Aihe: masternauha CD
1
saminet
14.01.2009 12:52:51
Masternauhan voisi tehdä vaikka Sony CD Architect -ohjelmalla, mutta kannattaako se kuitenkin jättää ammattilaisten tehtäväksi. Itsellä on vain tavallinen toimisto-pc ja siinä kirjoittava cd-asema. Siis riippuuko masterin laatu polttavan cd-aseman ja itse cd-levyn laadusta? Vai eikö niillä ole mitään väliä? Kyse on audio-CD:stä.

T. ekaa ja vikaa kertaa levyä tekemässä
anapena
14.01.2009 18:53:30
Me tehtiin yhden kaverin kanssa "masterointi" puoliksi sillä tavalla, että mä hieman viilasin soundipuolta perusäänisoftassa, ja kaveri teki juurikin tuolla Sonylla sitten ISRC-koodailut sun muut vaadittavat jutut. Lätty lähti sitten jonnekin halpistehtaalle painettavaksi, ja tuloksena ihan oikea myynnissä oleva levy. No ei mikään listaykkönen...
faq1
28.01.2009 17:00:50
Mitä muita vaatimuksia master-CD:llä on kuin hyvä laatu? Esim mikä on kappaleiden välisen tauon sopiva pituus? Entä pitääkö loppuun jättää tietty pätkä tyjää jne.. Olen kuullut, että CD-soitin tunnistaa levyn päättymisen lopputauosta..??
Aivokalvo
28.01.2009 18:32:10 (muokattu 28.01.2009 18:32:43)
Mitä muita vaatimuksia master-CD:llä on kuin hyvä laatu? Esim mikä on kappaleiden välisen tauon sopiva pituus? Entä pitääkö loppuun jättää tietty pätkä tyjää jne.. Olen kuullut, että CD-soitin tunnistaa levyn päättymisen lopputauosta..??

Normi tauko raitojen välissä on kutakuinkin 2 sekuntia, mutta sen polttosoftat ynnäävät yleensä automaattisesti. Ongelmia saattaa tulla, jos jotkin 2 peräkkäistä raitaa pitää saada soimaan peräkkäin ilman taukoa (näin on yllättävän monella rock-levyllä, sekä tietysti klassisessa musiikissa). Vaikka taitaa sekin olla poltto-ohjelmissa aika yleinen ominaisuus. Muut tauot jne. sitten ihan oman maun mukaan, musikaalisella korvalla pääsee pitkälle.
Whack Follol De Rah!
faq1
28.01.2009 18:57:17
Tuleeko sinne mitään muita koodeja, kuin ISRC?
Niin vielä CD:n alun ja lopun tauoista, ne siis voi laittaa oman makunsa mukaan, eikä siis CD-soitin vaadi esim. loppuun pitempaa taukoa, kuten olen kuullut?
Aivokalvo
28.01.2009 19:00:49 (muokattu 28.01.2009 19:01:43)
Ei kai siitä lopun tauosta haittaakaan ole. Varmuuden varalta voi laittaa jokusen sekunnin, jos on pelko että jotkin CD-soittimet käyttäytyvät jotenkin hassusti sen suhteen tms. Mutta ei mulla ikinä ole ollut tuossa mitään ongelmia, enkä ainakaan tietoisesti sinne ole tyhjää lisännyt.
Whack Follol De Rah!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)