee mutta näyttävät kuitenkin suuntaa mihin kitaran soitossa oikeasti kannattaa pyrkiä ja miltä hyvä kitara soundi kuulostaa.
Ei ole niinkään olennaista mitä olet, vaan mitä olet luonut? Tekojesi perusteella tulevat sukupolvet muodostavat käsityksensä siitä, mikä paikkasi on /oli maailmankaikkeudessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)