Aihe: Takasleeppi paradoksi.
1 2 3 4 5 6 7 8
Rivihemmo
14.01.2009 01:55:49 (muokattu 14.01.2009 16:15:49)
Monet laulajat laulavat takakenoisesti, eli jäljessä rytmisesti siihen nähden, mitä säveltäjä on tarkoittanut ja mitä säestävä orkesteri tarkoittaa.

Tuolle laulutyylille olisi hyvä keksiä nimi, jonka säveltäjä voisi merkitä nuotinnukseensa, jos hän katsoo sävelteoksensa sopivan ko laulutyylille.

Ehdottaisin nimikkeeksi nuottiin kivirekeä, tai kansaivälisemmin "Rocksleigh", tai jotain.
Muita ehdoituksia otetaan vastaan sumein silmin..Kossua koneeseen lissää:)
EP
14.01.2009 03:09:02 (muokattu 14.01.2009 03:35:16)
Monasti olen kuunnellessani ihmetellyt suomalisten iskelmä/"tango"laulajien tyyliä laulaa rytmisesti perseelleen.

Monet laulajat laulavat takakenoisesti, eli jäljessä rytmisesti siihen nähden, mitä säveltäjä on tarkoittanut ja mitä säestävä orkesteri tarkoittaa.

EG kai taitaa olla tuon laulutyylin edelläkävijä ja suunnan näyttäjä monelle nuoremmalle manttelin perijäehdokkaalleen?

Tuolle laulutyylille olisi hyvä keksiä nimi, jonka säveltäjä voisi merkitä nuotinnukseensa, jos hän katsoo sävelteoksensa sopivan ko laulutyylille.

Ehdottaisin nimikkeeksi nuottiin kivirekeä, tai kansaivälisemmin "Rocksleigh", tai jotain.
Muita ehdoituksia otetaan vastaan sumein silmin..Kossua koneeseen lissää:)

Mikäli säveltäjä haluaisi sävelteoksensa esitettävä rytmisesti jämptisti, siihenkin olisi hyvä keksiä nimike, jolla nuotissa tuotaisiin selkeästi esille säveltäjän rytminen tahto, esittää sävelteos mahdollisimman tarkasti rytmisesti oikein, nuotin mukaan.

Mutta sehän on tulkintaa..
Monen insrumentin soittaja kosketinsoittaja, kitaristi jne. soittaa soolonsa niin, ettei se aina osu siihen "ykköselle", niin miksei myös solisti voisi hieman vapaammin fraseerata?
Mä oon säestänyt ko. laulutyylillä laulavaa henkilöä ja luultavasti tulen säestämään tulevaisuudessakin, jos biisi on vaan tuttu tai siitä on pahvit edessä niin mikäs siinä, antaa mennä vaan.. :)

Sitä tulee joskus ajatelleeksi, että mistähän tuollainen (siis jos jatkuvasti laulaa hieman perässä) on tullut tavaksi, luulis olevan helekutin vaikeeta?

Kokonaan eriasia on tietenkin jos tuollainen tyyli ei ole "hanskassa" sillä laulajalla itselläkään ja sillon ei oo kauheen kivaa kellään.. :/
isojussi
14.01.2009 06:37:32
Miltähän se olis mahtanu kuulostaa, jos Sinatrat, Dean Martinit, Ella Fitzgeraldit, Julie Londonit ym olis laulanu ne nevökriininsä sillai kunnolla, niin kun ne on just toivelaulukirjoihin räntätty....
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Tankero
14.01.2009 07:54:24
Miltähän se olis mahtanu kuulostaa, jos Sinatrat, Dean Martinit, Ella Fitzgeraldit, Julie Londonit ym olis laulanu ne nevökriininsä sillai kunnolla, niin kun ne on just toivelaulukirjoihin räntätty....

Sanoppa muuta.
Humppajyrä
Johannes kurkunkastaja
14.01.2009 07:57:38
Onko se sitä ns, latenssilaulantaa.
Aivoihin uudet ajurit, niin saattaisi toimia. ;)
Bronks
14.01.2009 08:30:31

Onko se sitä ns, latenssilaulantaa.
Aivoihin uudet ajurit, niin saattaisi toimia. ;)

Toihan on hyvin oivallettu:)

Asio4All-tabletit myyntiin!
Don't take me serious, I'm just playing.
stagestar
14.01.2009 08:45:15
No joo. en muista sano, mutta kyllä jotkut T.S:n tulkinnat on minun makuun aika pelottavia, ei ne oikeasti kovin hienoilta enää kuullosta. Vaikka hänestä muuten laulajana pidänkin. Ja minun mielestä sama juttu, kuin minkä muunkin "efektin" käytössä, että jos sitä joku viljelee koko ajan, niin se menettää merkityksensä ja saattaa jopa kääntyä itseään vastaan. Eli sanoisin että sopivissa määrin OK.
rok rok !!!
isojussi
14.01.2009 08:51:49
No joo. en muista sano, mutta kyllä jotkut T.S:n tulkinnat on minun makuun aika pelottavia...

Laulaminen ja kännissä möyryäminen on kaks eri asiaa.
baron
14.01.2009 09:07:46

Mä oon sattuneesta syystä treenannut Youtuben jazzballaadien säestämistä ja kyllä mainitut tähdet saattaa olla joskus puolikin tahtia "pielessä" mutta ei niitä pidä/saa lähteä seuraamaan, ei ne ole eksyksissä, kyllä ne tietää missä ne on ja joskus palaa kohdalle.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KoskPaavo
14.01.2009 09:43:39
"Vaikka hänestä muuten laulajana pidänkin." Tämä siis T.S.: stä, voi vuohen vehkeet.!
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
half
14.01.2009 09:53:30
"Vaikka hänestä muuten laulajana pidänkin." Tämä siis T.S.: stä, voi vuohen vehkeet.!

T.S on kuningas, hän on päässyt Aku Ankkaankin. Muistaakseni Jopi Sorsaposki, kaikkien yksinäisten sankari tai jotain sinnepäin.
COVS jäsen N:o 5
stagestar
14.01.2009 10:36:01

Joo joo ! No en minä häntä nyt niin suuresti ihaile, mutta samalla lailla pidän kuin monesta muustakin vanhemmasta suomalaisesta iskelmälaulajasta. Jos vaikka pitäisi valita että ostanko lipun mieluummin topin keikalle tai jonkun 2000 luvulla tangokunkku/kuningatar tittelin voittaneen keikalle, niin ehkä se valinta kallistuisi tuonne aiemmin mainittuun.
rok rok !!!
KoskPaavo
14.01.2009 10:45:05 (muokattu 14.01.2009 10:45:46)
mutta samalla lailla pidän kuin monesta muustakin vanhemmasta suomalaisesta iskelmälaulajasta.

Topi on mun ikäinen.. tuo sattui
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
stagestar
14.01.2009 10:52:30 (muokattu 14.01.2009 10:52:49)
Topi on mun ikäinen.. tuo sattui

Hah ! no... vertasin ikää itseeni !
rok rok !!!
Meisseli
14.01.2009 12:21:05

Tosin Sinatrasta on monissa yhteyksissä sanottu että hän on ylivoimainen fraseeraaja, kun taas edellämainitut suomiosaston herrat, tuskin sitä omine fraseerauksineen ovat.
Änd Unnunnuu....
Thyvon
14.01.2009 13:56:01
Tosin Sinatrasta on monissa yhteyksissä sanottu että hän on ylivoimainen fraseeraaja, kun taas edellämainitut suomiosaston herrat, tuskin sitä omine fraseerauksineen ovat.

Niin liekkö se enää oikein fraseeraukseksi laskettavaa hommaa, kun vetää koko ajan sen puoli tahtia perässä...
Lennu
14.01.2009 14:08:27

Kyllä semmonen kipakka saksalainen marssitahti iskee muhun aina. PAM PAM PAM, siinä mennään eteenpäin ku paalujuntta eikä huojuta.
M.i.k.key
14.01.2009 15:09:07

Sinatran taimi ja svengi on huikea. Samaa voi sanoa Michael Jacksonin vanhasta tuotannosta.
möllisty
isojussi
14.01.2009 16:15:51 (muokattu 14.01.2009 16:16:17)
Sinatran taimi ja svengi on huikea.

Se onkin nääs pasunistilta opittua.

Samaa voi sanoa Michael Jacksonin vanhasta tuotannosta.

Ohan ne sen huippumyyntilevyt kovaa kamaa. Eo pääse mihinkään.

Jotenkin toi Sorsaposken ja Eikan vertaamine toisiinsa on kumminkin aika karua. Körni anakin viimeksi veti hemmetin hienosti Sarpilan päntin solistina.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)