Aihe: Sooloskabojen jälkipyykki III
1 2 3 4 560 61 62 63 64122 123 124 125 126
Forest
09.01.2009 12:51:12
Eikös tuon juurihoidon jälkeen pitäisi irrota oikein verevät bluessit! :D

Juu, nimenomaan rootshoitoa ja vauhtitreeniä päälle, jotta saa sormet pysymään kantrimenossa mukana.
"If you always have to read from musical scores, you're not a musician, you're a robot" - Tommy Emmanuel
Kuha
09.01.2009 18:03:00

Päräytin päivän lisäaikaa, sen verran vähän osallistujia vielä.
Herra Rapu
09.01.2009 19:18:24

Oli niin kiva ja haastava tausta, että oli pakko hyökätä mukaan pitkästä aikaa. Kuhan exä narisee tässä rallissa. :)
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Kuha
09.01.2009 19:23:23

Oli niin kiva ja haastava tausta, että oli pakko hyökätä mukaan pitkästä aikaa. Kuhan exä narisee tässä rallissa. :)

Persanan makoisa veto. Mietinkin, että onkohan tuo Stratolla vedetty.
Herra Rapu
09.01.2009 19:27:39

Persanan makoisa veto. Mietinkin, että onkohan tuo Stratolla vedetty.

Hyvää reeniä kyl soitella kantria kun ei oo ihan vielä omaksunu kaikkia jippoja ja muutenkin haastavaa tavaraa. :)

Telessä oli sen verta vanhat kielet ettei jaksanu alkaa vaihtamaan ni stratolla mentiin. Mut hyvin tolla stratolla voi vedellä kantribendijuttuja kun ei toi talla niistä liikahda vielä mihinkään.
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Krice
10.01.2009 22:35:16 (muokattu 10.01.2009 22:36:03)

Krice: Aika jees soundi, millä oli saatu aikaan?

Zoomin Klon Centaur -mallinnus ja vähän autowahia, joka tekee "kvaak" -äänen kun soittaa kovaa.
Samuel P.
10.01.2009 23:07:08

Zoomin Klon Centaur -mallinnus ja vähän autowahia, joka tekee "kvaak" -äänen kun soittaa kovaa.

Ok, tosi veikeä soundi kyllä
Forest
13.01.2009 19:31:39
Onnittelut Mandolle! Uus taustakin on niin mukavan letkeä, että pienestä skabaväsymyksestä huolimatta ei voi kyl väliin jättää..
"If you always have to read from musical scores, you're not a musician, you're a robot" - Tommy Emmanuel
Mando
14.01.2009 17:47:32
Mikäs biisi toi uusin tausta on? Tutun kuulonen mut ei saa nyt päähän mikä se on.

Ihan tätä skabaa varten vaan rykäsin tommosen. Toki tuota sointukiertoa on varmaan käytetty monessakin biisissä maailman sivu.
Korggari
14.01.2009 18:11:17

Mikäs biisi toi uusin tausta on? Tutun kuulonen mut ei saa nyt päähän mikä se on.

Mulle kyllä tuli siitä b-osasta vahvasti mieleen Stevie Wonderin biisi " Isn't She Lovely "
Mando
14.01.2009 18:25:09
Mulle kyllä tuli siitä b-osasta vahvasti mieleen Stevie Wonderin biisi " Isn't She Lovely "

Touché

Siinäpä yksi esimerkki.
Jucciz
14.01.2009 20:03:49 (muokattu 15.01.2009 16:20:32)

Sen takia varmaan erityisen hanakasti halusinkin myrkyttää alennettua kvinttiä tohon neljännelle sointuasteelle. ;)

EDIT: F#-mollissahan tuo toinen sointu (B7) on siis V7/VII eikä IV, eli dominantti E-soinnulle. Neljäs sointuaste on sinällään ehkä huonosti sanottu, mutta B on silti mulle neljäs sävel F#-molliasteikossa, olipa sen päälle pinottu sointu mikä hyvänsä - siksi puhuin nelosesta. ;)
BigPapa
14.01.2009 20:25:31

Sen takia varmaan erityisen hanakasti halusinkin myrkyttää alennettua kvinttiä tohon neljännelle sointuasteelle. ;)

Kvintti pimeeks???? hehehe
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
JarnoH
15.01.2009 15:25:02

Seuraa hölmöjä kysymyksiä. Kun minä ajattelin tuon kierron toisinpäin, eli vi II ii I. Näin siksi, kun se tuntuu ratkeavaan tuohon kierron viimeiseen sointuun. Toisaalta koko höskän alussa ja lopussa on se F#m7, niin sillä perusteella se olisi se ykkönen. Mikä tämän asian nyt ratkaisee? Onko sillä mitään merkitystäkään? Onko maapallo pyöreä? Mikä on elämän tarkoitus?
Jucciz
15.01.2009 16:05:50 (muokattu 15.01.2009 16:20:10)
Seuraa hölmöjä kysymyksiä. Kun minä ajattelin tuon kierron toisinpäin, eli vi II ii I. Näin siksi, kun se tuntuu ratkeavaan tuohon kierron viimeiseen sointuun. Toisaalta koko höskän alussa ja lopussa on se F#m7, niin sillä perusteella se olisi se ykkönen. Mikä tämän asian nyt ratkaisee? Onko sillä mitään merkitystäkään? Onko maapallo pyöreä? Mikä on elämän tarkoitus?

A-duurissahan tuo sointukierto (yksinkertaisina nelisointuina F#m - B7 - E7 - A) olisi sointuasteina VI - V7/V - V7 - I, sillä B7 ei kuulu A-duurisävellajiin - Bm7 puolestaan kuuluisi. Mä taas ajattelen tuon F#-mollista, eli I - V7/VII - VII7 - III. Sinänsä sun tulkinta on varmasti yhtä oikea kuin munkin. Mulle tuo kierto vaan menee F#-mollista, vaikka miten päin ajattelen - sulle A-duurista, joka on F#-mollin rinnakkaissävellaji. Hyvin läheistä sukua ne siis on joka tapauksessa.

A-duurisävellajiksi tuon voisi ehkä helpommin ajatella siitä syystä, että siinä on vahva purkaus dominantista (V aste) toonikalle (I aste), eli E7 -> A. Perinteisestihän monen kappaleen viimeinen sointu on se, missä sävellajissa ollaan - lisäksi sinne yleensä päädytään dominantin kautta, joten näkemyksesi on hyvinkin oikeutettu (en tiedä, perustelisitko sitä näin, mutta joka tapauksessa). :) F#-mollista käsin ajateltuna yhtä vahvaa purkausta (C#7 -> F#m) ei edes tule, mutta mulle tuo vaan vääntyy päässä F#-molliksi paljolti sen takia, että siinä soinnussa pyöritään niin pitkään ja myös tuo B-osan kierto alkaa sillä soinnulla.
kimurantti1
15.01.2009 18:05:28
Mä kun kokeilin improvisoida tuohon päälle, niin huomasin kyllä melkein koko ajan soittavani sinne F#m7 edeltävän tahdin lopussa jonkin dominanttihenkisen lickin, vaikkei siellä C#7 olekaan. Mua myös häritsee se, että toi A-osa ei ikinä purkaudukaan sinne B-osaan. :-)
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
J.Hollström
15.01.2009 18:41:24
Mä soitan varmaan jotain ihan päin helvettiii kun mulla ei purkaudu mikään mihinkään tossa.
JarnoH
15.01.2009 18:41:43 (muokattu 15.01.2009 18:51:13)

A-duurissahan tuo sointukierto (yksinkertaisina nelisointuina F#m - B7 - E7 - A) olisi sointuasteina VI - V7/V - V7 - I, sillä B7 ei kuulu A-duurisävellajiin - Bm7 puolestaan kuuluisi. Mä taas ajattelen tuon F#-mollista, eli I - V7/VII - VII7 - III. Sinänsä sun tulkinta on varmasti yhtä oikea kuin munkin. Mulle tuo kierto vaan menee F#-mollista, vaikka miten päin ajattelen - sulle A-duurista, joka on F#-mollin rinnakkaissävellaji. Hyvin läheistä sukua ne siis on joka tapauksessa.

A-duurisävellajiksi tuon voisi ehkä helpommin ajatella siitä syystä, että siinä on vahva purkaus dominantista (V aste) toonikalle (I aste), eli E7 -> A. Perinteisestihän monen kappaleen viimeinen sointu on se, missä sävellajissa ollaan - lisäksi sinne yleensä päädytään dominantin kautta, joten näkemyksesi on hyvinkin oikeutettu (en tiedä, perustelisitko sitä näin, mutta joka tapauksessa). :) F#-mollista käsin ajateltuna yhtä vahvaa purkausta (C#7 -> F#m) ei edes tule, mutta mulle tuo vaan vääntyy päässä F#-molliksi paljolti sen takia, että siinä soinnussa pyöritään niin pitkään ja myös tuo B-osan kierto alkaa sillä soinnulla.

Kiitos selvityksestä! Itse asiassa luulin tuota E7:ää Bm7:ksi jostain syystä, mutta kun bassoa kuuntelee niin E:henhän se meneekin siinä. Ja näin siinä onkin enemmän järkeä. Mutta joo, on nuo sointuopilliset asia melko hataralla pohjalla ja niitä olen vähän yrittänyt opiskella, että pääsisi kaavoista ja laatikoista ulos. Olisiko kellään suositella näihin jotain kirjaa? Tietty suuressa kitarakirjassahan on perusasiat ainakin.
BigPapa
15.01.2009 18:47:46

Mä soitan varmaan jotain ihan päin helvettiii kun mulla ei purkaudu mikään mihinkään tossa.

Määkin oon ootellu, notta jos se Etna vaikka purkautus...
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)