Aihe: Multiefekti vs "perinteiset" purkit
1 2 3 4 5
kimurantti1
13.01.2009 22:58:29 (muokattu 13.01.2009 23:19:08)
Hauskaa sinänsä, että mulla on just päinvastanen kokemus noista. En kestä soittaa POD:illa tai jollain plugariemulaattorilla. Tuntuu melkein niinku kitaran vola olis on/off. Ihan sama miten soitat, niin sama saundi tulee :P. Tosin jossain kehittyneemis jutuis saattaa olla jo sit noita pykäliä jo ehkäpä 3: ei mitää, hiljaa, normivola hehe.

Miten niin päinvastainen kokemus? Nimenomaan tuota mä tarkoitin, ettei ne vastaa soittoon ihan samalla tavalla, jolloin hyvän soittajan tatsi ei pääse oikeuksiinsa, mutta huonon soittajan tatsia antaa vähän anteeksi, kun ulos tuleva mökä tuntuu jotenkin tasaiselta ja "samalta".

Eli siis delayt, reverbit, harmonizerit ja sitä rataa. Toki sitä olisi hauska pitää yhtä H3000, PMC90:stä ja TC2290:aa räkissä.. mutta niin, rajansa kaikella - varsinkin roudaajan selällä. Tosin jos joku nuo pelit saisi survottua johonkin järkevästi roudattavaan kokonaisuuteen/multariin, niin luultavasti moisen ostaisin vaikka hinta olisikin järjettömän suolainen.

Joku järkevä multimuljutin, ja säröt, kompurat sun muut sitten johonkin loopperiin, esim. Voodoo Labin GCX:n. Näin mä sen tekisin jos olisi rahaa upottaa. Nyt ei ole, kun täytyy pitää kahdessa kaupungissa suht. monipuolista keikkavalmista settiä hollilla.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
elbowski
13.01.2009 23:18:46
Tätä on tullut kieltämättä ajateltua itselläkin. Säröt mulla löytyy jo ja jatkoksi ehkä wah-wah. Sais nuo muut purkkini hävittää. Eniten tässä erillisefekti hässäkässä häiritsee se, että ne vie paljon tilaa. On se kun efektilaukku on isompi kohta mitä kitara...

Tuo M13 pitäis vain saada testata ensin omalla vahvarilla. Sen verran on kallis ettei sokkona voi ostaa. Eikä taas täällä meilläpäin notku kauppojen hyllyt tuommosia multilautoja.

Tuossa kun on vielä sisällä paljon kehutut Line6:n delay- ja reverb-laitokset, sekä muutenkin sen filter modelerin hankinta tulisi mahtavien härösaundien takia jossain vaiheessa eteen, niin tuo M13 tulee reippaasti halvemmaksi, ja enpä usko että nuo modulaatioefektitkään surkeita on, niistä vain tremoloa tulee kuitenkin itsellä kohtuu tiuhaan käytettyä.
Look, let me explain something. I'm not Mr. Lebowski. You're Mr. Lebowski. I'm the Dude. So that's what you call me. That or His Dudeness... Duder... or El Duderino, if, you know, you're not into the whole brevity thing...
RHirvela
14.01.2009 03:29:15
Itse oon tätä multivempeleet vs. analogiset-juttua monesti miettinyt, mutta analogisiin oon lopulta päätynyt. Pääasiallisesti syynä on se, että keikalla mulla on hajonnut sekä Pod XT Live ja Vox Tonelab SE ja nyt vielä treenikämpällä Line6:n Echo Parkikin alkoi joitakin aikoja sitten temppuilemaan. Analogiset mulla on kaikki kestäneet, eli luotettavuudessa ainakin vievät 100-0. Analogisista oon myös saanut paremmat soundit kaivettua esiin, tai sitten en vaan jaksa ruuvata multiefektejä riittävän kauaa.

Ainoa mikä itseä houkuttaa esim. tuossa M13:ssa on tuo yhteinen tap tempo kaikille efekteille, sikäli että eihän se mukavalta kuulosta jos vaikkapa vahvistimen oma tremolo huitelee ihan eri timessä biisin kanssa.
annie mall on ihan kiva bändi.
Jucciz
14.01.2009 03:55:14
Itse oon tätä multivempeleet vs. analogiset-juttua...

Eikös tässä ollu kyseessä enemmänkin multiefektit vs. yksittäispedaalit? Pedaaleja kun on paljon myös digitaalisia.
RHirvela
14.01.2009 09:55:13
Eikös tässä ollu kyseessä enemmänkin multiefektit vs. yksittäispedaalit? Pedaaleja kun on paljon myös digitaalisia.

Noniinnoniin. Lähti ehkä vähän enemmän menemään tuonne analogiset vs. digitaaliset suuntaan oma juttu. Suurimmaksi osaksi nuo nyt kuitenkin vielä menee, että multiefekti=digitaalinen, yksittäispurkki=analoginen.
McNulty
14.01.2009 10:29:44
Suurimmaksi osaksi nuo nyt kuitenkin vielä menee, että multiefekti=digitaalinen, yksittäispurkki=analoginen.

Ahaa... ok.

Loppupeleissä signaalin analoogisuudella tai digitaalisuudella ei taida olla merkitystä, jos laite kuulostaa hyvältä. Vai mitä häh?

Itse törmäsin tähän ostaessani digitaalisen delayn, eli t.c.Electronic Nova Delayn. Varsin hyvän kuuloinen delay mielestäni.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Sensonic
14.01.2009 10:42:28
Loppupeleissä signaalin analoogisuudella tai digitaalisuudella ei taida olla merkitystä, jos laite kuulostaa hyvältä. Vai mitä häh?

Olen täysin samaan mieltä kanssasi, mutta jokuhan voi olla niin "puristi", että huolii ainoastaan analogisignaalilla toimivia laitteita.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Radix Deluxe Broken Wings, Landola F6/Cut + roppakaupalla arvottomia kimppatilausritsoja ;-)
HeavyMachinery
14.01.2009 11:45:57

Ahaa... ok.

Itse törmäsin tähän ostaessani digitaalisen delayn, eli t.c.Electronic Nova Delayn. Varsin hyvän kuuloinen delay mielestäni.

Delay on erittäin hyvän kuuloinen mutta itse puhdas signaanikaan ei värity mutta tatsi heikkenee. Itse pidin siinnä kyllä siitä "dynamic delay"stä jolla se poisti niitä Feedbackkejä jos soitti koko ajan. Piti sen delayn kivasti hanskassa.

Mulla on itsellä sellainen ajattelu periaate että jokainen AD/DA muunnos heikentää soundia aina puolella. Joten en halua silloin kuin signaali on täysin kuiva siinnä olevan yhtään AD/DA muunnosta.

Se että laudassa on 10 TBP pedaalia ei tee siitä signaali tiestä hyvää. PArempi tilanne on se että siinnä on 10 hyvälaatuisillä buffereilla olevaa spedua. Tai se että signaali tiessä on AD/DA muunnos se ei sitä tuhoa se muuttaa sitä muttei tuhoa. Jos senkanssa voi elää niin se ok. Mutta kannattaa muistaa se että joka tapauksessa se vaikutta toiset sen huomaa toiset ei. Varsinkin mitä enempi säröä sitä enempi kompressiota sitä vähempi ne muunnokset tuntuu/kuuluu signaali tiessä.

Tuo Digitaali vs. Analoogi on hieman sellainen että itse sen huomaa parhaiten siinnä kun soittaa ja pitäisi alkaa repimään irti enempi niin sieltä ei vaan enää tule mitään sen enempää. Niin kuin ajaisi formulaa ja kun pitäis lähteä ohi niin koneesta loppuu potku vierellä. Tai niille ketkä on päässeeet C_pakujen ihanuuteeen: ennen pysty polkaisemaan rekasta ohi mutta nykyään kun lähdet rinnalle niin tuntuu kuin ajaisit purukumiin kun rajoitin nappaa 88km/h kohdalla kiinni :(
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Veco
14.01.2009 11:59:48
Itse olen aina ollu ns. perinteisten purkkien kannattaja, mutta sitten hommasin g-majorin ja midipedaalin niin kyllä se vaan on hienoa kun kaikki saa päälle mitä haluaa yhdellä napin painalluksella. Efektit ovat ihan riittävän hyvät ainakin mulle tai itseasiassa erittäin hyvät.
Erittäin tosi ison järkyttävän kokoisen valtava.
HeavyMachinery
14.01.2009 12:24:57

Itse olen aina ollu ns. perinteisten purkkien kannattaja, mutta sitten hommasin g-majorin ja midipedaalin niin kyllä se vaan on hienoa kun kaikki saa päälle mitä haluaa yhdellä napin painalluksella. Efektit ovat ihan riittävän hyvät ainakin mulle tai itseasiassa erittäin hyvät.

Sepä näiden ongelma on. Efektit on laadukkaita mutta ei oteta huomioon sitä kuinka Epä-laadukas on se ohi menevä puhdas signaali.
RHirvela
14.01.2009 12:28:17
Ahaa... ok.

Aivan. Enhän siis sanonutkaan etteikö digitaalisissa voisi olla hyvä soundi, esim. Echo Park on ollut loistava. Epäilyttävää on vain se, ettei ne kestä tai sitte mulla on vaan käyny paska mäihä.
Kainz
14.01.2009 13:39:46
Mä olen kyllä täysin samoilla linjoilla näissä asioissa HeavyMachineryn kanssa. Ite en voi sietää yhtäkää AD/DA muunnosta signaaliketjussa, ja siis nimen omaan siten, että koko signaali ajetaan muuntimien läpi. Tämän vuoksi esimerkiksi TC:n G-system - kuten useat muutkin TC:n pelit - on ulkona mun listalta, vaikka sinänsä efektit olisivatkin huippuluokkaa. Minkään sortin bypassia ei tuossa pelissä ole ja signaali kulkee peräti kaksien muuntimien läpi (in -> AD -> efektit -> DA -> analogiloopit -> AD -> muut efektit -> DA -> vahvistin). Muuten tuo vehje olis varmaan oikein loistava peli ja konseptina vertaansa vailla ja tuommoisen lautaani varmaan ostaisinkin.

En oikeen ymmärrä miksei näitä tehdä siten, että huolehditaan sen analogisignaalin laadusta ja ajetaan efektit sitten siihen rinnalle. Laadukas bufferi sisääntuloon, muutama pedaalilooppi, digiefektit rinnalle - mikä siinä on niin vaikeaa? Mistään ei löydy jotain muljutinta jossa olisi peruslaadukkaat efektit tällä tavoin toteutettuna. Heti ostaisi tällaisen digimuljuttimen hoitelemaan delayt, reverbit, harmonizerit yms. digitaalisessa maalimassa toimivat jutut.

Toisaalta sitten taas esim. Switchbladessa se digitaalipuoli on toteutettu juuri näin, ja toimii kuin unelma. Muutenkin laadukkaiden vahvareiden efektilenkkeihin voi rakennella tämmöisiä systeemejä multareitten killdry-switcheillä ja rinnakkaisloopeilla. Miksi tätä on niin vaikeaa soveltaa muuhun? Tokihan voisin rakentaa switchereillä/looppereilla ja mikserillä ultimaattisen (räkki)setupin, mutta sentään niin paljoa en jaksa ruveta panostamaan enkä varsinkaan sitä mihinkään roudailemaan. Lauta hyvillä efekteillä ajaa about saman asian, tosin stepata täytyy hieman enemmän.

Ite tykkään ajaa signaalin lautaan hyvän bufferin kautta(!), pedaalit TBP ja siitä sitten vahvariin. Bufferia voisi tietenkin tunkea vielä toiseen päähänkin, mutta enpä ole jaksanut vaivautua. Otan säröt yms. pääösin laudasta ja pidän tärkeänä saada vahva ja terve signaali spedujen sisääntuloon, jotta säröt toimii niinku pitää. Vahvari toimii lähinnä volumikoneena, viimeaikoina on tullut soiteltua pääosin Deluxe Reverbin läpi. Eli varsin perinteisillä linjoilla mennään.

P.S. Niin tuosta POD:ista yms. tarkotin tuolla päinvastaisella kokemuksella, että en näe moista tatsia mitenkää positiivisena ilmiönä.
HeavyMachinery
14.01.2009 14:11:59

Mä olen kyllä täysin samoilla linjoilla näissä asioissa HeavyMachineryn kanssa. Ite en voi sietää yhtäkää AD/DA muunnosta signaaliketjussa, ja siis nimen omaan siten, että koko signaali ajetaan muuntimien läpi. Tämän vuoksi esimerkiksi TC:n G-system - kuten useat muutkin TC:n pelit - on ulkona mun listalta, vaikka sinänsä efektit olisivatkin huippuluokkaa. Minkään sortin bypassia ei tuossa pelissä ole ja signaali kulkee peräti kaksien muuntimien läpi (in -> AD -> efektit -> DA -> analogiloopit -> AD -> muut efektit -> DA -> vahvistin). Muuten tuo vehje olis varmaan oikein loistava peli ja konseptina vertaansa vailla ja tuommoisen lautaani varmaan ostaisinkin.

Tyhmintä on settä vaikka et käyttäisi niitä looppeja niin se muunnos enen loppeja tulee. Moni joka sitäkäyttää onkin pistänyt sisään menon suoraan niistä loopin inputeista jotta välttää yhden muunoksen.

En oikeen ymmärrä miksei näitä tehdä siten, että huolehditaan sen analogisignaalin laadusta ja ajetaan efektit sitten siihen rinnalle. Laadukas bufferi sisääntuloon, muutama pedaalilooppi, digiefektit rinnalle - mikä siinä on niin vaikeaa? Mistään ei löydy jotain muljutinta jossa olisi peruslaadukkaat efektit tällä tavoin toteutettuna. Heti ostaisi tällaisen digimuljuttimen hoitelemaan delayt, reverbit, harmonizerit yms. digitaalisessa maalimassa toimivat jutut.

Jo taannoin suunnilleen kivikaudella Rocktron rakensi InttelliFexit näin ja niissä onkin omaanmakuun parempi soundi kun kuivasignaali menee ohi ilman muunnosta.

Toisaalta sitten taas esim. Switchbladessa se digitaalipuoli on toteutettu juuri näin, ja toimii kuin unelma. Muutenkin laadukkaiden vahvareiden efektilenkkeihin voi rakennella tämmöisiä systeemejä multareitten killdry-switcheillä ja rinnakkaisloopeilla. Miksi tätä on niin vaikeaa soveltaa muuhun? Tokihan voisin rakentaa switchereillä/looppereilla ja mikserillä ultimaattisen (räkki)setupin, mutta sentään niin paljoa en jaksa ruveta panostamaan enkä varsinkaan sitä mihinkään roudailemaan. Lauta hyvillä efekteillä ajaa about saman asian, tosin stepata täytyy hieman enemmän.

Jos hommaa looppiin vaikka Suhr:in MiniMixinn niin se on tuollainen Hammondin perus rasian kokoinen (esim EHX echo1) ei se paljoa tuo lisää roudattavaa mutta soundi paranee kun kuiva pysyy kuivana.

P.S. Niin tuosta POD:ista yms. tarkotin tuolla päinvastaisella kokemuksella, että en näe moista tatsia mitenkää positiivisena ilmiönä.
Liian monen kokemukset pohjautuu siihen että on soitettu jossain pikaisesti ja vielä aika hiljaa jotain vahvistinta ja sitten ollaan sitä mieltä ettei se ollut kovin kummoinen ja saman asian ajaa podikin.....
kimurantti1
14.01.2009 14:43:53 (muokattu 14.01.2009 14:47:03)

Joo, en mäkään sitä mitenkään positiivisella tavalla tarkoittanut. Samaa mieltä me tästä asiasta ollaan. Vaan kun on budjetti rajana, niin täytyy tehdä kompromisseja.

Ei mulla tuolla ekassa lainaamassai kirjoituksessakaan oikeastaan sen kummempaa pointtia ollut, kuin että jos toisessa vaakakupissa on parin tonnin pedaalilauta, niin verrataan sitä sitten myös parin tonnin efektiprosessoriin, eikä mihinkään Podiin tai G-Majoriin. :-)
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
Jucciz
14.01.2009 15:06:48
Samat sanat: Hintaansa nähden se on loistava vehje, mutta en minä sitä silti ole käyttänyt Buddan hankkimisen jälkeen - siinä kun on kerrostalosoitteluun sopiva master volume.
Vladi
16.01.2009 12:53:44 (muokattu 16.01.2009 12:55:34)
Käyttääkös monikin noita multiefektejä niin, että säröt sun tulee vahvistimesta, mutta efektit otetaan multihärpäkkeestä?

Millaisia kytkentäkaavioita teillä on? :)

Nii ja kuulemma joillain pedaaleilla onnistuu sekin, että pedaalista vaihtuu vahvistimen kanavakin samalla kun pedaalista yhtä poljinta polkaisee. Mites se toimii käytännössä?

E: onnistuuko tuo alin muutenkin kuin että vahvarissa on midi-liitäntä?
Kyllä se siitä.
Ziggy Bubba
16.01.2009 13:19:59

Käyttääkös monikin noita multiefektejä niin, että säröt sun tulee vahvistimesta, mutta efektit otetaan multihärpäkkeestä?

Itellä on Pod XT Live Studiotonen efektilenkissä reverbiä, delaytä, tremoloa, kompuraa, eq:ta ja noise gatea tuottamaan. Vahvistinmallinnukset on tietty pois päältä. Säröt tulevat vahvarista sekä Fulldrivestä, Ultra Fuzzista ja Direct Drivestä...

Jotkut sanoo että XT:t ei toimisi optimaalisti noin, mutta omat korvani kertovat toista. Studiotonessa on puhtailla musta yhä jopa hiukan liikaa sitä mainostettua putkidynamiikkaa, kompura ei ole olleskaan pahitteeksi.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
T-Stag
16.01.2009 13:31:42 (muokattu 16.01.2009 13:34:02)

Nii ja kuulemma joillain pedaaleilla onnistuu sekin, että pedaalista vaihtuu vahvistimen kanavakin samalla kun pedaalista yhtä poljinta polkaisee. Mites se toimii käytännössä?

Tää on tuttua kauraa mulle. Räkkisysteemissäni otan säröt etuasteesta (CAE 3+se) paria pientä buustia lukuunottamatta, jotka tulevat Lexicon MPX G2:n vahvistinta edeltävästä osasta. Ne eivät lataudu automaattisesti vaan ovat haettavissa jalkakytkimestä jos haluaa. MPX G2 on myös laite, jossa suora signaali ei mene muunnoksien läpi. Lisäksi laitteen ensimmäinen osa kytketään ennen etuastetta ja toinen osa etuasteen jälkeen. Luonnollisesti efektejä voi sijoittaa kumpaankin osaan, ja jopa luoda laitteen sisälle rinnakkaisia signaaliteitä (esim. kaikuja ja viiveitä varten).

Signaalitie on seuraavanlainen:

Kitara -> piuha/langaton (riippuu keikasta) -> Skrydstrup Custom Interface input -> MPX G2 Osa 1 (Interface loop 1) -> CAE 3 + SE -> Noise Gate (Interface loop 2)

Loopit ovat sarjassa, mutta kytkettävissä, joten ne voi ohjelmoida tietyille preseteille. Tästä eteenpäin suora signali erottuu bufferoidussa splitterissä ja jatkaa yksin mikserille. Sen rinnalla on kaksi monosendiä, jotka menevät MPX G2:n jälkimmäiseen osaan ja toiseen multiefektiin. Efektilaitteet palautuvat stereona mikserille ja siitä VHT:n 2-50-2 -päätteeseen, ja kaappiin...

Tuloksena suora, kuiva saundi joka ei mene yhdenkään AD/DA -muunnoksen läpi ja haluamani efektit haluamissani paikoissa. Toimii.

Muoks: tohon vikaan kysymykseen kommentoisin, että ainakin Lexiconin MXR -pedaalissa on releitä, joilla onnistuu kolmen kanavan vaihtaminen analogisesti, ja ne voi ohjelmoida. Mä itse käytän midi-analogikonvertteriä (midi switcher), koska CAE ei ole midikone, vaan siinä on 1/4"-jakit kullekin kanavalle.
Wespa
16.01.2009 15:35:46

Onnistuu, ainakin Bossin GT-8 ja GT-10 omaavat tuollaisen ominaisuuden. Vahvistimessa pitää tällöin olla siis normaali footswitchilla tapahtuva kanavanvaihto. Pääsis nyt jo ite testaamaan mutta kun turaavat Briteissä aina vaan mun tilauksen kanssa..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)