Aihe: 2-K maalien ja tarvikkeiden säilytys
1
Juicy
13.01.2009 18:45:23

Mulla on tällä hetkellä projektina kitaran pintakäsittely (maali+lakka). Tuli sitten hommattua 2-komponenttista akryylimaalia, tarkemmin sanottuna tämmönen setti http://www.automaalit.net/epages/Ga … bjectPath=/Shops/1682/Products/9002

Homma on muuten selvää pässinlihaa, on kokemusta ruiskumaalauksesta jne, mutta näillä 2K-aineilla en ole vielä pahemmin lätrännyt. Ilmeisesti näitä ei voi sekoittaa mihin tahansa astioihin (sulaa läpi joistain muoveista), ja kovettuminen alkaa heti kovettimen sekoituttua?

Toinen homma on sitten se, että tuo Mipan HS25-kovete tulee metallipurkissa jossa on pelkkä puukolla puhkaistava sinetti, miten nämä aineet sitten varastoidaan "oikein"? Toinen jossa on samanlainen sinetti on kirkaslakka CC4 http://www.automaalit.net/epages/Ga … ectPath=/Shops/1682/Products/840051

Yritin haulla etsiä täältä, mutta ei löytynyt mitään noihin 2K-aineisiin liittyvää. Motot.netin sivuilta löytyi hyvä opas ruiskumaalaukseen jossa esimerkkinä samantyyppiset aineet, mutta ei sielläkään säilytyksestä mainittu mitään.

Paremman puutteessa ajattelin säilöä kovettimen ja tuon lakan lasipurkkeihin, joissa on peltinen kansi. Onko tässä mitään ongelmaa? Tarkoitus on maalata vielä myöhemminkin muita projekteja.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Little Savage
13.01.2009 20:38:55
Mulla on sellanen käsitys että sun hankkimat maalit on ruiskuun tarkoitettuja 2 komponentti maaleja. Mun työpaikalla ruiskussa käytetään maalatessa kovetetta maalia ja ohennetta. Ko. aineet on säilötty peruspeltipurkkeihin joissa maaleja yleensäkin säilytetään. Lasipurkissa tuskin mitään vikaa on säilytysastiana kunhan pidät aineet eri purkeissa.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ.
Juicy
14.01.2009 02:22:25

Juu, lähinnä siis varastoinnistahan tässä oli kysymys. Olisi tympeää huomata että kalliit maalit ja kovetteet on "haihtuneet" jonnekkin, kerran ei voi alkuperäispakkausta käyttää. No maalit ja lakat ei sinänsä, mutta nämä kovetteet kaiketi sulattaa joitain muoveja. Ainakin jogurttipurkkeja ei suositella tämän takia aineiden sekoitukseen.

Lasipurkeissahan ei muuten ole mitään vikaa, mutta peltipurkit kestää vähän kolhujakin.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
spyykko
14.01.2009 08:14:43

Juu, lähinnä siis varastoinnistahan tässä oli kysymys.

Perustuu osittain Mutuun, osittain kokemukseen ja osittain maalikaupan tätin ja setän antamiin ohjeisiin.

Säilyvyys: 2K lakka ja kovete säilyvät yksistään hyvin, kunhan astia on kunnolla suljettu.

Sekoitusastiat: Lakka sulaa jogurttipurkeista läpi. Samaten halvoista kirkkaista kertakäyttökaljatuopeista. Piltti- tai kurkkupurkki on hyvä sekoitusastia, maalikaupasta saatava miitta-asteikolla varustettu sekoitusastia erinomainen, joskin se maksaa saman kun täysi purkki Pilttiä.

Itse olen säiytellyt noita sekä pelti- että lasipurkeissa. Kumpikin on OK, tärkeintä on se että purkissa on kansi, jonka saa tiiviisti kiinni. Lisäksi kannattaa olla varakansia, koska sekä lakka, että etenkin kovete saattaa liimata kannen joskus niin lujaa kiinni, että ainut tapa astian aukaisemiseen on kannen rikkominen.

Valon vaikutuksesta lakan säilyvyyteen en tiedä, mutta en kuitenkaan pitäisi lasipurkissa olevaa lakkaa valoisassa.
Ite olis taas tarvinnu tehdä. Ite on myös tehty, seppopyykko.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)